Ta post je namenjen v dobrobit slovenskega plesa in Plesne zveze Slovenije (PZS). Hitro se bližam sredini 45 let in je čas, da povem na glas, kaj me gnjavi ves čas mojega plesnega življenja. Že na začetku se opravičujem, če bom koga užalil s tem postom, toda namen ni žalitev, ampak potreba po spremembah in narediti en velik korak na tem področju!!! Vsi plesalci, njihovi starši in njihovi pripadniki ter njihovi podporniki, vzemite si čas in si preberite mojo misel, obenem pa tudi poudarjam, da je to, kar bom napisal, izključno samo MOJE MNENJE!!! Saj trenutno nisem član niti zveze niti katerega od plesnih klubov. Čas je za spremembe v Plesni zvezi Slovenije, kar se tiče sodnikov, no, razen nekaterih!!! O imenih žal ne bom, ker nima smisla. Začel bom s sloganom vseh nas, predstavnikov hip-hop familije: ‘PEACE, LOVE, DANCE, UNITY, HAVING FUN & FOUNDATION’.
Včeraj in predvčerajšnjim (23. in 24. junija, op. u.) sem bil na državnem prvenstvu v modernih plesih v Medvodah in sem doživel šok s strani sojenja nekaterih sodnikov in sodniškega sistema v PZS. Govorim za breakdance in hip-hop disciplini, za preostale me ne zanima, kdo sodi, saj ne menim, da imam znanje na drugih področjih plesnih disciplin!!! Nikoli nisem bil pripadnik sojenja v PZS, saj je sestavljeno iz večine sodnikov, ki ne prihajajo s teh plesnih področij. Malo zgodovine: sam sem vpet v hip-hop že celo svoje življenje, vse, odkar sem se spoznal s hip-hop plesno sceno leta 1982. Aktiven sem še danes – plešem, betlam, organiziram, predajam svoje znanje in se še učim. Sem tudi ‘member’ več plesnih zgodb po svetu!!! Plesno sem bil prisoten na breakdance področju od let 1982/83 do leta 1989, ko je pokojni Tomaž Ambrož (nekdanji lastnik Plesnega kluba Urška) prinesel video kaseto iz Nemčije in nam pokazal pot do hip-hop plesne scene (popping, locking) in breakdance plesa. On je kriv za razcvet breakdance zgodbe v Jugoslaviji in Sloveniji. Moja slika na instagramu pove vse: z dvojčkoma 1. generacije (Maretom in Janezom Sedejom), ki sta orala, obenem sta tudi pionirja teh disciplin. Poleg njiju naj naštejem še preostale, ki jih poznate iz filmov Poletje v Školjki: Samo Furlan, David Sluga, Max Nagode, Gregor Legiša, Primož Longyka in Mitja Popovski (o njem spodaj v postu ) …pa še kakšen se najde.
Kot plesalec v Jugoslaviji in pozneje v Sloveniji sem aktiven na polno še danes, skoraj vsi plesalci, ki vedo zame, vedo, kdo je legenda, in baje ste mi ta naslov podali v času, ko ‘kao’ nisem bil prisoten na plesnem področju v Sloveniji, čeprav se še nisem ‘deaktiviral’, vsaj kot jaz vem, zato hvala vsem, ki tako razmišljate, in obenem sem zaradi vas tudi počaščen, da ste mi to nadeli. Hvala. Profesionalno kot učitelj in trener sem se začel ukvarjati s hip-hopom v letih 1991/92, ko sta mi to omogočila in dala priložnost moji ‘kreativi’ Janja (Pušl, op. u.) in Zoran (Kljun, op. u.) iz Bolera, zato sem obenem tudi njima zelo hvaležen ne glede na različne poglede. Čudi me pa to, da ljudje, ki smo kreirali hip-hop svet, nismo niti omenjeni v knjigi ob 60. obletnici PZS-ja (razen izjava Željka Božiča, ki ga od danes naprej jaz poimenujem, da je: slovenska ikona in legenda na področju hip-hopa!!!, ter še Barbare Šuštaršič, ki naju je z Geno (Zeneli, op. u.) omenila v postu).
