Lucija Velkavrh. Jazz je zelo ekspresiven in liričen ples!

Lucija Velkavrh (foto: Tin Puvača)

Pogovor z Lucijo Velkavrh, pedagoginjo, plesalko, koreografinjo in vodjo katedre za jazz ples na Akademiji za ples

Draga Lucija, pozdravljena, in bližajo se informativni dnevi, na katerih boš kot vodja katedre za jazz ples na Akademiji za ples povabila zainteresirane k študiju. Kaj je prednost študija v Sloveniji, predvsem jazz plesa?
Pozdravljeni! Tako je, na letošnjih informativnih dneh, ki bodo organizirani s strani fakultete Alma Mater Europaea, bom predstavila prenovljen triletni dodiplomski študijski program jazz plesa, ki ponuja študentom širok spekter teoretičnega in praktičnega znanja s področja jazza in sorodnih disciplin. Alma Mater Europaea – Akademija za ples je edina ustanova v Sloveniji, ki ponuja veljavno prvostopenjsko bolonjsko izobrazbo na področju jazz plesa. Študij je usmerjen v razvoj vsestranskega plesnega umetnika z dovršeno tehnično podlago, ki zna svoje znanje ustrezno nadgraditi in uporabiti za doseganje lastnih ciljev. Prednost študija predstavlja tudi nabor predavateljev (akademiki, vrhunski plesalci in koreografi), prenovljen predmetnik in dostopnost študija – plesalcem ni treba oditi v tujino, da bi pridobili kakovostno akademsko znanje in izobrazbo na področju jazz plesa.

Lucija Velkavrh z ekipo: levo Michal Rynia, Nastja Bremec Rynia in Jadran Živković, desno Anja Möderndorfer, Boštjan Korošec in Matevž Česen. Kaja Lin J. Avguštin pa se ekipi pridruži jeseni, saj je tik pred porodom. (foto: Tija Ažman)

Študij seveda ni nov, saj sem tudi jaz diplomirala na tej smeri, je pa postavljen na novo, kajne? Kakšne spremembe ste pripravili z jesenjo?
Drži, dodiplomski študij jazza je prenovljen in zastavljen na novo. Star predmetnik smo osvežili in vsebinsko preoblikovali, predmeti se med seboj povezujejo, dopolnjujejo in smiselno nadgrajujejo. Prav tako je na novo oblikovana jazz katedra oz. nabor profesorjev, ki bodo poučevali na smeri. Na novo so narejeni vsi učni načrti. Plesne tehnike, ki se pri jazzu ne uporabljajo več toliko in so bile zajete v starem predmetniku, smo opustili in zamenjali z novejšimi stili, ki se pojavljajo in uporabljajo v jazzu, modernu. Prav tako se je zmanjšalo število predmetov na letnik in dodalo možnost izbirnih predmetov – študenti bodo lahko nekatere predmete izbrali iz drugih študijskih smeri Akademije za ples.

(foto: Tija Ažman)

Nam predstaviš tudi pedagoško ekipo?
Pedagoško ekipo za jazz sestavljamo: Anja Möderndorfer, Matevž Česen, Michal Rynia, Nastja Bremec Rynia, Kaja Lin J. Avguštin, Boštjan Korošec, Jadran Živković in jaz. Pedagoško ekipo dopolnjujejo tudi predavatelji, ki poučujejo na drugih smereh Akademije za ples in so nosilci strokovnih predmetov (preventivna medicina, psihologija, pedagogika, zgodovina plesa, organizacija in menedžment v kulturi, osnove odrske tehnologije …).

(foto: Tija Ažman)

Kdaj in kam naj se torej zainteresirani plesalci oglasijo po vse informacije?
Zainteresirani študenti in plesalci lahko vse informacije pridobijo na spletni strani fakultete Alma Mater Europaea (www.almamater.si), na spletni strani Akademije za ples (www.dance-academy.almamater.si) ter na družbenih omrežjih (Facebook in Instagram). Več informacij glede vpisa, avdicij in študijskega programa lahko pridobijo na informativnih dnevih, ki bodo potekali 12. in 13. februarja, prav tako bomo organizirali dodatne info dni, posebej za jazz in hip-hop smer. Za kakršnekoli informacije se lahko plesalci obrnejo tudi name.

