Svetovna zvezda Tan Dun na tiskovni konferenci pred odprtjem festivala.
Na Kongresnem trgu v Ljubljani se je 28. junija s koncertom filmske glasbe Trilogija borilnih veščin v izvedbi Orkestra Slovenske filharmonije in Orkestra Fundacije Opere Giuseppe Verdi iz Trsta, pod dirigentskim vodstvom skladatelja in avtorja tega večera Tana Duna svečano odprl 63. Ljubljana Festival (LF). Pozdravni nagovor in kratko optimistično vremensko prognozo je podal direktor LF Darko Brlek, prepoln Kongresni trg "najlepšega mesta na svetu" pa pozdravil ljubljanski župan Zoran Janković. Užitke ob konceptualni glasbi kitajskega skladatelja Tana Duna, ki kar vabi k koreografskim ilustracijam, pa ni zmotila niti kratka ploha, ki se je iz temnih oblakov usula prav na prizorišče tam nekje na sredi večernega programa in na polovici koncerta Prežeči tiger, skriti zmaj za violončelo in orkester, nato ponehala in pripomogla, da so tako gledalci kot tehnični festivalski kader z brisanjem sedežev urnih rok kar poplesavali med vrstami. Tan Dun na odru Kongresnega trga.
Težko bi se reklo, kdo je gledalcem poslal to nebeško prho, prežeči tiger ali skriti zmaj, vendar brez dodatne vremenske nadloge se je koncert lepo zaključil s sporedom: koncert Junak za violino in orkester ter koncert Banket za klavir in orkester, za povrh pa so zadoneli še toni Trojnega vstajenja za violino, violončelo, klavir in orkester, koncert, ki ga je mojster Tan Dun leta 2013 posvetil 200-letnici rojstva R. Wagnerja. Solisti na posameznih instrumentih so bili: violinistka Lana Trotovšek, violončelistka Zhu Lin in pianist Yingdi Sun. Vsak instrument posebej pa je v koncertni izvedbi posvečen eni od glavnih junakinj, ki so nastopale v istoimenskih filmih ter zaživele v filmskih zgodbah o ljubezni in žrtvovanju v času historične ekspanziji Kitajske ter v veličastju borbenih veščin dinastije Ching, ko se je vrtinčila in idealizira ljubezen, sočasno pa rezko odzvanjala krvava rezila težkih bojnih mečev in srca prebadala sulična kopja. Z direktorjem Slovenske filharmonije Damjanom Damjanovičem in direktorjem Ljubljana Festivala Darkom Brlekom.
Skladatelj Tan Dun je odraščal v času kitajske revolucije predsednika Mao Zedonga, ko ni imel možnosti šolanja, saj je moral služiti na riževih poljih in se tako neposredno spoznaval z etničnim glasbenim izročilom, beležili pesmi in igral violino po treh strunah, ko ni bilo možnosti kupiti še četrte. Pozneje mu je uspelo pridobiti potrebna glasbena znanja in prebiti se na sam vrh te scene, za svoj glasbeni opus pa pravi, da imata vsak ton in vsaka skladba svojo konceptualno zasnovo. Zgodilo se je, da je celo tri leta komponiral in se študijsko poglabljal v mit ljubezni, bolečine in žrtvovanja, tudi v času kitajskih borilnih veščin dinastije Ching, ne da bi vedel, zakaj to počne in komu bo namenjen končni rezultat. Prišlo pa je do naključnega ali usodnega srečanja, ko se je spoznal z režiserjem Anyjem Leejem, ki se je istočasno ubadal s skoraj enakimi vprašanji, in tako se je zasnoval film, ki je leta 2000 obnorel svet – Prežeči tiger, skriti zmaj, skupaj z Dunovo filmsko glasbo, ki mu je prinesla prestižna mednarodna priznanja; glavna junakinja Jade pa se v filmu žrtvuje za duhovno ljubezen. Drugi film te edinstvene glasbene trilogije o (plesu) borbenih veščinah se je zgodil že dve leti pozneje, ko je leta 2002 na sporedih kinematografov prevladal film Junak režiserja Zhanga Yimoua in je glavna junakinja Snow svoje življenje žrtvovala za patriotsko ljubezen. Tretji film, ki je sledil, je bil Banket leta 2002, režiserja Fenga Xiaoganga, v njem pa cesarica Wan svojo ljubezen ter življenje podari za hrepenenje in maščevanje. Na tiskovki.
V kolikšni meri je Dunova filmska glasba povezana z energijo ljubezni in borbenih veščin, pa se je tega večera ilustrativno sledilo ob predvajanju odlomkov iz omenjenih filmov na stranskih platnih posejanih ob odru, kjer se ves čas prepletajo yang in yin energije, energije bojev in ljubezni, energije tonov in poplesavanja letečih bojevnikov, ko se moč duhovne beline potopi v lepoto narave in je spoj glasbe ter filmskega dogajanja tako prelep, da se zdi kičasto nestvaren. Kot se to zgodi v sceni filma Junak, ko dve ženski obličji preletavata in se potapljata v rožnato meglico cvetočih češenj ali ko v filmu Banket junaki letijo po gozdnem zelenilu valovite lepote ter ko ženska nadčutna milina junakinje Jade nadvlada grobo fizično premoč. Film Banket postreže še z gledališko belino belih mask, ki se v oblikah statičnih vzgibov nemo izražajo in kot žive skulpture slikovito gnetejo ter ilustrirajo svoja notranja stanja. Ognjemet. (Foto: Ljubljana Festival)
Ne glede na glasbene opredelitve in mnenja o glasbenem opusu skladatelja in dirigenta Tana Duna je njegova filmska glasba en sam energetski naboj tonovskih povezav in ritmov z abstrakcijo plesna figuralike, s plesnim vrtincem zemeljskih in vesoljnih sfer, s prepletanjem vzhodnih izročil s sedanjikom zahodne kulture ali ekspanzijo nadvlade nad milino in sožitjem na neskončnih poljanah človeške zgodovine, in ko žrtev v imenu mogočne ljubezni ni več poguba, temveč je novo vstajenje, kot je to skladatelj Tan Dun predstavil v svojem četrtem koncertnem opusu tega večera. Točno po partituri in ob koncu je še zaplesal ognjemet z Ljubljanskega gradu v barvitosti rozet ter ob ritmičnih pokih nad samim odrom in v svetlobi dodatne scenske iluzije.
Spletna stran za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje, namene trgovine (košarica), prijavo na novice in spremljanje uporabe spletne strani (Google Analytics) uporablja piškotke. Tukaj lahko nastavite katere piškotke dovolite in katerih ne.
Nujno potrebni piškotki
Nujni piškotki se vedno namestijo, saj omogočajo nemoteno uporabo spletnega mesta. Uporabljajo se v namene košarice v spletni trgovini, varovanje spletnega mesta pred napadi in podobno. Ti piškotki ne shranjujeno nikakršnih podatkov o uporabniku (obiskovalcu).
Analitični piškotki
Ti piškotki se uporabljajo za spremljanje uporabe spletne strani z uporabo Google Analytics.
Oglaševalski
Oglaševalske piškotke uporabljamo za prikaz personaliziranih oglasov na družabnih medijih in spletnih iskalnikih kot so Facebook, Instagram, Google in podobni.