Zakaj bo nova sezona ljubljanske operno-baletne hiše igra usode?

Baletna plesalca Kenta Jamamoto in Giorgia Vailati (foto: Darja Štravs Tisu)

Na odru Opere Ljubljana je umetniška ekipa na čelu z ravnateljem Petrom Sotoškom Štularjem predstavila novinarjem in svojim zvestim abonentom, ki so bili kot redni obiskovalci njihovih uprizoritev prav tako vabljeni, repertoar nove sezone 2017/18, ki so ga poimenovali Igra usode.

Sanja Neškovič, Peter Sotošek Štular …
Predstavitev je bila 22. maja na odru ljubljanske operne hiše v prisotnosti novinarjev, ki so redni spremljevalci programov Opere Ljubljana, in nekaj abonentov, ki so se tudi odzvali vabilu. Slednjim ponujajo v novi sezoni posebno novost, in sicer program Fidelio. Ime Fidelio izvira iz latinske besede ‘fidelis’, kar v prevodu pomeni zvest, je pa, kot vemo, tudi naslov edine dokončane Beethovnove opere Fidelio. In zvesti so tisti obiskovalci, ki so že leta njihovi abonenti, ki tudi zvesto spremljajo letne programe SNG Opera in balet Ljubljana več sezon zapored. Njim torej namenjajo novi program, ki omogoča nakup vstopnic za vsako gledališko sezono za dvoodstotno nižjo ceno, odstotki se seštevajo do popusta v obdobju desetih let, ko je dosegljivih že tistih 20 odstotkov cenejšega nakupa abonmajev.
… Rocc …
Umetniški vodja opere Rocc (Rok Rappl, op. a.) je predstavil program, ki letos teče v čast 125-letnice operne hiše Ljubljana, ki je bila leta 1892 zgrajena in predana umetnosti, ob tem pa še napovedal kar nekaj različnih obletnic. V SNG Opera in balet se bo začela nova sezona 5. oktobra s premiero domače opere Ksenija Viktorja Parme (1858–1924) in scensko kantato Carla Orffa Carmina Burana v režiji poznanega režiserja Manfreda Schweigkoflerja, ki bo prvič ustvarjal na odru ljubljanske Opere, pred leti pa je že navdušil v Cankarjevem domu z Renskimi nimfami in Otellom, koreografija je zaupana Lukasu Zuschlagu. In tako bomo imeli možnost primerjati dve izvedbi slovite Orffove kantate, jesensko in otvoritveno na odru ljubljanske Opere ter spektakularno gostujočo izvedbo na letošnji junijski otvoritvi 65. Ljubljana Festivala. Ob koncu oktobra bo na odru -3 sledila še komorna opera ADA Tomaža  Sveteta. V novem letu 2018 bo 25. januarja na sporedu premiera ene največjih opernih mojstrovin, Mozartov Don Giovanni ali operni mit o razuzdanemu zapeljivcu, kakršnih ne manjka niti v današnjih dneh, predstavo bo režiral Diego de Brea. Marca bo prvič pri nas predstavljena opera Lepotica in zver še živečega skladatelja Philipa Glassa (1937), ki letos obhaja 80 let, in to v režiji ter koreografiji Matjaža Fariča. Meseca maja bo niz opernih premier zaključila Verdijeva opera Macbeth (1847) v režiji Jerneja Lorencija, ki je zanj tudi prva režijska postavitev Shakespearovega Macbetha, koreograf  je Gregor Luštek.
… Dejan M. Vrbančič …
Na opernem sporedu ostanejo tudi uprizoritve iz minulih sezon: La Traviata, Madama Butterfly, Nabucco, Figarova svatba, Carmen, Gorenjski slavček, Orfej v peklu, Pastir – mladinska pravljična opera, glasbena Peter in volk za pripovedovalca in orkester ter komična opera v dveh dejanjih Pepelka, na odru -3 pa bosta obnovljna Dnevnik Ane Frank ter Julka in Janez.
Martina Zadro
