Ko zapleše zelo mlada in zelo živahna Živa

Plesalka Špela Jezovšek in Moj radovedni nos. (Foto: Matej Maček)

Leto je naokoli in november znova postane vabljiv za plesno ustvarjalnost mladih, je mesec, ko se še enkrat ozre na minule delovne spodbude, na vadbo in ustvarjalne domislice, ki so se prelivale skozi vse leto. Mesec november je tudi čas festivala plesne ustvarjalnosti mladih Živa, ko se v Kulturnem centru Španski borci dogaja tridnevni plesni vrvež. Živa 2015 je potekala od 18. do 22. novembra v posvetilo   ameriški plesalki in koreografinji Trishi Brown, eni od ustvarjalk sodobnega plesa, veliki umetnici plesnega postmodernizma, rojeni v novembru, ki bo drugo leto obhajala svojo častitljivo 80-letnico. Selektorica letošnjega festivalskega programa je bila Andreja Kopač, tudi sama svoje dni spodbudna plesalka in koreografinja, sicer pa novinarka, dramaturginja in aktivna sodelavka na sodobni plesni sceni tako doma kot na tujem, tudi prejemnica plakete Mete Vidmar, ki jo podeljuje Javni sklad RS za kulturne dejavnosti/JSKD RS.
 

Prejemnica plakete Daša Grgič …
Nina Meško, strokovna sodelavka za ples pri Javnem skladu RS za kulturne dejavnosti /JSKD RS in umetniška vodja festivala Živa, je  letošnjo plaketo Mete Vidmar predala Jeleni Milovanović, ki s svojim plesnim znanjem spodbudno nadgrajuje plesne generacije mladih plesalcev od Postojne do Cerknice in dlje. In na sceni so tudi izstopale njene Pikonoge, članice Kulturno-izobraževalnih društev/KID v tem delu Slovenije. Plesalka  Hana Franko, plesonoga iz Iga vasi, je s svojim avtorskim plesom Nazaj smo po oglasih duhovito strukturirala  plesno vizijo o (izbranih) reklamnih oglasih, ob koncu pa se še zavila v sijočo aluminijasto folijo, ki največkrat hrani tisto slastno rjavo in sladko. Trio plesalk in performerk skupine Divja noga KID Plesonoga iz Iga vasi, Hana Franko, Tinkara Plos, Dominika Urbiha, je v Jelenini koreografiji Akcija 3 za 2 simpatično zabaval ter v smeh spravljal prisotne s svojo sproščeno igro in odličnim gibanjem, v spektaklu iskrive animacije na temo nakupovalnih akcij: ko kupiš dva, dobiš  tri.
… prejemnica plakete Jelena Milovanovič …
Druga letošnja prejemnica plakete Mete Vidmar prihaja iz zamejstva, Daša Grgič, plesalka in koreografinja, ki živi ter deluje v Trstu in Italiji, hkrati pa je aktivna in prepoznavna tudi na slovenski strani, še posebej na plesni in gledališki sceni Nove Gorice, Vrtojbe, Šempetra ter našega Primorja. Na Živi 2015 je predstavila svoj Plesni kolektiv Vrtojba-Trst, koreografijo NE(s)T, ples prefinjenih linij in ženske mehkobe,  kjer se v mreže plesnih zapletov ujame tudi kaka ostrica, ki lahko vznemiri toplino objema, toplega gnezda in naročja.
… Akcija 3 za 2 …
Izbrane koreografije Živa 2015 so bile predstavljene v sklopu štirih stebrov, kjer so se iskrile mladostne misli in želje naših že prepoznavnih plesnih društev ter skupin, izbrane na regijskih revijah in na mednarodni manifestaciji OPUS 1, plesna miniatura. Vsak sklop je bil smiselno zaokrožen z okoli desetimi koreografijami, trajal je kar celo uro, poimenovan pa po eni od predstav Trishe Brown v obdobju med letoma 1975 in 1983. V prvem sklopu z naslovom Line Up /Postavi se v vrsto (premiera 1976) so stekle že zgoraj omenjene koreografije, po odru pa se domiselno razpredale še bežeče misli, se lepile želje ter se spraševalo o izvornem in prikritem, se dramatizirali pobegi, poigravalo s sencami ali celo občudovalo kip v muzeju.  
… Gasa …

