Mojca Stojkovič. Razvila sem tehniko ‘freestyle’ učenja, ker se vsako učno snov lahko naučimo na zabaven način tudi prek ustvarjalnega giba!

Mojca Stojkovič in njena metoda freestyle učenja

Pogovor z inovatorko novih učnih metod ‘freestyle’ učenja

Mojca, dobrodošla na mojem portalu. Ko si pristopila k meni in razložila, da se ukvarjaš z metodiko lažjega učenja tudi s plesom, si me seveda takoj naredila radovedno. Kakšen je torej tvoj recept naučiti se plesati brez napora? Je to sploh možno?
Plesati brez napora pomeni, da samo prisluhneš sebi, katere gibe si želi tvoje telo izraziti tisti trenutek ob dani glasbi, ki jo izbere učenec, ko pride k nam. To je le priprava, da stresemo iz sebe vso negativno energijo in dvignemo energijo za učenje, ki sledi. Kot učiteljica sem razvila tehniko ‘freestyle’ učenja, kako se vsako učno snov določenega šolskega predmeta učiti na zabaven način tudi prek ustvarjalnega giba.

Kako sploh to poteka, opiši nam svoj način procesa?
Vsako učenje inovativnih učnih tehnik ‘freestyle’ učenja poteka tako, da novo inovativno tehniko vedno predstavimo na praktičen način. To pomeni, da nam učenec pokaže, katero učno snov mora znati (definicije, ‘piflanje’, naštevanja, opisi določene šolske teme), in jaz mu na podlagi tega sestavim plesno koreografijo. Seveda poskušam čim več zamisli za plesne asociacije prilagoditi njemu in njegovemu razumevanju. Tako celo učno snov zaplešemo na glasbo, ki jo izbere on. To je le ena od uspešnih tehnik ‘freestyle’ učenja, ki pomaga, da si učno snov hitreje in zabavneje zapomnimo.

Predvidevam, da najprej naučiš pedagoge in šele nato uporabnike, če seveda nisi ti edini pedagog, ki to obvlada?
Trenutno kot inovatorka novih učnih metod ‘freestyle’ učenja, ki v Sloveniji navdušuje mlade in starše že od leta 2013, predajam ta znanja naprej novim mentorjem, pedagogom. Velikokrat se mentorji hitro naučijo novih metod ‘freestyle’ učenja, včasih pa so med njimi taki, ki nimajo ravno veliko predhodnega plesnega znanja in bolj čutijo druge metode, ki jih uporabljajo. Ravno zato bi se letos rada osredotočila na tiste, ki pa že poučujejo ples osnovnošolce ali plešejo že nekaj let in bi radi v plesnih šolah ponudili dodano vrednost plesa: učenje učne snovi s plesom prek ‘freestyle’ učenja (učenje z gibom).

Kako se tvoj princip razlikuje od principa poučevanja, ki ga uporabljajo ‘normalni’ plesni pedagogi?
Običajni plesni pedagogi se ukvarjajo s plesnimi koreografijami tako, da koreografije izpilijo do popolnosti lepote giba, ki sledijo ritmu glasbe. Pri ‘freeestyle’ učenju je bistvo uspeha, da najstnik (plesalec) obvlada učno snov za test ali ustno spraševanje. Tisti, ki so že plesalci, pa še uživajo v učenju učne snovi, ki jim je prej bila težka ali zoprna.

Se tudi pri tebi razlikuje način poučevanja glede na tip plesnega stila ali je metodologija za vse enaka?
Pri ‘freestyle’ učenju imamo vse: tako profesionalne plesalce kot plesalce, ki plešejo bolj za svoj užitek, in seveda tudi tiste, ki sploh niso plesalci in pri sebi odkrijejo, da jim ta metoda res pomaga si lažje zapomniti učno snov. Vsak učenec lahko da svoj stil plesa v svojo učno snov, za nas je pomembno, da tehniko naučimo, in potem če se s plesom učijo sami doma, sami izberejo stil glasbe, ki jim je všeč, in stil plesa, ki ga dodajo v ‘freeestyle’.

