Polnokrvna predstava ljubljanskih baletnih plesalcev

"Zakaj ljudje ne znamo leteti tako kot ptice …,"  je zapisano v podnaslovu napovedi prvega umetniškega dogodka v novi gledališki sezoni SNG Opera in balet Ljubljana za njihov Otvoritveni koncert sezone 2015/2016. "Umetniški večer za vsakogar in za vsak okus" bi se kar lahko poimenoval ta otvoritveni koncert opernih arij, odlomkov iz baletnih del, muziciranja orkestra SNG Opera in balet Ljubljana in nastop opernega zbora, kajti tako raznovrstno sestavljen program je sledil v skoraj dveh urah 18. septembra ob polurnem odmoru. Najprej je na sceni koncertiral orkester pod taktirko Jaroslava Kyzlinka in poslušalce popeljal v svet letošnjih opernih repriz ter premier. Prva na vrsti v predvajanem venčku odlomkov opernih "dam" (ko pa je beseda opera ženskega spola) oz. del je bila Mozartova Figarova svatba, ki se je začela z uverturo in arijo Kerubine/Elena Dobravec, sledili recitativ in arija Figara/Peter Martinčič ter arija Suzane/Urška Arlič Gololičič. Brez Bizetove Carmen kar ne gre in opojnosti zborovske Habanere/operni zbor pod vodstvom Željke Ulčnik Remic ter arije Carmen/E. Dobravec in še ene spevne vloge v tej operi, arije Micaele/Urška Breznik. V Verdijevo La Traviata je popeljal operni zbor, njegov Otello pa zasijal v duetu Othela in Desdemonde/Branko Robinšak in Martina Zadro.

