Gibanica/Moving cake? Privoščite si jo!

Mala Kline bo s predstavo Venera odprla letošnji festival Gibanica. (Foto: Urška Boljkovac)

Gibanica, bienale slovenske sodobne plesne umetnosti velja za najpomembnejšo nacionalno sodobnoplesno platformo. Ponuja kuriran nabor predstav, ki jih za festival vselej izbere tričlanska mednarodna selektorska ekipa, tokrat v sestavi Pia Krämer iz Nemčije, Biljana TanurovskaKjulavkovski iz Severne Makedonije in Maja Kalafatić iz Slovenije. V utemeljitvi k izboru so selektorice med drugim zapisale: “Kot selektorska ekipa smo imele zelo težko nalogo pri izbiri med zelo raznolikimi in kakovostnimi predstavami, ki bi predstavljale nekakšen izbor slovenske produkcije v zadnjih dveh letih. Zato smo se odločile, da bomo predstavile dela, ki kažejo koreografske pristope k telesu, prostoru, času in materialom, ki razkrivajo napredne poglede na plesno umetnost.”

Iztok Kovač je prejemnik nagrade Ksenije Hribar za življenjsko delo. (Foto: Andrej Lamut)

Društvo za sodobni ples Slovenije od leta 2012 podeljuje tudi nagrado Ksenije Hribar za izjemne dosežke na področju sodobnega plesa. Prejemnik nagrade Ksenije Hribar 2023 za življenjsko delo je Iztok Kovač, ostale nagrajence pa bomo razglasili na zaključni prireditvi, na kateri bomo poleg nagrad Ksenije Hribar podelili tudi nagrado za najboljšo predstavo Gibanice 2023 po izboru občinstva ter nagrado za najboljšo predstavo Gibanice 2023 po izboru strokovne žirije. Letos bodo o najboljši predstavi odločali Roberto Casarotto (Italija), Dries Douibi (Belgija) in Lea Loeb (Švica/Argentina).

Reči Reči (foto: Andrej Lamut)

V tekmovalnem programu se bo zvrstilo osem predstav. Julia Keren Turbahn in Jan Rozman se v predstavi Reči reči sučeta na presečišču predmetnega gledališča in sodobnega plesa ter iskrivo vabita k premisleku o odnosih med človekom in stvarmi, ki nas obkrožajo. V predstavi Oh, kako zelo običajno Bojana Robinson in Katja Legin skupaj z gosti na odru razpirata prepad med predstavami o srečnem družinskem življenju in realnostjo, a predstava je praznovanje, zato so v njej muzika, ples, baloni, koktajli, šampanjec …

Oh, kako zelo običajno (foto: Urška Boljkovac)

Mala Kline, ena najbolj prepoznavnih sodobnoplesnih ustvarjalk pri nas, se v predstavi Venera: med ujetostjo in letenjem s sublimno multimedijsko/plesno stvaritvijo, s katero nas popelje na ločnico med resničnostjo in sanjskimi podobami, med drugim pokloni Botticellijevi sliki Rojstvo Venere.

Poljub (foto: Marcandrea)

Krista Alexova in Loup Abramovici v plesnem performansu Poljub skupaj s Tomažem Gromom prevprašujeta, ali je poljub več kot le srečanje ustnic, ali je morda lahko tudi tveganje, nevarnost, smrtna obsodba … U.F.O.: Poklon Katalini Ladik, fascinanten preplet zvoka, glasu, giba in vizualij je poklon Irene Z. Tomažin in Jule Flierl madžarsko-srbski pesnici in performerki Katalini Ladik. Kritičen pogled na sodobno odtujeno zahodno družbo nam v predstavi PČP – Preživljati čas plesaje odstira Matej Kejžar – ko produciramo, morda ne rastemo, ko preživljamo čas plesaje, pa cvetimo. Predstava Vstajenje 2.0 prepleta zvok, gib in čas, Beno Novak, Elvis Homan in Boštjan Simon pa si za izhodišče in gonilno silo jemljejo prav paradoks srečanja med njimi, avtorji, ki predstavo ustvarjajo.

Brina – kinestetični spomenik (foto: David Višnjić)

Predstava Brina – kinestetični spomenik Leje Jurišić, Bare Kolenc, Petera Kutina, Patrika Lechnerja in Mathiasa Lenza pa ponuja prevpraševanje tradicionalnega pogleda na spomenike kot statične in nespremenljive.

Beno Novak

Na letošnji Gibanici se bosta odvila tudi dva diskurzivna dogodka. Z avtorji, ki sodelujejo v tekmovalnem programu, bomo skušali odstreti, kako določene vsebine, teme, metode ustvarjanja in modeli delovanja vplivajo na njihove odločitve. Na javni razpravi pa bomo preizpraševali strategije politik na področju sodobnega plesa, saj so vključujoče razvojne kulturne politike nujen pogoj za profesionalno ustvarjanje.

Irena Tomažin v Okusu tišine (foto: Nada Žgank)

Prvikrat pa bo Gibanica ponudila tudi program Fringe – program izkustvenih delavnic, participatornih vsebin in video plesnih filmov. Z njim želimo odpirati in zagotavljati dodaten prostor, kjer bomo skupaj s plesnimi ustvarjalci/-kami zainteresirani lokalni in mednarodni javnosti ponudili bogastvo formatov, procesov in plesnih praks.

Gibanica pa ni zanimiva le za domačo javnost, postala je tudi pomembno srečevališče tuijh producentov in selektorjev, saj jim v razmislek ponuja umetnost, ki bi jo utegnili uvrstiti v različne umetniške programe. Letos bo z nami karavana 22 gostov iz 16 različnih držav. (vabljeni na festival Gibanica, ki se bo odvijal v času med 22. in 25. februarjem na različnih prizoriščih v Ljubljani. Več o festivalu na: https://gibanica.info/gibanica-2023/)