Samo Polutak Kos. Na olimpijskih igrah v breakingu bo huda konkurenca, zato je treba trenirati že od včeraj!

Samo Polutak Kos (foto: Girafon)

Pogovor z legendo slovenskega hip-hopa in breakinga o novici, ki je osvojila plesni svet.

Naj te kar na začetku intervjuja vprašam ob novici, da postaja breakdance olimpijska disciplina oz. šport, kakšno je tvoje mnenje?
Na začetku te moram malo popraviti, namreč breakdance beseda se uporablja zgolj za komercialni del občinstva, originalni izraz je breaking, ki je del hip-hop kulture, zato se tudi imenuje tekmovanje na olimpijskih igrah (OI) v Parizu 2024 v breakingu. Zakaj? Ker so uporabili originalni izraz pionirjev 70-ih iz Amerike, zato se imenuje breaking za novo olimpijsko disciplino in ne breakdance. Drugače pa je to za nas zelo prijetna novica, saj imajo naši plesalci in njihovi trenerji možnost biti del olimpijskih iger in olimpijske družine, je pa res, da se morajo že od včeraj in ne od danes začeti pripravljati na to tekmovanje, ker je konkurenca zelo huda. Nekateri se počasi sicer že pripravljamo nekaj časa, to že delamo in izvajamo načrtno s svojimi učenci, jaz konkretno namenjam veliko časa Tilnu Grašiču skupaj z Urošem, ker je z mano že 11. leto (Original Funky Rockerz Crew), zato verjamem in upam, da ga vidim tam, ima možnost biti tam, zdaj je v pravih letih in pravilno je začel dojemati breaking, preostale učence iz plesnega kluba Tina, naši Funky Rockerz mlajši, njih pa počasi pripravljam na Youth Olympic Games 2026 v Senegalu. Bo sicer zelo težko doseči ta cilj, ampak saj veš, da upanje umira zadnje in da je vse mogoče. Sploh pa moja trma in dobro volja. Moram pa poudariti tudi to, da smo, predvsem (jaz) zadnje tri leta in še z nekaterimi akterji (Uroš Skulj, Dejan Gregl in Dejan Zečević) opozarjali slovensko plesno sceno, da se pripravlja nekaj novega in da bodo velike spremembe na plesnem področju, zato je bilo to področje malo manj zanimivo zanje, (vsaj tak občutek sem vedno dobival, lahko pa, da se motim), saj večina teh ljudi iz Plesne zveze ne izhaja iz breakinga, hip-hopa, zato jih to ni tako zelo zanimalo. Je pa tudi res in moram to priznati, da smo lani s skupnim sodelovanjem s Plesno zvezo Slovenije organizirali prvo slovensko tekmo za tekmovanje v breakingu po pravilih WDSF-organizacije za tekmo v Nandžingu na Kitajskem izvedba je bila v Liberu, na Kitajskem so nas zastopali štirje tekmovalci, in sicer dva fanta, Tomi Činej in Jernej Jurak, ter dve dekleti, Katarina in Petra, in tako so se pri PZS stvari začele počasi premikati v pravo smer breakinga. Bil sem tudi s Tilnom Grašičem in Hanom Verbičem na tekmi WUG World Urban Games v Budimpešti, kjer smo videli pripravljalno tekmo na OI in kako naj bi bilo to videti 2024 v Parizu.

Mladinske olimpijske igre leta 2018 in ruski zmagovalec @bumblebee_outstanding

Koliko časa pa ste se trudili, da postanete del olimpijske družine?
Zadeva se pripravlja že dolgo, prvič se je breaking na OI pojavil na odprtju OI 1980 v obliki nastopa (New York City Breakers), prvič so izvedli to zamisel prek tekmovanja YOG (Youth Olympic Games v Buenos Airesu leta 2018 pod imenom @breakingforgold otroci do 18. leta), drugače pa so se pogajanja za to tekmovanje začela že veliko prej, in sicer s kvalifikacijami po vsem svetu že od leta 2015 pa do izvedbe 2018. Pohvale gredo tudi naši predsednici MTP Fioni Johnson za njen trud, saj vem, da je sama bila prisotna tako na YOG igrah v Argentini 2018 kot v Koreji na tekmovanju R16 world championship. Zato velika pohvala z moje strani za njen trud.

