Ljubljanska Opera in Cankarjev dom v novo sezono

Po obrok kulture v Opero in Cankarjev dom.

Začetek gledališke sezone 2015/2016 zaznamujejo kulturni dogodki, ki potekajo na isti dan in ob istem času, vendar na različnih odrih in prostorih, znano pa je, da ni možno sedeti niti na dveh stolih hkrati, kaj šele na različnih mestih. Tako je prvotno bila napovedana tiskovna konferenca v SNG Opera Ljubljana in v Cankarjevem domu/CD Ljubljana 15. septembra ob 11 uri. V Operi jim je le uspelo prestaviti dogodek za eno uro, tako da se je njihovo že prepoznavno povabilo Na kavo v Opero začelo ob 10 uri.

… (foto: Darja Štravs Tisu)
Oba kulturna hrama, tako Opera kot CD, pa imata tudi stične kulturne točke, letos je to slavnostno obeležje Shakespearjevega leta, ko bo v koprodukciji obeh hiš na odru Gallusove dvorane CD ugledala premiero opera v štirih dejanjih Giuseppeja Verdija Otello. Na pobudo Društva pisateljev Slovenije bo v četrtek, 17. septembra, svečano odprtje Kulturne soseske pred Mednarodnim grafičnim centrom v Tivoliju, ki stoji v središču mestnega jedra – med Tivolijem, Prešernovo, Cankarjevo, Tomšičevo in Zupančičevo ulico. Sosesko pa so v Društvu slovenskih pisateljev poimenovali Kulturna soseska, bogastvo bogatega, saj v njej domuje sedem uglednih slovenskih kulturnih institucij, in povrh še ulice nosijo imena najžlahtnejših bojevnikov za svobodo slovenskega naroda. Dopoldne istega dne bodo stekle še otroške kulturne delavnice. Opera Ljubljana bo otrokom odprla tudi svoja vrata za oglede in spoznavanje svojih glasbenih ter plesnih dejavnosti, prisluhnili bodo lahko še ariji Kerubina iz Mozartove komične opere Figarova svatba.
Operna ekipa odnosi z javnostmi Barbara Čepirlo, umetniški vodja opere Rocc, ravnatelj peter Sotošek Štular. umetniška vodja baleta Sanja Nešković Peršin in direktor marketinga Janez Rozman.
Odprtje nove sezone bo SNG Opera in balet Ljubljana obeležila s slavnostnim koncertom v petek, 18. 9., ob 19.30 uri, na programu prvega dela bodo operne arije iz Puccinijeve La Bohéme in Offenbachove operete Orfej v peklu, tudi odlomki baletnih del: Labodje jezero, Hrestač-Božična zgodba, Tristan in Izolda ter Meso srca, nova koreografija Rosane Hribar in Gregorja Luštka, ki bo premiero uzrla 29. oktobra skupaj s  Kaktusi, svobodnega in duhovitega režiserja ter koreografa Alexandra Ekmana, predstavo pa je odkupilo že 40 znanih baletnih hiš. Tiskovna konferenca na odru Opere je bila deležna tudi umetniškega trenutka, ko je za prisotne novinarje zapela mezzosopranistka Elena Dobravec arijo iz Figarove svatbe v izvedbi in ob klavirskem spremstvu glasbenega vodje Marka Hribernika. O premierah in reprizah, ki bodo tekle v tej sezoni, je bilo govora že ob zaključku pretekle sezone, kot prva premiera se napoveduje 1. oktobra mono-opera Dnevnik Ane Frank, Grygorya Frida ( 1915-2012), s katero se svečano odpira tudi novi uprizoritveni prostor v tretji kleti, ki so ga poimenovali kar Oder-3. Z uprizoritvijo te komorne opere bodo obeležili 70. obletnico konca druge svetovne vojne in obletnico smrti mlade Ane Frank v koncentracijskem taborišču Bergen–Belsen ter se poklonili stoletnici rojstva skladatelja židovskega porekla G. Fridae. Osmega oktobra sledi na velikem odru premiera Offenbachove operete Orfej v peklu, nato pa 10. marca Mozartova Figarova svatba in v maju še zadnja operna premiera te sezone Janáčekova Katja Kabanova. Ob predstavitvi opernega programa v tekoči sezoni je Rocc, umetniški vodja Opere, seznanil, da se v tej sezoni znova obuja program Opernega studia, rezultati pa bodo vidni prihodnje let.
