Niko Goršič. Vrhunci slovenskega plesa 2021!

Niko Goršič (foto: Jernej Čampelj)

Igralec, režiser, pisec, novinar, likovni in plesni kritik Niko Goršič vsako leto izbere vrhunce slovenskega plesa.

Izbor leta 2021 je Niko Goršič posvetil slovensko-kubanskemu umetniku pantomime in mima Andrésu Valdésu y Fuentesu ob njegovi 85-letnici, ker je od leta 1964 bogatil našo slovensko gledališko-plesno sceno.

Andres Valdes z ženo Jano in hčerko Veroniko (foto: FB)

VELIKO ČASTNO PRIZNANJE 2021
AFROFONIJA, Ljubljana
V produkciji Studia XXV in v sodelovanju s Kinom Šiška je skupina Afrofonija pod vodstvom Maše Kagao Knez proslavila svojo desetletnico s plesno-glasbenim spektaklom, ki smiselno prepleta zahodnoafriške plesne ritme in sodobni ples.

Afrofonija (foto: Urška Boljkovac)

COFESTIVAL, Ljubljana
V organizaciji Kina Šiška in Nomad Dance Academy Slovenija je naš povsem svojski mednarodni festival sodobnega plesa izbral za svojo desetletnico izhodiščno retro temo ‘raziskovanje gibanja’.
GRAND PRIX 2021
Carl Orff: CARMINA BURANA/SNG Opera in balet Maribor
Koreograf: Edward Clug; dirigent: Simon Krečič; petje: Petja Ivanova, Martin Sušnik, Domen Križaj; plešejo: Catarina de Meneses, Tijuana Križman Hudernik, Metka Masten, Evgenija Koškina, Tetiana Svetlična, Ema Perič, Hristina Stojčeva, Asami Nakashima, Mirjana Šrot, Satomi Netsu, Olesja Hartman Marin, Mina Radaković, Monja Obrul, Tea Bajc, Ines Urošević, Mircea Golescu, Tiberiu Marta, Sergiu Moga, Yuya Omaki, Alexandru Pilca, Sytze Jan Luske, Gaj Žmavc, Davide Buffone, Matteo Magalotti, Jan Trninič, Tomaž Golub, Luka Ostrež, Lucio Mautone, Maro Vranaričič; scenograf: Marko Japelj; kostumograf: Leo Kulaš; oblikovalec luči: Tomaž Premzl; asistenta koreografije: Matjaž Marin in Sergiu Moga (Plesna simfonija Edwarda Cluga.)

Carmina Burana (foto: Tiberiu Marta)

Igor Stravinski: APOLLON MUSAGÈTE/SNG Opera in balet Ljubljana
Koreograf: Renato Zanella; dirigent: Aleksandar Marković, režiser in scenograf: Rocc; kostumografinja: Belinda Radulović; oblikovanje svetlobe: Jasmin Šehić; mimoidoči (baletni ansambel): Georgeta Capraroiu, Regina Križaj, Romana Kmetič, Barbara Potokar, Urša Vidmar, Goran Tatar, Tomaž Horvat, Gaj Rudolf, Gregor Guštin (Za Ljubljano še ne viden koreografski pristop do te umetnine Igorja Stravinskega.)
Iztok Kovač, Cathy Milliken: DOMOVINA/Zavod EN-KNAP, Ljubljana
Koncept: Iztok Kovač, Catherine Milliken; koreografija: Iztok Kovač; ustvarjalci in izvajalci: EN-KNAP Group (Mattia Casson, Luke Thomas Dunne, Katja Kolarič, Rada Kovačević, Caroline Alessandra Valentini, Tamás Tuza); glasbena kompozicija in realizacija: Catherine Milliken; vokal: Michael Schiefel; oblikovanje scenografije: Miran Mohar; oblikovanje svetlobe: Jaka Šimenc; kostumografija: Katarina Škaper (Atelje d.o.o.); glasbena improvizacija in snemanje: Erik Griswold (Ellen Harrison, Katherine Phlip, Vanessa Tomlinson); glasba iz predstave Praznovanje, 2007: Drago Ivanuša; montaža glasbe: Tomaž Grom; artikulacija: Stojan Pelko (Iztok Kovač – arhitekt sodobnega plesa.)