(foto: Tin Puvača)

Tvoje šolanje je bilo zelo pestro. Znanja si pridobivala na različnih plesnih šolah doma in po svetu. Malo sem pa kljub temu pozabila, kaj je tvoja akademska izobrazba?
Akademsko izobrazbo sem pridobila na Fakulteti za družbene vede na Univerzi v Ljubljani – magistrirala sem iz strateškega tržnega komuniciranja. Med dodiplomskim in podiplomskim študijem komunikologije sem se izobraževala tudi na področju plesa. Znanje sem pridobivala v Los Angelesu, New Yorku, Parizu, Londonu, Madridu, Amsterdamu, Kijevu, Zagrebu, São Paulu in na Dunaju. Doma in v tujini sem kot pedagog in koreograf svoje znanje širila na številnih delavnicah po vsej Sloveniji, v Avstriji, na Hrvaškem in v Braziliji, kjer sem učila v različnih plesnih šolah in profesionalnih kompanijah. Sodelovala sem s priznanimi brazilskimi baletnimi, jazz in hip-hop kompanijami, kot so: Companhia de Ballet de Niterói (Rio de Janeiro), Raça Cia de Dança (São Paulo), SASHAS (Curitiba) in NAI Companhia de Dança (São Luís). Skozi preteklo znanje in izkušnje sem se izobrazila v različnih plesnih stilih in tehnikah, kot so jazz, show dance, contemporary jazz, lyrical jazz, modern, horton, partnering in improvizacija.

(foto: Gregor Vavpotič)

Nekoč si za moj portal dejala, kadar si zaželiš spremembe, odplešeš v Brazilijo. Ta vez je še vedno zelo trdna, kajne? Zakaj Brazilija?
Vez z Brazilijo je in vedno bo zelo trdna, saj temelji na izjemnih ljudeh in odnosih, prelepih izkušnjah v povezavi s plesom, najboljših prijateljih, norih potovalnih dogodivščinah, gostoljubju, preprostosti, ljubezni in povezanosti. S prijatelji plesalci sem vsakotedensko na vezi, z brazilskimi plesnimi šolami in kompanijami veliko sodelujemo in skupaj organiziramo delavnice, dogodke … Zakaj Brazilija? Ker so plesalci tako zelo željni znanja (tam jim ga primanjkuje, saj večina nima finančnega zaledja, da bi se lahko izobraževali na področju plesa), ker se tvoje dobro delo z Brazilci stokrat poplača nazaj, ker neverjetno cenijo tvoje znanje, trud in te z odprtimi rokami sprejmejo, vedno znova. Plesalci v Braziliji imajo posebno energijo – njihovo pozitivnost in ekspresijo je nemogoče opisati. Lahko jo samo začutiš.

(foto: Tin Puvača)

Veljaš za energično in natančno plesalko, pri jazzu je to še toliko bolj pomembno. Se ti zdi, da je jazz ples kaj manj popularen od takrat, ko si se ti začela z njim ukvarjati?
Mislim, da ne – ravno nasprotno. Jazz ples je zelo napredoval v svoji obliki in izrazu. Plesni stili, kot so contemporary, modern jazz, lyrical jazz, jazz funk in street jazz, so pridobili na popularnosti in veljavi. Vedno večje število plesalcev se odloča za jazz in se preizkuša v različnih stilih, veliko je prisotne nekakšne fuzije med jazzom, moderno plesno tehniko, hip-hopom, pa tudi akrobatiko … Meni se zdi raznolikost in težnja k medsebojnemu povezovanju ter mešanju različnih plesnih tehnik super, saj pripomore k razvoju plesalca kot vsestranskega plesnega ustvarjalca.

(foto: Nikola Janušić)

Ampak zakaj plesati jazz?
Jazz daje plesalcu možnost, da odkrije sposobnosti svojega telesa, koordinacijo, hitrost in moč. S treniranjem jazza plesalci pridobijo dobro tehnično podlago, ki temelji na baletni tehniki in predstavlja osnovo tudi za druge plesne zvrsti. Obrati, skoki, ozaveščanje centra telesa, gibljivost, izraznost, ritmičnost – vse to so koncepti, ki jih mora obvladovati uspešen plesalec. Poleg tega je jazz zelo ekspresiven in liričen ples. Izražanje čustev, interpretacija giba s pomočjo ritma, glasbe in besedila je v jazzu ključnega pomena. Ima mnogo stilov in plesalca vedno izzove na drugačen način. Koreograf jazz plesa lahko sledi sodobni plesni tehniki, afro stilu, lahko je zelo baletno usmerjen ali pa popolnoma svoboden v gibu. Jazz ples je lahko povezan z umetnostjo uprizarjanja (gledališki jazz, muzikal), lahko ga dopolnjuje step ali hip-hop plesna tehnika, možnosti je neskončno.

