Kot se spodobi. Plesna Vesna napoveduje pomlad.

Klasična lepota (foto: Jan Vesala)

Novo leto z novim pomladnim navdihom je na Velikem odru Centra kulture Španski borci znova zavelo plesno svežino Plesne Vesne, celoletnega evropskega festivala, ki sodi v zgoščeno mednarodno mrežo Aerowaves, ki združuje 33 partnerjev, med  letom pa spremlja, selekcionira ter ponuja možnosti mednarodnih uprizoritev mladim talentom, ustvarjalcem, performerjem in plesalcem. Letošnje zbirno središče dvajsete mreže / Aerowaves Tventy 17 bo dansko mesto Aarhus na polotoku Jutlandija. Predvajanje predstav minulega leta bo na ogled vse dni od 28. do 30. aprila ob organizaciji tudi drugih spremljevalnih aktivnosti, program se bo lahko neposredno spremljal na njihovi spletni strani. V letošnji top program je vključenih 20 uprizoritev, dve med njimi smo lahko videli že 17. marca na Velikem odru Španskih borcev v predstavi dvojnega plesnega večera: Tvoja mati pred mojimi vrati in Klasična lepota.

Tvoja mati pred mojimi vrati
Prva je bila na sporedu 45-minutna uprizoritev plesne skupine Timothy and the Things, ustvarjalca in izvajalca sta bila madžarska plesalca ter koreografa Emese Cuhorka in László Fülöp, oba tudi diplomanta šole za sodobni ples v Budimpešti. László Fülöp je v svojih šolskih letih sledil glasbeni izobrazbi, je tudi odraščal v glasbeni družini, pozneje pa se posvetil gledališču in plesni umetnosti. Emese Cuhorka je plesalka, performerka ter učiteljica sodobnega plesa, ki je že osem let članica skupine Hodworks, kjer sodeluje tudi s Csabo Molnár in The Symptoms.
Osvetljen oder s stoli in podstavkom s svetlečo neonsko cevjo v ospredju, ki se izkaže za sintisajzer, ter klavirjem ob strani daje občutek domačega miljeja. V prostor najprej vstopi on in začne z glasbeno igro in postavitvijo (glasba: Antonin Dvořák: IX New World Symphony; Zoltán Misze). Nato s krajšim zamikom vstopi še ona v svoji izraziti telesni in pripovedni gestikulaciji, v lokih in vijugah rok, v jeziku opisnih in začrtanih zračnih oblik, ki se izkaže kot jezik njunega medsebojnega sporazumevanja, ko tudi celo telo izpiše svoj vsebinski lok in ko v slikovitih frazah izražata mnenja ter občutke.
Na sceni se torej predstavi duet dveh umetnikov, ki igrata na klavir in sta  prezentna plesalca, še zlasti ona v svoji lahkotni gibkosti ter gracioznosti, tudi dovolj izrazna, skratka sodobna plesalca in performerja. Sta dobro usklajen duet, ki se med seboj očitno dobro pozna, sicer nista vedno na isti liniji, dajeta tudi vtis, da en drugega izzivata, da sta obtežena s premisleki, ko na sceni obstaneta kot ujeta v mreže lastnih misli. László se v svojih delih osredotoča na analiziranje in raziskovanje medsebojnih odnosov ter komunikacije, kar zapišejo v gledališkem listu in kar zrcali dogajanje na sceni, je tudi opazno v njuni igri. V svoji koreografiji vizualno jasno niansirata posamična stanja dveh odraslih oseb ob figurativnih velikopoteznih gibalnih manevrih ter v nizanju nenavadnih, vendar docela zgovornih plesnih sosledij; ko bojuje boj moška nadvlada ali nastopa trenutek ženske skeptičnosti, naveličanosti, tudi stanja neugodja, nervoze ter nejevolje, pristno in dorečeno, tako kot je izpisano v naslovu: Tvoja mati pred mojimi vrati. In sta hkrati tudi par, ki se izliva ter zliva v plesnih strukturah, se privlači, skratka tudi ujema, pač na svojstven način v zapletenem odnosu dveh (ne)odraslih osebnosti.
… (foto: Gabor Dusa)