Edward Clug (foto: Tiberiu Marta)

KOREOGRAFI LETA 2021
EDWARD CLUG
Carl Orff: Carmina Burana/SNG Maribor.
RENATO ZANELLA
Adagietto iz Simfonije št. 5 Gustava Mahlerja v DUNAJSKEM VEČERU IN APOLLON MUSAGÈTE Igorja Stravinskega/SNG Opera in balet, Ljubljana.
IZTOK KOVAČ
Domovina, avtorja Iztok Kovač in Cathy Milliken/Zavod EN-KNAP, Ljubljana.

Catarina de Meneses v Hrestaču (foto: Tiberiu Marta)

PLESALKE LETA 2021
CATARINA DE MENESES
je v vlogi Clare blestela v razigrani klasični baletni pisanici Hrestač v koreografiji Davida Nixona po Mariusu Petipaju in v izvedbi SNG Opera in balet Maribor.
GEORGETA CAPRAROIU
baletna umetnica SNG Opera in balet iz Ljubljane je virtuozno odplesala svojo ‘Mimoidočo’ v predstavi Apollon musagète Igorja Stravinskega v koreografiji Renata Zanelle.
ANA STEGNAR
plesalka, koreografinja, umetniški vodja in plesna pedagoginja nam je po bogati umetniški karieri v Sloveniji, Franciji in Belgiji znova dokazala svoj razkošen talent v plesno-glasbeni performativni improvizaciji Neforma #90 v organizaciji zavoda Sploh in v sodelovanju z igralcem Blažem Šefom in glasbenikom Vidom Drašlerjem v ljubljanskih Španskih borcih.

Nataša Živkovič v predstavi Sine (foto: Nada Žgank)

NATAŠA ŽIVKOVIĆ
plesalka, performerka in koreografinja nas je v avtorski predstavi Sine v produkciji festivala Mesto žensk znova impresionirala z odločnim gledališkim pristopom na pradavno temo tobelij ali virdžin s področja severne Črne gore, Kosova in severne Albanije – žensk, ki so zaradi izginotja moškega v družini prevzele v družbi vlogo moškega in se zaobljubile celibatu.
URŠKA CENTA
plesalka sodobnega flamenka v predstavi Samo hoditi skupine Sentido project v Klubu Cankarjevega doma.

Santido Urške Centa (foto: Cankarjev dom)

KATJA KOLARIČ
je nova slovenska predstavnica v mednarodnem ansamblu EN-KNAP Group. S svojo duhovito improvizacijo nas je navdušila v predstavi Cogito koreografa/režiserja Tamása Tuze.
JERCA ROŽNIK NOVAK
nam je v svoji avtorski predstavi (Ne)ustrašna v Plesnem gledališču Ljubljana znova razkrila svoj bleščeči plesni diapazon in odrsko inteligenco.
KATJA LEGIN
hibridna postdramska kitchen drama Oh, kako zelo običajno z briljantno plesno intervencijo v stilu broadwayskega muzikala.

Sytze Jan Luske v Povodnem možu (foto: Tiberiu Marta)

PLESALCI LETA 2021
SYTZE JAN LUSKE
je upodobil maestozen fantazijski lik Povodnega moža v istoimenski predstavi SNG Maribor in koreografiji Edwarda Cluga.
HUGO MBENG
je v vlogi Duha smrti – namazanega z vsemi žavbami – v predstavi Hrestač Petra Iljiča Čajkovskega in v koreografiji Yourija Vámosa SNG Opera in balet Ljubljana ustvaril slikovit odrski lik.
LUKE THOMAS DUNNE
je v predstavi Cogito Zavoda EN-KNAP iz Ljubljane in koreografiji-režiji Tamása Tuze izoblikoval skrajno smešen lik v svoji improvizacijski plesni miniaturi.

Poklon po predstavi Dunajski večer (foto: Darja Štravs Tisu)

