Sodobni ples in hip hop z roko v roki. Med gibalci tudi sindikalist Semolič

Iniciatorka Magdalena Reiter zagotavlja raznolik festival Vibra. (Foto: Žiga Koritnik)

Plesalka, koreografinja in pedagoginja Magadelan Reiter si je za konec avgusta omislila plesni festival, ki ga je poimenovala Vibra. V poplavi festivalov, delavnic in raznoraznih plesnih projektov se je seveda takoj postavilo vprašanje, ali Slovenci potrebujemo še en plesni slet. Magdalena, ki je po rodu Poljakinja, a že dolga leta živi v Sloveniji, odgovarja na naša vprašanja brez dlake na jeziku.

Vibra se napoveduje za konec avgusta.
Od kje se ti je porodila ideja za Vibra festival? Zakaj ravno konec avgusta?
Vibra je nastala iz ideje, da se je treba odpreti, povezati, odpreti oči za druge ljudi, druge plesne zvrsti, širše razmišljati o plesu. Saj je ples sam po sebi povezujoč. Mladi plesalci morajo imeti priložnost, da izkusijo različne plesne zvrsti. Čeprav Vibra ni namenjena samo mladim plesalcem, ampak tudi ljubiteljem, imamo tudi delavnice za najmlajše. Glavna ideja je, da se ne razdružuje, ampak združuje in ponudi vrhunsko plesno izobraževanje, zabavo in platformo za srečanje na različnih nivojih. Želela sem si tudi, da bi se veliko dogodkov odvijalo tudi na zunanjih površinah v centru mesta. Da bi ples prišel med ljudi v mesto. Mislim, da je Ljubljana idealno mesto za take dogodke. Še vedno mi je zamisel blizu, ampak organizacija takega dogodka je veliko bolj zahtevna – organizacijsko in finančno. Naslednje leto bomo zopet poskusili prepričati MOL in Turistično zvezo, da je to dobra ideja za Ljubljano. Zakaj pa ravno konec avgusta – ker vsi pridemo iz različnih potovanj in počitnic in rabimo navdih za prihajajoče mesece ter dober trening.
Med pedagogi bodo tudi Kjara Starič…
Zakaj bo Vibra drugačna od drugih, če seveda bo?
Vibra ima neke skupne točke z drugimi poletnimi plesnimi tečaji po svetu. Skupne so: izbira odličnih pedagogov in širok spekter plesnih stilov v različnih stopnjah težavnosti. Od sodobnega plesa do hip hopa, preko moderna, baleta, partneringa, joge z BMC, delavnic za otroke do salse in zumbe. Kaj je pa drugačnega na Vibri? Imamo brezplačne koreografske konzultacije za mlade plesalce, kjer imajo mladi plesalci lahko individualen stik z Vibrinimi pedagogi. V programu so tudi plesne delavnice za otroke in mladino. Naslednja zanimivost so delavnice na zunanjih površinah. Željko Božić bo vodil Tri delavnice hip hopa na ulici v centru mesta. Nekatere delavnice, katere je pripravila Mreža sodobnega plesa, pa se bodo dogajale v Parku Tivoli. Upam, da bo naslednje leto na zunanjih površinah še več dogodkov. V slovenskem plesnem kontekstu drugačna, popolnoma nenavadna in obrvi vzdigajoča je seveda kombinacija vsega – Vibrinih pedagogov, organizatorjev in prostora. Esenco Vibre tvorijo odlični Kjara Starič, Lukas Zuschlag, Željko Božić, Saša Lončar, Duško Teropšič, Snježana Premuš in moja malenkost. Svoje delavnice ima tudi Mreža sodobnega plesa. Večina delavnic poteka v Kazini. Ta kombinacija se ljudjem zdi ali nesprejemljiva ali navdušujoča. Vendar se projekt dobro razvija in imamo že ideje za naslednje leto.
… baletni solist Lukas Zuschlag…
Marsikdo ne ve za Dušana Semoliča, da obvlada tudi ne-sindikalno delo. Kako si ga ti našla?
Za to je "kriva" Jedrt Jež Furlan, ki je z mano že od samega začetka Vibrine poti. Ona je kontaktirala Dušana Semoliča, če bi vodil delavnico taichija. Jaz sem bila samo navdušena nad tem, da je privolil. Pa še delavnica je brezplačna, saj bo vsem zainteresiranim predaljal svoje znanje zastonj. Ne-sindikalno delo v sindikalnem duhu. Malokdo namreč ve, da g. Semolič poseduje poleg črnega pasu v karateju tudi odlično znanje taichija.
… Dušan Semolič…
Mene navdušuje, da si ena redkih, ki v program ključuje tudi “popularne” plesne trende. Vi sodobnjaki, se mi zdi, da se kar bojite raznih hihphopov, jazzov, šov plesa. Zakaj je pri tebi drugače?
Izven Slovenije sem srečala veliko primerov take dobre prakse. Sodobni ples ni nič prikrajšan, če stoji poleg hip hopa. Meni je hip hop zelo všeč in bi rada sama znala plesati kot Željko Božić. Mogoče se v Sloveniji toliko sodobnih plesalcev boji jazza ali latinskoameriških plesov, ker so tam v bistvu njihove korenine? Veliko slovenskih plesalcev sodobnega plesa izhaja iz showdancea, pa se verjetno potem hočejo distancirati od "popularnih" plesnih trendov.
Ali te zato tvoji “sodobni” kolegi kaj drugače gledajo?