Tvoja mati pred mojimi vrati je dobro strukturirana plesna predstava, ki v izvrstni interpretaciji obeh izvajalcev realno odseva psihično stanje človeka pred pričakovanjem neželenega dogodka, ki ga vsak v duetu doživlja ter interpretira na svoj način, kar se rahlo nakaže še s plesnimi kostumi v črni, črno-beli ter njeni dodatni beli barvi (kostumi: Emese Kasza in Mei Kawa)
Po polurnem odmoru je sledilo še polurno presenečenje tega večera, ki ga je umetniški vodja CK Španski borci in direktor Zavoda En-Knap Iztok Kovač napovedal že pred začetkom programa ob opravičilu, ker ta del ni prvi na sporedu, in to vsem tistim mladim obiskovalcem, ki so v  velikem številu zasedli avditorij, seveda poleg preostalih.
Klasična lepota (foto: Jan Vesala)
Zgodila se je nova performativna oblika na plesnem odru producenta Location X, ki nosi naslov Klasična lepota in jo je uprizoril koreograf ter performer, finski umetnik Taneli Törmä ob umetniškem mentorstvu Catherine Poher ter v izvedbi mladega baletnega zbora 16 plesalk 4. in 5. razreda ter 1. in 2. letnika Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana.
Presenečenje je že sama pojavnost odraslega moškega z daljšo brado atletske telesne strukture, ki se postavi v sredinsko ospredje odra, in to z neko notranjo radostjo, ki odseva v njegovem žarečemu pogledu odprtih oči ter ob rahlem nasmehu odprtih ust; je topel in simpatičen. In gledalca kar drži v pričakovanju. Svoje gibanje začne ob rahlih premikih, ki počasi preidejo v lahkotni premočrtni tek, da bi ga pospešil in naenkrat izpostavil v drugi ravnini pogleda, ko se znajde na koncu odra ob zadnji steni, za njim pa ogromna senca, in je videti tako majhen, kot ne bi bil taisti tekač. Tek se stopnjuje v dobro uigrani športni kondiciji ter uravnoteženih gibih hitrostnih pospeškov teka na dolge steze. Izbrana kombinacija kostuma (kostumograf Inbal Lieblich) ga predstavi kot športnika kratkih hlač, srajca pa je kar v nasprotju z njegovo športno vnemo, je lahkotna, izdelana  v ruskem stilu in bolj pristaja umetniku ali celo postelji kot videzu športnika. Presenečenje nastopi, ko se vneti tekač naenkrat prelevi v lahkotno letečega baletnika, zrelega princa, ki je pravzaprav nepričakovano lahkotno poskočen, lebdeč, se tudi mehko sklanja ter priklanja v virtualni eleganci rok. Svojo predhodno togo premočrtno linijo kar živahno širi po ploskvi odra, vse dokler ne vstopijo vitke balerine v belih dresih, 16 deklet v vrsti od tistih nizkih rasti pa do onih višjih. Elegantno se premikajo ob njem v dveh vrstah, tudi zaokrožijo njegov solistični podij, nato sledi skupni preplet po odru, vse dokler se ne zgodi svečani trenutek, ko ga najmlajše okronajo in mu ogrnejo njegovo kraljevsko ogrinjalo, in po častnem krogu kraljeva povorka tudi zapusti dvorano. Torej je zreli princ le dočakal svoje kraljestvo.
Ob vseh priklonih in izrazih spoštovanja v tej skici osnovne baletne elegance sem pomislila, le koliko časti in časa se je nekoč posvečalo sočloveku, kar se danes lahko zazna le še pri narodih daljnega vzhoda, pa čeprav bi v ospredju bil nezaželeni ali možna konkurenca, poklon je lahko tudi dobrodošli trenutek možnega premisleka.
V gledališkem listu se Taneli predstavi kot plesalec, ki je leta 2005 končal študije na nacionalni baletni šoli na Finskem. Iz prikazane uprizoritve pa sledi, da ni aktivno opravljal svojega izšolanega poklica, kar v besedilu opredeli kot neizpete sanje: "…da včasih  traja 11 let in več, da se opogumiš in soočiš z dejstvi, s katerimi lahko dejansko uresničiš svoje sanje, ki nato postanejo tvoja realnost."
Svoj plesni solo Klasična lepota, ki je in pravzaprav niti ni solo, je Tanelli humorno stopnjeval v teku (dolgih) tekaških poti do končne realizacije, ko je lahko zaplesal svojo sanjsko vlogo ob mladostnem belem zboru. Čeprav sta na istem odru izpostavljeni dve različni sceni, sta preprosto in spretno komponirani in je v obeh prisoten on sam, tudi v dveh vlogah, kot vztrajni športnik in navdušeni baletnik, ko je kot športnik tekel svoj dolgoletni tek, da bi kot baletni solist lahko zaživel svoj baletni sen. Predstava je iskrena, prisrčna v svoji kompozicijski postavitvi športnega teka ob bok klasični eleganci, klasični lepoti.
V treh vajah po dve uri je baletnik Törmä  pripravil elegantno izvedbo baletnega zbora KGBLob predhodni povezavi ter prisotnosti profesorice Vesne Cestnik in poslanemu DVD-posnetku. Še kostume je prinesel s seboj, kar je tudi vplivalo na izbrane starosti in višine nastopajočih deklet.
Za vse je natančno poskrbel plesalec in koreograf Taneli Törmä, na  sceni pa zavel performativno svežino, ki so jo gledalci pozdravili z odmevnim aplavzom in so mladi burno nagradili svoje sošolke na sceni.

View Gallery 5 Photos