Accumulation (1971 )/Plastenje je naslov drugega sklopa, ki se je začel in končal s Plesnim Forumom Celje, s koreografijo Gordane Stefanovič-Erjavec Plinus, v osvajanju in plastenju plesnih oblik v kontrastih bele ter črne, ki se počasi prelijeta ena v drugo in se združita v skupni formacijski obliki. Na koncu pa je zavibriral še mladostni žar Aje Zupanec GASA!, ob strumnih plesalkah, ki osvajajo atraktivne plesne poljane. Moč, usmerjenost in visoki plesni potencial so kazale tudi plesalke Plesnega studia Rusalka, jazz članske skupne iz Kočevja v koreografiji Tine Begič Kamen, Skala, Potres, Plaz in zavele gibalni orkan, ki je dobro prevetril plesni oder.
… Kamen, Skala, Potres, Plaz …
Posebej je navdušila Špela Jezovšek z avtorskim plesom Moj radovedni nos ob mentorici Ani Vovk Pezdir, ko je odkrivala zvokovno lestvico lastnega telesa in jo dopolnjevala z domislicami zaplesanih besed. Njen performans se začne, takrat ko zagleda rumeno cvetlico, ki jo že ob prvem vdihu navdihne.
… Ne(s)t …
Tretji sklop Locus (1975)/Lokus so zgradila plesna društva naših treh plesnih centrov; Plesne izbe Maribor/PIM, Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana ter KD Qulenium Kranj. Letos so prvič sledili koreografiji Mojce Kasjak Ona, v plesu vihravih mladenk in belih lasulj. Dalanda Diallo pa je s svojimi PIM gojenkami izoblikovala zapleteno kompozicijo plesne kombinatorike in geometrijskih premikov v spletanju bele ter črne figuralike, v naslovu pa ples opredelila kot Šah Mat.
… Ona …
V zadnjem sklopu Send and Reset (1983)/Nastavi in Ponastavi so nastopili že dozoreli plesni ustvarjalci ter svoje že videne plesne kreacije tudi vidno in na novo oplemenitili ter osvežili z novim plesnim poletom: Sara Janeškovč/Ni koncepta ter Zala Erznožnik Podreka in Andraž Erznožnik Podreka/Puščava nokavtacije.
… Puščava nokavtacije …
Na novo je vznemirilo tudi plesno pršenje v koreografiji Nine Mavec Krenker Panasomnije; koreografija zanimivih barvnih linij, ki dodatno podčrta kompozicijsko formo Katarine Barbare Kavčič One Little Indian Jukebox; tudi odličnost plesne izvedbe Med vrstico ob trganju  časopisih strani v kompozicijskem izlivu Ingrid Gregorič in v izvedbi PS Erato iz Izole. Gostujoča Plesna grupa Flame iz Reke je s koreografijo El Vals De Maria Martine Hač Rogič vnesla tudi kanček nostalgije za minulimi časi.
… Panasomnije …
Tako kot se to dogaja na profesionalni sceni, se je že začelo še na festivalu Živa, ko se uprizarjajo dela v nastajanju, upati je, da to ne bo postala stalnica in bi v prihodnje imeli celo mnogokratnike del v nastajanju ter bi Živa dobila enako oznako, ko pa ravno posega  po mednarodnih vodah. Festival Živa je tokrat privabil mednarodno skupino D´Atelier Deflaneire, ki deluje pod umetniškim vodstvom Stephanie Felber in ob akterkah: Esta Matkovic, Danai Panou, Alessandra Fabbri, ki so ob umetniškem svetovanju Maje Kalafatič dobile rezidenco  JSKD, predstavile pa svoj predpremierni projekt Hoja, ki skuša slediti psihološkemu gibalnemu trendu in animirati gledalca že s svojo prisotnostjo. Bil je to kar težek animacijski zalogaj, saj so se gledalci kar ustoličili na trdna tla odra in je le kak telesni migljaj pariral tercetu