Spoštovani! A je Danica Dolinar (avtorica razstave v CD ob 100-letnici baleta, sicer glavna urednica za baletno in plesno področje na RTV Slo) kdaj za življenja obeh na RTV Slo soočila mojo mamo Anko Lavrač in Ika Otrina? Ali je sploh kdaj priredila kakšno okroglo mizo, ali bil kakšen razgovor na temo baleta (sodobnega ali z zgodovinske plati) ali sodobnega plesa? Nič od tega. Da bi se ljudje v živo soočali in da bi slovenska javnost dobila objektivno sliko o zakulisni sceni sodobnega plesa in baleta.
Za časa življenja mame bi lahko razkrila mobing, ki ga je Otrin izvajal nad njo. Oziroma vsaj objektivno poročala o njunem sporu. Da je mama morala plesati na kolenih po operaciji na kolenih. Da je bila pri Golovinu glavna solistka in je hotel, da gre z njim v ZDA. Pa se je odločila za družino v Sloveniji. Da jo je ansambel hotel imeti za vodjo baleta, pa se je odločila za nadaljevanje kot plesalka, pa jo je Otrin nato iz baleta izgnal. Da ji je zasebno sledil in ustrahoval. Da jo je moral moj oče hoditi spremljat v in iz službe, ker se je bala Otrinovih napadov. Da je zaradi tega morala po psihiatrično pomoč. Za to so še pred desetimi leti bile in morda še danes obstajajo žive priče!
Zdaj si bo pa ga. Dolinar brezplačno delala še kuratorsko kariero na plesnem truplu moje mame. Naj objavi njeno celo zgodovino. Kolikokrat je bila na TV mama in kolikokrat Otrin? Ga. Dolinar je vedno parirala z na videz neproblematičnim ‘establishmentom’, pa tudi če so o tem imeli drugi mnenje, da je koruptiven.
A je ga. Dolinar kdaj sploh govorila z mano? Še ko sem delala kot koreograf na Presej poželenje na RTV Slo, se me je izogibala, ni niti pozdravila ali pogledala in ni rekla z mano nobene besede. Šla je mimo mene, kot da sem duh oz. ne obstajam. A je ona sploh vedela, da jaz nisem plesalka, kaj šele balerina, ampak koreograf (brez plesalcev v Sloveniji). Zaradi Otrinovega mobinga nad mamo mi mama ni dovolila v baletno šolo (Srednja glasbena in baletna šola pod Otrinovim vodstvom) in sem tja šla šele pri 16-tih brez njenega privoljenja. Takrat za balet idealnih fizičnih predispozicij nisem več imela. Zato sem specializirala koreografijo. S 16 leti sem bila najmlajši študent dram. režije na AGRFTV v LJ pri Miletu Korunu (ker koreografske šole pri nas ni bilo). Z 18 sem šla na študij koreografije v tujino − NY ZDA.
Na javni TV bi se moralo strokovno pogovarjati o strokovnih umetniških področjih. O akterjih na njih etc. Je bilo kaj od tega kdaj? Ne. Na ministrstvu za kulturo se je skrival Simon Kardum, pristojni za ples, ni imel uradnih ur in ni odgovarjal na telefon. Na RTV Slo je bila Danica Dolinar, ki vas je ignorirala, kot da ne obstajate, v baletu SNG Mb dr. Neubauer ob sebi ni hotel imeti močnih ustvarjalnih ljudi, z baleta SNG Ljubljana pa so bili baletni strokovnjaki, ki so mojo univerzitetno plesno diplomo nostrificirali kot visokošolsko diplomo iz umetnosti. Sploh niso hoteli priznati, da je iz plesa. Danes lahko vsakdo na internetu preveri, kaj pomeni BFA degree, major Dance z New York University Tisch School of the Arts. Pa še Plesni teater Ljubljana je obstajal. Tam se je pa že itak drenjalo potencialnih koreografov iz njihovih lastnih plesnih vrst. Potem se pa že konča in lahko delate samo še z amaterji. Če pa vam še te nekdo nahujska, da bi jih morali poleg tega, da jih brezplačno izobražujete za nastop, še plačati, se pa vse konča, vsaj zame. O Intaktu pa sploh ne bom ponavljala. O plesnem umetniškem področju se ni dalo niti diskutirati, kaj šele ga soustvarjati. Če vam pa ob vsem tem umre še bivši fant, novinar Mladine v vojni v Bosni, se vam pa lahko verjetno samo še zmeša. No, meni je razpadel imunski sistem.
