Baletne delavnice v Zagrebu s kar sedmimi slovenskimi plesalci

Balet v središču Zagreba.

Minilo je že leto dni od lanskega Mednarodnega baletnega poletja in seminarja/International Summer Ballet Croatia, ki je potekal avgusta v Dubrovniku in v prostorih njihove umetniške šole Luka Sorkočević, končal pa se s produkcijo na terasi trdnjave Ravelin. Letos je baletno poletje v Dubrovniku zamenjal baletni vadbeni seminar v Zagrebu, kajti šolski prostori umetniške šole v omenjenem obmorskem mestu se že na veliko preurejajo in zato se je mednarodni seminar Summer Ballet tokrat dogajal v hrvaški prestolnici od 20. julija do 1. avgusta, pa ne v prostorih Baletne šole, ki nikakor niso primerni in že dolgo čakajo na prepotrebno prenovo, ampak v prostorih Zagrebačkog Plesnog Centra/ZPC na Ilici 10, v beli vadbeni dvorani ter črni, kjer v gledališki sezoni potekajo sodobne plesne predstave in festivali. Organizatorka Ballet Summer Croatia Maja Lukjanov je dejala, da že razmišljajo, da bi prihodnje leto v Zagrebu potekal dvotedenski baletni seminar, v Dubrovniku pa priprave za zaključno predstavo, ki si jo Dubrovnik nadvse želi, že sodeč po lanskih odmevih in po očitnem uspehu njihove zaključne produkcije.

… Abigail Sartin …
Letošnji vadbeni program Ballet Summer je potekal na dveh stopnjah, za mlade učence do 14. leta, ki sledijo še razrednem baletnem pouku, in seniorje, vključno z učenci srednješolskih baletnih stopenj. V vsaki skupini je bilo nekaj več kot dvanajst tečajnikov, kar je predstavljalo skoraj maksimalno možno število glede na zahtevnost programa. Vadba za mlajšo skupino se je začela ob drogu in na sredini z vadbo klasičnega baleta tudi že na baletnih "špičkah" za posamezna dekleta, njim sta sledila še dva fantiča, za klasično uro pa je že bil čas za repertoar karakternih plesov, tako da se je njihova aktivna vadba konćala malo po 12 uri.
… Aleksandr Lukjanov …
Oba programa je vodil priznani baletni pedagog Aleksandr Lukjanov, svoj čas prvi solist velikih baletov, kot je Bolšoj teater, tudi HNK Zagreb, danes pa znan baletni pedagog na mednarodni sceni, ki na svoje seminarje vabi tudi druge znane pedagoge. Med najmlajšimi je glede na svojo mladostno prizadevnost in koncentracijo bil posebno pohvaljen simpatični desetletni Krešo iz Zagreba, med dekleti pa je bila zelo prizadevna enajstletna Sofija iz Beograda, ki je na seminar prispela skupaj z dvanajstletno sošolko Lalo in v spremstvu pedagoginje, sicer sta obe učenki drugega razreda baletne šole Lujo Davičo in obe velikokrat pohvaljeni na urah. Tudi drugi baletni učitelji so sledili baletnemu programu zahtevnih in osmišljenih vadbenih kombinacij pedagoga Lukjanova, ki je kaj hitro opazil napake in težave, se znal tudi vsakemu posvetiti in sproti popravljati ter opozarjati. Ena teh je prispela kar iz Južne Koreje in pomagala po potrebi še pri korepetiranju. Aleksandr Lukjanov je posebej poudarjal, kako pomemben je pedagoški pristop k baletnem drogu in to še prav na začetku baletne učne dobe, da učenec začuti ravnotežje in oblikuje pravo držo, če je ta taka, kot mora biti, potem je vadba na sredini lahkotna, piruete so vrtljive in skoki kar letijo. K temu je dodal, da nekateri žal učijo balet še po zastarelih učnih programih, za kar danes ni več časa, ko moraš čim prej postaviti baletnika ter ga pripraviti za zahteve odra, in to v veliko krajšem času kot nekoč; saj imajo mladi danes tudi veliko manj časa za redno vadbo. Za tak novodobni pristop pa so potrebne izkušnje in nadgradnje pedagogov, ki se v svetu vedno sproti in medsebojno dopolnjujejo ter sledijo novim programom in napotkom.
… Senior skupina …
Program na seniorski stopnji je bil kar zahteven, začel pa se z baletno klasiko ob 10. uri pod vodstvom Aleksandra Lukjanova, potem je sledila ura na baletnih špicah in priprave na repertoar za baletke pod vodstvom baletne solistke HNK Zagreb in pedagoginje Pavle Pećušak. Hodili so iz dvorane v dvorano, se na kratko sproščali v kratkih pavzah, tekla pa je tudi polurna priprava repertoarja za moške in pa skupna ura za pare, pas de deux pod vodstvom obeh baletnih pedagogov. Za baletnimi programi je bila poldruga ura sodobnega plesa, ko je pedagog in koreograf Sven Copony uvajal tečajnike na višji stopnji v sodobni ples in spodbujal k improvizaciji. Njihov program se je s sodobno uro tudi končal, ob 15.15 pa so vsi udeleženci imeli skupno kosilo, potem pa prosto popoldne.
… Sven Copony …
 