Vprašanje za PZS: zakaj in kako, da nismo dobili priložnosti, saj nas kar nekaj manjka tam v knjigi??? Generacije hip-hop & breakdance plesne scene (če bom koga izpustil, me popravite):
1. generacija hip-hopa v Jugoslaviji in Sloveniji: zato sem tudi pionir in enciklopedija teh plesnih zgodb, ki so bile del mene in mojih bližnjih, kar se pa tiče preostalih pionirjev, bi jih pa rad naštel: nekateri akterji hip-hop plesne scene v Jugoslaviji in pozneje v Sloveniji, med njimi ‘one & only’ Mitja Popovski, ‘the king of breakdance’ – bil je zraven v vseh zgodbah od samega začetka in zato ga cenim, ker je aktiven še danes, pa čeprav na jazz in step področju. Še zmeraj lahko pokaže ‘turtle,windmill,swipes’. Drži se, stari moj Mitja! Drugi človek z velikim srcem in znanjem o hip-hop plesu … ‘my 1/2 brother from another mother but the same papa, "joke", dodam še Gena Zeneli, tvorec mnogih zgodb, človek, ki je bil od samega začetka zraven in razvijal hip-hop ples ter prispeval številne rezultate za Republiko Slovenijo kot tujec (državljan Kosova) in z mano v duelu kot 2 brothers vse od leta 1994 naprej (toliko, kot sva midva naredila v kratkem času za hip-hop sceno, je prstov ene roke).
Naslednja dva akterja: s ponosom predstavljam dva človeka, ki sta zaznamovala hip-hop plesno sceno in sta bila tvorca mnogih slovenskih plesnih uspehov in zgodb, sodita pa v 2. generacijo: Željko Božić – zame kralj na vseh področjih plesa in človek, ki se mu reče z veliko začetnico ‘King of hip-hop’, človek, ki je predan hip-hopu. Koliko sodnikov je takih, kot je on???Jaz mislim, da nobeden! Spet MOJE MNENJE!!!
Gremo naprej!!! Naj omenim Aleša Goriška: delal v dobrobit hip-hopa in kot eden prvih v Sloveniji odšel raziskat znanje v meko hip-hopa, sveto mesto New York, ter osveščal svoje plesalce in tudi nas akterje v njegovih časih, kaj se dogaja na področju hip-hop scene. Od leta 1997 naprej pa še, seveda me z veseljem popravite, če se motim glede letnice, naj omenim še 3. generacijo: Zoran Bajraktarević aka Zbarek (SWS) in konkurenca Street Elements v letih 1999–2002. Zoki, človek, ki je bil prvi breaker v samostojni Sloveniji in zaznamoval prve svetovne uspehe za Slovenijo.
Dejan Gregl, človek, ki je naredil velike premike za to sceno, organizira Break the floor v Celju, vas pa nikoli ni bilo tam, da vsaj ‘supportate’ in se izobražujete, pa doseganje vrhunskih rezultatov za Republiko Slovenijo … Miha Krušič, človek, ki je žel uspeh za uspehom in veliko prispeval tudi v tujini. "Dej, tastr, naredva enga ‘windmilla’." Naslednja je Mimi Marčac Mirčeta, ko je povabila Godfather of Locking in OG-ja v UK Jimmya Williamsa. In pa še Barbara Vukovič in Janja Pušl. Pozneje sta se pridružili še, po mojem spominu, Azra (Selimanovič, op. u.) in Saša Volk, za njimi pa jih že poznate, zdaj je že 6. generacija na sceni.
Dejstvo: ne razumem dejstva, da ste me povabili na seminar in sojenje. Ponudil sem namreč sodelovanje (za boljše sojenje) na letošnjem državnem prvenstvu v MTP-ju, ki se ni nikoli zgodilo. Seveda z izgovorom, da je bil v ozadju vzrok sojenje lanskega DP-ja: nestrinjanje Željka Božiča in Nejca Osovnikarja, ter da sem jaz ‘kao’ ‘out’ iz hip-hopa. Od kdaj že??!! ‘BTW’, samo ŽIVI hip-hop in zraven še cela njegova familija!!! Aha, zakaj lani niste upoštevali njunih mnenj? Dobil sem nalogo, naj pošljem direktno na zvezo e-mail in žal do danes uradno nisem prejel odgovora. Prejel sem odgovor v telefonski obliki, da se odbor in nekateri od akterjev s tem ne strinjajo! Aja?!
Primer št. 1: hip-hop battle člani in mladinci. Ko sem pa videl eno od tekmovalk, kako je pristopila do sodnikov in jim izrazila svoje mnenje ter pozneje nestrinjanje z rezultatom, in ko je prišla ven (v šoku, jokala, komaj prišla do sape) iz sodniške sobe, sem pozneje izvedel, da je s strani ene sodnice prejela precej glasen odgovor, zato zagovarjam to punco in stojim za njenim mnenjem, saj se punca trudi po vsej svoji moči investirati svoj čas v hip-hop plesno kulturo. Imel sem jo čast spoznati in vem, da se na polno izobražuje na področju te plesne kulture, da ima ta ista punca mnogo več znanja kot 95 odstotkov teh plesnih sodnikov. Punca hodi redno k OG-jem v tujino na seminarje in tekmovanja, ki niso del PZS in so na višji ravni. Zato v razmislek PZS-ju, jasno in glasno vam sporočam, da je ČAS ZA SPREMEMBE NA PODROČJU SOJENJA!!! Večina teh sodnikov itak nima tri čiste, kar se tiče hip-hop-a in breaka, zato vam predlagam, da si ogledate kak link o hip-hopu, pa brez zamere.
