Zimska plesna šola zaprla vrata, ponudila pa vrhunske plesne delavnice

Maša Kagao Knez že leta poučuje na ZPŠ. (Foto: Saša Huzjak)

Letošnja 31. Zimska plesna šola / ZPŠ je tako kot vseh minulih 30 let potekala v Mariboru v času šolskih počitnic, letos pa od 19. do 22. februarja v stavbi Karantena, kjer je tudi sedež organizatorja Zimske plesne šole, JSKD OI Maribor, kjer domuje tudi več kulturnih društev in Plesna Izba Maribor. Pobudnica prve ZPŠ, tudi vodja ter organizatorka programa skozi vsa ta leta, je Minka Veselič Kološa, strokovna sodelavka za ples pri JSKD OI Maribor, ki izbira program in učitelje, vsak njen izbor pa potrjujejo zadovoljne skupine plesa željnih mladih plesalcev, tudi vseh tistih, ki želijo dobiti informacije o novih trendih na plesni sceni.

Letos je iz enega plesnega "klasa" do drugega preletavalo okoli 80 udeležencev med desetimi različnimi delavnicami, ko se je prva ura začela četrt čez devet zjutraj in se zadnja končala ob pol osmih zvečer. Tudi letošnje šolske zimske počitnice so bile deljene, zato so prvi dan na dopoldanski program ZPŠ zamujali tisti, ki se jim obvezni šolski pouk še ni končal, zadnjega dne pa niso dočakali oni, ki so v ponedeljek znova začeli s šolskim poukom in morali pravočasno odpotovati proti domu, saj so tečajniki prihajali z vseh slovenskih območij. Deljene počitnice so bile tudi vzrok, da letos ni bilo zaključne produkcije v Unionski dvorani, ker bi ponedeljkove plesne vrste bile le preveč razredčene. Zato so bile posnete zaključne delavnice in že postavljene koreografije, posnetki pa posredovani vsem udeležencem ZPŠ.
Minka Veselič Kološa je že 31 let vodja Zimske plesne šole. (Foto: Marija K. Orašanin)
Organizacija ZPŠ teče gladko in v zadovoljstvo vseh prisotnih, na moje vprašanje, kdaj stečejo priprave na ZPŠ, je Minka Veselič Kološa odgovorila: "Na novo ZPŠ se pripravljam, ko se ta že končuje, ko se dogovarjam z učitelji za naslednje leto in tudi razmišljam ter pripravljam  plan za novo prihajajočo zimo. Do poletja je potek v glavnem že definiran, jeseni se še zakoliči, da bi se decembra vse zainteresirane  obveščalo, v novem letu pa potekajo še zadnji organizacijski prijemi, in tako kot vsa ta leta doslej, je letošnja ZPŠ tudi danes tu pred nami." Učitelje na ZPŠ Minka izbira po svojih dolgoletnih izkušnjah, ko izsledi novega učitelja, potem ga tudi večkrat povabi v ta zimski plesni program, kajti namen ZPŠ je izpopolnjevanje plesalcev, ki se ob istem učitelju lahko še kontinuirano nadgradijo. 
… (Foto: Saša Huzjak)
Jutranji plesni pouk se, tako kot je že plesna praksa, začne v duhu prijetnega telesnega ogrevanja, in za tak umirjen gibalni jutranji začetek je poskrbela Mariborčanka Tina Valentan, diplomantka amsterdamske šole SNDO, ki sicer z družino živi in deluje v Ljubljani, vodila pa jutranje plesne ure: Pozdrav Telesu. Je vadbeni program, ki ga je po svojih izkušnjah in poznavanju različnih somatskih praks še posebej prikrojila za potrebe plesalcev, sestavila pa iz nabora vadbenih vaj in pristopov, ki telesu dobro denejo, sproščajo, širijo zavest, dajejo možnost notranjega poglabljanja in povezovanja različnih telesnih sistemov.
… (Foto: Saša Huzjak)
Tina je bila še pred nekaj leti tudi sama med vrstami tečajnikov, plesalcev ZPŠ, tokrat pa prvič v vlogi pedagoga. "S svojo prvo pozicijo plesnega učitelja na letošnji Zimski plesni šoli sem več kot zadovoljna, saj je to lepa priložnost, da lahko delim svoje znanje, obenem pa se spoznavam s plesalci in pridobivam še nova spoznanja na plesnem področju, tudi v moji novi učiteljski vlogi," je komentirala Tina.
