Edward Clug in Renato Zanella. Imava bogate, bogate izkušnje in morda je zdaj priložnost, da skupaj premakneva nekaj v slovenski umetnosti!

Renato Zanella in Edward Clug kujeta skupne načrte za prihodnost slovenskega baleta. (Foto: Barbra Drnač)

Pogovor z Edwardom Clugom, umetniškim direktorjem mariborskega baleta, in Renatom Zanello, umetniškim direktorjem ljubljanskega baleta


Ljubljanski balet je po dveh razpisih končno dobil umetniškega direktorja, to je s 1. januarjem postal Italijan Renato Zanella, ki bo vodil balet prihodnjih pet let. Njegov kolega Edward Clug vodi mariborski balet od leta 2003, torej skoraj osemnajst let. Oba direktorja sem intervjuvala v zaodrju mariborskega gledališča, ko sta končala prvo srečanje in si izmenjala zamisli in načrte obeh baletnih ansamblov. Nekaj jih lahko preberete v intervjuju.

Edward in Renato, lepo vaju je videti v polnem delovnem zagonu takoj po praznikih, in gotovo se krešejo zamisli o sodelovanju obeh baletov?
Edward Clug: Moram povedati, da sem bil izredno pozitivno presenečen, ko me je Renato poklical. Srečala sva se sicer že prej, vedel sem za njegovo novo umetniško zadolžitev. Renato je želel, da se srečava, in tudi jaz mislim, da je izrednega pomena, da se poveževa takoj, kar je tudi razlog, da je Renato danes tukaj. Imela sva precej izčrpen pogovor o razmerah v Sloveniji, ne samo o umetniškem vidiku, temveč tudi o samem sistemu v državi. Deliva enako mnenje glede težav, s katerimi se soočamo, in zelo me veseli, da bo Renato s svoji svežim pogledom in energijo prispeval k rešitvi težav, povezanih z upokojevanjem, delovnimi prostori in vsemi preostalimi stvarmi, o katerih govorimo že leta in leta. Čas je, da se premaknemo naprej, in verjamem, da bova skupaj močnejša in uspešnejša.

Renato Zanella (foto: osebni arhiv)

Renato Zanella: Pomembno je zavedanje, da se vsi ukvarjamo z isto umetnostjo. Z Edijem imava priložnost, da vodiva dva nacionalna baletna ansambla in dve uspešni ustanovi v Sloveniji. Poznava se že od prej in spoštujeva drug drugega. Edi seveda ve veliko več o sistemu v Sloveniji kot jaz, zato je najino sodelovanje toliko bolj dragoceno. Smo v trenutku refleksije, diskusije, vizije – ne za jutri, temveč za daljno prihodnost, kar je izrednega pomena. V naši umetnosti se ne moreš ozirati samo v preteklost, temveč je treba gledati v prihodnost. Zame je trenutno pomembno, da se učim največ, kolikor zmorem, da razumem sistem, da začneva skupaj z Edijem delati na nekaterih pomembnih stvareh in prideva do določenih odločitev. Mislim, da je situacija s covidom-19 dobra priložnost, da se umirimo, razmislimo in odločimo. Občinstvo nas čaka, moramo se vrniti boljši, kot smo bili prej. Ne misliš tako, Edi?
Edward Clug: Seveda, vedno tako mislim. Zdaj imamo dovolj časa, da se pripravimo.

Edward Clug v Radio and Juliet (foto: Tiberiu Marta)

