Razkriti trenutki. Unikatna odrska vizija Krýstine Peldove in Enye Belak!

Razkriti trenutki. (foto: Borut Bučinel)

Razkriti trenutki nosi naslov plesno-vizualna predstava sodobnega dueta soustvarjalk Krýstine Peldove in Enye Belak.

Premierna uprizoritev je stekla 19. novembra 2024 (repriza 20.11.) v Stari mestni elektrarni Ljubljana, v produkciji Flota, zavod Murska Sobota, Flota, Ljubljana, in koprodukciji Bunker Ljubljana, s partnerji Soace for Art NÓT& En-Knap. Avtorica koncepta, plesalka in koreografinja predstave je Krýstina Peldová, vizualni koncept, video in oblikovanje prostora ter letaka pa domena Enye Belak; kot zunanje oko: Gregor Luštek in v zahvalo: Petra Varl, Pedro Barreiro, Žigan Krajnčan, Sabina Belak, Marjan Crnkovič, Sašo Štih, Igor Crnkovič, Eduaro Raon. Obe ustvarjalki sta tako na slovenski, kot na mednarodni plesni sceni prepoznavni, Enya Belak se je še posebej izobraževala ter izkazala kot izvrstna vizualna in video umetnica.

Krýstia Peldová v predstavi Razkriti trenutki. (foto: Borut Bučinel)

Plesalka, koreografinja in pedagoginja Krýstia Peldová prihaja iz Češke, kjer je začela svojo umetniško pot na konservatoriju Duncan Centre v Pragi, diplomirala pa iz plesa in pedagogike. V Belgiji je končala dodiplomski študij na Koninklijk Conservatorium Antwerpen, nato pa se v Pragi leta 2016 pridružila češki plesni skupini Spitfire Company, Z letom 2017 se pričelo njeno umetniško delovanje v Sloveniji, kjer ji sledimo v številnih pomembnih projektih ter predstavah na slovenski sodobni sceni. Leta 2020 je Krýstina postala soustanoviteljica Platforme NEST, zavoda za kulturo, multi-žanrsko umetniško uprizarjanje, produkcijo in razvoj, v sodelovanju z Urško Centa, Saro Janašković in Anjo Möderndorfer. In je leta 2023 postala soustanoviteljica plesne skupine 23 Poems, kolektiva v Pragi, ki se posveča raznolikosti umetniškega izražanja, tudi spodbuja več žanrsko, medgeneracijsko in mednarodno sodelovanje.

Enya Belak (foto: Drago Videmšek)

Enya Belak sodeluje na področju filma, sodobnega plesa, gledališča in vizualnih umetnosti, je magistrirala filmsko režijo na Goldsmiths Univerzi v Londonu. S sodobnim plesom je že zarana začela, in to pri petih letih na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana (KGBL)- Oddelek za sodobni ples. Kasneje se vpisala še na baletni program KGBL, kjer je zaključila nižjo stopnjo baletne šole, kot tudi razredni program sodobnega plesa. Uspešno je zaključila še vzporedno šolanje na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo, Umetniški gimnaziji (likovna smer), kot tudi SVŠGUGL-smer sodobni ples. Že kot mlada ustvarjalka je pobirala odličja na tekmovanjih OPUS1, plesna miniatura za mlade plesne ustvarjalce, v organizaciji JSKD RS, in je za svojo umetniško kreativnost na področju sodobnega plesa bila dvakrat nagrajena s srebrno značko: Meta Vidmar JSKD RS. Njen umetniški opus zajema gledališko in plesno, kot tudi filmsko ter video sceno; izkazala se je ne le kot plesalka, ampak tudi kot igralka in koreografinja, znotraj svojega dela pa razvija metodo, ki jo poimenuje montažna koreografija. S svojimi avtorskimi plesnim in eksperimentalnimi filmi je uspešno gostovala po različnih filmskih festivalih po svetu. Njen avtorski projekt vizualnega pripovedovanja, med P R O S T O R, je bil razstavljen tako v Londonu, kot v Mariboru. Medtem, ko njen veliki met na področju filmske režije predstavlja priznani dokumentarec Aerowaves at 25+ (2022), z evropsko plesno mrežo Aerowaves deluje na več pomembnih projektih že od leta 2017. Tudi ji je njen diplomski kratki film Luminary (2016) prinesel nominacijo za najboljšo režijsko delo v kategoriji do 25 let na filmskem festivalu Underwire. Režirala je video kampanjo Športni duh ne izbira telesa, premierno predstavljeno na RTV Slovenja. Umetnica več-disciplinarnega ustvarjanja sodobnih dni, Enya Belak, je tudi avtorica številnih glasbenih in plesnih videospotov, prepoznavna po svojem inovativnem pristopu k snemanju plesnih izvedb v navidezni resničnosti. Zadnja leta je sodelovala s številnimi plesnimi festivali in organizacijami v Sloveniji ter po svetu. Prejela je več nagrad za ples in video, med drugimi tudi Nagrado Ksenija Hribar, Društva za spodobni ples Slovenije za perspektivno plesalko 2013.

