28. državno tekmovanje mladih plesnih ustvarjalcev Opus 1 – plesna miniatura 2020
Državno tekmovanje mladih plesnih ustvarjalcev Opus 1 – plesna miniatura 2020 je letos bilo že 28. po vrsti, verjetno pa tudi prvo, ko se je premlevalo, ali naj sploh bo ali pač ne. To je bila prva marčevska sobota (7.), ko se je že zaznalo, da se do nas žal prebija korona (Covid 19) virus. Na plesnih tekmovanjih otrok ter najstnikov iz zvrsti avtorskih miniatur so prisotni največkrat le starši in eden do dva plesalca, saj tekmovanje poteka v avtorskem solo plesu in plesnem duetu. Tudi je tekmovanje tako organizirano, da prva skupina začne z generalko, nato pa sledi okoli enourni tekmovalni program. Po zaključku tekmovalne skupine se zapušča prizorišče in že sledi druga skupina za generalko ter tekmovanje. K sreči je predizbor potekal že mesec prej, ko se je vrstilo več kot 200 prijavljenih v petih starostnih skupinah, ki imajo tudi nove oznake (XXS, XS, S, M, L), identične s konfekcijskim številkam, tudi kar sovpadajo s starostjo mladih tekmovalcev, v letošnji tekmovalni igri so bile letnice rojstva: XXS (2009–2010), XS (2007–2008), M (2002–2004), L (1996–2000).
Organizacijo tekmovanja vodi Javni sklad RS za kulturne dejavnosti pod vodstvom direktorja, mag. Marka Repnika, umetniška vodja je Nina Meško, samostojna strokovna sodelavka za ples pri JSKD, za vizualno podobo je stala Ajda Tomazin, organizator pa Franci Cotman. Prvo izborno rešeto v obeh tekmovalnih skupinah solo in duet za uvrstitev na 28. državni Opus je bilo delo žirije, razporejene po starostnih skupinah, v sestavi: Dalanda Diallo, Aja Zupanec (XXS), Nataša Živković, Igor Sviderski (XS), Nina Mavec, Suzana Koncut (S), Leon Marič, Sabina Schwenner (M, L). V končni izbor 28. državnega prvenstva pa prišlo 78 avtorskih miniatur, trije so se opravičili, tako da je na koncu tekmovalo 75 miniatur razdeljenih po skupinah: 20/XXS – trajanje miniature dve minuti.; 22/XS – dve minuti in pol.; 12/S – tri minute; 14/M – štiri minute., 7/L – sedem minut. Tekmovanje je potekalo v soboto za S, M in L skupine in se nadaljevalo v nedeljo (8.) za XXS in XS skupini, oba dneva pa potekalo skupaj z generalkami od dopoldanskih ur do poznega popoldneva. Tokrat sem se osredotočila na mlajše tekmovalce (XXS, XS, S), torej tiste, ki ne nastopajo na mednarodnem tekmovanju Opus 1, medtem ko se najboljši iz skupine M in L, nosilci zlatih priznanj, še enkrat lahko pomerijo z ustvarjalci mednarodne scene. Mednarodno 12. tekmovanje mladih ustvarjalcev Opus 1 je bilo sprva načrtovano 11. aprila, seveda že lani, in kot vsa leta v Slovenskem ljudskem gledališču Celje, vendar pa je tudi že odpovedano zaradi epidemije koronavirusa.
Razpisana tema za XXS, XS in S skupino je bila: Zvočni ples/Sounddance, za M in L skupini pa poleg te teme tudi drugi možen izbor: Karkoli/Whatever. Nina Meško je tematiko Zvočno telo predlagala, ko je zasledila, da je leto 2020 razglašeno za leto zvoka, ter zapisala, da letošnja tema preizprašuje odnos zvoka in plesa. Naslov je povzela po koreografu Merceu Cunninghamu, ki je sledil glasbeniku Johnu Cageu, ta pa glasbo razmejil na zvoke, ki sestavljajo tonsko obliko, tako kot je Cunningham z vsakdanjimi gibi gradil koreografsko celoto.
V soboto dopoldne se je torej začel mladostni dvodnevni plesni maraton Opus 1, najprej z jutranjo generalko S-skupine, potem pa še s predstavitvijo dvanajstih izbranih miniatur na Velikem odru KC Španski borci ob dobro pripravljeni tehnični podpori in svetlobnem oblikovanju. Te sobote je zasedla žirija za S, M, in L skupino v sestavi: Sabina Schwenner, Leon Marič in Radharani Pernarčič.