Poletnega baletnega seminarja so se udeležili učenci baletnih šol iz Hrvaške (Zagreb, Split, Reka), Beograda, Belgije, Švedske, Nizozemske ter iz daljne Kanade in Indije, sedem baletnih učencev je bilo iz Slovenije – Filip Viljušič, Tea Rušin, Lara Ekar Grilj, Lara Maher, Pia Antonič Babnik, Jan Trninič in najmlajša med njimi Assija Sultanov, razvrščeni pa so bili v višjo učno skupino. Vabilo in štipendijo za udeležbo so prejeli naši trije baletni izbranci: Filip Viljušič, Tim Dolinšek in Jan Trninič, žal pa je zaradi poškodbe in tik pred zdajci moral Tim odpovedati svojo seminarsko udeležbo.
… Filip Viljušić …
Na vprašanje, kako jim je bil všeč baletni seminar in kaj jim je pomenil, je odzvanjalo "Ful všeč!" in sledile so pohvale za vodenje ter smiselno povezovanje vaj in zahtevnosti vadbenih ur, tudi hvale, namenjene pedagogom, ki so jim veliko dali, ni manjkalo, poudarili pa so prav nujnost sodelovanja z različnimi pedagogi. In kot sta dejali najmlajši ter vseskozi nasmejani, iskrivih in nemirnih oči, Assija in Pia: "… kar dobro je slišati še kak drugi nasvet in novi manj znani glas, ki ga veliko bolj slišiš in se te tudi bolje prime kot besede učitelja, ki te vodi vseh šest razredov."
… Pavla Pečušak …
Razred zase je bil gotovo Filip Viljušič, ki je za izvedbo baletnega adagia na sredini potreboval celo dvorano samo zase, pa vendar ni šlo vedno brez pripomb Lukjanovega, ki ga je opominjal, da ni več učenec, ampak baletni profesionalec, od katerega se zahteva več in predvsem pričakuje popolna koncentracija pri delu. Ko pa je stekla odlična izvedba, pa je Aleksandr znal Filipa tudi pred vsemi pohvaliti in mu ves nasmejan stisniti roko. Tea je tako kot Filip na Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana/KGB prišla iz Reke, je balerina visokih nog in prijetne prezence, ki se je trudila upoštevati učiteljeve pripombe, čaka pa jo še zadnji letnik šolanja ter matura, ravno tako kot tiho in dorečeno Laro Ekar Grilj. Filip je že usmerjen k ansamblu Ljubljanskega baleta, s katerim je v pretekli sezoni tudi že nastopal. Vprašala sem ga, ali je razmišljal o odhodu v tujino, odgovoril pa, da je in resno dodal: "(…) vendar take ponudbe, ki se precej redko zgodi ob koncu šolanja, ne gre zavrniti, včasih se nanjo čaka tudi tri leta in več."
… Jan Trninić …
Tea si po maturi želi angažman v Splitskem baletu, medtem ko si Lara še pušča odprta vrata za odločitve po maturi, sicer je že zapisana študiju  na Univerzi v Ljubljani. Assija je naredila sprejemni izpit tako za KGB v Ljubljani kot v Mariboru, odločila pa se za Maribor. In zakaj? "Zato ker si želim predvsem več ruske klasične baletne tehnike," je sledil njen odgovor. Pia ostane v Ljubljani, opravila je sprejemni izpit za KGB, ker pa ni bila ravno med prvimi, ne ve še, kako in kje bo steklo to njeno srednješolsko baletno leto. Prav njeni baletni drži in prezenci, ki privlači poglede, je Lukjanov namenil kar nekaj besed pohvale, je muzikalna, vendar včasih pa le malo premalo ambiciozna. Medtem ko Assiji nikakor ne manjka ambicije. Pedagog Lukjanov jo je pohvalil, ko pridno in dovzetno sledi programu za seniorje, in mi pojasnil: "Ampak veste, ona je še mlada, je najmlajša med njimi, komaj stara štirinajst let, in se vsako leto starosti pozna tudi pri baletu, ne le tehnika, tudi osebna zrelost je pomembna.«
… Jan Trninić …
Jan in Lara Maher sta dijaka KGB Maribor. Jan je letos končal razredni baletni pouk in se že vpisal na umetniško gimnazijo in baletno smer. Je plesalec kar visokih in lahkotnih skokov ter dobre kondicije, tudi odličen glede na svojo starost in učno baletno dobo, na letošnjem 12. Temsig tekmovanju Baltek je osvojil zlato priznanje in prvo mesto v svoji starostni 1b kategoriji. Po zaključku Summer Ballet seminarja odhaja na morje in na poletje ob Mladem slovenskem baletu. Mariborčanka Lara Maher je končala drugi letnik KGB in je hkrati še dijakinja 1. Gimnazije Maribor, sicer pa zmagovalka v 2a kategoriji 12. Temsig Baltek, prejemnica zlatega priznanja,osvojila je 1. mesto. Njena baletna tehnika je vsekakor prihajala v ospredje, le da je nekoliko preveč resnega izraza, ko se poglablja v baletno izvedbo. Že v petek, 31. julija, je zapustila Summer Ballet, odhaja pa na enotedenski baletni seminar v Monte Carlo, kajti želi si spoznati svet baleta in videti, kje je njeno mesto glede na osvojeno znanje, obenem pa si še ogledati možnosti izobraževanja v tujini. Istega dne so Zagreb zapustili še Filip, Tea in Lara iz Ljubljane, še prej pa se vsi izkazali v sodobni ter nekaj več kot štiriminutni koreografiji intenzivnega plesanja in premetov koreografa Svena Coponyja, ki je upošteval njihovo klasično tehniko, jo preusmeril v moderne vode, dodal sodobno akrobatiko in telesna prelivanja, ko so zaplesali v geometrijskih oblikah ter osvajali prostor, in to dva po dva para skupaj, ki se v danem trenutku razidejo in ponovno združijo v kompaktno kvadratno celoto. Za posebnost izvedbe in plesne nadgradnje pa sta si prislužila obilico aplavza Filip Viljušič in Kandčanka Paola  Bergeron, znanka že iz Dubrovnika. Filip je vzletel v plesni sodobnosti in briljiral v svojem telesnem prelivanju, v senzibilnem spoju z glasbo in v plesni nadgradnji istovetnih gibov; kot bi sledili povsem drugi koreografiji, pa čeprav enake izvedbe. Pavla pa nič manj svojstvena, vendar povsem drugačna in enako odlična, ko je njen ples osvajal kratke glasbene postanke in gradil novo prostorsko strukturo; medtem ko je Jan zelo dobro osvajal sodobne dvige ter skoke in se že začel enačiti z novodobno plesno akrobacijo.
… Pointe class …

