Anita Čanadi. Ples in joga mi pomagata pri osebnem razvoju skozi življenje!

Anita Čanadi je prepoznaven obraz mariborske plesne scene.

Anita Čanadi je temperemantna rdečelasa plesalka, koreografinja in pedagoginja iz Maribora, ki kroji slovensko plesno sceno že nekaj desetletij!

Draga Anita, en lep plesni pozdrav na naši spletki. Povod za tale intervju je bilo nedavno sodelovanje z ekipo English Student Theatre II. Gimnazije v Mariboru, kjer si več kot uspešno, kreirala koreografijo za muzikal Rent. Predvidevam, da to ni bilo prvo tvoje srečanje s to glasbeno plesno obliko?
Lep plesni, pomladni pozdrav nazaj. Seveda ni bilo to moje prvo srečanje s tem žanrom. Bila sem na plesni akademiji, smer muzikal v Amsterdamu eno leto. Kasneje smo s plesno skupino Kazina veliko let nastopali v obliki turnej po celi Evropi z glasbeniki v projektu Abba Fever. Zelo rada sodelujem in ustvarjam z raznoraznimi umetniki in ne samo s plesalci. Večji podobni projekti so koreografiranje in nastop v predstavi Lepa Vida v SNG Maribor, Playdrama, Split, Kaštelansko kazalište… Velikokrat sem koreografirala različne pevce pa tudi sama nastopala v njihovih videospotih.

Muzikal Rent

In tudi ne vem ali je bilo prvo srečanje z ustvarjalno ekipo EST. Kako ste se našli in zakaj si takoj rekla, sodelujem z vami?
Z EST je to moje prvo sodelovanje. Povabilu profesorja Vilijema Babiča (idejnega in pevskega vodjo), ki me je takoj navdihnil s svojim dušnim pristopom do mladih, sem se z veseljem odzvala. Nekako intuitivno se odločam in v veliko čast mi je sodelovati s takimi profesionalci in plemenitimi ljudmi kot je on. Tudi cela avtorska ekipa je izjemna. Vsak je svoje delo res dobro opravil. Ko si del takšne ekipe, si lahko samo hvaležen.

Z režiserjem Viktorjem Megličem.

Kaj je pomembno pri koreografiranju muzikla, ki se meni zdi eno najbolj zahtevnih oblik odrske interpretacije saj obsega petje, ples, igro? Kako ga ti doživljaš in kako si se lotila koreografije?
Pri koreografiranju tega mjuzikla sva pri ustvarjanju tesno sodelovala z režiserjem Viktorjem Megličem in seveda Vilijem Babičem. Tukaj smo se res lepo ujeli. Moram pa omenit te naše mlade, neverjetne talente, ki prezentirajo naše delo na odru. V glavnem dijaki, ki blestijo v svojih vlogah s takšnim žarom in profesionalizmom, da vsakič, ko jih gledam izvabijo iz mene solze ponosa in hvaležnosti, da sem lahko del te čarovnije. Za mene je bil še posebni izziv pripraviti koreografijo, ki se povezuje s tako resnim scenarijem ter, da sem uspela prilagodit gib tako mladim igralcem in pevcem. S tem je koreografija pomemben tretji steber muzikala, ob petju in igri.

Muzikal Rent

Predstave so vse razprodane, kaj meniš je tisto kar zanima publiko, da si ogleda muzikal Rent?
Predstave so razprodane, ker EST zelo uspešno deluje že tri desetletja. Poleg tega je Rent zelo uspešen med mjuzikli. Ljudje so res navdušeni in velikokrat slišim pohvale, da smo tokrat šli še za stopničko višje in, da se počutijo kot da bi bili na Broadwayu. Jaz mislim, da je Rent pri EST-ju unikaten, ker obdeluje resno tematiko, ampak, pri nas jo prezentirajo zelo mladi ljudje.
Kaj pa te pri koreografiranju inspirira, če seveda izvzameva muzikal, ki ima vsebino že določeno?
Pri koreografiranju me inspirirajo plesalci, umetniki s katerimi ustvarjam, glasba, življenje samo prinaša zgodbe in navdih. Pomembna je budnost človeka, da ujame trenutke inspiracije.

Otvoritvena točka ob 30. obletnici oddaje Poglej in zadeni Stojana Auerja.

Koreografiranje je le eno od tvojih področij. Nedavno smo te videli kot plesalko na odru ob 30. letnici oddaje Poglej in zadeni, aktivna si kot pedagoginja na različnih področjih od jazza do joge. Kako balansiraš vse te različne dejavnosti?
Res smo se konec prejšnjega leta na pobudo Stojana Auerja spet nabrale Kazinke po dolgih letih. Z velikim veseljem sem se odzvala na povabilo Silvestre Perčič. Sama sem plesala pri Kazini 10 let in zelo sem ponosna na ta leta. Kombiniram različne stile plesa, ki so se mene najbolj dotaknili od modernih tehnik, jazz plesnega stila, baleta, akrobatike, afriških plesov. Pomembni del mojega življenja je joga, ki mi pomaga v vsaki smeri mojega celovitega razvoja. Poučevanje plesa, koreografiranje, moje izkušnje kot plesalka, vse se tako lepo nadgrajuje in prepleta.