Gledalce je ob enajstih pričakal povezovalec programa Daniel Petković ter znova domiselno in prisrčno napovedal program ter nasmejal, vse izrečene besede pa v povezavi z gibko tematiko zvočnega plesa. Kot kak škratek je prav po tiho govoril z žametnim glasom, tudi sprožal škripajoče zvoke malih predmetov, skritih v svoji škatli, posebno pa opozoril na zahtevano tišino, brez motečih utripov slišnih žepnih napravic. Ob zaključku prve (S) skupine pa bila razdeljena nagradna priznanja: štiri bronasta, štiri srebrna in štiri zlata priznanja Opus 1, z zlatom pa se okrasili: Mila Fatur Škof (mentorica: Veronika Valdes, Intakt), ki se je v plesni liriki zaobljenih ter spotegnjenih linij meditativno poglabljala v neznane zvoke materine telesne zibelke, kot je srčni utrip ali šum pretočne krvi, tudi odmevi besed, vse dokler ni morala odpreti oči ter vstopiti v realnost; v svoji avtorski miniaturi Iz slišnega je vzklilo. Karla Levec in Hana Obreza (Jelena Oleami, Kid Plesonoga) pa se usmerili v svojem avtorskem duetu Si potnik, vlak ne na zvoke ropotajočega kolesja in tirnic, v gibalnih linijah se prepogibali, se izmenjaje preobračali od stoječih višav do ležečih nižav umišljenega potovanja. In le koliko gibkih domislic ob telesnih zvokih ter ritmu udarcev je veselo zaplesala Iza Teršek (Goga Stefanovič Erjavec, PF Celje) v svojem ustvarjalnem solu Beat, bit, biti in osvojila gledalce!
Najstniki S skupine v starosti 14−15 let so ali bodo čez eno leto stopili na nova pota šolskega osvajanja, njihove plesne teme pa vsekakor pohvalno zaplesane, tudi dobro uigrane v okvirih sodobne talne in kontaktne tehnike, tako da so pohvale vredni vsi plesni ustvarjalci in prejemniki treh barvitih priznanj. Saj so na plesni oder postavili svoje lastne scenske utripe, z raznimi pripomočki, glasom, udarci z in ob telesu pa ukazali na nove ritmične premisleke, za povrh pa jih še likovno okvirili v kostumskih domislicah. Nekaj takih srebrnih in bronastih trenutkov so prispevali tudi: Nuit Vale (Saša Lončar, Qulenium Ljubljana, Pionirski dom) je presenetila s svojim zakritim pogledom pod kostumsko kapuco, ko je dihala neko trenutno stanje in ga predihala v avtorski miniaturi GGR.
Medtem ko je Žana Žniderič (Sanja Spirić, PD Imani) svoji plesni miniaturi Poliritmi znala vtisniti še moč lastnega izraza in samozavesti. Pika Klara Murenc (Rosana Horvat, Glasbena šola Krško) je avtorski solo MUŠ kostumsko ter zvočno zanimivo povezovala z zvokom in gibom, ko so šumi črno-belega kostuma spodbujali njeno gibalno fantazijo; in je tudi Gea Modic (Jelena Oleami, Kid Plesonoga) v kostumski izvirnosti mnogih razporkov posredovala svoja gibka stanja ter misli o počutju, ko se koža naježi, se lušči ali celo skuša zamenjati v istovetnem naslovu miniature Ko se ti koža naježi.
Nedelja je bila s soncem obsijana in ni bilo težko zapolniti praznega hoda ali pavze med eno in drugo tekmovalno skupino, ko se je lahko veselo ‘martinčkalo’ po oblačni soboti. Nedeljska žirija za obe plesni skupini (XXS, XS) je zasedala v sestavi: Dalanda Diallo, Petra Pikalo, Igor Sviderski, tudi ni imela ravno lahkega dela glede na moč ustvarjalnosti ter ustvarjalno zagnanost obeh skupin. Prvi na vrsti, najmlajši plesni ustvarjalci XXS (10−11 let), pa so v svoji ustvarjalni vnemi udarno osvajali le srebrna in zlata priznanja. Od dvajset izbranih miniatur jih je polovica prejela srebrna priznanja, druga polovica ali njih deset pa zlata: Lučka Jakše in Lara Jakše (Jana Kovač Valdes, KGBL) sta se napotili kar v Afriko v svojem simpatično zasnovanem duetu Masajsko sonce, tudi hrabro poskakovali ter vihteli veliki masajski palici v podporo, za delo in borbo. Svoj plesni duet, Vrtinec v srcu, pa sta v plesu energetskih presežkov še dodatno spodbujali in si dvigovali srčne utripe Brina Strojan Rot in Ela Vernik Šetinc (Nataša Tovirac, Intakt).