PREDSTAVE LETA 2021
DUNAJSKI VEČER/SNG Opera in balet Ljubljana in CD
Baletni diptih Renata Zanelle: Opus 73/Vsi na valček
Glasba: Ludwig van Beethoven, Johann Strauss, Johan Strauss mlajši, Josef Strauss in Gustav Mahler; dirigent: Kevin Rhodes; koncertni mojster: Igor Grasselli; koreograf: Renato Zanella; scenografki: Anne Marie Legenstein, Alexandra Burgstalier; kostumografke: Anne Marie Legenstein, Alexandra Burgstaller, Olgica Gjorgieva; oblikovalca svetlobe: Renato Zanella, Jasmin Šehić; solisti: Rita Pollacchi, Kenta Yamamoto, Yaman Kelemet, Yuki Seki, Tjaša Kmetec, Petar Đorčevski, Nina Noč, Lukas Zuschlag, Iulian Ermalai (Novi umetniški direktor Renato Zanella se je kot koreograf izkazal z velikim umetniškim razponom od ustvarjanja srhljive odrske lepote, številnih dinamičnih mizanscenskih rešitev do že pristnega kabarejskega humorja – ter briljantnim vodenjem sijajnega baletnega ansambla. Nesrečna poškodba Ane Klašnje je vsekakor vplivala na potek premiere.)
STRUNE/SNG Opera in balet Ljubljana
Baletni triptih koreografov Ena Peçija (Angel), Jacopa Godanija (Metamorphers) in Lea Mujića (Osamljeni poet; glasba: Alban Berg, Béla Bártok in Peter Iljič Čajkovski; ustvarjalci predstave: Ernst Theis, Gregor Traven, Iztok Kocen, Vasilij Meljnikov, Eno Peçi, Diego Andrés Rojas Ortiz, Jordan Fallas, Jacopo Godani, Michael Ostenrath, Leo Mujić, Manuela Paladin Šabanović, Jasmin Šehić, Tatjana Ažman; solisti: Tjaša Kmetec, Rita Pollacchi, Nina Noč, Petar Đorčevski, Kenta Yamamoto, Lukas Zuschlag, Yuki Seki, Filip Jurić, Oleksandr Koriakovskyi, Urša Vidmar, Yaman Kelemet, Lukas Bareman, Filippo Jorio (Barvit kalejdoskop plesnega dogajanja v Evropi.)

Cogito (foto: Andrej Lamut)

COGITO/Zavod EN-KNAP, Ljubljana
Koncept in koreografija/režija: Tamás Tuza; ustvarjalci in izvajalci: EN-KNAP Group (Mattia Cason, Luke Thomas Dunne, Katja Kolarič, Rada Kovačević, Carolina Alessandra Valentini, Tamás Tuza); besedilo: EN-KNAP Group; glasba: Lav Kovač; oblikovanje svetlobe: Jaka Šimenc; oblikovanje prostora: Branimir Tomašević; kostumografija: Katarina Škaper (Atelje d.o.o.); oblikovanje maske: Petra Hartman; oblikovanje pričeske: Rok Naranđa (Poživljajoč plesni koktajl.)
POVODNI MOŽ/SNG Opera in balet Maribor
Plesna predstava na Blejskem otoku; idejna zasnova in koreografija: Edward Clug; avtor glasbe: Milko Lazar; scenografija: Marko Japelj; kostumografija: Leo Kulaš; oblikovanje luči: Tomaž Premzl; oblikovanje zvoka: Gregor Mendaš; plešejo: Povodni mož Sytze Jan Luske, Uršika Monja Obrul; dekleta: Tijuana Križman Hudernik, Catarina de Meneses, Evgenija Koškina, Asami Nakashima, Mirjana Šrot, Tea Bajc, Mina Radaković; fantje: Luka Ostrež, Yuya Omaki, Davide Buffone, Jan Trninič, Matteo Magalotti, Tomaž Golub, Alexandru Pilca (Svečanost ob začetku predsedovanja RS Svetu EU. Gledališki podvig, ne prvi, ob Blejskem jezeru.)
(NE)USTRAŠNA/Plesni Teater Ljubljana
Koncept, koreografija in izvedba: Jerca Rožnik Novak; koreografija in mentorstvo: Damián Cortés Alberti; avtorska glasba: Kaja Janjić (F-ROW BLANKA); uporabljena glasba: Verdi – Messa da requiem; dramaturgija: Zala Dobovšek; kostumografija: Tanja Pađan (Kiss the Future); oblikovanje svetlobe in tehnična podpora: Janko Oven; fotografije: Enya Belak; producentka: Katja Somrak (Predstava raziskuje strah kot koncept, uokvirjen v gibanje, ples in elemente gledališča. Šaljiv pristop do enega najtemnejših čustev …)
PLESNI PERFORMANSI 2021
NEFORMA #90
Zavod Sploh, Ljubljana; kuratorka: Suzana Koncut; nepozaben postmoderen plesni performans po vzoru comedie dell’arte v izvedbi vrhunske ‘belgijske’ plesalke Ane Stegnar, igralca Blaža Šefa in tolkalca Vida Drašlerja.
SINE
Produkcija: Mesto žensk; koprodukcija: Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana; avtorstvo in koreografija: Nataša Živković; izvajalci: Nataša Živković, Daniel Petković, Loup Abramovici; oblikovanje prostora: Lenka Đorojević; oblikovanje svetlobe in tehnično vodstvo: Špela Škulj; svetovanje: Teja Reba (Fascinantna antropološka intervencija v ‘davnino preživetja ženske v moškem svetu.) Bienale slovenske sodobne plesne umetnosti Gibanica 2021.
ŽIGAN KRAJNČAN
Produkcija: Exodus/Žiganova gibalna improvizacija v Cukrarni. (Zlitje s samim seboj. Šamanstvo.)

