Kreativni ples, ki vam spremeni življenje in zdravi

Martina Serban. (Foto: Massimo Battista)

V petek, 30. oktobra, bo v Plesnem studiu Moj korak na Vilharjevi ulici v Ljubljani potekala delavnica kreativnega plesa na podlagi plesne terapije Marie Fux pod vodstvom plesalke in psihologinje Martine Serban. Vodenje ponuja potovanje skozi zvoke, podobe  in improvizacije, ki nas nato preko plesa – primernega za vsako starost – privedejo do obujanja čustev in telesne vitalnosti. Ples v kreativni umetnostni terapiji je umetnost za vsakogar, skozi katero se izraža posameznikovo življenje z vsemi prijetnimi dogodki in zapleti. Človek lahko izraža svoja čustva s pomočjo razburljive, oživljajoče ali pomirjujoče moči plesa. Preberite si intervju s pedagoginjo Martino in vse vam bo jasno.


Kako bi se našim bralcem in bralkam predstavila kot oseba, plesalka in pedagoginja. Kdo si, Martina Serban?

Sem človek, ki neizmerno in globoko ljubi ples v vseh njegovih formah in izrazih. Plesu sem se približala že pri štirih letih in pol, najprej baletu, nato modernemu, nazadnje sodobnemu plesu. Veliko let sem iskala formo plesa, da bi me oprijela. Potem sem srečala Mario Fux, od tistega trenutka sem se dobesedno zaljubila v to vrsto plesa in spoznala, da je to moja pot. Od takrat naprej res lahko rečem, da sem plesalka, psihologinja, diplomirala pri Formazione Risvegli – Maria Fux v Milanu in tudi pri Umetnostnem Centru za plesno terapijo v Buenos Aires direktno z Marijo Fux. Izpopolnjujem se v Italiji in Argentini z Mario Fux v Umetnostnem centru za Plesno terapijo.Ta razvojni potek je  postal tudi vzgib za filmski projekt o figuri Marije Fux in se tako spremenil  v del same pripovedi. Dokumentarec nosi naslov Dancing with Maria, režiser je Ivan Gergolet, prvič so ga predvajali na Mednarodnem tednu kritike v okviru 71. Filmskega festivala v Benetkah.
Danes vodim svoj plesni studio v Trstu, delavnice v Ljubljani, Gorici in drugih krajih Furlanije Julijske Krajine. Veliko se ukvarjam tudi z otroki v šolah in vrtcih v zamejstvu.Sodelujem tudi z Civitas Vitae iz Padove, ogromna struktura, ki vključuje razne socialne dejavnosti. Prisotne so bolnice, rezidence za ostarele, tudi nepokretne, otroški vrtci in multimedialni laboratorij za mlade. Predlagali so mi, da začrtam in izvedem pot s plesno terapijo, bodisi z ostarelimi, njihovimi družinami in operaterji. Cilj je približevanje operaterjev, ki se ukvarjajo z osebami potrebnimi pomoči, tej metodologiji, da odkrijejo preko neposrednega izkustva ves njen potencial.
Za vse tiste, ki bodo danes prvič brali o tebi, prosim, razloži, kako si prišla do poučevanja kreativnega plesanja po metodi Marie Fux?
Med študijem psihologije sem naletela na knjigo Življenje v plesni terapiji, ki jo je napisala Maria Fux, in spoznala, da je ples veliko več kot le plesni korak. Na šoli v Milanu, kjer poučujejo metodo po Marii Fux, sem spoznala, da je to moja pot. Vsa leta tam sem spremljala njene seminarje, po letu 2009 pa zaradi starosti Maria ni več prihajala v Evropo in njeno delo nadaljuje Maria Jose Vexenat, njena umetniška hči.  Študij sem nato tri leta nadaljevala v Buenos Airesu, vedno pod Marijinim vodstvom, in se tja vračala vsaj petkrat na leto. Moram reči, da me je Maria Fux vzela pod svoje okrilje in kot ena redkih sem opravila "dvojno" izobraževanje. Po končanem študiju sem takoj začela voditi delavnice plesne terapije ali bolje rečeno kreativnega plesa.
Nam lahko predstaviš to metodo. Komu je namenjena in zakaj je dobra?
