Prazna vreča subvencij. Jamranje sodobnjakov. Kam je izginil plesni studio

Maja Delak je prepričana, da je potreben celovit pristop k reševanju sodobnega plesa.

Z minulim letom je ministrstvo za kulturo drastično zmanjšalo subvencije ali pa jih sploh ni dodelilo slovenskim akterjem sodobnega plesa. Razburjenje je bilo precejšnje, a v že videni maniri "sodobnjaki" ne znajo stopiti skupaj in reči bobu bob. Zavod Flota, Plesni Teater Ljubljana, Zavod Exodos, Zavod Federacija so se priključili tiskovni konferenci, ki jo je pred novim letom organiziral Mini teater pod nazivom Novinarska konferenca ob zmanjšanju sredstev Ministrstva za kulturo RS za naslednja štiri leta o tem, kaj takšna kulturna politika pomeni za slovensko družbo in kaj bodo naslednji koraki, ostali pa so se izgubili nekje v konstantnem vmesnem prostoru, "češ nekaj bomo že potuhtali, saj nima smisla, da se borimo".

Tiskovna konferenca v Mini teatru.
Komisija za uprizoritvene umetnosti v sestavi Jernej Novak, predsednik ter člani Ira Ratej, Pia Brezavšček, Zala Dobovšek in dr. Krištof Jack Kozak je bila deležna opazk, da je nestrokovna in pavšalna ter strankarsko opredeljena, pa čeprav je nekaj članic prav tistih, ki sodijo med pišoče plesne kritike. Direktor Zavoda Flota Matjaž Farič je na tiskovki povedal, da "bo, če ne dobi sredstev za izvedbo mednarodnega festivala sodobnega plesa Front@, onemogočeno črpanje evropskih sredstev, del jih bodo morali celo vrniti v Bruselj". Zaprosili so za 155.000 evrov, vloga pa jim je bila v celoti zavrnjena. Podali so ugovor na oceno komisije in čakaj na razplet.
Koreograf Matjaž Farič je upravičeno zaskrbljen. Če ne dobi državnih sredstev, ne dobi evropskih, in Festivala Front@ ne bo.
Zavrnjena je bila tudi plesalka in koreografinja Snježana Premuš, ki vodi Zavod Federacija. "V novem obdobju 2014–2017 smo zgradili temelje za nov, bistveno razširjen in še bolj povezan program, ki vključuje več kot 20 ustvarjalcev treh generacij, a nismo bili podprti," je povedala za časnik Dnevnik.
Ustvarjalnosti Snježane Premuš mogoče ne bodo podprte.
Dejstvo, mimo katerega ne more niti slovenski sodobni ples, je, da je vreča z vladnim denarjem prazna. Pri tem pa me vedno znova preseneča poimenovanje vseh teh zavodov, društev, skupin, ki sebe poimenujejo nevladne organizacije, a financira jih izključno država oziroma davkoplačevalci. Malo skregano z logiko, a sodobnjaki gotovo imajo odgovor. Minister za kulturo Uroš Grilc pojasnjuje na MMCju: "Proračun ministrstva za kulturo je v letu 2013 dosegel najnižjo točko in dejstvo je, da nikoli doslej nismo imeli tako malo proračunskih sredstev za področje kulture; sprejeti proračun za leto 2014 predstavlja v tem zadnjem obdobju neko minimalno rast, res pa je, da smo v naslednjem obdobju z vidika razvojnih projektov na področju kulture zelo odvisni od uspešnosti črpanja evropskih sredstev nove finančne perspektive."
Maja Delak, ki vodi Zavod Emanat, pravi, da so pogoji vse slabši.
         
V oči pade tudi intervju s koreografinjo, plesalko in pedagoginjo Majo Delak za spletni portal veza.sigledal.org, ki ga seveda financira ministrstvo za kulturo, v katerem med drugim razmišlja: "Pogoji so sicer za vse slabši, velikih sistemskih premikov pa ni in jih v tej družbeni in ekonomski klimi verjetno tudi ne bo. Hkrati pa je pričakovati, da bodo ustvarjalci sami uredili stanje sodobnega plesa, popolna iluzija. Pasivnost tistih, ki imajo moč, bo pomenila razpad tega področja. Parcialno reševanje … dolgoročno ne bo učinkovito. Nujno je potreben celovit pristop."
Fotografija modularnega objekta je simbolna.

Na ministrstvu imajo rešitve, saj so kot enega od ciljev resolucije o Nacionalnem programu za kulturo 2014-2017 izpostavili večji obseg vrhunske produkcije na področju sodobnega plesa in večjo prepoznavnost sodobnega plesa. To nameravajo doseči s ciljnim razpisom za dvig obsega in kakovosti produkcije in postprodukcije sodobnega plesa na nacionalni ravni ter s postavitvijo montažnega studia (modularnega Objekta) kot vadbenega in produkcijskega prostora. Ali gre za enak vadbeni prostor, ki je bil že kupljen pri podjetju Trimo še v času Maribor – evropska prestolnica kulture, ni čisto jasno. Za pojasnila kaj se je dogajalo oziroma kaj se dogaja s tem montažnim studiem sem prosila za razlago tako Trimo kot Ministrstvo za kulturo in odgovore bom strnila v enem od prihodnih člankov. Menda Ministrstvo za kulturo skupaj z Mestno občino Ljubljana išče primerno lokacijo zanj.
V okviru razpisa z Ekonomsko-socialnega sveta (ESS) pa naj bi ministrstvo del sredstev namenilo tudi zaposlitvi mladih plesalcev. Papir prenese vse, kako pa bo v praksi, pa najbolje, da odidete na katero od sodobnih plesnih predstav, ki jih v slovenskem plesnem prostoru kljub krizi mrgoli, in se sami prepričate kaj nastaja na polju sodobnega plesa.

View Gallery 6 Photos