Blef (foto: Enya Belak)

BLEF
Produkcija: Flota Ljubljana, Zavod Flota, Murska Sobota; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana; koncept in koreografija: Enya Belak, Jerca Rožnik Novak, Veronika Valdés; plesalki: Jerca Rožnik Novak, Veronika Valdés; sodelavci: Pia Vatovec, Janko Oven, Sarah al Saleh, Pia Gorišek, Martina Borščak, Eva Posedel (Duhovita satiričnost in ‘vitalnost’ tržnega blaga. Vizualna odličnost in navdušujoči plesalki.)

Ni mogoče čakati zaman (foto: Matija Lukić)

NI MOGOČE ČAKATI ZAMAN
Produkcija: Gledališče Glej; koprodukcija Pekinpah; avtorja: Leja Jurišić in Miklavž Komelj; avtorica predstave: Leja Jurišić; izvajalca: Leja Jurišić in kamen; scenografija, luč, kostumi: Petra Veber. Bienale slovenske sodobne plesne umetnosti GIBANICA 2021. (Leja Jurišič s svojo pozitivno nestrpnostjo in drznostjo povezuje in dinamizira sredino.)
ZAČASNO ZADRŽANA TELESA
Plesni Teater Ljubljana; koncept, koreografija in kostumi: Vita Osojnik; soustvarjanje in ples: Alja Branc, Lara Mateja Ivančič, Ema Križič, Julija Pečnikar; avtorska glasba: Matevž Kolenc; oblikovanje svetlobe: Aljaž Zaletel; kreativna producentka: Katja Somrak. Festival plesnih perspektiv U(krep). (Vita zaradi svojega nemirnega duha ne miruje, ampak raziskuje. Zdaj je fascinirana nad prividno statičnostjo likovnih del in v njih vneto išče svoje razpoke.)
O PRAZNIH PROSTORIH
Koreografija in izvedba: Ana Cvelfar; glasba: Erik Satie; dramaturgija: Zala Mojca Jerman Kuželički; svetovanje: Marija Slavec; oblikovanje luči: Danilo Pečar; produkcija: Flota, zavod, Murska Sobota/Flota Ljubljana; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana (Potovanje majcenega Exupéryjevega planeta po neskončni samoti. Stvariteljska koncentracija.)

Zasedanje (foto: Drago Videmšek)

ZASEDANJE
Vitkar zavod, Ljubljana; ideja in koreografija: Branko Potočan; soustvarjanje in ples: Anamaria Bagarić, Jana Menger, Tajda Podobnik, Branko Potočan, Tina Rozman, Veronika Valdés; dramaturgija: Andreja Kopač; avtorji glasbe: Skupina OjgeN – Andraž Mazi, Marko Brdnik, Marjan Stanić (Koreografski impulz drsenja in sedenja ni samo duhovita domislica. Za Branka Potočana je izhodišče. Rad se ukvarja z gibalnimi rebusi. In mi jih radi gledamo.)
ZVOKI IZPOD KOŽE
Produkcija Zavod NEST, Ljubljana; koncept in izvedba: Kristýna Šajtošová, Urška Centa, Anja Möderndorfer, Sara Janašković; glasba in izvedba: Zvezdana Novaković; oblikovanje svetlobe: Borut Bučinel; kostumografija: Katarina Šavs; svetovanje za glas in gib: Irena Tomažin Zagoričnik (Gibek plesno-zvočni ritual drznih plesalk in suverenih glasov z Zvezdano na čelu.)

