Letošnja Gibanica bo pokazala, da je sodobni ples, čeprav podhranjen, še vedno živ. In to še kako!

Predstava Fizične manifestacije koreografinje Snježane Premuš (foto: Marcandrea)

Gibanica – bienale slovenske sodobne plesne umetnosti, ta poteka že osmič, bo med 8. in 11. marcem 2017 na izbranih ljubljanskih odrskih prizoriščih predstavila najbolj izstopajoča sodobnoplesna dela domačih ustvarjalcev. ‘Stvaritelji’ (izbranih) umetniških del se bodo prav tako potegovali za dve nagradi Gibanica 2017, ki ju podeljujeta strokovna komisija in občinstvo.

Na novinarski konferenci so predstavili program, na katerem bodo tudi predstave … (foto: Nada Žgank)
Omenjeni festival, ki je eden od pomembnejših platform sodobnega plesa v Sloveniji, že od leta 2003 predstavlja najboljše ali najbolj izstopajoče sodobnoplesne stvaritve domačih producentov in plesalcev. Pia Brezavšček, ‘sveža’ predsednica Društva za sodobni ples, ki Gibanico tudi organizira, jo vidi kot "čas, ko se lahko v plesni hiperprodukciji, ki ni vedno prostovoljna, ustavimo in pregledamo bero kvalitetnih izdelkov, ki so se v zadnjih dveh letih zvrstili na naših odrih". Nabor najbolj izstopajočih predstav je zasnovala mednarodna tričlanska selektorska komisija – Eddie Nixon, direktor razvoja gledališča ter umetnikov v londonskem centru sodobnega plesa The Place, Angela Glechner, umetniška ter finančna direktorica Szene Salzburg, in Suzana Koncut, samostojna prevajalka, plesalka ter koreografinja sodobnega plesa iz Ljubljane.
… Delo iz ljubezni … (foto: Miha Fras)
Od 44 prijavljenih umetnikov, ustvarjalcev ali skupin, kar po besedah Koncutove "dokazuje precej dobro kondicijo slovenskega sodobnega plesa", je omenjena ekipa izbrala devet izstopajočih umetniških (koreografskih) del; ta so: Delo iz ljubezni/Made with love (Teja Reba), Neimenovano (Žigan Krajnčan in Gašper Kunšek), Fizične manifestacije (Snježana Premuš), Morda na videz kdaj kot vsi ljudje (Kaja Lorenci), Wunderbare jahre/Čudovita leta (Dagmar Dachauer), Ideal (Leja Jurišić in Teja Reba), Staginag a play: Steklena manažerija (Matija Ferlin), Oblike razdalje (Magdalena Reiter) in Zraka! (Janez Janša, Boštjan Narat, Irena Preda in Irena Tomažin). Selektorica Suzana Koncut je na torkovi (28. 02., op. u.) novinarski konferenci optimistično povedala, da izbrane predstave nakazujejo na kompleksna razmišljanja o plesu, telesu, kompoziciji in odrskem prostoru ter da se velik del ustvarjalcev odprto, vztrajno loteva novih plesnih poskusov. Dodala je, da jih pri izboru ni ‘gnal’ vnaprej (skupno) zastavljen koncept, vodilo ali okvir, temveč prizadevanje po raznolikosti in celovitosti. Znotraj tako velike množice predstav – kot je dejala – so izbrali samo "najbolj izrazite, najbolj avtorske ter najbolj kvalitetno izvedene predstave".
… Ideal … (foto: Petra Veber)
Poleg omenjenega tekmovalnega programa se bo na ljubljanskih prizoriščih – Cankarjev dom, Plesni Teater Ljubljana, Center kulture Španski borci, Stara mestna elektrarna (Elektro Ljubljana), Muzej sodobne plesne umetnosti Metelkova, Srednja vzgojiteljska šola in gimnazija Ljubljana – odvil tudi pester spremljevalni program. Ta vključuje ‘otvoritveni’ plesni performas On(the)line Mateje Bučar, prejemnice nagrade Ksenije Hribar 2015 za življenjsko delo, teoretični razpravi, izvedeni pod skupnim imenom Dosje 0: ‘Sodobnost’ v sodobnem plesu (prva se imenuje Dosje 0 št. 1: Odprto delo in improvizacijske oblike plesa – partiture, naloge, principi, izhodišča; druga pa se imenuje Dosje 0 št. 2: Razširjene oblike plesne koreografije – od predstave k plesnemu delu, op. u.), kuratorske prakse in plesno predstavo srednješolcev ali ‘bodočih plesnih profesionalcev’, ki bodo imeli možnost predstaviti se domačemu občinstvu.
… Steklena menažerija … (foto: Nada Žgank)
Omenjeni teoretični razpravi, ki bosta oblikovani na temah, idejah predstavljenih (izbranih) umetniških del, sta po besedah novinarke, dramaturginje, teoretičarke in sokuratorke spremljevalnega programa Andreje Kopač zasnovani na predpostavki, da izginja prostor za refleksijo, pogovor o sodobnemu plesu. "Ni podhranjena samo produkcija, podhranjena je tudi teorija, premislek, vse, kar sodobni ples spremlja," meni Kopačeva.
Neja Kos je prejemnica nagrade Ksenije Hribar. (Foto: Tone Stojko)
Na odprtju bienala, to bo potekalo v Muzeju sodobne umetnosti na Metelkovi, bodo tudi podelili nagrado Ksenije Hribar za življenjsko delo 2017, ki jo prejme Neja Kos, psihologinja, plesna kritičarka in publicistka, zaslužna za obstoj, prodor in umeščanje sodobne plesne umetnosti v slovenski (javni) prostor.

View Gallery 7 Photos