… Sanja Nešković Peršin …
Umetniška vodja baletnega programa, Sanja Nešković Peršin je predstavila svoj del umetniškega programa v Operi Ljubljana, še posebej pa opozorila na praizvedbo dramskega baleta, na spomladansko baletno premiero (14. 4.), Doktor Živago, v koreografiji dvojčkov Jiríja in Otta Bubenička in na glasbo Dimitria Shostakovicha. Na repertoarju nove sezone ostanejo znana baletna dela: Hrestač-Božična zgodba, predstava  je že doživela svojo 100. uprizoritev in 15.000 gledalcev, balet za otroke Picko in Packo ter uspešnici Trnuljčica in Labodje jezero. Neškovićeva je poročala o uspešnem gostovanju baleta Labodje jezero v Trstu in pohvalen odziv italijanskih časopisov ter kritikov, tudi na gostovanje predstave Tristan in Izolda v Operi in baletu SNG Maribor in na mariborsko skorajšnje gostovanje (26. 9.) v ljubljanski Operi s predstavo Edwarda Cluga Stabat Mater in Nevarna Razmerja Valentine Turcu, napovedala je tudi več skupnih povezav med obema ansambloma.
Ravnatelj SNG Opera in baleta Peter Sotošek Štular je predstavil finančni načrt in podhranjene državne dotacije, ki so pripeljale do kritične točke, tudi na to, da Opera še ni prejela pol milijona finančnih sredstev za izpolnitev zakonskega določila o izplačilu neplačnih nesorazmerij, medtem ko so druge institucije to že dobile. Janez Rozman, vodja trženja, je imel bolj razveseljive novice o povečanju zanimanja za umetniški program Opere, ko se število gledalcev veča in se abonenti dobro odzivajo na njihove abonmaje, osvetlil je druge dogodke v Operi, ki je odprta za oglede, in na prispevek štirih evrov za karte, namenjene vabljenim, ta prispevek, ki bo v končnem izračunu znašal okoli 4000 evrov, bo namenjen študijskim potrebam Opernega studia. Konferenco so hitro in izčrpno zaključili v manj kot eni uri, tudi solidarno do naslednjega konferenčnega dogodka v njihovi Kulturni soseski, novinarji pa odbrzeli proti CD in njihovi predstavitvi nove sezone.
Del ekipe Cankarjevega doma Simon Popek, Breda Pečovnik in direktorica Uršula Cetinski. Igralec Boris Cavazza recitira Shakespearjevo poezijo.
V prijetnem umetniškem ambientu Galerije Cankarjevega doma in med razstavo Govorica dreves Marie Elene Gonzáles, lanske nagrajenke 31. grafičnega bienala, so novo sezono Cankarjevega doma predstavili generalna direktorica Uršula Cetinski, direktorice sektorjev Jana Kramberger, Karmen Klučar in Breda Pečovnik ter vodje programov Ingrid Gortan, Bogdan Benigar, Barbara Rogelj, Simon Popek, Nina Pirnat Spahić in Staša Mihelčič. Dogodki, ki spreminjajo življenja, je naslovila svoj uvodni prispevek v programski knjižici Kulturnega in kongresnega centra CD direktorica Cetinski, tudi v svojem uvodnem govoru na konferenci podčrtala, da Cankarjev dom nudi prostor dialoga z umetnostjo in poskrbi za družabni dialog med posamezniki podobnih povezav ter zanimanja. Letošnja sezona je 36. po vrsti, od takrat ko se je z letom 1980 začela kulturna zgodba in zgodovina CD, v tem času pa se sledilo 22.000 kulturnim predstavitvam, 17.000 kongresnim ponudbam in je v njihove dvorane vstopilo 15 milijonov obiskovalcev.