Lovro Zajc (Andraž Prokofjev, Urbana scena Ljubljana) se je ravno prav (ubrano) upiral sili gravitacije v svoji miniaturi Od zvoka do gravitacije, da je tudi priznanje bilo pravšnje (zlate) barve. Neža Štular (Saša Lončar, Qulenium Kranj) pa se živahno ter poletno stapljala z intimo tišine, ko ob ušesnih zapiralkah ni bilo slišati ne narave in ne lastnega glasu; zato pa Naaaaglasnost. Njena klubska kolegica Zala Savnik (Saša Lončar, Qulenium Kranj) pa je v gibu še v živo komunicirala s svojim barvitim prijateljem, ki ji ovija dlan, ime pa mu Zalc, kot je tudi naslov njene miniature. Najin skrivni jezik je naslov avtorskega dueta Brine Hus in Zoje Kolčan (Sandra Jazbec, Glasbena šola Celje), ko se njun plesni ritem poraja ob plosku in gibu, tudi z udarci nog ob trda tla, ob tem pa še neizmerno zabavata. Kličem dež, je odločno zvenel plesni vzklik Leone Turk ( Jelena Oleami, Kid Plesonoga), ko se je primerno pripravila na dež, obdana s scenskimi pripomočki, kot je zaščitni polivinil in je aboridžinski didžeridu, ki šumi kot dež ter pripomore k njenemu plesu šumečih in prosojnih domislic.
Z barvito vetrnico je Mija Razboršek (Špela Medved, Glasbena šola Laško Radeče) vihravo spletala svojo plesno veseloigro Danes sem veter. V glasu, zvoku in besedi je Dora Domjanić (Tanja Verglez, PIM) kar gibko čarala svoja Muhasta čustva. Prav posebej pa se je v globine oceanske tihote poglabljala ter vzvalovala v svojem solu plesne modrine − Simfonija kitov − Varja Golec Horvat (Maja Lamovšek, Center plesa Maribor), in navdušila.
Nič manj sijoče uspešna niso bila niti Srebrna priznanja, in nekaj teh zanimivih je:
Pod vodno gladino je zvokom prisluhnila ter v plesu valovala Tisa Drinovec (Jana Kovač Valdes, KGBL); na odru pa je tudi veter zavel ter kotalil razigrani plesni duet Tonka Jurak & Anamarija Prepadnik (Sandra Jazbec, Glasbena šola Celje) Zvok narave; ritmični udarci pisalnega stroja so Klaro Stiblik in Zalo Topole (Špela Medved, Glasbena šolaLaško Radeče) navdihnili za ples njune zgodbe: Ko zgodba oživi; Matija Bračko (Tanja Verglez, PIM) pa (za)umišljeno prisluhnil slišnim ali neslišnim zvokom daljine v svojem solo plesu Zvoki vesolja; Tijana Kusić in Tilen Stošicki (Kim Kern Kukovič, Glasbena šolaš Trbovlje) sta se prav veselo razigrala, tudi oživela zvočno pokrajino s svojim duetom slikovite igrivosti − Zvočne slike; v zaplesanem duetu Čarobna preteklost igrač pa se avtorici Vika Viktorija Starman in Océane Helvig (Lia Ujčič, LAI) vidno zabavali, tudi veselo obmetavali ter ropotali.