Anja Moderndorfer v akciji. (Foto: Saša Huzjak)
Pedagoginje, plesalke in koreografinje Kjare Starič Wurst ni treba posebej predstavljati, saj o njenem delovanju na plesni sceni govorijo njene stvaritve in učne ure, namenjene tečajnikom za njihovo plesno profesionalno rast. Kjara je že kar večletna članica učiteljske ekipe na ZPŠ. V svojem učnem programu prepleta stilizirano tehniko klasičnega baleta, jo povezuje z modernimi trendi in fluidno tehniko sodobnega plesa, kar je tudi letos zaobjela v svojih dveh plesnih delavnicah dveh težavnostnih stopenj: Sodobni balet I in II.
… (Foto: Saša Huzjak)
Kjara že leto in pol živi v Milanu in  plesno deluje v Italiji. Pravi, da se veseli vsakega srečanja s svojimi plesalci Kjara´s Dance Project, ki so letos prisotni na ZPŠ in jih tudi drugi učitelji kar hvalijo. "Vsekakor bi si želela delati in ustvarjati v Sloveniji, očitno tudi plesalci moje skupine KDP, saj so naši kontakti še vedno živi, pa čeprav tečejo na razdalji," je v pogovoru dejala Kjara in še dodala: "Spomnim se, kako sem tudi sama pred 22 leti prvič prišla na ZPŠ in bila del plesnih vrst, prav lepi spomini so to. Po lastnih izkušnjah kot plesalka in pedagoginja lahko potrdim, da so plesne delavnice zelo pomemben del vsakoletne plesne nadgradnje, saj se ravno na delavnicah velikokrat dogajajo opazni plesni premiki." 
… (Foto: Saša Huzjak)
Plesalka in koreografinja Maša Kagao Knez je po svoji delavnici Afro-Sodobni ples skupaj z uigrano mariborsko bobnarsko ekipo med zadnjimi zapuščala dvorane Karantene, saj je bila njena ura glasbenih in plesnih ritmov med zadnjimi po urniku. Maša je ena tistih  "tradicionalnih" pedagogov, ki že leta poučuje na ZPŠ, najprej so to bili pristni zahodnoafriški plesi ob živih ritmih mariborskih bobnarjev, tokrat pa je povezovala sodobne plesne tehnike z zahodnoafriškimi plesi.
… (Foto: Saša Huzjak)
Njen klas so v živo spremljali bobnarji: Blaž Kores ter trio Brin, Matic in Nejc Kološa. "Vsako leto se znova veselim plesnega vzdušja na ZPŠ, prav rada prihajam v Maribor in poučujem v teh prijetnih dvoranah, tudi uživam v plesni vnemi tečajnikov, kjer ne manjka ne zabave in ne smeha. Letos so me bobnarji še posebej navdušili z zvoki balafona."
… Simon Wehrli … (Foto: Saša Huzjak)
Prvič sta na ZPŠ poučevala dva znana pedagoga iz tujine: Simon Wehrli in Miloš Isailović. Plesalec, koreograf in pedagog Simon Wehrli prihaja iz Švice, vodil je sodobno plesno delavnico: Flying Low in improvizacijsko raziskovalno delavnico: Tukaj in zdaj, je diplomant Scuola Teatro Dimitri v Švici, magistriral pa iz sodobnega plesa na Trinity Laban GB, sodeloval je tudi z mnogimi znanimi koreografi, med drugim z Davidom Zambranom. Svoj sodobni plesni program preko spiral in telesnih krivulj postopoma razvija ter osredotoča na fluidno povezavo med gibalcem in tlemi; gibanje pa naravno, tekoče, se tudi pospešuje v hitrostih in po zaporedjih, za lažje razumevanje posameznih sosledij pa Simon uporablja razpoznavne besede ali celo glasove, tudi zaveje še kako melodijo.
… je bil prvič na Zimski plesni šoli … (Foto: Saša Huzjak)
Posebno ustvarjalno doživetje so bile njegove ure vodene improvizacije, ko je spodbujal ustvarjalni duh svojih tečajnikov, ko so se primerno pripravljali, sproščali ter v svojih kratkih plesnih domislicah tudi veselo razdajali, tudi kak prisotni mentor in pedagog je vidno užival ter pospešil vsesplošni ustvarjalni utrip, ustvarjalnih miniatur pa se je nabralo skoraj za plesni večer. O svojih vtisih na ZPŠ je Simon dejal: "Odlična delovna atmosfera veje po prostorih ZPŠ, in čeprav se med seboj komaj poznamo, se je med nami v teh štirih delavnih dneh vnelo enkratno plesno vzdušje, kar me izpolnjuje in navdušuje."
