Razprodano ukrajinsko Labodje jezero

Ukrajinski klasični balet (foto: ARTentainment)

Na odru Gallusove dvorane je gostoval Ukrajinski klasični balet/Ukrainian Classical Ballet s klasično baletno predstavo Labodje jezero ob posnetku znamenite glasbe Petra Iljiča Čajkovskega, glasbeni posnetek v izvedbi Kijevskega simfoničnega orkestra pod taktirko Sergeja Golubničeva, po libretu Vladimira Petroviča Begičeva, Vasilija Fjodroviča Geltsera; koreograf: Valerij Petrovič Kovtun; producent turneje: Siniša Josipović/ARTentainment.


Beli pravljični balet Labodje jezero je baletna mojstrovina, ki je osvajala in še osvaja svet baletne umetnosti, in je večni magnet za občinstvo. Da je temu tako, je potrdila tudi razprodana Gallusova dvorana Cankarjevega doma Ljubljana na ponedeljkov večer, 17. aprila 2023, ko je gostoval Ukrajinski klasični balet.


Balet je sledil znani zgodbi o princu Siegfriedu/Vladislav Bosenko, teče pa v dveh dejanjih in štirih slikah, po prvem dejanju je sledil odmor. Prva slika prvega dejanja ponazarja praznovanje prinčeve polnoletnosti, kjer so prisotni člani dvora, tudi mlada dekleta, ki želijo pridobiti njegovo pozornost. Mati za rojstni dan Siegfriedu podari samostrel, ob tem pa ga opozori, da je prišel čas za poroko, kar ga je tako presenetilo, da je vzel samostrel in nenapovedano odšel v gozd.

V drugi sliki prvega dejanja se Siegfried znajde ob jezeru belih labodov, med njimi zagleda belo labodko s krono na glavi, njihovo kraljico, ki se ob temi noči spremeni v prelepo dekle, Odette/Odile/Tatum Sierra Shoptaugh, in se zaljubi. V tej sliki se, kot je znano, princ sreča še z zlobnim čarovnikom; Baronom von Rothbartom/ Oleksandr Kondratenko, ki je dekleta začaral v labode, iz njihovih solz pa nastalo jezero. Urok se lahko spremeni, če bo moški čistega srca izpovedal ljubezen beli labodki Odette. Ko Rothbart prileti, iztrga Odette iz prinčevega naročja, on pa ostane sam na obali.

Takoj ko se je dvignila zavesa in je stekla plesna scena prvega dejanja, se je zastavilo veliko vprašanj: o tem, kako in kje se je sestavil ansambel, tudi o organizaciji turneje, o možnostih vadb. Že ‘zaprašena’ scena (Aleksandr Fadejev, Evgenij Gurenko) ukaže na postavitve nekih drugih obdobij, tako kot kostumi (Olga Timošiva). Ples deklet v prvem dejanju steče brez navdiha, tudi neuigrano.

Beli balet drugega dejanja je sicer klasično postavljen, balerine obvladajo ravnotežja, tudi tehniko postavitve na baletne špice. Dejanju manjka predvsem duha pristnega belega baleta, vživetja v vlogo, tudi milih nagibov, pogledov, prefinjenih drž, čistih pozicij, lahkotnosti rok, ki se največkrat dvigajo kar hipoma, ko se ansambel labodov večinoma postavlja v statične (šolske) pozicije.

Prva slika drugega dejanja se dogaja na dvoru, kjer naj bi teklo živopisno plesno vzdušje, žal pa je tega bilo bore malo začutiti ali videti, ko je med plesi izstopal le Španski duet, zaznan bil pas de trois, Anastasjia Drozdova, Larysa Hritsai, Konstantin Mayorov. In so štirje Mali labodi – Yuliia Liubintsova, Kateryna Kharlamova, Oleksandra Sansha, Mariia Kropyvko – igrivo zaplesali svoj labodji utrip, prav tako Velika laboda svoj kratki duet, Anastasija Drozdova in Tamara Ksirova. Ko pa zaigrajo trobente, prileti na dvorno slavje Rothbart s svojo hčerko Odile/Črni labod. Princ, misleč, da je to njegova Odette, jo zaprosi za roko, v tem trenutku pa se prikaže resnična Odette, ki takoj zbeži, za njo steče tudi Siegfried.


Druga slika drugega dejanja se znova dogaja na začaranem jezeru, ko Siegfried ne more do Odette; da bi jo dobil, mora ubiti Rothbarta, kar se na koncu tudi udejanji v njunem dobro zaigranem dvoboju.
Vladislav Bosenko je svojega Siegfrieda primerno odigral; je bil prvak baleta v Nacionalni operi v Harkovu (2017–2019), nato do 2022 tudi Narodne opere v Ukrajini, v Kijevu, od avgusta 2022 pa postavljen za solista Slovaškega narodnega gledališča v Bratislavi. Barona von Rothbarta je zaplesal mladi baletni plesalec Oleksandr Kondratenko, ki je 2020 zaključil svoje baletno šolanje v Kijevu, tudi ga nadgradil na Državni akademiji za umetnost in kulturo v Kijevu, in se izkazal za perspektivnega mladega plesalca visokih skokov.


Baletna solistka in prvakinja Tatum Sierra Shoptaugh je leta 2013 je diplomirala na Akademiji Vaganove v Sankt Peterburgu in se pridružila Baletu Slovaškega narodnega gledališča v Bratislavi, kjer je solistka od leta 2016, prvakinja pa od leta 2022. V predstavi je zaplesala oba glavna lika: Belega laboda Odette in Črnega Odile. Kot Odette se ni povsem odprla, tudi je sicer trojka solistov v tem dejanju bila še bolj zadržana, da bi v drugem delu predstave le svobodno zadihali in se izkazali v svojih solističnih vlogah. V vlogi Črnega laboda je Tatum Sierra Shoptaugh povsem prepričala, bila je pristna, tudi pretanjeno zarezala v to vlogo demonskih moči.

(foto: ARTentainment)


Obiskovalci so tega večera prijetno nagradili Ukrajinski klasični balet, čeprav so po prvem dejanju ali celo prej nekateri zapuščali svoja sedišča, in je aplavz sledil tudi na odprti sceni. Začetnih koreografskih prijemov ali koreografij, ki bi se v taki meri prilegale baletnemu ansamblu, že leta ni zaslediti v naši baletni deželi; razen na šolskih baletnih produkcijah, in to v okvirih šolskega učnega programa. V Ukrajini, kot vemo, vihrajo žal težki vojni časi, tudi je ta grozljiva teža zaobjela baletno umetnost. Zato bi se spodobilo zapisati nekaj več besed o ansamblu, če ne že povedati.