Danica je bila in je še ena najvplivnejših ljudi za razvoj plesnega področja v Sloveniji − s tem, ko je glavna urednica plesnih/baletnih oddaj na RTV Slo. S tem sooblikuje razvoj tega področja v Sloveniji. Nikoli ni priredila strokovnih srečanj, na katerih bi se strokovno obravnavalo naše področje. Parirala je z ‘establishmentom’, kot sem napisala prej, samo da je vse ostajalo neproblematično za njeno službo.
Jaz smatram, da je tudi ona ena glavnih krivcev, da sem jaz ostala brez dela, zdravja, plesnega poklica in dostojne pokojnine. V javnosti večini sodobnoplesnih ustvarjalcev sploh ni dala besede. Samo v moji generaciji so na sodobnoplesnem področju to bile večinoma tudi državne štipendistke (vse so ostale v tujini, ker v Sloveniji niso dobile dela): Maja Milenovič Workman, Iris Savernik, Inge Kerec, Petra Plečko … Ni nujno, da so vse odlične koreografinje, a šele s tem, ko bi dobile delo v Sloveniji in se razvijale skozenj, bi se lahko na osnovi svoje odlične izobrazbe, ki so si jo pridobile v tujini, same razvile v odlične profesionalce. Tako pa te možnosti niso nikoli dobile.
Plesno področje na RTV se za časa Danice Dolinar sploh ni strokovno obravnavalo. Ne da ni povabila k sodelovanju mene, tudi drugih ni. Zabetonirala je stene, da mladi plesni ustvarjalci ne bi prišli do medijske pozornosti.
Zato ji ne dovolim, da si brezplačno dela kuratorsko kariero s slikami moje mame. Potem naj objavi njeno celo zgodbo! A za to je sedaj malce pozno, a ne, ko sta oba, Iko Otrin in ona, mrtva. Naj da meni zdravje in penzijo in opravičilo za nazaj. Pa še to ne bo dovolj. V tej smeri gre moja prizadetost..
Dr. Neubauer je častni predsednik DBUS. On je bil moj grobar kot v. d.vodje baleta in koreografa v SNG Maribor, pa tudi grobar slovenskega baleta v SNG MB. Sploh ne veste, kakšna polena sem tam dobivala pod noge. Jaz sem bila sveže iz ZDA. Naenkrat se ni dalo dobiti vodje za vsakodnevni baletni klas. So mislili, da jaz baleta ne obvladam. Da me bodo pregnali. Pa sem ga sama vodila. Moj baletni profesor v ZDA na NYU je bil Larry Rhodes, po NYU desetletja predstojnik na Julliard School of the Arts. Potem ni nihče hotel igrati na klavir na teh treningih. Ko pa sem prinesla več kot odlične briljantne posnetke ameriških umetnikov na kasetah za baletni trening, potem se je hitro našel korepetitor. Otrin je tožil SNG, ker so mene nastavili. Naenkrat so nehali ogrevati baletno dvorano, da mi ne bi mogli imeti treningov in bi rekli, da sem nesposobna biti vodja baleta. Dr. Neubauer se je ponudil, da mi bo oblikoval luči za mojo predstavo. Da mi ni treba nikogar najemati. So nižji stroški. Pa se potem na tehnično vajo za to postavitev sploh ni prikazal in se lagal, da tega nikoli ni obljubil. Na srečo sem se jaz na NYU učila odrske osvetljave in sem znala to sama več kot odlično opraviti. Sem dobila čestitke od filmarjev, kako čista je predstava. Scena je bila namreč prazen oder, vizualno oblikovan samo s svetlobo.
