Pogled nazaj, da bo lepše gledati naprej. Najprej balet!

V prvi vrsti so se vrstila mednarodna priznanja in navdušenja nad gostujočimi sodobnimi koreografskimi deli umetniškega vodje baleta Maribor Edwarda Cluga na prestižnih odrih sveta in zveneča gostovanja Baleta Romeo in Julija v koreografiji Valentine Turcu.

Edward Clug in…

… Valentina Turcu sta v tem trenutku vodilni sili mariborskega baleta.

Velika novica baletnega leta je postavitev novega ravnatelja v Operi Ljubljana Petra Sotoška Štularja in zveneč sprejem v delovno razmerje dveh mladih baletnikov. Sprejem v baletni ansambel ljubljanske baletne institucije Mariborčanke Nine Noč in Ljubljančana Luke Žiherja je prav gotovo  razveseljiva in odmevna novica, ko sta po dolgem času na vrsto le prišla mlada plesalca, ki sta končala svoje baletno šolanje na Konservatoriju za glasbo in balet pri nas ter postala člana ene naših baletnih institucij.
Nina Noč iz Maribora in …
Nina in Luka sta uspešno prestala svoj debi v glavnih vlogah slikovitega baleta Trnuljčica v koreografiji še aktualnega umetniškega vodje ljubljanskega baletnega ansambla Ireka Mukhamedova, po Petipaju in Ivanovu, na čarobno glasbo Čajkovskega.
… Luka Žiher iz Ljubljane sta novi baletni moči ljubljanskega baleta.
V mariborskem baletnem ansamblu pa so z novo postavitvijo Daubervalovega baleta Navihanka, v koreografiji Rusa Vladimirja Derevienka, na glasbo Ferdinanda Héralda in Petra Ludwiga, na novo zacvetela nova – stara imena mariborskih baletnih solistov. V sam vrh teh pa gotovo sodi karizmatični Sytze Jan Luske / mama Marcelina, navdušil je karakterni Matjaž Marin, osvajali tudi glavni solisti Tatiana Svetlična, Catarina de Menses, kot novo solistično ime pa se predstavil Yoya Omaki, vendar s pripombo, da na sceni moških baletnih solistov še vedno vlada Anton Bogov, pa ne le na domači baletni sceni, ampak še kje …
Navihanka je mariborska baletna uspešnica.
Društvo baletnih umetnikov Slovenije DBUS se še naprej uspešno trudi in vidno aktivira na odru koreografskih in plesnih talentov, ko omogoča plesalcem, da se predstavijo s svojimi plesnimi stvaritvami na njihovih Gala večerih novih baletnih koreografij na slovensko glasbo. Letos je bila to že 13. izvedba tega večera, ki je potekala na odru Linhartove dvorane v CD. Na Velikem odru SNG Opere in baleta Maribor se je zgodila predstava prava paša za oči, Mednarodni gala večer baletnih solistov, obogaten z gostujočimi in mednarodno priznanimi solisti, ter večer mladostnih spodbud Gaudeamus gala baletni koncert, ki je že četrtič predstavil baletne institucije in šole iz Antwerpena, Beograda, Madrida, Rouena, in so v vseh štirih edicijah že stalni gostje Madžari in Dunajčani poleg Ljubljane in Maribora. V ospredje baletnih predstavitev se je postavil Christian Guerematchi s svojo sodobno koreografijo S.D.M.L., ki se je v oktobrskih gala večerih znova znašel na domači sceni in je osvajal svojo domačo publiko tudi s koreografijo filozofskega razmišljanja o pomenu besede predsodek, ki jo je pomensko okviril v gibalnih konstrukcijah sodobnega plesa.
Christian Guerematchi živi in dela v tujini, a je našel čas za nastop tako na mariborskem kot na ljubljanskem odru ter na obletnici Plesne šole Rolly, kjer je začel svojo kariero.
S svojimi koreografskimi stvaritvami pa so se izkazala tudi znana imena sodobne scene: Siniša Bukinac v svoji plesni ekspresiji Vse, kar mi ostane na glasbo Iztoka Mlakarja, plesni tandem Tanja Skok-Uršula Teržan v Uršulini koreografiji na visokih petah Sprehajava se (glasba Mario Marolt) in v zanimivem plesnem prepletu Gaja Žmavca in Petre Zupančič v njegovi koreografiji tišine Interior. Prvič se je kot koreograf na Gala večeru baletnih koreografij predstavil Mitja Popovski, znano koreografsko ime na sceni KD Kazina, in sicer na glasbo Silence v večmedijskih in plesnih povezavah Beyond the Beyond za tercet plesalcev Jan Ravnik, Klara Klanšček in Petra Zupančič, tudi znanih imen in prinašalcev medalj z mednarodnih plesnih tekmovanj popularnih plesnih zvrsti.
Tomaž Golub vse bolj opozarja nase.
Na predstavi Gaudeamus gala pa je bil pravo odkritje Mariborčan Tomaž Golub v koreografiji Valentine Turcu Barok in v pripravi Mojce Ussar. S svojimi koreografijami in baletno estetiko pisano na kožo svojih gojencev pa je osvajala koreografinja in pedagoginja Tanja Pavlič. Pod Tanjinim  vodstvom in v njeni koreografiji Gardenfound pa zablestela mlada Staša Tušar v koreografiji The Roots of My Wings (5,00), vse od sebe so dale tudi Elena Oballa, Tea Rušin, Rebeka Škrajnc in Mateja Železnik.
Poklon in priznanje DBUS-u, ki aktivno skrbi za nadgradnjo baletne umetnosti in nov baletni podmladek skupaj s koreografi ter pedagogi obeh naših baletnih šol –  Konservatorija za glasbo in balet v Ljubljani in Mariboru, tudi za organiziranje gostovanj po Sloveniji in za Gledališki koncert v letu 2013 na odru Kulturnega doma v Lendavi s predstavitvijo madžarske plesne akademije iz Budimpešte, ko klasični balet uspešno promovira  tudi po drugih krajih Slovenije.
Tango Edwarda Cluga je bil uvod v Clugov Tris, ki mu je sledil …
 
