Dunajski praznični plesni pel mel

Dunaj je v času predbožičnih dni polnih pričakovanja razkošno osvetljen in prepoln obloženih stojnic tako pred mogočno cesarsko palačo  Schönbrunn kot v središču mesta ali na  trgu Rathausplatz, v mestnem jedru pa so se ulice okoli in naokoli bohotile v zlatih razsvetljavah; sicer zadovoljno ugotavljam, da je ljubljanska praznična razsvetljava veliko bolj domiselna in umetniško navdahnjena. Po božiču se veliki Dunaj umiri in pripravlja na novoletno polnočno zamenjavo. Da je nekoč cesarska prestolnica le sestavni del današnjih evropskih nemirnih dni, kažejo protesti, ki so se decembra kar vrstili.

Dunaj se tradicionalno blešči ves december.
Takoj po nastopu nove vlade in zakoličenju ministrskih resorjev so 17. decembra študenti in profesorji univerz protestirali proti vladinemu odloku, da se ministrstvo za znanost priključi ministrstvu za gospodarstvo in se odpre novo ministrstvo za družino. Že čez dva dni so Museumquartier zasedli avtobusi prepolni učiteljev iz Avstrije, ki so protestirali zavoljo povečanja obsega dela, vendar za 0,8 odstotka sorazmerno premalo dodane povišice, komentarji, ki so na veliko sledili, so večinoma pikro oznanjali, kako so učitelji v Avstriji kar predobro plačani … No, težave in protesti niso ustavili kulturnih ponudb in prazničnega vzdušja v osvetljenih trgovinah velikih popustov.
Balet Hrestač …
Kulturne ponudbe se na Dunaju kar vrstijo in se dnevno oglašajo v ponujenih brezplačnih izdajah tudi s pregledom dogajanja po ostalih avstrijskih mestih, kar nekaj teh je brezplačnih. Kdor je lačen kulture, pa ima bolj plitek žep, ima vseeno dosti možnosti za potešitev svojih kulturnih apetitov. Tako se v cerkvi St. Peter na Petersplatzu ob treh popoldan lahko sledi polurnim koncertom slavnih skladateljev na orglah / Orgel um drei, ki se organizirajo v želji možnih donacij za restavriranje orgel.
V meglenem zimskem vzdušju so se v dveh kulturnih hramih vrstili tudi beli baleti pravljičnih sanj. V Volksoperi je to bil Pravljični baletni svet za otroke in odrasle, v Wiener Staatsopera / Dunajski državni operi pa sta bili na programu do 16. decembra Ballet Hommage, ki mu je sledil Nurejev Hrestač, ki se od 17. decembra predvaja vsak večer vse do 7. januarja. Vstopnice so že razprodane za vse predstave Volksteatra ( muzikali, operete, baleti) praktično do sredine januarja, enako velja za baletne in operne predstave Dunajske državne opere.
… Hommage …
Obe hiši imata združeni baletni ansambel pod imenom Wiener Staats ballet, s tem da si hiši delita soliste, baletni zbor pa ima vsaka svoj. Solističnih baletnih prvakov je kar pet, ti največkrat prihajajo iz Rusije in bližnje Slovaške, in so balerine: Rusinje Olga Esina, Maria Yekovleva in Ludmila Konovalova, Slovakinja Nina Poláková ter Belorusinja Irina Tsymbla, in baletniki: Ukrajinec Deny Cherevychko, Slovak Roman Lazik, Rusi pa Kirill Kourlaev, Vladimir Shishov in Robert Gabdullin. Solistični prvak postane plesalec, ko napreduje iz skupine baletnih solistov, tem sledijo polsolisti in lahko tudi plesalci baletnega zbora.
… marca prihaja Labodje jezero …
Prva baletna premiera v letu 2014 bo na odru Državne opere 16. marca, in sicer bo to balet Labodje jezero v koreografski postavitvi Rudolfa Nurejeva, seveda po Petipaju in Ivanovu ter na glasbo Čajkovskega. Cene vstopnic se gibljejo od nekaj deset pa do sto in več evrov. Za novoletni koncert je treba odšteti cene zaokrožene na dve in tri ničle –1000 in več evrov. Nekaj kart je stalno okupiranih, nekaj jih gre v prosto prodajo, nekaj pa v rezervacijo nakupa, kar pomeni, da se končni kupci določijo z žrebom, prej pa se le rezervirajo sedeži za možnost izžrebanega nakupa. Ko pa nastopi februarski čas Opernega bala in se iz parterja odstranijo sedeži, ker se ta pač mora dvigniti in zravnati za potrebe gala plesišča, potem se cene zaokrožijo tudi na štiri ničle, dobra loža lahko stane celo vrtoglavih 40.000 evrov.
… Hommage …