Meraki Dance Project (foto: Matic Oblak)

Si tudi pedagoginja in koreografinja. Poučuješ v Šoli za nastopanje Bast, ustanovila si neprofitno organizacijo oz. društvo Meraki Dance Project. Razkrij nam, za kaj gre pri društvu?
Od nekdaj sem si želela v plesu ustvariti nekaj drugačnega, nekaj, kar bi pustilo pečat v notranjem, srčnem svetu plesalcev. Že sama beseda Meraki opisuje bistvo društva: beseda izhaja iz grščine in pomeni početi nekaj s popolno ljubeznijo in čisto dušo. Meraki pomeni, da v svojem ustvarjalnem delu vedno pustiš delček sebe.
Meraki Dance Project je neprofitna organizacija, katere cilj je omogočiti dostop do kakovostnega plesnega znanja tistim, ki si tega ne morejo privoščiti. Na prostovoljni in dobrodelni bazi potujemo v revnejše države, tam organiziramo raznolike plesne delavnice, predavanja o zdravi prehrani in preventivi pred poškodbami, prav tako ob zaključku delavnic organiziramo nastop vseh udeležencev. Plesalcem ponujamo intenzivne delavnice v baletni plesni tehniki, jogi, jazzu, contemporary jazzu, fizični pripravi plesalca, partneringu in improvizaciji. Naše ključne vrednote so odgovornost, zaupanje, odprtost in poštenost. Temeljimo na intimnem in osebnem pristopu ter pozitivnem in ljubečem odnosu s plesalci. Občasno organiziramo tudi delavnice za svoje plesalce v Sloveniji, ki s svojo udeležbo in prispevkom pomagajo uresničiti naše sanje: deliti plesno strast s plesalci po vsem svetu in jim pomagati odkriti lasten gibalni potencial. Meraki Dance Project odprave temeljijo na prostovoljnih prispevkih in donacijah, tako da smo za kakršnokoli podporo vedno zelo hvaležni.

Meraki Dance Project (foto: Matic Oblak)

Zelo rada imaš tudi video plesne kreacije, vsaj tako se mi zdi, da občasno opazim tvoj izdelek. Zakaj ples v videu?
Ples v videu je odličen način predstavitve in promocije plesalca, njegovega umetniškega dela in ustvarjanja. V primeru sodelovanja s tujino videoposnetki vedno prav pridejo, velikokrat je to prvi prikaz tvojega dela naročniku. V trenutni situaciji izolacije in nezmožnosti nastopanja na odrih je to tudi eden od načinov, da se plesalec lahko pokaže in izrazi. Rada kreativno ustvarjam in povezujem ples s prostorom, ki ni zgolj dvorana. Mestni muzej Ljubljana (MGML), nekdanja tiskarna Mladinske knjige, kjer ima prostor zavod Big – Center za kreativno gospodarstvo, Narodna in univerzitetna knjižnica (NUK), zapuščena skladišča, peščena plaža v Rio de Janeiru … vse to so lokacije, kjer smo že snemali plesne videe. Vsaka lokacija ima svoj značaj in vsaka doprinese dodatno umetniško noto h končnemu plesnemu izdelku.

Eden od video plesnih izdelkov

Boš svojo kariero s prevzemom vodenja katedre na Alma Mater Europaea usmerila bolj v pedagogijo ali boš kljub temu tudi plesanje in koreografiranje enakomerno porazdelila?
Poučevanje, plesanje in koreografiranje – vse želim še naprej uspešno izvajati, razvijati in povezovati med seboj. Mislim, da je za dobrega pedagoga ključen neprestan razvoj, želja po novem znanju, ustvarjanju in izobraževanju tako doma kot v tujini.

(foto: Tin Puvača)

Kakšno leto je za tabo in kakšno leto naj bo pred tabo?
Plesno, delovno, kreativno in gotovo polno izzivov! Naj bo zdravo, pogumno in svobodno leto, ki prihaja, to si iskreno želim za vse nas.

(foto: Nikola Janušić)

Kaj želiš sebi, svojim plesnim kolegom, nam gledalcem?
Vsak od nas v sebi nosi zaklad. Zavihaj rokave in pogumno do njega!
Hvala in ostani zdrava!