V klubu Cankarjevega doma v Ljubljani je bil 27.12.2023 na ogled plesno glasbeni performans Trg/La Place, težko pričakovan večer vedrine, glasbe in plesa, ki je dvigoval prednovoletno vročico in polnil dvorane.
Večer so podnaslovili Variacije za Telo Ritem in Glasbo, torej s kratico TRG, kot središče dogajanja, kjer se srečujejo glasbeniki, plesalci, pevci in še kaka pesniška duša. Premiera je stekla na Malem odru Narodnega doma Maribor novembra 2022, njej sledila še ena ponovitev, nova uprizoritev pa junija 2023 v Novem Mestu v Galeriji Dolenjskega muzeja v okviru Tedna kulture.
In je umetniška ekipa, Kolektiv Diaspora & Harmelogic prispela tudi v Ljubljano, žal le za en večer. Bil je to unikatni večer, umetniški glasbeno-plesni večer!
Avtorici projekta sta znani plesalki, pedagoginji in koreografinj (in še kaj več, kot se je izkazalo), skratka plesni umetnici: Dalanda Diallo in Maša Kagao Knez, za avtorsko glasbo ter izvedbo sta poskrbela znana glasbenika: Kristijan Korat in Damir Mazrek, soustvarjalci in izvajalci predstave mednarodnih obeležji: Joseph Nzobandora – Jose, Željko Božić, Jan Marolt, Miha Furlan, Irena Yebuah Tiran, Leticia Slapnik Yebuah, Marko Gregorčič – Murat ( v Ljubljani je bil odsoten); predstava je nastala v produkciji KUD Baobab & Zavod Diaspora.
Klubsko vzdušje je vedno živahno, ko se ob mizicah pogovarja, tudi spije pijača, vse dokler se svetloba v dvorani ne zasenči, in vstopi pianist Kristjan Korat ter prične igrati glasbo tistih davnih dni, ko je zahod zadihal ob sončnih tonih afriškega kontinenta in je v klubih ZDA vladal jazz. Korat je osvežil zvoke Georga Gershwina, sicer pa glasbo izbiral po lastnem občutku, predvsem glasbo v stilu ´old school jazz´, tako da se že na samem začetku ustvari vzdušje trga, medtem pa v dvorani prevlada mirno vzdušje, ob še kakem tihem šepetu. Nato je vstopil Damir Marzek, luči v dvorani se utrnile, zavladal pa glasbeni duet tonov in ritma dveh priznanih glasbenikov, medtem pa oder prelivala luč vse do parketa na eni in drugi strani. Tik ob glasbenikih, in kot prva je stopila na parket Leticia Sapnik Yebuah, ki je v svojem značilnem ritmu in z glasom izpolnila trenutke tišine, kmalu pa se ji priključila tudi mezzosopranistka Irena Yebuah Tiran, ko sestri Yebuah zapojeta Afro Blue, Monga Santamarie; tradicionalni kubanski napev o nostalgiji in afriškem pra-spominu, ki se prenaša iz roda v rod.
Njun vhod in izhod je bil docela spontan, prisrčen, ko sta tudi nravno odšli vsaka na svoj konec odra, in se Irena postavila ob robu odra stran od dueta Harmelogic, tam pa že stal Željko Božič s hrbtom obrnjen proti gledalcem; in se Trg pričel spontano polniti. Po začetnem uvod, za vzdušje poskrbita glasbenika s svojo repertoarno glasbo: Moving on, iz njunega novega albuma Point of Views, prilagojeno plesnim izvedbam, tudi splošnemu dogajanju na odru, znotraj tega pa teče njuna strukturirana improvizacija. Zahtevno oblikovanje luči, na tako miniaturnem glasbenem odru, ki se prilagaja vhodom in izhodom je oblikoval Danilo Pečar, ne le oblikoval, ampak tudi pridodal kar nekaj svojih reflektorjev, da se sploh lahko prekrila odrska površina; izredne zvočne zahteve pa oblikoval Andrej Hrvatin.