performerk. Hoja je ena od šestih plesnih predstav, ki so popestrile večerne festivalske ure. Ljubljani se je prvič predstavila Galerija plesa Maribor s celovečerno koreografijo Mojce Ussar Brez izhoda, pa N.A.G. Plesnega Foruma Celje, skupina PIM je uprizorila gibalno razvejan odlomek iz predstave Hitreje kot telo po konceptu Nine Milin, ob koncu festivala je stekel še odlomek iz predstave Čez noč KD Centra za ples Maribor, profesionalno prilagojen in uprizorjen v enako dovršeni obliki tudi kot v minulem gostovanju v Ljubljani.
… Čez noč …
Za slikovito presenečenje večernega programa je poskrbela Kaja Lin Jagodič Avguštin s svojo izbrano skupino, ki nas je popeljala v barviti močvirski svet zvito zavit v naslovu Močvirje umske zablode, ko se je spuščalo po vrvi v svet blata in s to črno gmoto tudi mazalo.
Poslastice pa kot vedno prihajajo ob koncu in za to je znova poskrbela Kaja Lin, ki je nekoč tudi sama osvajala nagradna obličja JSKD, potem pa odhajala in se vračala domov iz mednarodnih plesnih voda, tokrat pa se ustalila v italijanski skupini ImPerfect Dancers Company.
… Broken breath …
Na sceni je zaživel njen duet s Stefanom Neriem, ki je pod umetniškim vodstvom ter v koreografiji Broken Breath Walterja Matteinija in Ine Broeckx subtilno poslikal citat Jaroda Kintza o skupnem dihu in pripadanju, Kaja in Stefano pa sta že skoraj izven telesnih omejitev  vzvalovala prefinjene kemične impulze, ki nevidno snujejo anatomijo privlačnosti; ta enkratni plesni vdih in izdih. Poosebljena plesalka  Romana Fičur je neponovljivo in v enem dahu izpela svojo plesno substanco v koreografiji Siniše Bukinca: I am walking clouds, waiting for you. Festival Živa 2015 sta še posebej obogatili dve umetniški inovaciji produktivnih plesnih ustvarjalcev, in sicer Korak in miniatura Demonstracija. Korak je scenski dogodek, ki se giblje znotraj vizualnega, sočasno pa raziskuje gibalni material ter ga v nenadejanih trenutkih postavi ob bok akterju, ki neposredno reagira in kreira lastni koncept. V strukturo gibalnih kreacij so se poglabljale, tudi konceptualno snovale ter udejanjale Hana Alhadi, Tea Grahek, Manca Kaliman in Tini Rozman, za vizualne projekcije je poskrbela Klavdija Jeršinovec, produkcija KUD Ponor 2015.
… Demonstracija. (Foto: Matej Maček)
Demonstracija je naslov letošnjega avtorskega in umetniškega vrhunca plesalca ter performerja Žigana Krajnčana, ki zavibrira gibalni konstrukt mišičevja kot uigrani koncert  telesnega ustroja, ko domnevno vsaka mišica izliva svojo gibalno vibracijo in se telesno prelivanje stopnjuje v energetskih višajih, ko se zdi, da bo posamične dele telesa kar odneslo ali razcepilo v drugo smer, in se že pričakuje, da se bo tisto nekaj in vzvišeno izstrelilo iz telesne gmote, ki jo umetnik začarano gnete in skuša dematerializirati. Žiganova Demonstracija, inovativno zasnovana gibalna demonstracija telesne misije nemogočega in futurističnega, je tudi povsem pričakovano doživela gromki aplavz. Tega si  zaslužijo tudi festival Živa 2015 na čelu z organizatorji, zabavno peterko moderatorjev, tehnično vodstvo in Rok Vevar ob skrbno pripravljenem predavanju "znotraj" o Trishi Brown in postmodernizmu.

View Gallery 13 Photos