Začnimo raje na drugi strani: sama, brez podpore različnih ljudi ne bi mogla izpeljati Vibre. Glede na to, da nismo dobili nobene finančne podpore, stoji cela Vibra na dobri volji različnih ljudi. In je absolutno neverjetno, koliko podpore sem dobila s strani Kjare Starič, Željka Božiča, Saše Lončar ter vseh ostalih pedagogov in soorganizatorjev. Da ne govorim o tem, da je Silvestra Perčič, vodja Kazine, pred nami široko odprla svoja vrata. Pa še Sandra Đorem iz Mreže sodobnega plesa je podprla projekt in že od 13. avgusta organizira pred-Vibrine delavnice. Odzivi iz sodobno plesne scene so pa, milo rečeno, različni. Z Mrežo tesno sodelujemo, drugače pa so oporne točke ljudje, ki sem jih zgoraj omenila ter filmska produkcija Staragara.
… Željko Božič…
Koliko udeležencev pričakuješ?
Na Vibri imamo pripravljenih 180 do 200 mest na delavnicah, vključno z delavnicami za otroke in mladino, pri tem ne štejem delavnic Mreže. To sicer ne pomeni, da lahko k nam pride 200 ljudi, ker večina naših udeležencev rezervira 2, 3, 4, nekateri tudi 5 delavnic! To pomeni, da bodo dejansko nekateri plesalci ves teden delali modern, balet, sodobni, partnering in hip hop ali še kakšno drugo kombinacijo delavnic. Zanimivo je tudi to, da so za nas že prvo leto zvedeli plesalci iz tujine in nameravajo priti v Ljubljano na Vibrine delavnice. Koliko bo dejansko udeležencev? Glede na to, da to je pilotno leto Vibre – se pustimo presenetiti!
… avtorica predstave Dvojnik Snježana Premuš…
Kako gledaš na slovensko plesno sceno?
Mislim, da je raznolikost celotne slovenske plesne scene njen velik plus in da je to raznovrstnost treba negovati in spoštovati. V Sloveniji ustvarjajo vrhunski koreografi sodobnega baleta in moderna, ki jih občinstvo obožuje. Plesalci standardnih, latinskoameriških plesov ali hip hopa dobivajo najvišja svetovna priznanja na tekmovanjih in lahko bi še naprej naštevali. Na področju sodobnega plesa vsako leto nastajajo zelo kvalitetne in raznolike predstave. Nujno je treba prepoznati kvaliteto in visoko postavljati merila, ampak na pravilen način. Ne izločevalno, ampak povezovalno.
… Dani Mišon…
Zakaj sodobnjaki vse manj plešete in zakaj “popularci” vse bolj plešejo?
V sodobnem plesu je ključnega pomena relacija med gibom in vsebino. Zato je gibalni vokabular predstave odsev teme, emocije, relacije. In ta plesna forma je pri vsaki predstavi postavljena pod drobnogled. Sodobni ples se razvija točno zaradi tega preizpraševanja forme, iskanja novih tem, inspiraciji in sredstev, avtorji se skozi svoj opus redefinirajo. Najmanj vznemirljivo je gledati predstave nekoga, ki se skozi leta ni razvil, ni spremenil svojega jezika. Proces predstave ne pripelje vedno do spektakularnih plesnih kompoziciji, ker tega ne zahteva vsebina.
Vedno so me zanimale koreografija, gib, ples, ampak cenim tudi konceptualne avtorje. Na primer predstavo Jérômea Bela Show must go on sem obiskala zgolj iz občutka poklicne obveznosti. In presunilo me je, kako je Bel zaznal potrebo ljudi po občutku pripadnosti, skupnosti in je iz tega znal narediti gibalno (ne plesno!) pop predstavo, na kateri se publika obnaša kot na vrhunskem rock koncertu! To je eden od primerov plesa brez plesa, ki je inteligenten, humoren in zaznava temperaturo današnjega časa.
Jerome Bel in predstava Show must go on je navdušila Magdaleno Reiter.
Si že slovenska plesna ustvarjalka ali si še vedno poljska ali pol pol ali je to sploh pomembno?
Že dolga leta imam svojo bazo v Sloveniji. Zdaj je to moje okolje, tukaj sem pognala svoje korenine. Tukaj so ljudje, s katerimi zelo rada delam, s katerimi sem se razvijala skozi zadnja leta, tukaj imam svojo ožjo družino in prijatelje. Ampak seveda sem Poljakinja, čeprav sem se odselila pri komaj 19-ih. In stalno pogrešam te neskončne, bele, peščene plaže Baltika, po katerih jahamo s sestrami. To imam pač v krvi.
Poučuješ tudi v Avstriji. Lahko končno naredimo kakšno primerjavo z našim visokim plesnim šolanjem ali smo še vedno nekje na začetku?
Sem absolutni zagovornik šolanja plesalcev in koreografov. Mislim, da brez znanja različnih plesnih tehnik, improvizacije ter teoretske podlage od zgodovine plesa, preko kompozicije, anatomije, do analize glasbe ter splošnega študija, plesalec nima v rokah na razpolago vseh orodji za delo. Tako znanje pa lahko ponudi akademija. Sem zagovornik izključno vrhunskih šol, s celostim, premišljenim programom in odličnim pedagoškim kadrom.
Plesalka, koreografinja in pedagoginja Magdalena Reiter organizira plesni festival za vse in vsakogar.
Kdaj bo luč sveta zagledala tvoja naslednja plesna predstava?
Namerno sem si vzela pavzo od svojih predstav. Zadnje dve leti so me zaznamovale popolnoma drugačne življenjske izkušnje. Vendar je zdaj že čas za naslednjo predstavo. Matjaž Berger, s katerim sodelujem tudi pri njegovih predstavah, mi je ponudil produkcijo in premiero v APT-ju, česar se zelo veselim. Tako, da bo premiera naslednje predstave v prihajajoči sezoni. Pred tem pa se veselim Vibre!

View Gallery 10 Photos