Luči odra so zažarele, ko je na oder vstopila Maša Kogao Knez v lahkotnem oranžnem kostumu. Njen vhod je dobesedno očaral, bil je to zvezdni vhod, sledil pa njen idilični plesni razteg čez cel oder, tudi gibi velikih amplitud, ko se kotalila, odskočila v višave, in se odpirale njene čutne roke kot kaka krila velikega ptiča, odpirale ter dajale, tudi zahvaljevale. Žarel je njen nasmeh, oči sijoče zrle v avditorij, plesala in vrtela se , nato pa odšla za zaveso. Takoj za tem pa luč osvetli Dalando Diallo, ki se neopazno že poprej pridružila glasbenikom in zasedla svoj stol tik ob bobnih, nato pa pela in zaplesala tradicionalni napev iz Gvineje , ki poje o ptici selivki , tudi naznanja migracijo v bogato z zlatom obdarjeno regijo Humana.
V najinem pogovoru o glasbi je Dalanda dejala , da se pesem poje ob raznih praznovanjih, tudi zanimivo opeva migracije kot nekaj pozitivnega, kar je tudi zasnova njihovega Trga. Pesem je Dalanda lirično interpretirala, ob tem pa zavela mistično vzdušje, ne le v melodiji ampak tudi v svojem plesu novih gibkih izlivov ob glasbeni podpori pianista. In je e sledi klasični glasbeni utrip, ko Željko prične svoje utripajoče ritmično gibanje, Trg pa se odpre sodobnem plesnem ´street-u´, glasbenika pa usmerita v vzdušje hip hop ritmov. Jan Marolt zapleše svoj solo , in se predstavi kot kompleksni plesalec, ki avtorski solo čutno nadgrajuje z mimiko, izrazom, pogledi, kot kak plesalec kabareta.
Znova se zasliši melodija Afro Blue, ki jo interpretira Irena, tudi je sledil njun sestrski duet; nastopila nova klasična scena, ki se združuje z novimi plesnimi stili, izhaja pa iz korenin afriških priseljenci na ameriških tleh. Maša in Miha se v tesnem objemu posvetita salonskim korakom , tudi se temu primerno stilno zavrtita po diagonali odra. Nato se Maša in Dalanda posvetita svojem sodobnem plesnem duetu in plesni vročici ritmov , ko Maša kar dviga svojo soplesalko, tudi je sicer Dalanda preletavala iz enega v drugi duet, in sta se Miha in Jan zavihtela v atrakcije hip hopa. To je bil tisti središčni del uprizoritve , ko se ples vname na Trgu, in vstopi (neznanec) v dolgem plašču (kostumografija: Jelena Proković), slučajni opazovalec Jose gleda in se sprašuje, kaj se na Trgu dogaja. Živa beseda in pesniške besede pridodajo novo odrsko dimenzijo, novi umetniški utrip.
Jose je sam oblikoval tekst po predhodnem pogovoru z vsakim nastopajočim posebej, in je tako stekel njegov poživljajoči komentar med toni in gibi. Ples se še naprej nadgrajeval, se vrstili soli, ko se nastopajoči napotili gledalcem naproti, njih koraki pa brzeli po dvorani. Sledilo je še plesno finale, ki se sklenilo s komadom Tri petke , ki sta ga glasbenika posvetila ravno njihovi koncertni uprizoritvi; čisto ma koncu pa stoječe navdušenje.
To je bilo umetniško doživetje koncerta in plesa, ki sta ga avtorici namenili odprtim prostorom, ko upata da njihov Trg steče še na kakem resničnem trgu, seveda ob toplejšem vremenu. Koncert glasbe in plesa Trg je produkt srčnega, prijateljskega, in demokratičnega sodelovanja, je umetniška zasnova, in hkrati sporočilnost o raznolikosti ki bogati, tudi o preteklosti ki se vse bolj združuje s sodobnimi trendi, ob tem tudi bogatijo umetniška obzorja, ne le plesa in glasbe!