Ikarus (foto: Aljoša Kravanja)

IKARUS
Zavod MN produkcija v sodelovanju s SNG Nova Gorica; koprodukcija: Cankarjev dom, Ljubljana; koreografa in avtorja izbora glasbe: Michal Rynia in Nastja Bremec Rynia sta skupaj z dramaturginjo Ano Kržišnik Blažico tudi avtorja koncepta in kostumografa skupaj s Tanjo Zorn Grželj; scenograf: Aleksander Blažica; oblikovanje svetlobe: Samo Oblokar in Matjaž Bajc; plesalci: Nastja Bremec Rynia, Michal Rynia, Tjaša Bucik, Noemi Capuano, David Micu, Eri Nishibara, Matteo Palumbo, Robert Prein, So Yeon Shin, Luka Vodopivec; posneti glas: Ana Facchini (Ta drzen mednarodni vzlet je odraz želje po preseganju nemogočega tako pri poljsko-slovenskem umetniškem paru kot pri tamkajšnji sredini prav ob italijanski mejni črti. Brez meja?).
MOVEMENTS 9
Produkcija: Pekinpah, Matej Kejžar; producent: Žiga Predan; partnerja: Center kulture Španski borci, Zavod EN-KNAP; avtor in ples: Matej Kejžar; glasba: Floating Points z albumom Promises; luč: Petra Veber (V vseh pogledih za plesalca izjemno zahtevna naloga. Matej Kejžar jo je suvereno razrešil in sem in tja nonšalantno uresničil. Predstava je njegov ustvarjalni mejnik.)

Vibracija posamezne strune (foto: Darja Štravs Tisu)

VIBRACIJA POSAMEZNE STRUNE
Produkcija: Zavod Mirabelka (SI), Teatr Dada von Bzdülöw (PL), veleposlaništvo Republike Poljske v Ljubljani; koreografija in ples: Katarzyna Chmielewska, Magdalena Reiter, Jakub Truszkowski; video, scenografija, oblikovanje luči: Atej Tutta; glasba: Radoslaw Duda; dramaturgija: Rok Bozovičar; kostumografija: Jelena Proković (Razkrivanje neznanih svetov v nas samih, ki nas znova in znova pogubljajo. Vrojena znanstvena strašljivost? Smo le odslikava vesolja?)

Odmerjanje užitka (foto: Marko Pigac)

ODMERJANJE UŽITKA
Produkcija: samoprodukcija izvajalcev; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana, Studio za svobodni ples, Plesni epicenter; avtorji in plesalci: Mojca Majcen, Urša Rupnik, Igor Sviderski; dramaturginja: Daša Lakner; lučno oblikovanje: Aljaž Zaletel; kostumografka: Anka Rener Kremžar; avtor glasbe in izvajalec: David Nik Lipovac (Kempovski fizični ritual.)
STABAT, BITI GANJEN
Produkcija: DUM – društvo umetnikov; koproducenta: Nomad Dance Academy Slovenija, WorkShop Fundation; avtorstvo in izvedba: Kaja Lorenci; oblikovanje prostora, kostuma in luči: Petra Veber; glasba: Žigan Krajnčan, vokal; Kristijan Krajnčan, violončelo (Poljub glasbe na telo plesalke. In kot da odmev prihaja iz same njene drhteče razbolene notranjosti. Nežen dotik izraznega plesa.)
ČAS NEŽNOSTI
Produkcija: Museum; koprodukcija: Zavod EN-KNAP v sodelovanju s Centrom kulture Španski borci; zasnova, režija in vizualna podoba: Barbara Novaković; plesalki: Mateja Rebolj in Mojca Krnel; glasba: J. Haydn, Gal Škrjanec Skaberne; oblikovanje svetlobe: Hotimir Knific; oblikovanje scenskega elementa: Meta Kojc (Vizualno popoln plesni divertissement z elegantnima balerinama. Museum obhaja slavnih 25 let delovanja!)

