Kontroverzni politični performans in ples dervišev v veselem decembru

V organizaciji at.Šiška! – avstrijsko-slovenski fokus sodobnega gledališča se bodo od 6. do 12. decembra na različnih lokacijah v Ljubljani zvrstili številni dogodki oziroma predstave, ki bodo še bolj popestrili decembrsko dogajanje.

Ena atraktivnejših je zagotovo plesna predstava Dervish in progress plesalca ter koreografa turško-sirskega porekla Ziye Azazija, ki živi na Dunaju in se že od srede 90. let prejšnjega stoletja ukvarja z eksperimentalnimi plesnimi rotacijami in repetitivnostmi, kakršne poznamo predvsem v plesu sufijskega religioznega reda dervišev. Azazi je prav ples dervišev vzel za osebni, umetniški, konceptualni in gibalni temelj, ki ga razvija v vrsti svojih predstav. V njegovem plesu se tradicija in sodobnost srečata na fascinanten način, pri čemer antična plesna praksa sufijskih plesov vzbuja vtis sodobno-plesne reference iz časa moderne, ko so bili ritualni etnični in plesni motivi stalnica modernega plesa; od Ballet Russes do ameriškega modernega plesa. Azazi ples dervišev vpiše v sodobne plesne prakse.
Asketske skupnosti so od 8. stoletja dalje skušale preprečiti grozeče propadanje verskih vrednot. Njihovi člani so si nadeli spokorniška oblačila iz volne (suf) in pridigali pravi pomen verzov iz Korana. Ljudje so jih zaradi oblači kmalu začeli imenovati sufisti. Pripadniki sufističnih redov in samotarski potujoči islamski beraški redovniki se imenujejo derviši; derviš je beseda perzijskega izvora in pomeni berača. Ustanovitelj sufizma je bil Hasan Al Basri (643−728) in njegov naj bi bil izrek: "Kdor pozna boga, ga ljubi. Kdor pozna svet, se mu odpove". Predstava bo na ogled 6. decembra ob 19. uri v Katerdali.
7. in 8. decembra 2013 od 10.00  do 15.00 pa bo v Studiu Baobab potekala delavnica z mojstrom sufijskih plesov Ziyo Azazijem, kjer bodo lahko sodelujoči preizkusili svoje telesne meje skozi izvajanje plesnih vrtljajev, povečali zmožnosti ekonomične rabe telesne energije ter z zavestjo o rabi svojih motoričnih zmožnosti optimizirali gibanje. Vrtenje ni glavni cilj te delavnice.Večji cilj je izboljšanje posameznikovo telesno, čustveno in duševno zavest skozi vrtenje. Ta vodi udeležence, da zaznavajo in sprejemajo vse, kar pride skozi vrtenje in s tem tudi lastno inovativno gibanje skozi vrtenje. Delavnica je namenjena vsem, ki si želijo to izkušnjo, ne glede na starost in plesno predznanje. Preizkusite ples dervišev z mojstrom sufijskih plesov.
10. decembra ob 20. uri si boste v Križevniški cerkvi lahko ogledali kontroverzni performans ugledne avstrijske koreografinje Christine Gaigg in njenega kolektiva 2nd Nature, ki nosi naslov DeSacre. Christine Gaigg je s svojim kolektivom 2nd Nature v Ljubljani prvič gostovala na festivalu Exodos leta 2001, in sicer s predstavo Sacre Material, v kateri se je z analizo gibanja in z povsem odkritim referiranjem na glasbeno partituro Le Sacre Du Printemps (1913) Igorja Stravinskega in istoimensko krstno koreografijo Vaclava Nižinskega dotaknila različnih tipov javnih žrtvovanj.
Koreografija DeSacre! (2013) ima tokrat stvarne politične razloge; poganski žrtveni ritual, ki so si ga morali ruski antropologi nekje leta 1911 po naročilu Sergeja Djagileva izmisliti, saj je bil Pariz obseden s primitivističnimi elementi v umetnosti in so se takšni motivi tako v slikarstvu (npr. v kubizmu in fauvizmu) kakor tudi v drugih umetnostih (plesu, gledališču, glasbi) dobro prodajali je svoj legendaren koreografski (Vaclava Nižinski) in glasbeni (Igor Stravinski) krst doživel 29. maja 1913 v Théâtre des Champs-Élysées v Parizu. Škandal je bil natančno tisto, česar si je Djagilev želel: boljše reklame si ni mogel želeti in boljše strategije za stike z javnostmi si v tem času mimo Djagileva ni bil sposoben spomniti tako rekoč nihče.
12. februarja 2012, malo pred 100. obletnico krstne izvedbe škandaloznega ruskega baleta, je v moskovski katedrali Jezusa Odrešenika feministična punk skupina Pussy Riot odplesala svoj ritualni punk ples z naslovom "Punk molitev – Božja mati, odženi Putina!". 3. marca istega leta so bile članice punk skupine aretirane, čemur je sledil montirani politični proces, ki je dobil razsežnosti globalnega političnega škandala. Koreografinja Christine Gaigg se v DeSacre! (2013) vrača k ruski klasiki v več pomenih te besede: z razdelavo umetniških in sovjetskih konotacij.

View Gallery 7 Photos