Kako te sprejema slovenska plesna scena?
Trenutno bomo z Rokom Trkajem delali na njegovem projektu Repki, ki slovensko književnost za vrtce in prvo triado osnovne šole daje v rap, in jaz sem odgovorna za plesni del, da naučim plesalce Artifexa plesnih koreografij. Toda zame je premalo delati le za mlajše, pomembno mi je, da bi težjo učno snov zgodovine, geografije, fizike, naravoslovja in preostalih predmetov lahko zaplesali in tako poskrbeli za najstnike, da jim spremenimo (m)učenje v zabavno učenje. Če odstranite prvo črko ‘m’ v besedi mučenje, dobite besedo učenje, in moje največje poslanstvo je dati Sloveniji plesne koreografije z učno snovjo, zato iščem nove plesne pedagoge, da se mi pridružijo 5. aprila 2020 na intenzivnem izobraževanju. Več o izobraževanju pedagogov in plesalcev lahko dobite na www.lazjeucenje.si ali FB Freestyle učenje. Radi bi posneli nov video spot ‘freestyle’ učenja, kjer bomo prikazali najprej, kako je učenje v šoli dolgočasno, ko sedimo in gremo iz razreda, pa se ničesar ne spomnimo, nato pa z gibom ob moderni glasbi prikažemo, da je učenje lahko hitro in zabavno. Zato bi radi prenesli ples v šole po vsej Sloveniji, da ima lahko vsak v svojem kraju plesne delavnice z učno snovjo za različne razrede.


Bi zase dejala, da si plesna inovatorka? Kako ti poimenuješ sebe in svoj način dela?
Glede na to, da sem med prvimi pred desetimi leti začutila, da mi ni dovolj učiti le plesnih gibov, ampak če učenci pridejo plesat k meni, je ‘fajn’, da se jim potem po treningu doma ni treba še učiti, zato sem združila šolsko učenje s plesom, učenje z masažami, razvila sem profesionalne ‘plonke’ za hitro zapomnitev, učenje po postajah po telesu ter seveda odpravljanje učnih blokad v alfa stanju. Najtežje je, ko starši prepovejo ples ali druge krožke otrokom, ker jim v šoli zaškripa. Nihče pa se ne vpraša, da nam v šoli učiteljice le podajajo, kaj moramo znati, nihče nam pa ne pokaže, kako se to hitro in lažje naučiti. Tu je bila moja velika prelomnica pred 20 leti, ko sem se na pedagoški univerzi kot učiteljica razrednega pouka spraševala: “Če mene kot učiteljice niso naučili se učiti, kako naj jaz učim učence?” In moja pot sega še dlje, ko sem kot 12-letnica samo sedela v šoli, vse poslušala, si pisala in šla iz razreda ter nisem vedela veliko. Si predstavljate, da lahko plešemo poštevanko v 3. razredu, v 6. razredu si takoj zapomnimo razliko med ciklonom in anticiklonom, pri matematiki zaplešemo vrste kotov in definicijo, kaj je štirikotnik, v 7. razredu lahko plešemo nepravilne angleške glagole, v 8. razredu si zapomnimo s plesom vsa priredja in podredja, pri gospodarstvu v 1. letniku srednje šole plešemo, kaj je povpraševanje in ponudba, in verjeli ali ne tudi s pravniki smo zakone že plesali in na srednji zdravstveni šoli v Celju smo se s plesom učili, kje zaustavimo krvavitve. Sami lahko presodite, če je to uporabna inovacija, ki bi si jo želeli v vašem kraju, in z njo navdušite številne plesalce.