… prav tako tudi Miloš Isailović … (Foto: Saša Huzjak)
Beograjčan Miloš Isailović je plesalec širokega plesnega razpona, ki je po končani baletni šoli Lui Davico BG, postal tudi solist baletnega ansambla Narodnog pozorišta Beograd, ker pa so ga bolj zanimale sodobne plesne tehnike, se je priključil BITEF Teatru in njihovi plesni skupini, v svoji plesni karieri je sodeloval med drugim tudi z Jirjijem Kylianom in Edwardom Clugom, v zadnjem Clugovem koreografskem projektu tudi zaigral glavno in naslovno vlogo Peer Gynt. Na ZPŠ je vodil improvizacijsko raziskovalno delavnico, ki jo je začel z vajami za moč in fizično pripravo, potem pa se usmerjal na ozaveščanje dihanja in tehniko v kontaktu s tlemi, koreografijo pa snoval na zahtevnih in tehnično dovršenih plesnih oblikah v orisu karakterno barvanih situacij. O svojem delu na ZPŠ je dejal, da je teklo v prijetni atmosferi  in da je prav počaščen, da je lahko delal s tolikim številom plesnih talentov ter spoznal nove kolege, tudi že uveljavljena imena plesne scene.
… (Foto: Saša Huzjak)
Minka Veselič Kološa ne pozabi niti na najmlajše, ko že nekaj let ZPŠ posveča gibalnemu ozaveščanju otrok in spodbujanju njihove  domišljije. V ta namen že četrto leto teče v popoldanskem terminu na ZPŠ posebni program Plesalnica za otroke in Delavnica za mentorje, ki ga vodi Saša Lončar, priznana plesna pedagoginja in koreografinja, tudi ustanoviteljica in umetniška vodja KD Qulenium v Kranju in Ljubljani.
… (Foto: Saša Huzjak)
Na plesni delavnici za otroke je Saša tokrat vodila šolarje v starosti od 6 do 8 let: "Lani je potekala delavnica za predšolske otroke," je dejala Saša. "Z Minko se vsako leto poprej dogovoriva, v katero smer bo tekla delavnica, kajti vsako leto je drugi pristop in je nova oblika. Prvi dan je z otroki kar tipajoč ali recimo nekoliko previden in čuječen, potem se otroci odprejo in program lepo steče. Letos smo ustvarjali barve in barvali, seveda v igrivi domišljiji in njihovi gibalni domišljenosti, ko se sprašujemo, kako se barve premikajo, obnašajo; in svet domišljije spletamo z vsakdanom, potem pa na drugi delavnici potek še strokovno obdelamo s prisotnimi  mentorji."  
… (Foto: Saša Huzjak)
Posebno vzdušje na ZPŠ, mladostno pristno glasno in nasmejano, pa se dogaja v času odmorov med delavnicami, ko se prepotena mladost, nasmejani in sijoči plesalci vsujejo po hodnikih ter najprej napotijo  v pisarno, kjer jih že čaka lonec vročega čaja, tudi kak sadež, sladkorček ali piškot za odžejanje ter energijo, ko je za vse tako domače in dobro poskrbljeno. Dodatni program pa je tekel ob Tini Dobaj in njeni shiatsu masaži za dobrodošlo telesno sprostitev in odpravo kake telesne bolečine.
Jan Rozman v performansu Senzasenso.
V času ZPŠ je bilo poskrbljeno tudi izven plesnih delavnic, za skok na umetniško plesno sceno, ko je v soboto 20. februarja gostoval gibalni performans Senzasenso Jana Rozmana na malem odru Narodnega doma Maribor. Prihodnji večer pa še stekla gostujoča uprizoritev v  sklopu sezone sodobnih uprizoritvenih umetnosti Nagib na oder v Veliki dvorani Lutkarskega gledališča, performans Metamorfoze 3˚. Retorika (koncept in realizacija: Bara Kolenc in Atej Tutta). Gledalci, med katerimi so bili tudi udeleženci 31. Zimske plesne šole, so napolnili obe prizorišči in obe uprizoritvi dobro sprejeli.
Metamorfoze 3º: Retorika, predstava Bare Kolenc in Ateja Tutte. (Foto: Atej Tutta)
View Gallery 24 Photos