Vedno moram ponuditi predstavo, ki premika meje ustaljenega.

Tristan in Izolda je bila prva premiera um. vodje Sanje Nešković Peršin. (Foto: Darja Štravs Tisu)

V petek, 18. septembra, zvečer, dviga zaveso nove sezone ljubljanska operno-baletna hiša, in sicer že tradicionalno z otvoritvenim koncertom. Letos so ga naslovili s programsko mislijo oziroma citatom iz zadnje operne premiere, Janáčkove Katje Kabanove Zakaj ljudje ne znamo leteti tako kot ptice. Kam je razširila svoja umetniška krila, pa vam v spodnjem intervjuju razkrije umetniška dodja ljubljanskega baleta Sanja Nešković Peršin, ki je to funkcijo zasedla lani.

Sanja Neškovič Peršin je s svojim programom v svetovnem toku. (Foto: Marija K. Orašanin)
Smo pred začetkom nove sezone, ki jo tradicionalno začenjate s koncertom. Kako ste kreirali baletni del programa, kaj ste želeli poudariti?
Baletni del večera bo imel dramaturgijo, ki bo vsebovala ključne poudarke programa prihodnje sezone. Učinkovala ne bo samo kot napoved, ampak tudi kot zaključena celota, ki bo vsebovala konceptualni razmislek o tem, kako vidimo naše delo v prihodnje.
Ana Klašnja se vrača na ljubljanske odrske deske.
Po premoru zaradi poškodbe bo znova zaplesala Ana Klašnja. Kaj pomeni njena vrnitev na odrske deske za ljubljanski balet?
Ana Klašnja je bila v zadnjem času medijsko izpostavljena tudi zaradi oddaje Slovenija ima talent in bo njena vrnitev mogoče pritegnila tudi tiste, ki ponavadi baleta ne spremljajo. Je pa Ana zelo kvalitetna baletna plesalka in se veselim, da bo spet lahko odplesala nekaj pomembnih vlog.
Nam zaupate, ali je kaj kadrovskih spremembe v baletu, prihaja kakšna nova sila oz. je kdo odšel?
V ženskem delu ansambla imamo štiri nove plesalke. Italijanko, Finko in dve Japonki. Novi obrazi pomenijo svežino in dvig kakovosti celotnega ansambla.
Aleksander Ekman je svetovni posebnež z odličnim življenjepisom.
Kako ste kreirali letošnjo sezono? Kaj vse ste morali imeti v mislih in koliko ste se morali prilagoditi realnemu stanju v gledališču?
Vseh vizij se v eni sezoni ne da uresničiti. Občinstvo je pomembna kategorija. Publika je navajena ustaljenih vzorcev, zato mora program v vsaki sezoni ponuditi predstavo, ki premika meje ustaljenega. Tako bo letošnji repertoar vključeval klasične predstave kot tudi produkcije, ki so v tesni povezavi s sodobnimi plesnimi izrazi in bodo ponujale nove koncepte. Za rast in identiteto ansambla so pomembne nove kreacije in v prihajajoči sezoni bomo imeli dve novi koreografiji narejeni prav za naš ansambel.

Med te sodi premiera Meso srca/Kaktusi, ki se bo zgodila konec oktobra. Bi dejala, da tradicionalno začenjate sezono s premiero, ki ni “na konicah prstov”.  V čem je čar treh koreografov, ki pripravljajo prvo premiero v sezoni? In kdo so koreografi druge premiere?
V prvi baletni premieri bomo združili ustvarjalnost trenutno najbolj aktualne generacije koreografov, doma in  tujini. Baletni večer bo sestavljen iz dveh delov. Prvi del bo predstava z naslovom Meso srca, koreografskega tandema Rosane Hribar in Gregorja Luštka v sodelovanju z režiserjem Jašo Kocelijem. V drugem delu pa bo predstava Kaktusi v koreografiji Alexandra Ekmana, ki zbuja največ zanimanja strokovne javnosti in občinstva po vsem svetu. Predstava Kaktusi je zaznamovala trenutno svetovno plesno umetnost in je prejela več mednarodnih nagrad.
Jiří in Otto Bubeníček bosta koreografirala posebej za ljubljanski balet.
Literarno mojstrovino Borisa Pasternaka Doktor Živago bosta za naš balet kreirala zelo znana baletna umetnika in koreografa Jiří in Otto Bubeníček. Neoklasični, dramski balet bo naša druga baletna premiera in prva poustvaritev baleta te najlepše ljubezenske zgodbe. Mogoče kot zanimivost – Jiri Bubeniček bo letos koreografiral baletni del dunajskega novoletnega koncerta. Oba Alexander Ekman in Jiri Bubeniček sta zvezdi svetovne plesne scene.
V Ljubljano znova prihajajo Nevarna razmerja v koreografiji Valentine Turcu. (Foto: Tiberiu Marta)
Na stežaj odpirate vrata tudi gostovanju mariborskega baleta. Zdi se, da besede “konkurenca” ni v vašem vokabularju? Kaj bo pridobilo ljubljansko občinstvo s tem gostovanjem?
Gre za izmenjavo med obema operno-baletnima hišama, mi smo gostovali v Mariboru s predstavo Tristan in izolda. Konec septembra pa bo mariborski balet gostoval s predstavo Stabat mater & Nevarna razmerja. Načrtujemo tesnejše sodelovanje in skupne projekte, kjer bomo združili kvalitete obeh baletnih ansamblov. Slovenija na področju baletne umetnosti potrebuje sinergijo kvalitetnih plesalcev in ustvarjalcev.
Rosana Hribar in Gregor Luštek osvajata tudi baletne odre. (Foto: Miha Fras)
So kakšni načrti, ki bi nam jih lahko razkrili, kot npr. možnost, da se predstavijo mladi koreografi?
V svojem strateškem načrtu sem izpostavila nujnost razvoja novih koreografskih potencialov, ki so potrebni za bodoči razvoj slovenske baletne umetnosti. Načrtujem večer mladih slovenskih koreografov, ki niso imeli možnosti prikaza svojih idej in stvaritev v zadnjem obdobju. Želim si dati priložnost novim iniciativam, ki bodo spodbujale svež neobremenjen pogled na baletno umetnost. Že v letošnji prvi baletni premieri sta to možnost dobila Rosana in Gregor.
Petar Đorčevski in Rita Pollacchi sta stalnici ljubljanskega baleta. (Foto: Darja Štravs Tisu)
Zakaj naj si ljudje vzamejo čas za ogled baletne predstave in pridejo v vašo hišo?
Ljudje si v današnjem času virtualnih doživetij želijo stik z neposredno ustvarjalnostjo na odru. Balet je zmes plesa, glasbe, teatra, vizualne umetnosti, je kompleksna umetniška zvrst, ki ponuja živo izkušnjo človeške prezence. Ravno zato, ker je zmes, lahko toliko bolj intenzivno deluje na občinstvo, ki je gledalec in poslušalec hkrati.

View Gallery 8 Photos