Verjetno pa si se s plesom sama srečala v preteklosti. Kje si plesala in kako si potem pristala pri metodiki lažjega učenja?
Si predstavljate punčko, ki je v osnovni šoli vsako leto komaj čakala, da izbere edini krožek, povezan s plesom (ritmična gimnastika), in vsako leto je učiteljica rekla: “Žal jih je že preveč vpisanih.” Takrat se ni ničesar plesnega dogajalo v mojem kraju, zato mi je preostalo samo to, da ‘pribijam’ glasbo na glas doma in plešem v svoji sobi pred ogledalom. Pri 15. letih sem vsak dan poletnih počitnic plesala latinskoameriške in standardne plesne koreografije s starejšim plesalcem, ki je imel 60 let. A si predstavljate? To je, kot da bi me dedek učil. Ampak jaz sem mu bila vedno hvaležna za vse čudovito znanje, ki mi ga je predal brezplačno. Nato sem v srednji šoli plesala v izrazni plesni skupini in hip-hop skupini, kjer smo za ŠKL zasedle 4. mesto v Sloveniji. Ko sem sprejela študij v Kopru ter opravila izpit za avto in športni motor, se mi je odprla pot hip-hopa, salse in bachate. Udeleževala sem se intenzivnih plesnih kampusov in plesala po osem ur na dan, kadar sem le lahko. Večina se me spomni kot tiste drobne plesalke, ki se je pripeljala na velikem zelenem športnem motorju kamorkoli, samo da je plesala. Tudi ples 5 ritmov me je popeljal v sebe, v čutenje svojih čustev ob smrti, izražanju svojih mej …
Nato se je začelo desetletno predajanje znanja drugim plesalcem vseh starosti, predvsem najstnikom. Na Primorskem sem imela številne nastope s plesnimi skupinami in tri velike plesne muzikale: Ljubezen vam pove vse, 1 dan-25 ur, Štirje letni časi skozi štiri življenjska obdobja. Bistvo mojih plesnih koreografij je bilo vedno močno sporočilo, ki se je dotaknilo gledalcev, da se zavedajo, da je življenje minljivo in ga moramo izkoristiti že danes, da ga živimo. Ko sem postala profesorica razrednega pouka in preizkusila učenje z gibom tudi na severu Švedske v osnovnih šolah, je v meni vzklila želja, da ne želim predajati učencem več le plesnega znanja gibov, ritma in sporočil prek muzikalov, ampak tudi učno snov. Zato sem razvila ‘freestyle’ učenje.

Ampak pravimo, da je lažja pot nekako vedno na koncu težja, to verjetno pri tebi ne drži?
Za vsakega od nas ima življenje svoje lekcije, za nekatere težje, za druge lažje. Nekateri se zelo mladi že srečujejo s smrtjo staršev, kreganji, nasiljem v šoli, alkoholizmom v družini, veliko učenk imam, ki so tako ranjene v samopodobi in osamljene, čeprav so lepotice. Vedite, da ko se soočamo s takimi izzivi življenja, je proces težji in daljši kot pa se samo naučiti nove tehnike ‘freestyle’ učenja, kako si hitreje zapomniti učno snov. Ko delam z najstniki pri odpravljanju učnih blokad, se moramo dotakniti neprijetnih odnosov, ki so se zgodili med učnim procesom in v najstniku zgraditi notranjo moč, da ga ni več strah, da ne zmrzne pri spraševanju. Da je lažja pot težja, je verjetno pregovor, ki pravi, da ne izbiraj lažjih poti do uspeha, saj k uspehu se pride z veliko truda po ovinkih. Tudi moj uspeh ni bil čez noč, tu gre za več kot dve desetletji intenzivnega celostnega razvoja metod dela, misli, čustev, odnosa do učenja. Moti pa me mišljenje tistih profesorjev, ki menijo, da morajo zakomplicirati učno snov, da se morajo učenci temeljito naučiti teorije in šele nato se podati v prakso. Veste, vsako učno snov je možno razložiti in poenostaviti, samo nihče se tega ne sprašuje. Jaz pa sem tista, ki želim predstaviti učencem, da če je meni uspelo, lahko tudi njim. Če vame niso verjeli, bom jaz tista, ki verjamem vanje, da jih spodbudim, da jim uspe. Zame je bistvo, da iz svojih šibkih točk, kjer smo bili, zrastemo v notranji moči k uspehu ne glede na to, koliko poti moramo prehoditi.