… Petar Đorčevski in Rita Pollacchi …
Ob zaigrani Meditaciji iz Massenetove Thais pa menim, da je vse po vrsti očaral koncertni mojster Igor Grasselli s svojim virtuoznim violinskim solom. Potem je sledila Puccinijeva La Bohéme z odlično Urško Arlič Gololičič v ariji Mimi in skupinski prizor: Rudolf, Mimi, Marcelle, Musette/U. A. Gololičič, Aljaž Farasin, Ivan Andres Arnšek in U. Breznik. Operni del programa je zaključil Offenbachov Orfej v peklu, podkrepljen z opernim zborom in ob kankanu: Galop Internal/U. A. Gololičič, U. Breznik, B. Robinšak, I. A. Arnšek. Vsak posamični operni in koncertni izhod je požel aplavz, ob zaključku pa še dodatni izliv navdušenja. Po zaključku je sledil daljši odmor, da se je lahko oder izpraznil in pripravil še za drugi, plesni del; vendar pa se nenačrtovano tudi podaljšal, ker je prišlo do tehničnih zapletov.
Drugi del je tekel brez vmesnih odmorov in dodatnega odziva gledalcev, aplavza; ki pa je ob zaključku plesno-baletnega recitala polnokrvno zadonel. Nastopajoči baletni plesalci so se še dodatno izkazali s svojo izredno kondicijo, prav tako nič manj orkester, ki ga je v tem delu vodil dirigent Marko Gašperšič; saj so plesalci plesali in glasbeniki igrali brez premora ter so se skoraj vsakih pet minut izmenjavali kompozicijsko-plesne oblike, barvitost časovnih stilov ob novodobnih plesno-glasbenih pospeških.
… Lukas Zuschlag in Nina Noč …
Veliki bal ali plesni koncert se je začel z razigrano polonezo iz prvega dejanja baleta Labodje jezero P. I. Čajkovskega, v koreografiji Lynne Charles, po Ivanovu in Petipaju; nasmejani in razposajeni, sicer še ne povsem usklajenih vrst so zaplesali: Barbara Potokar, Tjaša Kmetec, Nina Noč, Nina Ogrinc, Kristina Aleksova, Mariša Nač, Urša Vidmar, Giorgia Vailati, Tasja Šarler, Chie Kato, Lucas Zuschlag, Kenta Jamamoto, Hugo Mbeng, Iulian Ermalai, Cosmin Agavriloaei, Gaj Rudolf, Jujin Muraiši, Michele Pellegrini, Filippo Jorio, Luka Žiher. Duet princa in njegove nesojene neveste princeske sta zaplesala Ritta Pollachi v svoji prijetni in novi čutni zasnovi ter plemeniti princ Peter Đorčevski.
… Ana Klašnja in Kenta Jamamoto …
Z baletnim odlomkom iz Labodjega jezera se je zaključil tudi plesni del koncerta oziroma celotna uprizoritev, in to v dinamiki ruskega plesa simpatične Barbare Potokar ter ob vihravih ruskih Kozakih, plesalcih: H. Mbeng, F. Jorijo, J. Muraiši, M. Pellegrini, in o elegiji iz četrtega dejanja, ki jo je v duetu stilno zavejeta Beli labod/T. Kmetec in Princ P. Đorčevski. Iz klasičnega repertoarja je bilo moč uživati tudi v  odlomku baleta Trnuljčica P. I. Čajkovskega v koreografiji Ireka Mukhamedova po Petipaju in v solistični izvedbi Nine Noč. Ljubko je Nina Trnuljčica zaplesala svoj trenutek mladostne prevlade nad snubci, ki so se vrteli okoli nje in ji izkazovali svoja občudovanja : L. Žiher, L. Zuschlag, J. Seki in Alexandru Barbu. V duetu Princa in Klare iz prvega dejanja nadvse iskanega in gledanega Vamosovega Hrestača, Božična zgodba pa smo po daljšem času uzrli popularno ljubljansko balerino Ano Klašnjo, ki vedno očara svoje gledalce, tokrat skupaj v duetu z mladostnim, vendar včasih le preresnim baletnim princem Kento Jamamotom.
… Rita Pollacchi …
Iz novejšega repertoarja se je prav prilegel Ples deklet iz sodobnega baleta Tristan in Izolda, koreografa Dana Datcua na glasbo Saše Kalana, ki so ga v etru pričakovanja zavele: M. Nač, U. Vidmar, T. Šarler, K. Aleksova,  M. Železnik, in Alena Medič; in Alene ni možno spregledati niti v skupini, ko njena prezenca in pogled prav žarita na odru.
Odlomek iz najnovejše sodobne postavitve Meso srca koreografskega tandema Rosane Hribar in Gregorja Luštka je fasciniral v izvedbi in postavitvi dvojic baletnega ansambla v tempu elektronskega časa, ko so se groteskno prelamljali in premetavali v dvigih brzic desetih baletnih parov ter  frekvencah vhodov in izhodov; T. Kmetec, Regina Križaj, K. Aleksova, Georgeta Capraroiu, Sorina Dimache, N. Noč, U. Vidmar, M. Nač, C. Kato, Marin InoElli Purkunen, J. Seki, L. Zuschlag,  L. Žiher, F. Jorio, H. Mbeng, M. Pellegrini, A. Barbu, C. Agraviloaei. Še posebej hitrostno in akrobatsko zasoljeno je izzvenel motiv koreografije Meso srca v duetu Pollacchieve in Đorčevskega, ko se meso v naboju strasti lepi eno na drugo, in to še ob zvokih Grassellijeve violine ter tonih klavirske spremljave Marjana Peternela na glasbo Rahmaninove rapsodije na Paganinijevo temo. Koreografski par Rosana in Gregor te dni zaključujeta svoje priprave in postavitev sodobne koreografije Meso srca, ki sta jo že pred enim letom natančno zasnovala. Vaje in priprave pa so tekle in tečejo ob polah izrisanih geometričnih oblik, ki jih je Rosana skicirala, oštevilčila in na njih začrtala natančne skupinske poti, Gregor pa luščil in podajal možnosti izvedbe. Ljubljanski baletni ansambel je, kot se da zaslediti, pridobil tudi nove člane, sicer honorarne, tako da je še popestril svojo mednarodno zasedbo, ko sta dva plesalki prispeli iz Japonske ter po ena iz Finske in Italije, tudi nove moške plesalce, ki so jih  zaposlili za določen čas, nadomestilo  porodniških dopustov, za avdicije prošnje dnevno prihajajo in se lahko tudi sproti izvajajo, če je potreba.
Po zaključku pa kot vedno stečejo še komentarji, ki se delijo na tiste, ki večinoma pozdravljajo sodobni plesni utrip na baletni sceni Opere Ljubljana, in tiste, ki mislijo prav nasprotno, da plesni sodobnosti ni mesto na odru baletne in operne klasike. To je že zgodovinsko počelo, da novitete niso zlahka sprejemljive, vse dotlej, dokler ne postanejo nova klasika oziroma do prihoda novih nesprejemljivih novosti. Bolj žgočo finančno problematiko ljubljanske Opere pa je izpostavilo dejstvo, da baletne plesalke za svoj baletni rekvizit, uporaben na sceni Opere, torej baletne špice, ne dobijo povrnjenih sredstev, ko morajo ta hitro potrošeni material plačevati iz lastnega žepa; potem ne čudi dejstvo, da so nekateri copati tudi že neprimerni za na oder.
Baletni plesalci so vstopili v novo sezono. (Foto: Darja Štravs Tisu)
Prvega oktobra se odpirajo vrata ljubljanske Opere za prvo operno in krstno premiero, mono opero skladatelja in libertista Grigorija Frida Dnevnik Ane Frank, v režiji umetniškega vodje ljubljanske opere Rocca in v koprodukciji s Slovenskim komorno glasbenim gledališčem, uprizorjena pa bo na novem odru za komorne uprizoritve "-3".  Prvo plesno-baletno premiero bo moč videti 29. oktobra na velikem odru, in to ob uprizoritvi dveh koreografskih del: krstne izvedbe Meso srca koreografskega tandema Rosana Hribar & Gregor Luštek in Kaktusi v koreografiji Alexandra Ekmana.

View Gallery 9 Photos