Razkriti trenutki. (foto: Borut Bučinel)

Veliki oder Stare mestne elektrarne Ljubljana/SMEL je bil tokrat prepleten s kabli in snemalno tehnologijo, desni del odra pa je okupirala nova odrska postavitev. Na tem delu sta stala dva stikajoča se bela video platna, ob video projekciji notranjih sten in strešnega podpornika ter resaste zavese v ospredju, se vtisne vizija notranjega prostora, pravzaprav sobe. In je skozi resasto zaveso prva vstopila v namišljeno scensko vizijo Krýstina Peldová v poletni belini, ki poudarja njeno ženskost. Njeno gibanje je nemirno, kot bi iskala, se spominjala, ampak ne našla. To ni bil ravno ples , temveč vznemirljivo gibanje gnetenih plesnih ekspresij, kot bi se zavrtel lastni film ne ravno zaželenih spominov. In to nemirno iskanje, brskanje po mislih ter spominih, kot izgleda jo v tolikšni meri izčrpalo, da se usmerila k tlom v meditativno telesno statiko ob glasbi v živo, glasbenika Kristijana Krajnčana, ki oplaja, pomirja, odzvanja ritme napetosti, in bremen; sočasno z glasbo tudi oblikovanje ter niansiranje svetlobe Boruta Bučinela potencira nastopajoča stanja tesnobe in temačnih obzorij.


Na velikem odru aktivno operira Enya Belak med tehnologijo in soustvarjanjem pokrajine misli ter senc, ko se približuje, oddaljuje ali celo vstopi v prostorno iluzijo uprizoritve. Z ozirom na njeno nenehno gibanje ter menjave aparatur, še celotna scena zavibrira z (nevidno) napetostjo, ki se širi po ozračju. Posebni trenutek navidezne scene nastopi, ko video projicira veliko očesno okroglino, oko pogleda, ki možno opozarja na sam pogled, in je neke vrste opazovalec, mogočni čuvar. Tudi se na zaslonu kmalu pojavi druga Peldová, nato še ena in še ena… nato v lahkotnih prosojnih bordo oblačilih sledi množica njej enakih, ki se prepletajo z njo, ko vsaka od njih razpoznavno opleta s svojimi sencami, miselnimi vzorci. Ob tem neposrednem srečanju obraz Krýstine pridobi črni odsev, v kontrast njenemu belemu oblačilu. Je mogoče v njih prepoznala svoje miselne strukture, dobi se vtis da jo ravno ne navdušuje srečanje z lastnimi miselnimi vzorci, spomini , oziroma same sebe v nastalih mobilnih projekcijah. Kar še posebej sugestivno izzveni, ko si z dlanmi prekriva obraz, ob lepljenju njenih projiciranih video obrazov na lastna lica.

(foto: Borut Bučinel)


Razkriti trenutki je tovrstna večplastno zasnovana umetniška uprizoritev na slovenski sodobno plesni in vizualni sceni, je plesno vizualni hibrid, kot ga poimenujejo v letaku, kjer se realnost bivanja neposredno sooča s pokrajino misli ter stisk posameznika v prostoru video inscenaciji in ob filmski režiji. Nekaj podobnega se je dalo videti 15.12. na odru Linhartove dvorane, v baletni uprizoritvi božične pravljice Hrestač in jaz, ko se je sledilo digitalnim animacijam ter projekcijam na prosojni gledališki tančici, in so pravljični junaki plesali okoli balerine tudi z njo zaplesali, vendar med realnostjo in animacijo na odru, pa je še vedno jasno zaznana razlika.
V predstavi Razkriti trenutki so animirana obličja identična akterki, so njene pokončne vizije v prostoru dualnosti, v manifestaciji teme in svetlobe; ki se medsebojno dotikajo, skupaj premikajo, in bi v tej gruči entitet bilo težko razpoznati akterko. Ustvarjalki Krýstina Peldová in Enya Belak sta se preko giba in video projekcij poglabljale ter raziskovale kontraste med vidnim in nevidnim, med prosojnim in čutnim, ob tem pa razkrivale nezaželene spomine, mučne trenutke akterke, na oder pa postavile unikatno odrsko vizijo Razkriti trenutki.