Zakaj meniš, da je tvoja metoda ‘freestyle’ učenja pomembna?
‘Freestyle’ učenje ti pomaga, da imaš več časa zase in za stvari, ki te res zanimajo, saj se ti ni treba učiti na star način, kjer lahko porabiš ogromno časa za pomnjenje. Meni se zdi pomembno, da začutiš, kaj so tvoje sanje in vložiš čas v njih, ne le da skrbiš, kakšne bodo ocene v šoli. ‘Freestyle’ učenje pomaga tudi nadarjenim učencem, da spoznajo inovativne metode učenja, predvsem pa najstnikom povemo, da so pomembni, da so njihove zamisli pri plesu upoštevane. Danes ljudem v vsem stresu hitenja manjka ustvarjalnih zamisli, ki jih ‘freestyle’ učenje razvija, npr. če želimo prikazati gib za angleško besedo ‘chest’ (prsni koš izgovorimo ‘čest’), pokažemo, da si v višini prsnega koša čestitamo; gib za ‘belly’ (trebuh) je lahko, da s čopičem pobelimo trebuh; a ‘sock’ (nogavica) sok zlijemo v nogavico … Babilonce pokažemo tako, da babi meša po loncih … Nas ‘trga’ od novih idej, ki bi jih radi razširili med plesalci.
So starši na tvoji strani, razumejo, kaj počneš, ali so plesalci tisti, ki pokažejo, kako so se svojo metodo najlažje naučili plesnih korakov, koreografije?
Če pridete na katero od mojih delavnic, ki jih imam po Sloveniji, je najlepše, ko prvih deset minut po začetku začnemo vsi plesati učno snov. Tako pleše na delavnici po 50 do 70 ljudi: učitelji, starši, babice, najstniki, srednješolci, osnovnošolci … staro, mlado vse pleše. Sama menim, da če želiš vedeti, ali ‘freestyle’ učenje deluje ali ne, ga moraš preizkusiti. Najlepše je, ko jim pokažem kakšno definicijo učne snovi, ki je res ne znajo, in ko me čez dva tedna pokličejo po telefonu in mi rečejo: “A veš, da ta tvoja tehnika noro deluje. Jaz še vedno vse znam!” Pa tudi ko jim pokažem, kako se naučiti formul pri matematiki ali fiziki na zabaven način, me npr. starš ustavi na cesti čez dve leti in mi pove formulo, ki si jo je zapomnil (npr. dolžina krožnega loka). To je zame najlepše plačilo njihovo trajno znanje in stik s sabo, ki ga zgradijo. Lani sem bila v resničnostnem šovu Planet TV: Menjamo ženi, kjer sem tudi vnukinje svojega drugega moža učila s plesom učno snov (kaj je kondenzacija) in marsikateri gledalec me je potem poleti ustavil na plaži in mi zaplesal kondenzacijo. Zato je življenje lepo, ko vidim, da ljudje razumejo. Marsikdo, ki še ni preveril naših metod, si ‘freestyle’ učenje razlaga, da je vse na ‘free’ razpuščeno. Seveda če pogledate od zunaj, ko plešemo, se zdi, da imamo animacijo. V resnici pa gre za inovativne tehnike s konkretno učno snovjo, ki vam pomagajo delati z obema možganskima polovicama pri zapomnitvi učne snovi z gibom. Kratica ‘free’ pa je zato, ker si od številnih učnih tehnik, ki ti jih predamo, izbereš sam tisto, ki ti najbolj ustreza. Če nekomu npr. ne ustrezajo masaže, zakaj bi ga silili s to tehniko, mogoče mu bolj ustrezajo profesionalni ‘plonki’ ali gib.

Kaj na splošno občutiš ob slovenski plesni sceni? Kakšne energije te prevevajo?
Slovenska plesna scena je na zelo visoki ravni, čestitke številnim plesnim šolam, ki se s super plesnimi pedagogi lahko s številnimi tekmovanji po svetu pohvalijo z odličnimi plesalci. Čutim, da smo Slovenci z inovativno metodo ‘freestyle’ učenja lahko med prvimi v Evropi ali celo na svetu, in znanje učnih predmetov s plesom lahko ponesemo tudi čez meje. Zato se mi zdi pomembno dobiti v tim navdušene plesne pedagoge, ki čutijo, da so pripravljeni z mojo spodbudo in mentorstvom okužiti najprej Slovenijo in nato druge države. Večina učiteljev pri pouku danes uporablja gibanje tako, da gre učenec iz klopi do table po račun, in to poimenujejo gibanje. Super je narejeno v Sloveniji že za nižje razrede osnovne šole, kjer lahko pohvalim tudi svojo mentorico diplomskega dela Vesno Geršak, ki se trudi ustvarjalni gib ponesti med šolske klopi (pokažejo gibe za pesmice, črke … rajalne igre). Jaz pa se kot ezoterična terapevtka zavedam, da so najstniki v višjih razredih osnovne in tudi srednje šole tisti, ki imajo spolni razvoj v najpomembnejši fazi in ravno v predelu medenice in sedala, kjer se energija ne pretaka, zato menim, da pretirano sedenje v šolah slabo vpliva na spolni razvoj.