Primer št. 2: breakdance solo člani skateing sistem!!! OD KDAJ RAČUNALNIK SODI!!! četrtfinale solo člani – ne razumem, kako sta se Tomi Činej (človek, ki živi z breakom skoraj celo življenje, in toliko znanja kot premore on, jih malo) in Tilen Grašič (redni obiskovalec mnogih tekmovanj in seminarjev) srečala v četrtfinalu?! To so tekmovalci na nivoju, sploh Tomi, Bor, Tim in Tilen … Od 1.do 4. mesta na DP-ju bi morali biti po mojem vidiku in spet samo MOJE MNENJE, Bor Rehak Friš, Tomi, Tilen in Tim Babnik, ‘pol bi pa pokal’ še bolj, kot sta ‘pokala’ Tomi vs Tilen!!! Dragi moji sodniki, pa vi sploh poznate kaj več od 6. stepa ‘windmilla’???!!! Spet sodniki!!! No, malo mojih napotkov, da vam bo lažje, kje poiskati na youtubeu, zato vam predlagam, da si ogledate battle, kot so npr : Juste Debout, R16 (pa tudi sistem R16 je za pogledat), ibe, huricane battles, boty, freestyle session, outbreak, Udc, hiphopinternational, thee week, give it up, streetfighters … to so samo nekateri od milijon hudih jamov …
Primer št. 3: Tim Babnik zgubi battle proti Filipu Kovačiču, znanje in izvedba Tima na nivoju in izgubi battle!!?? Drugače pa nimam nič proti tebi Filip, ‘keep on dancin’! Polno je takih in podobnih primerov in zgodb v mojih letih plesanja, ki sem jih gledal in trpel. Marsikdo je razočaran po državnem prvenstvu, zato skoraj nimate več ljudi na tekmovanjih, ki so starejši od 20 let! Saj jim ubijete voljo do plesa s svojim načinom, pogledom in sojenjem, med sodniškimi vrstami dajte prostor mlajšim ljudem, ki imajo in znajo kaj pokazati. Ljudem, ki se ukvarjajo s tem!!! Povprečna starost nekaterih sodnikov je med 40–70 let!?
Zato vsem v razmislek, kaj je dobro za razvoj plesa: pridite raje kot starešine uživat na DP kot gledalci, ne pa kot človek, ki ne sodi tja, saj se zgodi, da ravno zaradi vas otrok zgubi veselje do plesa. Zato vsem sodnikom: Tisti, ki niste bili del hip-hopa, tam nimate kaj početi!!!
3. primer: Nejc Nayco Osovnikar, se opravičujem in popravljam: on ni bojkotiral, ampak prepustil zmago Nacetu Novaku, kaj se je pa dogajalo na plesišču, ste pa sami videli – ‘Hip Hop Hooray’. LJUDJE PZS-ja, zamislite se, kaj delate narobe, vedno ste izolirali ljudi, ki niso bili del vas in vašega načina dela. Zato obstajamo ljudje, ki se nam reče večni ‘RENEGADE’S &TRUE HIP-HOP FAMILY’, in to bo obstajalo tudi naprej, saj želimo dobro našim plesalcem.
4. primer: otrok star 8 let, izjava: "Ne bom več plesal zaradi sodnikov," objokan in odhod njega ter staršev nemudoma domov …
5. primer: plesalci so vedno bolj osveščeni, zato raje potujejo na plesne festivale, jam-e, evente in konteste … vam pa na žalost pada kakovost, saj ne pustite mladim, da kreirajo … Aja, da ne pozabim; včasih smo šli po tekmah ‘žurat’ vsi skupaj in tega je že dolgo nazaj. Zamislite se malo, kaj je narobe, obenem pa vabljeni, da se mi pridružite na konvenciji in si tam pridobite nova znanja, razširite obzorja ter pogled na celostno podobo hip-hop plesne scene.
A to je ples? KOT JAZ VEM, PLES ZDRUŽUJE LJUDI IN NE RAZDIRA LJUDI. Polno zgodbic kroži okoli sojenja!!! AMEN!!! Zdaj pa ‘sekajte’ po Samu P. Kosu in njegovem mnenju. Obenem pa se opravičujem vsem, če sem koga slučajno užalil, to ni bil moj namen, moj namen je dati priložnost mladim, priložnost ljudem, ki živijo hip-hop!!! (se je razpisal na družbenem omrežju FB plesalec, pedagog, koreograf in eden od prvih plesalcev hip-hopa, break plesa in electric boogieja Samo Polutak Kos. Da se bo kaj spremenilo v sodniških vrstah po njegovem pisanju, sicer močno dvomim, a Samo organizira 29. septembra na Gospodarskem razstaviščuv Ljubljani 1. slovensko hip-hop konvencijo.)