Uršula Cetinski
Abonmajska ponudba njihovih kulturnih programov je raznovrstna, od znanih glasbenih – Zlatega, Srebrnega,Oranžnega in Modrega abonmaja, pa  56. Jazz festivala, do programov namenjenih Kulturi nove generacije (d best, ta hud), otrokom  moj prvi abonma), za zrelo občinstvo (Bis!), pravi abonma za prave ljubitelje filma (life po lifu +). Med kulturno-vzgojne prireditve za otroke in mladino spada tudi Kulturni bazar pa festivali Pravljice danes, Transgeneracije, Zlata paličica … Abonmajsko novost nove sezone predstavlja  Veličastnih 7, ki se začne konec septembra s spektakularno francosko predstavo Golgota Gledališča s konji, za silvestrovo pa ponudi pristno kitajsko opero Opičji kralj iz Pekinga, zaključi pa spomladi z gostovanji Alonzo King LINES Balleta iz San Francisca. Na sporedu je tudi gostovanje Baleta SNG Maribor 24. 11. z novo premiero Edwarda Cluga Per Gynt, baleta po motivih drame Henrika Ibsena. Kulturni program s področja sodobne plesne umetnosti je že odprla premierna uprizoritev Momentum, avenija ujetih trenutkov Maše Kagao Knez (14. 9.), v Linhartovi dvorani, njej sledi še gibalni dogodek Katjuše Kovačič Dinamična razmerja (23. 9); in so s plesnimi programi te sezone tudi zaključili, glede na pretekle sezone kar nekam podhranjeno, vsaj na sceni sodobnega plesa in performansa, sicer pustimo se še presenetiti. Na sporedu sta tudi dva muzikala: novembra Cvetje v jeseni in decembra Šukar, Ciganka. Iz abonmaja Glasba sveta bodo vsi, ki ljubijo eksotične ritme, lahko prisluhnili Drummers of Burunda, kraljici sefardske glasbe in Bližnjega vzhoda Yasmini Levy, pa vodilnemu mojstru indijskega instrumenta sitar Nishatu Khanu. Med novostmi nove sezone je tudi festival Shakespeare za vedno, ki bo potekal od januarja do aprila 2016, sledile bodo še uprizoritve, kot je že omenjena ljubljanska izvedba opere Otello, do priredbe Verdijevega Macbetha v izvedbi gostujočih pevcev iz Južnoafriške republike v režiji Bretta Baileyja, pa kulturnozgodovinska razstava Hamlet na Slovenskem/Slovenski gledališki inštitut, razstava sodobne slovenske fotografije Brezčasna Ofelija, glasbeno-gledališka predstava za mlado občinstvo Shakesoneti, cikel predavanj Razkrinkani patriarhat in cikel Shakespeare na filmu, pa Šekijevo Šunkico ali Hamlet po Slovensko Andreja Rozmana Roze …  Cankarjev dom je hkrati tudi pestro prizorišče razstav, v osrednji Galeriji Cankarjevega doma bo med drugim od 11. aprila 2016 naprej na ogled razstava Nikola Tesla – človek prihodnosti, s katero bo Cankarjev dom v sodelovanju z Muzejem Nikole Tesle iz Beograda počastil 160. obletnico rojstva tega genialnega izumitelja.
Skoraj pol milijona ljudi obišče vsako leto CD, na sedemindvajsetih različnih prizoriščih bo letos nastopilo okoli 17 tisoč izvajalcev. Njihov lastni prihodek se giblje med 40 in 50 odstotkov, vsakoletno nižanje subvencij s strani ministrstva za kulturo pa ogroža kakovost njihovega programa, s tem tudi ustvarjanje lastnega prihodka. Posebej so opozorili na pereče dejstvo, da zavod v zadnjih dveh letih ni prejel deleža javnega sofinanciranja pri investicijah in nakupu tehnične opreme, čeprav z različnimi tehničnimi inovacijami na področju zmanjševanja porabe energije in s čebelarsko aktivnostjo, ko so že pridelali 200 kilogramov prvorazrednega medu v središču mesta in v njihovih zdaj že devetih panjih na strehi stavbe, pa nedvomno sila odgovorno skrbi za okolju prijazno delovanje v duhu Ljubljane – Zelene prestolnice Evrope 2016.
Po obeh tiskovnih konferencah je povsem jasno, da niso problem umetniki, ampak sredstva, ki jih država namenja svoji kulturi, umetnosti in prijaznem bivanju v njenih mejah, ko jih razporeja ter jih ministrstvo za kulturo deli kulturnim ustanovam. In če že tem velikim centrom umetnosti in kulture primanjkuje sredstev, kaj bo s kulturo nove generacije umetnikov, s tistimi sodobnimi umetniki na področju plesa, ki nimajo ne svoje institucije in ne državne akademske nadgradnje, da bi akademsko stala za njimi in jih podpirala, pa vendar največkrat in uspešno predstavljajo slovensko sodobno umetnost po številnih odrih sveta.

View Gallery 7 Photos