Tvoja baza pa je Plesna izba Maribor. Koliko otrok oz. mladine pleše pod tvojim vodstvom?
Na Plesni izbi ustvarjam že 27 let in tudi ko sem živela 10 let v Ljubljani, sem se 2 x na teden redno vozila v Maribor. Letos že drugo leto učim moderni ples na plesni šoli Vibe in EST. Zadnja leta živim v Mariboru, prej pa sem živela med drugim tudi v Splitu, v krajših trimesečnih intervalih v Los Angelesu, po Nemčiji, ko smo bili na prej omenjenih turnejah s Kazino. Rekla bi, da delam letos z okoli 100 plesalci vsega skupaj.

Po nastopu na Plesnem utripu

Kako pa bi opisala današnjo plesno generacijo, če bi jo recimo primerjala s tisto aktivno v tvojem plesnem življenju? Kako drugačni so od tistega časa in v čem se najbolj vidi razlika?
Mogoče so današnje generacije malo bolj odprta za različne stile plesa. Čas v katerem živimo je nekako hitrejši, veliko je informacij, vse se hitro razvija, težje je držati fokus. Ni časa, da procesirajo kar doživljajo tako kot smo mi. To se pozna na vseh področjih, tudi na plesu. To predstavlja izziv, je pa tudi včasih prednost, ker inovativno pristopajo plesu.
Tvoje varovance vidimo tudi na plesnih tekmovanjih. Jih spodbujaš k temu ali se sami želijo preizkusiti in se na nek način primerjati z ostalimi?
Nisem ravno pristaš tekem, raje gledam na ples kot na umetnost, ki se je ne da ocenit s točkami. So pa nekateri sami pokazali željo, da se preizkusijo tudi na tem področju in jim seveda omogočam tudi takšne izkušnje, ki so vedno dobre.

Na Plesnem utripu

Kaj meniš pa naredi danes dobrega plesalca?
Dobrega plesalca naredi srčna, dušna strast na prvem mestu, ki mora priti res iz njega. Potem je seveda pomembna disciplina, fokus, fleksibilnost, balans v psihičnem in fizičnem smislu.

Mogoče tudi joga s katero se ukvarjaš že tudi odkar te poznam. Zdi se mi kot, da si bila ena tistih začetnic, ki je jogo prinesla na slovenska tla in si jo tudi obvladala še preden je postala na nek način modna muha. Bo držalo?
Joga je pomemben del pri mojem celovitem razvoju kot plesalka, koreografinja, pedagoginja, mama, hčerka, prijateljica. Govorim o dušnem, energetskem, emotivnem in seveda fizičnem konstantnem razvoju. Jaz sicer ne mislim, da sem bila začetnica, sem pa verjetno na svojevrsten način pristopila k predajanju znanja. Meni je samo pomembno, da inspiriram ljudi in, da radi prihajajo na moje treninge.

Še vedno pa se tudi izobražuješ, kajne? Kaj te navdušuje pri tki. workshopih, kako jih doživljaš pri izoblikovanju tvoje pedagoške kariere?
Še vedno se seveda z veseljem udeležujem plesnih, joga workshopov. To odpira vedno nove vidike. Ne morem si zamisliti, po tolkih letih, enega dneva brez joge, plesa in dela na sebi.

Kaj prinaša ples/gib v tvoje življenje, draga Anita?
Ples in joga mi pomagata pri osebnem razvoju skozi življenje. Treningi, kreiranje in raziskovanje giba skozi glasbo so kot terapija v mojem vsakodnevnem življenju. Vidim, da ima podoben vpliv tudi na moje učence. Hvaležna sem, da sem lahko jaz del teh procesov, ki zdravilno vplivajo na telesa in duše…

Muzikal Rent

Kakšen pa je tvoj pogled na slovensko plesno sceno?
Mislim, da imamo fantastične plesalce, koreografe, pedagoge. Če bi se samo na Maribor skoncentrirala pa so naši baletniki in koreografi iz SNG vrhunski v svetovnem merilu. V takem malem mestu, kot je Maribor imamo res veliko kvalitetnih plesnih šol, in še English Student Thetare. Ne vem kje imajo srednješolski mjuzikl na takšnem nivoju. Zelo sem hvaležna, da lahko opravljam svoje delo s tako talentirano mladino.

Kaj bi počela v življenju, če se ne bi ukvarjala s plesom?
Če se ne bi ukvarjala s plesom, bi na neki drugi način inspirirala in zdravila. Rada sem del transformacije, zanima me raziskovanje različnih kulturnih pristopov tej tematiki.

S hčerko

Si s plesom že ‘zastrupila’ hčerko?
Tudi moja hčerka je zastrupljena ja. Zelo rada ustvarja lasten gib in pri mlajših plesalcih rada to spodbujam. Seveda pa je potrebno uriti tehniko in disciplino in tega se zadnje čase vedno bolj zaveda. Fajn je, da to pride naravno in iz nje.
Imaš kakšen moto ali misel, ki te še vodi skozi življenje?
Stvari se vedno odvijajo za višje dobro. Vse je minljivo. Zato biti buden v vsakem trenutku, biti svetloba na poti drugih, da najdejo svoj smisel. Delati iz srca in ljubezni.
Hvala in vse dobro ti želim.