Kreativni ples po njeni metodi je nekaj izrednega. Osebno me je najbolj navdušilo, kako te Marija kot človeka vodi do stika z glasbo in nato privede do improvizacije. Je neke vrste režiserka, vodnica ali še bolje – ona je most. Most med tabo in glasbo, most med tabo in neko temo, vsaka učna ura je namreč posvečena določeni temi ali določeni glasbi. Telo pa se pri tem premika samo in nastaja tvoj ples, tvoja improvizacija in to je edinstveno. Maria te izzove kot posameznika in te vodi do tega, da znaš s svojimi omejitvami dobro ravnati. To je ključni obrat – in tudi velik napor, saj je mnogo težje spoznati samega sebe, svoje lastne sposobnosti in meje, kot pa podvreči se diktatu drugega. Pri Marii gre za to, da s svojimi omejitvami delaš kreativno; poskrbi za to, da boš v telesu našel pomembne novosti ne glede na to, kako "nepravilen" si. Namenjena je prav vsem. Kreativni ples se začenja pri otrocih in zaključi pri ostarelih ljudeh.
Ko nekdo prebere metoda, se včasih kar ustraši te besede. Kako ti razbijaš strahove oziroma prepričaš nekoga, da se odloči ukvarjati z njo?
Navadno se branimo novosti. Vsekakor mi ne preostane nič drugega, kot da povabim na delavnico in vsakdo lahko poskuša odkriti svoj ples.
Ali ljudje mešamo, da gre pri tej metodi za zdravljenje v tistem prepoznavnem imenu te besede? Zakaj priporočaš, da bi se ljudje ukvarjali s to metodo?
Oznako plesna terapija so njenemu delu nadeli drugi. Za Marijo Fux je to, kar počne, zgolj ples. Drži pa, da se je med svojo kariero odločila, da bo plesna vrata odprla tudi ljudem, ki se v plesu niso izobraževali, ki so se komaj kdaj gibali, ki so tudi bolni ali hendikepirani, ljudem torej, ki so daleč od ideala plesnega sveta. In prav zato, ker so ljudje, ki jih Maria uči, daleč od ideala ali predsodka o plesnem svetu, je njen način imenovan drugače. Hecno je, da tako svoboden prostor ni osvobajajoč le za tiste, katerih telo ne ustreza stereotipom, temveč zlasti za nas, študirane plesalce, saj so naša telesa hudo zakodirana in obrzdana. Od "neplesalcev" se učimo intuitivnosti. Mariin način zdravi tudi prepričanje, da poškodovano telo ne more plesati in ga je treba odstraniti izpred pogleda drugih. Vedno ponavlja, da nekomu, ki ima poškodovan kolk ali pa je slep, za ples ostane še vsa preostala telesna površina in prostornina. Priporočam ljudem, da bi se ukvarjali s to metodo, ker tovrsten ples spremeni življenje.
… (foto: Massimo Battista)
Je namenjena tako moškim kot ženskam ali potrebujemo plesno znanje?
Ne potrebujemo plesnega znanja in je namenjena moškim in ženskam, otrokom in starejšim ljudem, namenjena je vsem. Ko telo začuti glasbo, se zgodi čudež. V vsakem od nas je ritem, po tej metodi ga prepoznamo in povežemo. To je ta magija. Čeprav si moški, ženska, otrok, bolan ali hendikepiran, lahko občutiš veter, dež ali sonce in ta občutek udejanjiš v gibu.
Vabljeni na delavnico v …
Mnogokrat slišimo, da je ples tako na splošno zdravilo. Si tudi ti takšnega mnenja in seveda zakaj ples zdravi? Kaj sprošča v nas?
Vsem priporočam, ker enostavno ples je srečanje s seboj in z drugimi – to zdravi. Je univerzalna govorica, ki ti dovoli, da si v stiku s seboj in z drugimi. Ko v telesu gojimo kreativno-umetniški del, je to prava pot. Duševna ustvarjalnost se spoji s telesom in daje občutek popolnosti.
Vsi imamo neke omejitve v življenju. Dam primer: omejitev školjke je pesek. Toda ravno zaradi njega se rodi biser. Tudi ljudje lahko omejitev z našim zavedanjem in z dejanji spremenimo v nekaj čudovitega.
… Moj korak v Ljubljani.
Kako dobro pa poznaš slovensko plesno sceno? In kakšna se ti zdi?
Na slovenski sceni sem sledila sodobnemu plesu in zelo cenim kreativnost skupin in koreografov, ki so zdaj že na mednarodni ravni. V Ljubljani je zelo veliko plesnih dogodkov, festivalov, plesnih predstav, in prav zaradi tega sem zelo vesela, da imam možnost večkrat prihajati. Ostajam v upanju, da je vsa plesna scena taka kot v plesnem studiu Moj Korak. Z Matejo Juvan, ki ga vodi, sva se srečali skozi povsem enaki plesni zgodbi, na dveh različnih koncih sveta, zato sva se že ob najinem prvem srečanju in prvem koraku zelo dobro ujeli. Vračam se enkrat mesečno, vsak zadnji petek v mesecu, in s sodelovanjem sem zares zelo zadovoljna. Moj Korak je kot most med mano in posamezniki, ki prihajajo in odkrivajo – svojo svobodo, edinstvenost, popolnost. Tisto, kar v svojem bistvu smo.

View Gallery 7 Photos