Zakaj pa se nova sezona oglašuje kot Igra usode? Umetniški vodja opere Rocc je pojasnil, da se tudi vseh obletnic dotika igra usode in so jo veliki mojstri znali izpovedati v svojih mojstrovinah, ki bodo na sporedu nove sezone SNG Opera in balet Ljubljana. Na prostorski projekciji so predstavili tudi operne soliste, ki so spregovorili o igri usode, ki jo lahko premagamo z dejanji in mislijo, v kar povsem verjame sopranistka Martina Zadro, medtem ko baritonist Jože Vidic igro usode primerja z življenjskimi izkušnjami, ki se vrstijo, kot bi se vzpenjal po stopnišču opere navzgor in potem pač spuščal navzdol, tudi o usodi, ki jih je združuje v Operi Ljubljana, kjer delujejo. O programu ter danih vlogah te sezone sta o pomenu igre usode spregovorila še solista Dejan Maksimilijan Vrbančič in Aljaž Farasin. Ob koncu predstavitve opernega programa nove sezone sta operna solista Martina Zadro in tenorist Dejan M. Vrbančič obdarila prisotne še s spevno arijo iz opere Don Giovanni ob spremljavi pianistke ter korepetitorke Kayoko Ikeda.
Baletni repertoar nove sezone je predstavila umetniška vodja ljubljanskega baleta Sanja Nešković Peršin, in to v sezoni, ko ljubljanski balet obhaja 100-letnico svojega profesionalnega delovanja. Ob taki častitljivi obletnici se je prav gotovo vredno zazreti v preteklost in se poglobiti v opus naših plesnih mojstrov ter njihovih umetnin, kar se bo tudi zgodilo v drugem delu sezone, v prvi polovici leta 2018, ko bo 13. aprila na sporedu premierna uprizoritev Baletnega večera: Balet 100. Baletni večer sestavljajo tri zgodovinske koreografske postavitve treh slovenskih koreografov iz treh časovnih obdobij. Zgodovinski Baletni večer se začne s koreografijo Lok iz leta 1940, s plesno pesnitvijo koreografskega para Pie in Pina Mlakarja v postavitvi Maruše in Vojka Vidmarja; nato sledi balet Žica (1976) koreografa Vlasta Dedoviča, na glasbo Janeza Gregorca in v koreografski obnovi Mateje Rebolj; zadnji del oziroma tretje delo na sporedu tega baletnega triptiha je Beethovnova Pastoralna simfonija v koreografski postavitvi Milka Šparembleka iz leta 1986, ko je koreografijo postavil prav za ljubljanski baletni ansambel.
Jeroen Verbruggen
Baletna sezona se bo začela 9. novembra s krstno uprizoritvijo predstave Orfčina Himna / Orphic Hymn, ko se v koreografiji Jeroena Verbruggena prepleta tudi znamenita glasbena tema o Orfeju Igorja Stravinskega iz leta 1947. Mladi belgijski koreograf Jeroen Verbruggen (1983) je trenutno zelo iskan koreograf prestižnih plesnih odrov. V novi sezoni ostanejo na sporedu tudi baletna dela minulih sezon: Doktor Živago, Hrestač – Božična zgodba, Labodje jezero, Peter in volk, Romeo in Julija ter Simfonija otožnih pesmi.
Kenta Jamamoto in Giorgia Vailati (foto: Darja Štravs Tisu)
Tudi solisti ljubljanskega baleta – Ana Klašnja, Lukas Zuschlag, Tjaša Kmetec, Petar Đorčevski in Nina Noč so spregovorili o igri usode, seveda mladostno, prešerno in z merico optimizma ter v povezavi z njihovim umetniškim delom. Predstavitev sezone sta zaključila solista Kenta Jamamoto in Giorgia Valiati v liričnem duetu Belega laboda in Princa iz  II. dejanja baleta Labodje jezero, vendar tokrat brez odrskega blišča ter v delovni kostumski opravi, mogoče je tudi zato duet deloval manj pravljično in eterično. 
Sanja Nešković Peršin je povabila vse prisotne še na zadnjo baletno premiero te gledališke sezone, na glasbeno pravljico za pripovedovalca in orkester skladatelja Sergeja Sergejeviča Prokofjeva Peter in Volk, ki bo 21. junija doživela premiero tudi v pravljični baletni izvedbi  ljubljanskega baletnega ansambla in opernega orkestra ter v koreografiji in režiji Ivana Peternelja, na sporedu pa bo do 24. junija.
V novi sezoni se SNG Opera in balet Ljubljana odpirajo tudi odri tujine, tako da baletni in operni ansambel v teku nove sezone že beležita   termine gostovanj v tujini.

View Gallery 8 Photos