Poklon je treba dati tudi direktorju Cankarjevega doma Mitji Rotovniku in njegovemu strokovnemu timu, ki Ljubljano polni z vrhunskimi  mednarodnimi plesnimi, baletnimi in cirkuškimi uprizoritvam, in ki je letos končno ljubljanski kulturni srenji na velikem odru Gallusove dvorane predstavili koreografski opus Edwarda Cluga: Clugov plesno-baletni TRIS: njegovo kultno stvaritev ob koncu 20. stoletja Tango, ki še vedno osvaja, največkrat predvajano in gostujočo slovensko predstavo Radio and Juliet ter njegov poklon skladateljevi veličini Igorja Stravinskega Hommage á Stravinski, predstavo sestavljeno iz dveh samostojnih koreografij: Pesmi za paritveno obdobje na glasbo skladatelja Boruta Kržišnika in Pomladno obredje na glasbo Stravinskega. Cankarjev dom je pripravili tudi Mali plesni simpozij v poklon opusu Edwarda Cluga ob predstavitvi diplome Ane Germ, diplomantke dunajske univerze, ki je svojo diplomsko nalogo posvetila fenomenu baletno šolanega plesalca Edwarda Cluga, ki je postal koreograf svetovnega formata.
… Hommage a Stravinsky.
Ljubljana Festival pod vodstvom direktorja Darka Brleka je vseskozi skrbel za promocijo domačih baletov in gostovanj baleta Maribor tudi za Clugova dela na sceni poletnih Križank kakor tudi za pester program najprestižnejših baletnih in plesnih gostovanj, ki jih je aktualno predstavljal turistični Ljubljani.
Slovenski balet je, kot kaže, v ponovnem vzponu, ko na sceno prihaja tudi novi rod plesalcev in koreografov, ki pa žal nimajo vedno možnosti izkazati se v daljših koreografijah ali pa postopno zoreti v svojih samostojnih stvaritvah, kar kaže na pomanjkanje strategije ali finančnega posluha za komorne predstave obeh naših baletnih hiš, za katere imata obe prav primerne odre.

View Gallery 10 Photos