Sobota, 1. avgust, je  bil dan, tako kot pred enim tednom, namenjen staršem za odprti ogled seminarskih klasov, da lahko sledijo baletnemu napredku svojih otrok. Na vsakem klasu se je za vsakega udeleženca našla beseda in obrazložitev, posebej pa tekli še razgovori s pedagogi. In ko je že bilo videti, kot da so vsi brez energije, so se nekatera dekleta opogumila ter predstavila s svojimi baletnimi variacijami, Indijka Apeksha pa je v originalni opravi osvojila gledalce z indijskim plesom v koreografski mešanici novodobnega in klasičnega, bollywooda in kataka. Še pred tem so otroci zaplesali svoj karakterni ples v koreografiji trojk in igrivo sodobno postavitev, ko niso bili le ljubki, ampak docela tako pri stvari, kot se to od plesalcev pričakuje na odru. Ples se je na koncu tako razvnel, da koncu ni bilo kraja, vse dokler se niso dokončno utrudile mlade moči željne plesa ob ponavljanju in izmenjavah parov v sodobni koreografiji, in to vsakič na novo v novih podaljških. Kanadčanka Paola je pripomnila: "Na Ballet Summer prihajam, ker tu lahko plešem, ko pri nas samo vadimo."

Z zaključkom poletnega baletnega seminarja Summer Ballet se zaprejo tudi vrata ZPC vse do odprtja nove gledališke sezone, ki se pri njih letos začne s predstavo slovensko-francoske koreografinje Eče Dvornik: Klic gozda ali Poljub tvoje matere, v napovedi pa je to: Zov šume ili Poljubac tvoje majke, predstava bo prikazana od  3. do 5. septembra v izvedbi Mojce Majcen, Urše Rupnik in Eče Dvornik. Prva premiera te sezone pa steče v koreografiji in izvedbi Matije Ferlina & Ame Henderson: Out of Season, in sicer 23. septembra.

View Gallery 12 Photos