Točka brez povratka


PLESNE INSTALACIJE 2021
TOČKA. BREZ POVRATKA
Produkcija: DUM – društvo umetnikov; ideja in izvedba: Sanja Nešković Peršin; plašči iz predstave Kompozicija koreografke Sanje Nešković Peršin in kostumografa Uroša Belantiča v produkciji SNG Opera in balet Ljubljana (Presunljiv skoraj negiben performans nekdaj ene naših najuspešnejših direktoric ljubljanskega baleta, ki je na špicah skrita stala sredi visečih plaščev sredi galerijskega prostora.)
VSAK ZDAJ JE ČAS, PROSTOR (2019)
Zavod Federacija; avtorica koncepta in principov, umetniška vodja projekta: Snježana Premuš; soustvarjalci, plesalci: Dragana Alfirević, Anja Bornšek, Snježana Premuš, Dejan Srhoj, Tina Valentan, Gregor Zorc, Ivan Mijačević; avtor zvočnih pokrajin in izvajalec: Boštjan Perovšek; oblikovanje svetlobe in izvajalka: Špela Škulj; kostumografinja: Barbara Kapelj; koordinatorka in podporna producentka: Jasmina Založnik; partnerji projekta: Bunker, Workshop Fundation Budapest, Lokomotiva, Kino Šiška/10. mednarodni festival sodobnega plesa COFESTIVAL, Ljubljana (Konceptualno akcentirano prisluškovanje skupni prostorski dinamiki ustvarjalcev in občinstva.)
PREDMETENJE
Produkcija: Emanat; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana
Koncept in izvedba: Jan Rozman; dramaturgija: Julia Keren Turbahn; oblikovanje svetlobe: Urška Vohar; kostumi: Kiss the Future/Bienale slovenske sodobne plesne umetnosti Gibanica 2021.(Poigravanje s predmeti v sproščeni interakciji z občinstvom. Jan Rozman je naš predstavnik antiplesa.)
RDEČI OKTOBER
Produkcija: DUM društvo umetnikov; koprodukcija: Kino Šiška; koreografija: Mateja Bučar; vizualni koncept: Vladimir Fiškin; gibanje, ples, soustvarjanje: Kristina Aleksova, Katja Legin, Tina Valentan; glasba: S. Korjuhin, F. Chopin, J. S. Bach, B. Savski (‘Ples’ objektov v obliki eritrocitov, ki dovajajo človeškim celicam kisik. V čast revolucije. Da bi bilo vse bolj vabljivo, pa so na sceni zapeljive plesalke v rdečih trikojih ob nežni klasični kulisi – kot njihov alter ego. Politični plesni minimalizem.)

Izbira telesa (foto: Matic Trepelj)

PLESNI PRVENEC LETA
IZBIRA TELESA
Avtorica, koreografija in izvajalka: Teja Modrijan; dramaturgija: Samo Oleami; svetovalka za gib: Jelena Oleami; oblikovanje luči: Aljaž Zaletel; producent: Gašper Kunšek; produkcija: Urbana scena Ljubljana, ŠKD Sajfr; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana (Ženstveno nežno uvita v ples.)
DO POJUTRIŠNJEM
Avtorstvo, koreografija in izvedba: Kristina Rozman; dramaturgija in mentorstvo: Andreja Kopač; avtorska glasba: Eduardo Raon; oblikovanje luči: Gregor Kuhar; kostumografija: Iztok Hrga; produkcija: Plesni Teater Ljubljana; koprodukcija: Vitkar zavod; producentka: Živa Brecelj (Projekt prvencev Plesnega Teatra Ljubljana deluje. In nas zmeraj znova preseneča. Kot iz bub prihajajo novi metulji in nove metuljčice …)

Nanine pesmi (foto: Darja Štravs Tisu)

PREDSTAVE ZA MLADE 2021
NANINE PESMI
Produkcija: SNG Maribor; koprodukcija: CD Ljubljana; režija in koreografija: Valentina Turcu; besedilo: Frane MilčinskiJežek; avtorja glasbenih aranžmajev: Jani Hace, Matija Krečič; avtor veznega besedila: Nejc Gazvoda; glasba: več avtorjev; scenograf: Matic Kašnik; dramaturški sodelavec: Vili Ravnjak; oblikovanje luči: Tomaž Premzl; nastopata: Nana Milčinski in Bojan Maroševič; baletni ansambel: Ema Perić, Satomi Netsu, Adriana Cioata, Metka Masten, Ines Urošević, Tanja Baronik, Tiberiu Marta, Alexandru Pilca, Sytze Jan Luske, Mircea Golescu, Cristian Popovici, Lucio Mautone, Jan Trninič, Matteo Magalotti, Vadim Kurgajev (Neugnan plesni vrtiljak mariborskega ansambla z vtkanimi pesmicami našega ‘veličastnega klovna’ Franeta Milčinskega – Ježka. Odpela jih je kar njegova vnukinja Nana Milčinski. Spet ena uspešnic Valentine Turcu.)
POVODNI MOŽ AMBROŽ
Produkcija: Plesni Teater Ljubljana; avtorstvo, koreografija in režija: Natalija Manojlović Varga; soavtorstvo, avtor besedila in soustvarjanje: Andrej Rozman Roza; soustvarjanje in izvedba: Barbara Kanc, Katarina Barbara Kavčič, Blaž Celarec, Tines Špik, Andrej Rozman k.g.; sodelavci: Joži Šalej, Sara Slivnik, Vasilija Fišer, Janko Oven, Alja Sušnik, Tinka Prpar, Maruša Mali, Katja Somrak (Posrečena in zabavna plesno-gledališka predstava za otroke.)