Mladi plesni ustvarjalci najštevilnejše skupine XS (12−13 let) so bili kar ustvarjalni ter uspešni, saj so s svojimi miniaturami ponesli domov sedem zlatih, devet srebrnih in šest bronastih priznanj, plesne miniature pa zavrteli v dveh etapah z vmesnim odmorom; in je sedem zlatih: Kdo si ?, India Stermecki (Jana Kovač Valdes, KGBL) (se) sprašuje v svojem solo plesu in zrelo izpisuje gibe ter išče odgovore v sebi, okoli sebe, celo stopi do gledalcev in odide. Anja Večerin (Jana Kovač Valdes, KGBL) se na odru poigrava s svojimi rumenimi baloni, preizkuša jih in prisluhe zvoku ob drgnjenju ter škripanju površin napihnjenih balonov, ko je tudi pok lahko nenadni zvok, svojo barvito plesno miniaturo pa naslovila: Iskanje. Nenavadni naslov, Pokojni, nosi avtorska miniatura Lare Vesel (Veronika Valdes, Intakt), njen solo pa ples čutnih poljan, izostrenih plesnih oblik ter začrtanih ciljnih usmeritev. Tudi se Maša Neja Golob in Tea Pravulović (Kim Kern Kukovič, Glasbena šola Trbovlje) v svojem avtorskem duetu Slišati se(be) zrelo sprašujeta ter zapišeta, ko iščeš in želiš prisluhniti drugemu, moraš najprej prisluhniti sebi, njun duet pa ples tišine in prepletenega sožitja, ki se tudi zaključi v pristnem prijateljskem objemu. V delovno realnost sta s svojim plesnim duetom, V tovarni, kar zarezali Neža Čepin in Kaja Teršek (Špela Medved, Glasbena šola Laško Radeče), ob zvokih ter ropotu strojev pa domiselno razvijali gibalni avtomatizem kolesja, pogonskega vezja, tekočega traku, ki pa tudi niso za večno. Na zaključku XS-skupine so dominirale Gogine plesalke (Kud PF Celje) s štirimi domislicami, v štirih dobro uigranih in smiselno zaokroženih plesnih miniaturah, posvečenih dolini zvoka. Zlato priznanje sta pridobili: razigrana Zoja Jager, ki so jo zvoki njenega paličastega inštrumenta popeljali v tišino diha, s peščenim zvenom in šumom,pa tudi v igro dežnih kapljic, nastal pa njen gibki ples TO; Alena Marčič pa se je v svoji kostumski belini obdala s šumečo ter prosojno polivinil plahto, z njo pa vela svojo likovno plesno zasnovo, naslovila pa: Decibeli gor-dol.
Srebrni Kristina Trkmič in Ana Steblovnik pa sta nasmejali in presenetili. Kristina je s svojim solo plesom Pulizobozvok vsem duhovito nastavila ogledalce o strahovih ter zvokih pred grozljivim soočanjem s puljenjem zoba, zato odrešujoča tla in grimase obupa ter prodorni zvoki, to stanje pa dobro znano in prepoznavno. Ana pa poleg plesa vadi še svoj paličasti instrument, klarinet, v solo plesu Krejzinet tudi obe svoji usmeritvi lepo združila v prijetno plesno celoto. In je še en glasbeni instrument zazvenel v tej skupini, v plesnem duetu ter igranju dveh violin Zale Ajdnik in Eve Senica (Špela Medved, Glasbena šola Laško Radeče), ob romantičnih tonih naslova La Primavera, predvsem pa v pomladnem veselju mladostne radoživosti.
Klicu pomladi pa že sledilo zeleno vzdušje gozdnih poti, ko sta svoje misli sveže ter zeleno barvali v ustvarjalnem duetu Ko pomislim na gozd Lara Drobnič in Lana Debenec (Jelena Oleami, Kid Plesonoga). To je skupina, ki se že praktično sooča z delovnim vsakdanom, kar ukaže še en naslov plesne miniature, posvečen delu, V tovarni, tokrat ob ustvarjanju in plesu Jedrt Birse in Zoje Selič (Sandra Jazbec, Harlekin), ki se v plesnem duetu znajdeta v pakirnici ob skladiščenju kartonske embalaže. Državno prvenstvo bo ostalo v spominu kot neko novo stanje mladostne plesne dozorelosti, saj je potekalo v prijetnem mirnem vzdušju, brez navajenega živ-žava, ko ni bilo zaznati niti motenj za zaveso, na odru pa se predstavili mladi plesalci zrelih ustvarjalnih zamisli, tudi dorečene plesne etike, ki je bila celostno zaokrožena v danih plesnih izvedbah. Torej en velik bravo za mlade plesalce in njihove mentorje.