Dr. Neubauer (v mojem času direktor Opere in baleta SNG MB) ni dovolil, da bi v službo vzeli mladega perspektivnega baletnega solista, ki se je sam javil. Pa smo bili brez solista. Večina moških plesalcev je bila čez 40 z velikimi trebuhi. To se vidi na video posnetku mojega celovečernega sodobno-baletnega večera Plesni mozaik z baletom SNG MB (del tega je Posvečenje pomladi na glasbo I. Stravinskega); ki ga je za njihov arhiv posnel Tone Stojko. In Danica Dolinar je ves čas dajala medijsko pozornost samo Otrinu in dr. Neubauerju. Da javnost druge plati zgodbe ni nikoli slišala … In zato si ni upala sama pisati meni glede dovoljenja za objavo maminih slik. Ker je vedela, da bom nanjo zlila svoj celo-življenjski gnev. Aha, pa dr. Neubauerjevo sporno zasebno povabilo na konjak. Dr. Neubauer je bil na videz strašno prijazen do mene, dokler nisem tik pred iztekom svojega mandata zavrnila njegove zasebne ponudbe na konjak v njegovo zasebno stanovanje. Kakšne so bile posledice njegovega vodenja, se pa vidi danes, ko mariborski balet sploh ni več slovenski. Dr. Neubauer je po meni izbral vodljivega in nekreativnega vodjo, ki je samo izpolnjeval njegove ukaze. In ker so Neubauerjevi interesi bili ozko osebni (odklanjal je potencialne kvalitetne slovenske sodelavce), je pozneje vodenje baleta v Mariboru prevzel tujec. Saj je kvalitetne slovenske človeške delovne vire pregnal iz Maribora. To pa ve tudi današnji predsednik DBUS g. Rode, saj če se ne motim, je tudi on delal neuspešno avdicijo za službo baletnega solista v času direktorstva dr. Neubauerja.
Jaz sploh ne želim v družbo takšnega baletnega ali plesnega ‘establishmenta’, kot na slovenskih odrih vlada danes. Ne rabim nobenih brezplačnih kart. 5000 evrov bi bilo premalo, da bi dala soglasje za to, da si Danica Dolinar dela kuratorsko kariero s slikami moje mame. A veste, kaj je moja mama pretrpela!! Ga. Dolinar bi lahko sama plačala tisto karto za Gala balet ob 100-letnici v CD za mojo sestro (ki sem jo jaz po premisleku hotela v zameno za dovoljenje za objavo slik moje mame na razstavi za mojo sestro, ona niti ne zase). Jaz sem rekla, da itak ne pridem. Moji sestri ga. Dolinar verjetno ne bi mogla pogledati v obraz. Naj objavi mamino celo zgodbo in mojo celo zgodbo in moje mnenje o njenem delu. Pa še to ne bi zadostovalo. S tem se enostavno nočem več ukvarjati. Morda bom dala soglasje kdaj kakšnemu drugemu zgodovinarju. Danici Dolinar sigurno ne. Za noben denar ali karto. Saj karta je bila itak samo prispodoba. Ker sem vedela, da si nikogar iz naše družine ga. Dolinar ne upa pogledati v obraz in ji bo pretežko priskrbeti eno samo karto. Lep pozdrav, Vesna Lavrač (objavljamo odprto pismo plesalke, koreografinje in pedagoginje Vesne Lavrač, ki ga je naslovila ministru za kulturo Zoranu Pozniču in strokovni sodelavki MK Vesni Jurci Tadel ter medijem ob nedavnem odprtju razstave 100 let poklicnega baleta v Sloveniji, ki jo je pripravila Danica Dolinar, urednica za resno glasbo in balet RTV SLO. Razstava je odprta do 13. junija in sami lahko ocenite, če in kaj vse manjka na razstavi. Vesna namreč ni edina, ki ni dovolila objav fotografij njene mame. Nekaterih materialov nista želela dati na videlo tudi sin in hčerka zakoncev Mlakar.)