Edi, zelo si uspešen v združevanju klasičnega in sodobnega repertoarja, prav tako Renato. Kje torej vidita vajine skupne zamisli?
Edward Clug: Gotovo najina preteklost diktira določene odločitve. Renato, ti si deloval v Stuttgartskem baletu, v obdobju, ko so se rodila vsa velika imena, pomembni ljudje, vključno s teboj: Kylian, Forsythe in drugi. Bil si del tega obdobja in srečen sem, da lahko danes nadaljujem to, kar ste vi takrat začeli. Govorim o npr. stuttgartskem baletu, kjer imajo podoben profil oz. filozofijo o plesu kot jaz – ponuditi plesalcem raznovrsten jedilnik. Vsak mlad plesalec si želi plesati klasični repertoar, obenem pa ga privlačijo sodobnejše zamisli. V našem primeru, če izpostavim mariborski balet, je zanimivo videti osebe, ki rastejo in se razvijajo v resnično karizmatične plesalce. Ko v zadnjih letih izbiram naslove novih predstav, rad razmišljam, kaj bi bila najboljša izbira za naše najboljše plesalce, kar mi diktira smer in končni izbor, ta pa je kombinacija moje vizije in načina, kako to na pravilen način prenesti bližje k tipu in osebnosti plesalcev, ki jih imamo v ansamblu, s katerim sem trenutno zelo zadovoljen.
Renato Zanella: V procesu spoznavanja plesalcev sem opazil, da si želijo delati, ustvarjati. Zdi se mi izredno pomembno, da bo naše skupno delo progresivno, pozitivno in povezano, zato sem danes tukaj. Slovenskemu in internacionalnemu občinstvu moramo dati priložnost, da resnično vidi en ansambel, ki ustvarja skupaj v polnem zamahu. Naša povezanost bi dvignila skupno kakovost s prekrasnimi plesalci, ki so pripravljeni na novo potovanje. V Slovenijo sem prišel delat. Vem, da se moram še veliko naučiti, vendar mi je že zdaj všeč fokus, ki ga občutim, da je prišel čas, da delamo skupaj. Morda smo bili prej celo malo razvajeni, saj smo imeli na voljo ogromno različnih možnosti. Danes je drugače, stvari se spreminjajo. Mi, plesalci, moramo imeti moč, energijo, notranjo luč, da prebrodimo ta čas. Ta situacija se bo končala, to je dejstvo, tega se zavedamo in moramo biti pripravljeni na trenutek, ko se bo to zgodilo. To je zdaj najpomembnejša misel. Z Edijem sva se veliko pogovarjala o tem, kot tudi z najinimi kolegi, in vsi menimo enako, da je treba vztrajati. Občinstvo si želi vrnitve v gledališče, vsi smo lačni predstav v živo na gledališkem odru. Poln sem pričakovanja in hkrati sem ponosen, da lahko delam skupaj z Edijem, saj poznam njegovo delo in ga izredno spoštujem. Tudi jaz imam za seboj bogate izkušnje in morda je zdaj priložnost, da skupaj premakneva nekaj v slovenski umetnosti, seveda ne popolnoma sama, temveč z nekoliko pomoči in razumevanja slovenske politike. Kultura je pomembna, tega se v tej situaciji še močneje zavedamo. Oba ansambla sta ustvarila fantastična novoletna koncerta, morali bi ju pokazati predsedniku države in predsedniku vlade ter jima povedati, kako pomembna je umetnost, saj je del nas, našega življenja, umetnost dviguje kakovost celotne družbe. Ne vzemite nam naše umetnosti! Prej smo bili nekako izolirani, vsak zase, sedanji čas pa je pokazal, kako pomembno je, da delujemo skupaj. Zavedam se, da bomo naleteli tudi na težave, vendar se jih ne bojim in sem pripravljen nanje.
Edward Clug: Res sva se veliko pogovarjala, da prihaja čas za skupno delo, za združevanje, vendar se to lahko ustvari le takrat, ko bomo spet združeni z občinstvom. Namen umetnosti je, da jo delimo, komunikacija se mora nadaljevati v živo. Zadeve rešujemo online, vendar je to samo začasna tolažba. Veselim se trenutka, ko se bodo spet odprla naša vrata, in zavedam se, da moramo občinstvo pričakati pripravljeni.
Torej ste pripravljeni?
Edward Clug: Pripravljeni in lačni trenutka, ko bomo lahko dvignili to veliko železno zaveso (zavesa deli oder od občinstva, op. u.) in delili z vami naše čudovite produkcije.
Hvala obema in želim vama uspešno delo ter čimprejšnjo vrnitev na oder!