Ko pridejo Kanadčani, Slovenci ploskamo!

Ob gostovanju kanadskega cirkusa s predstavo Cirque Éloize ob koncu leta

Svetovno znani kanadski cirkus iz Quebeca, Cirque Éloize, je ob koncu ravno minulega leta kar štiri zaporedne decembrske, torej predpraznične večere (28.31.) prijetno zabaval obiskovalce Gallusove dvorane Cankarjevega doma (CD), zadnji večer pa jih tudi veselo pospremil v silvestrsko vzdušje. O besedi éloize v gledališkem listu zapišejo, da prihaja iz kanadskega Magdalenskega otočja, označuje pa bliske, ki so vidni na obzorju. Očitno svetloba bliska, čiščenja ter razelektritve ozračja prispeva energijo, ki umetniško navdihuje njihovega umetniškega vodjo ter ustanovitelja Jaennota Painchauda, tudi njegove sodelavce ter ustvarjalce. Za svojo poklicno cirkuško pot se je Painchauda odločil ob navdušenju nad predstavo Cirque du Soleil, nato je sledilo šolanje na cirkuški šoli in končna ustanovitev Cirque Éloize. Cirkuški artisti za svoj drugi dom poimenujejo svoje montrealske studie Dalhousie Station, kjer snujejo ter ustvarjajo cirkuške uspešnice bliskajočih se moči éloize, cirkuške artiste pa največkrat izbirajo na cirkuški šoli v domačem Montrealu, tudi na razpisih.

In tako je Gallusovo dvorano CD ob koncu leta 2019 že četrtič zasvojil Cirkus Éloize, tokrat s svojo najnovejšo uspešnico Hotel, posvečeno 25. obletnici svojega uspešnega delovanja; prvič pa gostoval 2005. s predstavo Nomad, nato so sledile Megle 2007. in leta 2013 tudi štirje predpraznični večeri z njihovo koreografsko ter artistično prelomnico Cirkopolis kanadskega koreografa in režiserja Dava St-Pierra, ki je navdih za predstavo dobil v filmskem Metropolisu iz leta 1927. Cirkopolis je že preteklost, saj ni več na njihovem sporedu, po njem pa sledil Saloon in nato še aktualna predstava Hotel, ki je nastala pod umetniškim vodstvom J. Painchauda ter v režiji Emmanuela Guillaumea, ob glasbi Éloia Painchauda, izvrstne cirkuške prigode njihovih uveljavljenih artistov je oblikoval ter uril v siju hotelskega vzdušja Nicolas-Boivin-Gravel.

In zakaj ravno Hotel? Cirkuški artisti so večni nomadi, ki potujejo z odra na oder, tudi od hotela do hotela, zato ni nič čudnega, da so želeli ta vsakodnevni hotelski oder, vrvež tudi umestiti na sceno. Tako je nastala njihova nova scenska enodejanka Hotel, in ker se Hotel dogaja na odru, sta scena in osvetlitev podvržena zahtevam scenskih umetnosti, kar je bilo opazno tudi pri njihovi scensko zaokroženi cirkuški atrakciji Hotel.

V vsakem hotelu se neposredno pred odpiranjem sezone začnejo temeljite čistilne akcije. Na sceni pred spuščeno zaveso pa sledil zabavno uigran program čistilcev, vsakdanje oblečenih novodobnih klovnov, njihove animacije pa prisrčno zabavale ter nasmejale, ko so čistili nad in pod odrom, tudi kakega obiskovalca za povrh.

Novodobna cirkuška scena zahteva tudi natančno postavitev za zahtevne artistične uprizoritve, predvsem varno zasnovane in uporabne nove ter zanimive scenske postavitve. Ko se Hotel odpira in se zavesa dviga, na odru najprej zasveti blišč paličaste geometrijske sestavljenke iz dveh simetričnih trikotnikov s kocko nad njima. Sijoče paličje deluje slikovito ter atraktivno, čeprav na videz krhko po svoji estetki, vendar pa je povsem varno zasidrana konstrukcija, ki služi kot nadomestilo nekdanjih višinskih trapezov cirkuških aren, tudi za večnamenske gibke vragolije skupine akrobatov, ki se pretakajo po paličju in snujejo svoje ravnotežne domislice v zračnih višavah; no, včasih tudi ob dobrodošli dodatni človeški podpori. Ko hotelske luči v polnem siju zabliskajo, svoja mesta zavzame še hotelsko osebje: nervozni Majordom, hišnik, sobarice, postrežba z vozički in drugimi delovnimi pripomočki. Prvo sceno pa dodatno zapolnijo še prihajajoči gostje s kovčki, obroči, torej s svojo prtljago, ko ne manjka trenutnih zapletov in ne vrveža ob njihovih mimohodih.

Prva scena je živa, izpolnjena z raznolikostjo situacijskih zapletov, ki se v trajanju 85 minut brez odmora tudi vsebinsko gradijo, tudi zabavno nadgrajujejo v artističnih oblikah, ko ti večplastno obvladujejo žongliranje, drog, hulahoop, igrajo na inštrumentih, govorijo ter pojejo, izvajajo težke akrobacije ali nepojmljiva ravnotežja na vrvi, ki se spušča, dviga, valovi, tudi ob akrobacijah z drznimi spusti na viseči vrvi in traku ali pač v parih obvladujejo leteče dvige mejnih ravnotežnih stanj. Ko enajst nastopajočih artistov obvlada več artističnih točk in zabava v vlogi ljubimca, ljubimke, ženina, neveste, upravnika hotela, hišnika z neločljivim psom, sobarice ter zvezdnice, igrivo razvejanih po sceni ter paličastem ozadju. Hotel je neskončno zasnovana zgodba vsakdanjega srečavanja, mnogih nepredvidljivih trenutkov, ko eni prihajajo, drugi odhajajo, se srečanje lahko zazna ali pač ostane neopazno, je lahko tudi naključni kraj možnega presenečanja in je živahno križišče skupinskih prihodov ter odhodov. Pravzaprav je hotel že sam po sebi en velik cirkus vsakdanjega dogajanja, kjer nastopajo posamezniki, pari in skupine petičnežev pa posebnežev, tudi tistih, ki vsakodnevno letijo za časom, so lahko srečni ali pač nesrečni, resni, tudi malce trčeni, vendar pa vsi vstopajo v hotel, ko s svojimi prihodi ter bivanjem dnevno nastopajo na sceni hotela.

V Hotelu Cirkusa Éloize se predstavijo odlični artisti, ki zabavno in navdihujoče spletajo svoje artistične zgodbe, tudi oblikujejo dane vloge v svoji novodobni gibki ter plesni eleganci izvedbe, saj se v tej smeri danes tudi šolajo na svojih akademijah. S svojo visoko artistično kakovostjo izvedbe ter humornimi domislicami so preplavili ter navdušili prepolno Gallusovo dvorano. In je Cirque Éloize s svojo novo predstavo Hotel tudi sestavni del abonmaja Veličastnih 7, ki se v produkcijski ponudbi CD programsko nadaljuje tudi v novem letu 2020.

Poklon kanadskih artistov v Gallusovi dvorani (foto: Minka Harej)

Tako se 25. januarja že napoveduje nova, četrta uprizoritev načrtovanih sedmih veličastnih predstav iz zvrsti gledališča in plesa: Znanstveni kabaret 2020 priznanega hrvaško-slovenskega režiserja Ivice Buljana v koprodukciji SNG Drama Ljubljana in Mestnega gledališča Ljubljanskega.