Valentina se bo zmeraj posvetila ljubezni. Vse drugo je dolgčas!

Dama s kamelijami koreogrfainje Valentine Turcu (foto: Ctibor Bachraty)

Pogovor s koreografinjo, režiserko, plesalko baleta SNG Maribor Valentino Turcu

Pozdravljena, Valentina, in namenili sva se narediti intervju v živo, ko mine gneča s premiero (8. marec op.u.) v Brnu, a je koronavirus vse skupaj postavil na glavo. Najin intervju zato poteka po mejlu, a tvoja premiera Dame s kamelijami se je tik pred izolacijo tudi zgodila. Nam poveš, kaj se je dogajalo v premiernih dneh, kakšno je bilo obdobje brnske kreative?
Najbolj noro od vsega je to – da so predstavo imenovali za čisto prerokbo! Namreč – na fotografijah je jasno, da Marguerite umira za pljučno boleznijo in jo klienti obiskujejo z silikonskimi rokavicami. Ta trenutek v predstavi dviguje veliko prahu!!! Ne da bi pomislila … Direktor baleta Brno – Mario Radachovsky je koreograf, in kot je sam napovedal: “Odpiramo novo stoletje z Valentino Turcu.” Želel je za svoj baletni ansambel senzacijo, nekaj novega in norega. Potrudili smo se, da smo mu želje uresničili. Brno je ‘brnelo’ od vzdušja pred premiero. Plesalci, občinstvo, mesto, teater … vsi so do konca uživali v rajanju te provokativne erotično obarvane baletne predstave. In zdaj so osupnili … Nacionalni balet Brno je praznoval velik jubilej – 100 let, želeli so nekaj posebnega, ‘haute-couture’ – kreacijo dramskega baleta, izkušnjo neoklasicizma, perfekcionizma, estetskega baletnega in glasbenega vrhunca, objetega v razkošje spektakla s simfoničnim orkestrom in glasbo, posebej komponirano za njihov svetovno znan Janaček Teater.

Dama s kamelijami

Predstavo ste odplesali samo trikrat, kajne, potem se je zastor spustil in ne vemo, kdaj se bo znova dvignil. Kaj pomeni za ustvarjalca takšen manko nastopov glede na količino vloženega dela?
V tem trenutku so ustvarjalci, plesalci, občinstvo, direktorji in kritiki navdušeni, ker se je premiera zgodila, dvignila ogromno prahu in napovedala vznemirljivo obdobje novega načina pripovedovanja velikih klasičnih zgodb ter popolnoma nov pristop k zgodovinskim baletnim stvaritvam. Predstava je naredila – ‘THRILL’, in to, kar je najbolj nenavadno – povabili so me v dramski nacionalni teater, da režiram predstavo z njihovim dramskim teatrom, zatem ko so videli ”Damo” ter spremljali neverjeten uspeh moje prve dramske režije – Tramvaj Poželenje – Tenneesseeja Williamsa v HNK Varaždinu. Damo s Kamelijami smo zadnjega dne ustvarjali z mogočno strastjo in tudi plesalci so z vulkansko energijo odplesali poslednjo reprizo, ne da bi vedeli, da je lahko zaenkrat – poslednja. Občinstva je bilo na vseh treh predstavah ogromno, nabito poln Janaček Teater, ki ga imenujejo – Evropski Metropolitan. Fenomenalen teater. Ogromen. Lep. Akustičen. Fotogeničen! Tudi meni se je prvič v življenju, na tej zadnji predstavi zgodilo, da sem se popolnoma odklopila, uživala, kot še nikoli in nikdar nisem … in celo pozabila, da je predstava – moja.

Po kakšnem ključu/navdihu si izbrala Damo s kamelijami? Ali je bila to zamisel vodstva brnskega gledališča? In zakaj spet in vedno znova ljubezenska zgodba?
Valentina se bo zmeraj posvetila ljubezni. Vse drugo je dolgčas! Čas, v katerem sem pripravljala Damo s Kamelijami, je bil tik zatem, ko sem zaključevala v HNK Zagreb premiero baleta Smrt v Benetkah, ter je po naključju ali ne Balet NDB Brno gostoval v HNK Zagreb, kjer me je z velikim navdušenjem direktor povabil k sodelovanju z njihovim ansamblom, mi izkazal izjemno spoštovanje z besedami: “Že leta spremljam vaše delo, sem počaščen in želim si, da bi v vašem edinstvenem stilu pustili pečat ter ustvarili dramski balet velikega naslova.” Odgovorila sem: “Ravnokar dramaturško, režijsko in glasbeno predelujem naslov Dama s Kamelijami. Kako vam to zveni? Izziv?!” Direktor nacionalnega baleta Brno je odgovoril: “To je to!” Nekaj dni zatem je HNK Zagreb gostoval na imenitnem plesnem festivalu v Brnu z baletom Smrt v Benetkah, kjer smo doživeli stoječe ovacije. Kmalu zatem ni bilo dvoma. Moj avtorski tim in jaz smo nemudoma zatem bili osebno povabljeni v Brno zaradi sodelovanja pri stoletnici!