Renato Zanella (foto: Darja Štravs Tisu)

GLEDALIŠKE KOREOGRAFIJE 2021
RENATO ZANELLA
sicer umetniški direktor ljubljanskega baleta je sijajno opravil svoje delo tudi v kratkem operatoriju Oedipus Rex Igorja Stravinskega v režiji Rocca in produkciji ljubljanske operne hiše.
MAJA DELAK
je kot koreografka z vsestranskim igralskim ansamblom Mestnega gledališča ljubljanskega pripravila vzorčen slovenski muzikal Turandot po besedilu Jere Ivanc, glasbi Larena Poliča Zdraviča in v režiji Jane Menger. Nostalgično se lahko spominjamo našega prvega ekomuzikala Smrad opera Svetlane Makarovičeve na glasbo Davorja Rocca in v režiji Dušana Jovanovića leta 1982!
DAMJAN KECOJEVIĆ
je skupaj z režiserko Bojano Lazić in komedijsko navdahnjenim igralskim ansamblom Slovenskega mladinskega gledališča odprl redko viden šampanjec izbrane duhovitosti na ‘antični’ Pojedini pri Trimalhionu po motivih znamenitega Petronijevega Satirikona.
KLEMEN JANEŽIČ
je kot svetovalec za gib ustvaril v mogočni režijski freski Juša Zidarja Mati Stanisława Ignacyja Witkiewicza in z voljnimi igralci in igralkami SNG Drame (še posebej je izstopala Maša Derganc) fleksibilno plesno strukturo – kot tudi v inteligentnem gledališkem eseju Simone Semenič Lepe Vide lepo gorijo v režiji Maše Pelko in produkciji Prešernovega gledališča Kranj.
MAŠA KAGAO KNEZ
je vzpostavila kot koreografka in asistentka režije učinkovito plesno podobo v predstavi Moj mož po besedilu Rumene Bužarovske in v režiji Ivane Djilas.
GREGOR LUŠTEK
nam je razkril v predstavi Pošta Roka Vilčnika, v režiji Juša Zidarja in produkciji SNG Maribor pretanjen odnos do vrhunske komike.
IVAN PETERNELJ, BLAŽ ŠEF IN GREGOR PRAH
so v drugi predstavi trilogije Finalizem: :Fonemi po motivih Življenje je sen Pedra Calderona de la Barce Zavoda Delak in režiji Dragana Živadinova ustvarili prave plesne miniature. Blaž Šef še v Neformi #90 Zavoda Sploh s soplesalko Ano Stegnar.
ROK KRAVANJA, DANIEL PETKOVIĆ, URBAN BELINA, ALJA TOMAZIN (EN DRAG ANSAMBEL)
Kvartet se skupaj podpisuje pod koncept, režijo, scenografijo in koreografijo predstave Jubilej v produkciji Gledališča Glej in Momenta; izvajalca državniških ritualov in ceremonialov v narodnih nošah sta Rok Kravanja in Daniel Petković. Satirični patos.

Tamas Tuza v predstavi Cogito (foto: Andrej Lamut)

PRESENEČENJE 2021
TAMÁS TUZA
Madžarski plesalec EN-KNAP Group je preprosto zasnubil občinstvo kot koreograf in režiser s predstavo Cogito Zavoda EN-KNAP. Pričakujemo nadaljevanje.
BALKAN DANCE PROJECT, Festival VELENJE
Dinamično skupino že več let sestavljajo plesalci in koreografi iz Slovenije in sosednjih držav. Letos so npr. v koprodukciji pripravili kar dva zahtevna mednarodna baletna projekta: Se spomiš spomina? in Možička Josipa Ipavca, ki se ponaša z nazivom prvega slovenskega baleta.
DRAMATURGINJA LETA
ANDREJA KOPAČ
V zadnjih letih vse bolj in bolj odločujoče intervenira dramaturška misel v slovenski sodobni ples. In ga gradi in pospešuje njegov razvoj. Dramaturginja Andreja Kopač je presegla stotico sodelovanj!
SCENOGRAFIJA LETA
MARKO JAPELJ
je v letu 2021 ustvaril vrhunski scenografiji v SNG Mariboru v predstavah Carmina Burana in Povodni mož. Obe je koreografiral Edward Clug.
MIRAN MOHAR
je s svojstveno vizualno intervencijo posegel v predstavo Domovina Zavoda EN-KNAP v koreografiji Iztoka Kovača.