Baletna predstava Ballet Hommage je vsebinsko zanimiva, ker zajame tri baletna obdobja treh plesnih stilov. Puristično obdobje čistega baletnega jezika v predstavi  Etudes (1948) Harolda Landera, klasični baletni preplet s plesno sodobnostjo v plesnem eksperimentu The Seccond Detail (1991) Williama Forsytha, ne le v njegovi koreografiji, ampak tudi v njegovi scenski, svetlobni in kostumski postavitvi, ter novodobni stil slovaške koreografinje mlajše generacije Natalie Horecner, navdahnjen s knjigo Michaela Newtona Journey of Soul / Potovanje duše, ki se je tudi prvič predstavila dunajski publiki s svojo predstavo Contra Clockwise Witness. Natalie v intervjuju z novinarko Dito Rudle na straneh Schaufenstra omenja svoja dva učitelja in mojstra Jírjíja Kylíana, kjer je v NDT  plesala, zdaj tam koreografira in živi v Den Haagu, in Johna Neumeiera, šefa hamburškega baleta, preden se je odločila stopiti na drugi breg plesnega prizorišča, torej s plesišča na koreografsko stran. Od obeh koreografov se je naučila svojega plesnega jezika, ki ga imenuje Schmutzige Neoklasic / Umazana neoklasika. Novinarka jo opisuje kot živahno koreografinjo, ki poplesuje med plesalci, leti in se razteguje, se klečeplazi, grbi – v smislu kontrakcije, se pači, razmetava svoje noge, dviguje roke v višino in tako dinamično ustvarja, pleše, kaže ter popravlja skoraj cele dve uri brez pavze. Svoje soliste, osem jih je, med njimi tudi Nina Pólakóva, Natalie imenuje: "moji polžki, moji metuljčki", o predstavi pa pravi, da govori o človeku in njegovi duši ter o mnogih angelih, da pa se odvija v nasprotno smer urinega kazalca, ko steče pot od smrti do življenja, je tudi himna življenju, za samo smrt meni, da je nekaj najlepšega, kar se zgodi v (po) življenju.
… Paradiso …
Plesna predstava PaRaDiSo v odrski in svetlobni postavitvi Urlike Hauptman in Erwina Piplitsa je sodobni spoj glasbene, plesne, likovne in literarne instalacije, ki se te dni poetično spaja v božičnem vzdušju magičnih prepletov svetlobe in poslikav v prostorih ter v čast 25 let  delovanja Odeon teatra. Plesna postavitev je delo Joséja Antonia Reya Gracie in Julia Cesarja Manfugasa Fostera. Urlike Hauptman je leta 1977 postavila svojo skupini Serapions, ki se je prvič predstavila v novih prostorih Odeona leta 1988. V predstavi PaRaDiSo nastopajo člani Serapions skupine, ki so prihajali, sodelovali in so tudi danes prisotni iz celega sveta: Brazilije, Argentine, Kolumbije, Kube, Avstrije, Portugalske … Predstava je na sporedu do 9. januarja, cene vstopnic pa so od 19 do 26 evrov.
… Afrika! Afrika! …
Z veliko reklamnega pompa pa se oglaša plesni spektakel Afrika! Afrika! koreografa Georgesa Momboye, ki je v Parizu zasnoval akademijo afriškega tradicionalnega in sodobnega plesa ter glasbenega ritma, od koder izhaja tudi naša plesalka in koreografinja Maša Kagao Knez, ki s svojimi sošolci in gosti ob koncu leta uprizarja svojo uspešnico Dia, Diasso, Diasspora v Linhartovi dvorani Cankarjevega doma. Predstava Afrika! Afrika! je na sporedu v Wiener Staatshalle od 22. decembra 2013 do 16. januarja 2014, potem pa se seli po ostalih večjih mestih Avstrije in Evrope. Umetniški vodja in koreograf predstave Georges Momboye naznanja predstavitev nove Afrike s pristnimi afriškimi plesalci, 77 jih nastopa, med katerimi so mnogi prvič stopili na evropska tla. Momboye prihaja iz Slonokoščene obale, ob rojstvu so menili, da zaradi slabotnega telesca ne bo dolgo živel. Plesno šolanje je zaključil v domovini, potem so ga pota vodila do New Yorka in Pariza, kjer že 20 let živi in deluje s svojo skupino. Za to svojo predstavo pa pravi, da prinaša upanje in obenem dokazuje afriškim vladam, kako mladi združeni Afričani različnih afriških držav lahko skupaj skladno delujejo in soustvarjajo. Zato zase pravi, da je končno izpolnil sanje svojega očeta, ki ga je imenoval po francoskem predsedniku Georgesu Pompidouju v želji, da njegov sin postane predsednik države in se v očetovem kontekstu želja lahko proglasi za predsednika, vendar predsednika plesalcev (povzeto iz Die Presse).
… šov, ki ga je treba videti, Kooza v izvedbi Cirgue du Soleil.
Napoveduje se že gostovanje cirkusa Cirque du Soleil 9. maja s predstavo Kooza, ki bo na Dunaju na sporedu do 1. junija pod velikim šotorskim platnom Under Grand Chapiteau, cene se gibljejo od 36,50 do 111,50 evra za regularne vstopnice. Če pa želite VIP tretma, cena naraste na vrtoglavih 250 evrov. Ampak vstopnice že gredo za med.

View Gallery 9 Photos