S tabo je bila tudi že skoraj stalna ekipa od kostumografa Alana Hranitelja pa scenografa Marka Japlja, pa oblikovalca luči Aleksandra Čavleka in jasno asistenta Antona Bogova. Je zate pomembno, da pripelješ tudi v goste svojo kreativno ekipo in zakaj?
Moj avtorski tim, moja kreativna ekipa, vsi ti vrhunski ljudje in umetniki so nekaj posebnega. Vsepovsod, kjer smo do zdaj gostovali – Hrvaška, Nemčija, Francija, Latvija, Italija in Češka … vsepovsod so ljudje ostali brez besed nad njihovim profesionalizmom, človeškostjo, strpnostjo in perfekcionizmom. Ultimativni – ‘Justice League’ ekipa, to se ve! Uživamo, ko delamo skupaj!

Valentina na vaji za balet Dama s kamelijami

Kakšen je brnski ansambel, kako ga doživljaš v primerjavi z zagrebškim, s katerim veliko delaš, in seveda svojim matičnim mariborskim?
Zagreb ima tradicijo, disciplino in prepričljivo moč. Maribor je nekaj karizmatičnega, posebnega. Brno Balet je mlad ansambel. Delajo z velikimi svetovno znanimi koreografi, kot so: Jiri Kylian, Nacho Duato, Chrystal Pite, Ohad Naharin. Ogromno znanja imajo in sproščeni so. ‘Cool’! Brzdajo se, da ne bi ponoreli na vajah od navdušenja! Vznemirjeni so, aktivni, velikokrat ponavljajo korake, kombinacije, vaje. Nekaj jim povem in to se zasidra v njihovo zavest, njihovo telo. Fascinantni so v hitrosti, s katero se učijo koreografijo, in nimajo absolutno nobene nečimrnosti. Totalno so sproščeni od kakršnegakoli ‘fake elitizma’. Ni zvezd. Ni solistov. Ni primadon. Ni prvakov. Je pa izjemno močen tim. Ekipa. Soočajo se z najtežjimi tehničnimi podržkami, kot da nič ni. Obožujejo korekcije, nov pristop, nova znanja, vse, kar jim je dano, vzamejo kot blagoslov. Obožujejo Antona Bogova in njegovo preciznost, njegovo tehniko, njegove treninge, znanje potrpljenje. Zlili so se z njegovim mojstrstvom. Mene so sprejeli takšno, kot sem, in s tem so mi največ dali sebe. Čudovit občutek svobode! Čisti ‘Kundera moment’ – Neznosna lahkota bivanja. Brez pričakovanj. Brez pritiska … Ljubezen na prvi pogled!

Ali pomeni, da bo Dama na sporedu tudi v Mariboru ali pripravljaš kaj čisto novega?
Bo. In tudi nekaj novega pripravljamo.
Pogled na lansko leto pa je odličen, saj si prejela hrvaško nagrado za najboljšo koreografijo in predstavo Smrt v Benetkah, ki si jo delala za HNK Zagreb. To je samo še ena potrditev tvojega dela, kajne? Kaj ti nagrade sploh pomenijo?
Ogromno jih je. Vse imajo svoje častno mesto v mojem srcu in vse pripadajo veliki ljubezni do tega, kar ustvarjam z ustvarjalno ekipo in ansambli, s katerimi delim to svojo ustvarjalno strast. Hvaležna sem in nagrade me vedno usmerjajo naprej.

Kreatorji baleta po premieri (foto: Ctibor Bachraty)

Ko sva se dogovarjali za intervju, sem mislila, da imaš zdaj kaj več časa, a praviš, da je pri tebi vedno nekaj. Kakšne zamisli te objemajo v tem precej čudnem času, kaj počneš?
Delam naprej. Pripravljamo izjemno pravljično magično rock predstavo za otroke in njihove super starše s čudovito Nano Milčinski. Ekipa je fenomenalna!!! Nanine pesmi – Frana Ježka Milčinskega, v kombinaciji smo – Jani Hace, Matija Krečič, Nejc Gazvoda, Rok Predin, Simfonični orkester in Balet SNG Maribor. Noro!! Nenavadna izkušnja!!! ‘Magic Thrill’!

Svet je z umetnostjo bogatejši. (Foto: Tiberiu Marta)

Vedno poudarjaš, da je svet z umetnostjo bogatejši, lepši. Se ti zdi, da bo tudi po koncu tega obdobja takšen ali še lepši? Se bomo kaj naučili iz te lekcije?
Absolutno. Lekcije obstajajo zato, da se naučimo nekaj iz njih. Tokrat bodo tudi – ne samo lekcije, ampak izpiti in ocene ter uspešnost. Stara dobra pravila. Nazaj v človeškost. Hvaležnost. Strpnost. Čistost. Preprostost.
Kaj torej svetuješ ljudem, ki so obstali doma?
Človeškost. Hvaležnost. Strpnost. Čistost. Preprostost.
Hvala in upam, da se podruživa tudi v živo v oddaji. Ostani zdrava!