Kaj te pri plesu najbolj osrečuje in kaj je tisto, ki je temu nasprotje, se pravi ne tako srečno?
Najbolj me osrečuje, ko plešem bachato sensual ali kizombo, in delam na tem, da samo zaprem oči in se prepustim vodenju plesalca. V bistvu lahko rečem, da se učim ne učiti z glavo in se res prepustiti. Da se ženska lahko prepusti, mora spustiti napetosti v razmišljanju in se predati. Pred kratkim sem na Kids Conference v Termah Olimje vodila delavnico za starše, kjer so ženske zaprle oči in se popolnoma prepustile vodenju moškega, kjer niso bili tako v ospredju plesni koraki, ampak občutek zaupanja ‘lead and follow’ (vodi in sledi). Ko delam z družinami, vse prevečkrat vidim, da ženske želimo vse voditi in imeti pod nadzorom. Čas je, da imajo in čutijo v plesu nadzor moški. Moji najlepši trenutki plesa so, ko se plešem zase pole dance in ko se ob polnoči spomnim, da se mi ne spi in da moram na hitro iti plesat v diskoteko. Tudi če štiri dni intenzivno delam s skupinami po vsej Sloveniji in je petek zvečer, si rečem: “Preden grem domov, moram skočiti v diskoteko, da se naplešem na svojo hip-hop ali latino pop muziko.” Nikoli mi ne bo žal, da imam najboljšega partnerja na svetu, ki je svoje ljubosumje predelal v zaupanje in me pusti žurat, tudi če sem mamica dveh čudovitih otrok. Moj dragi ve, da grem poleti gotovo za cel teden s prijatelji na Fresh island (največji hip-hop koncerti in partiji v Evropi), kjer spim le dve uri na dan in ostalo plešem od 16.00 do 6.00 zjutraj. Srečna sem, ker sem imela oba svoja poroda doma v vodi. Moja velika želja je bila, da med porodom plešem, in glede na to nisem želela, da me kdo v porodnišnici utruja in me čudno gleda, če jaz plešem med enim in drugim popadkom. Zato sem si privoščila že pred desetimi leti roditi doma, kjer sprejemajo mojo željo po plesu. Onesrečuje pa me to, da moj partner pleše z mano bachato in salso le na intenzivnih plesnih festivalih in občasno doma, ampak jaz imam željo, da bi plesala še več, vsak dan. Zame je ples življenje, je trenutek, ko dvigam energijo in sem zdrava, saj se po telesu pretaka oksitocin. Super je to, da mi dovoli imeti tudi druge plesalce, s katerimi lahko napredujem, ampak mislim, da se premalo zaveda, kaj pomeni energija povezanosti dveh, ki se ljubita in to pokažeta tudi z dotikom med plesom.

(foto: osebni arhiv)


Kam bodo usmerjene plesne sile tega leta? Kaj si želiš, da se uresniči v tem letu, in kaj je morda večletni načrt?
Kot miss Slovenije Speed Cup (moto miss med športnimi motoristkami) sem si zadala letošnji izziv, da popeljem ples v šole in naredim en teden v maju ali juniju 2020 izziv, da grem do vseh šol s športnim motorjem in v vsakem večjem kraju predam nekaj znanja učne snovi s plesom. Zato mi je pomembno, da do takrat usposobim plesne pedagoge ali tudi plesalce, ki začutijo, da bi sodelovali z mano. Poleg tega projekta pa nameravam na enem največjih salsa in bachata festivalov na Obali v Kopru organizirati moto animacijo v sklopu Afro latin Village (10.16. avgust 2020) – zadnji dan bi bil tudi za motoriste, da posnamemo video ob morju in motorjih, kako plešemo salso in bachato v motoristični opremi. Večletna vizija ‘freestyle’ učenja pa je, da bi navdušili najprej slovenske osnovne šole, pozneje pa še v tujini, da se lahko učimo vsaj nekaj učne snovi tudi s plesom.
Poučevati ples pa je?
Poučevati ples zame pomeni risati nasmehe na obraze plesalcev in se učiti zaupati svoji notranji moči.
Imaš kakšen moto ali misel, ki te vodi skozi življenje?
Šibka točka, ki jo občutiš v življenju in iz nje napreduješ v uspeh, pomeni zgraditi svojo notranjo moč. Šele takrat lahko postaneš učitelj tega, kar učiš in govoriš. Šele takrat te bodo učenci slišali.