Carmina Burana (foto: Tiberiu Marta)

KOSTUMOGRAFIJA 2021
LEO KULAŠ
Njegove kostumografije nas več ne presenečajo, so težko dosegljiv standard:
tako v predstavi Carmina Burana kot v Povodnem možu SNG Maribor.
OBLIKOVANJE LUČI 2021
RENATO ZANELLA
Umetniški direktor ljubljanskega baleta nam je razkril še eno svojo sposobnost: inteligentno oblikovanje luči v njegovi predstavi Dunajski večer.
JAKA ŠIMENC
je dolgoletni vrhunski oblikovalec luči v predstavah Zavoda EN-KNAP. Zdaj je pokazal svoji mojstrovini tudi v projektih: Domovina v koreografiji Iztoka Kovača in v Cogitu koregrafa-režiserja Tamása Tuze.
TOMAŽ PREMZL
je pravi slikar svetlobnih pokrajin v spektaklih Carmina Burana in Povodni mož koreografa Edwarda Cluga v SNG Maribor.
HOTIMIR KNIFIC
je predstavi Čas nedolžnosti Barbare Novaković in njenega zavoda Museum na odru Španskih borcev dodal v tem trenutku praznovanja svečani jubilejni obstret.
TV-REALIZACIJA LETA 2021
ALJAŽ BASTIĆ
režiser TV-prenosa je mojstrsko predstavil dve baletni produkciji SNG Maribora na naše domače zaslone: tako Carmino Burano Carla Orffa iz dvorane mariborskega gledališča kot Povodnega moža Milka Lazarja z Blejskega otoka. Oba baleta je koreografiral Edward Clug.

Ana Klašnja (foto: Miro Majcen)

POSEBNA PRIZNANJA 2021
URŠA VIDMAR
je v delu predstave Osamljeni poet ljubljanskega baleta Strune presenetila tudi s svojim igralskim talentom v vlogi Marine.
ANA KLAŠNJA
ga prejme kot žirantka v TV-oddajah Slovenija ima talent, ko je s šarmom opozarjala slovensko občinstvo na vrednost plesne umetnosti.
ODER 360
Zavod EN-KNAP Ljubljana in Zavod EN-KNAP Trbovlje: zanimiv poskus z novo tehnologijo snemanja predstav s kamero 360 stopinj in ogledom filmov z VR-očali.

Žrtvovanje (foto: John Hogg)

GOSTUJOČE PREDSTAVE 2021
ŽRTVOVANJE
je predstava polna magije The Dance Factory iz južnoafriškega Johannesburga v koreografiji Dade Masilo, ki smo jo občudovali v abonmaju Veličastnih 7 ljubljanskega Cankarjevega doma.
KJE JE ZLATO JAJCE?
Festival plesnih perspektiv U(KREP), Ljubljana
Avtorstvo, koreografija in ples: Alicia Okadiz, Raúl Tamez
Produkcija: Samoprodukcija izvajalcev; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana in JSKD (Španska ustvarjalca sta se nam predstavila kot ‘kiparja’ svojih golih teles. Ideja prenesena iz fotografije?).
NOMAD
je iz produkcije Eastman iz Belgije, v kateri nam znani koreograf in režiser Sidi Larbi Cherkaoui naniza arabske obredne misterije pred skrivnostno puščavsko kuliso. Svečana otvoritev 56. Borštnikovega srečanja v Mariboru.

Soba za samopomoč (foto: Sungmu Yun)

SOBA ZA SAMOPOMOČ
je avtorska predstava Hye Kyoung Kim iz Južne Koreje, ki jo je Plesni Teater Ljubljana kot koproducent predstavil na svojem Plesnem festivalu perspektiv U(KREP). Stvaritev posebne vizualne lepote in nepredstavljive gibalne spretnosti.

Milko Šparemblek (foto: Darja Štravs Tisu)

Častni LOK za življensko delo Milku Šparmbleku
Na prvem igralskem filmskem festivalu KRAFFT v Kranju, ki je potekal od 15. do 20. junija 2021, so bile med drugimi nagradami prvič podeljena tudi priznanja plesnim ustvarjalcem v avdiovizualnih medijih. Prvič je bila podeljena tudi bienalna nagrada Častni LOK za življenjsko delo v avdiovizualnih medijih. Prejel jo je pionir na tem področju – plesalec, koreograf in režiser Milko Šparemblek. Od leta 1955, ko je v Parizu zaplesal v svojem prvem filmu L’ Echelle, je posnel okoli štirideset plesnih filmov in izvirnih televizijskih oddaj v različnih državah. Svetovno znan je bil celovečerni baletni film Ljubimca iz Teruela iz leta 1961, v katerem je plesal glavno vlogo in koreografiral. Posneli so ga v Monaku.