Nastop letos oktobra na Brdu pri Kranju pred predsednikom države Borutom Pahorjem in ministrico za šport Simono Kustec

Predvidevam, da Francija prednjači po številu plesalcev in si je zato tudi prizadevala, da se ‘zabrejka’ ravno v Parizu leta 2024?
Res je, Francija kot ena največjih držav na podlagi te kulture/športa se zaveda, da hip-hop kultura (štirje elementi sestavljajo to kulturo, in sicer breaking, mc’s, dj’s in graffiti) živi na vsakem vogalu Francije in da imajo več kot 1000 različnih dogodkov po vsej Franciji (naj jih nekaj omenim: BOTY Battle of the year, JSD Just de bout in še mnogo jih je …). In zato se je sama organizacija te države dejansko trudila in zahtevala breaking na OI, vem, da je bila velika kampanja, kjer so nastopali Bboy Mounir, DJ Sanka, Formless …, saj se zavedajo, da se s tem plesom ukvarja več kot deset milijonov ljudi po vsem svetu, številke so baje še mnogo večje, več kot 100 milijonov ljudi, ampak so nepreverjene informacije. Zato tudi dejstvo in številke iz Buenos Airesa, kjer trdijo, da si je zelo veliko ljudi ogledalo breaking, kar pomeni, da je breaking zanimiv, atraktiven tudi za navadne ljudi, sponzorje, medije, in to je razlog, zakaj je breaking na OI 2024, skratka razlog je veliko zanimanje.

Pravzaprav ste breakerji prehiteli športne plesalce, ki so se prvi borili, da postanejo šport; če se prav spomnim, že desetletja poslušam, da bi morali postati šport, a menda so razlike, ki delujejo v prid umetnosti, prevelike. Kaj meniš, da je bilo odločilno, da je break postal olimpijski šport?
Moje mnenje. Vemo, da se v breakingu pojavljajo veliki sponzorji, kot npr. Redbull, Adidas, Puma, Silverback, Snipes, Braun itd. Redbull ima na primer svojo različico tekmovanja, ki se imenuje redbull bc one, pa na primer sam (redbull.si najbolj Mateja Jeras) zelo podpiram slovensko ‘underground’ plesno sceno (ja, to smo vsi tisti, ki ves čas govorimo, kaj vse je ok in narobe), zanimanje za to tekmovanje je veliko, razlog, zakaj je temu tako, je prepoznavnost vsakega plesalca, ki se tam pojavi, npr. zmaga na tem tekmovanju in si s tem odpre vsa svoja vrata in lahko veliko zasluži, in to je eden od razlogov, zakaj Redbullbcone. To je samo en primer, tekmovanj je pa veliko po svetu, kjer si lahko odpreš vrata. Kar se tiče ostalih plesov, zakaj jih ni tam, ne vem, menim pa, da edini ples, ki bi lahko bil del OI, je akrobatski rokenrol, ker ima ta ples zelo zahtevne elemente, in to je tudi eden od predpogojev te nove breaking discipline na OI, ekstremnost, težavnost, atraktivnost itd. Zato si jaz tako razlagam, da ni ostalih tam! To je samo moje mnenje in naj mi ostali ne zamerijo teh besed in mnenja. Sem pač iskren in hip-hop 4 ev’a!

Natančno ne poznam pravil, ti pa verjetno dobro. Kakšni bodo kriteriji za ocenjevanje in na podlagi česa bo nekdo prvi, nekdo pa recimo zadnji?
Baje se pripravlja nov sistem sojenja, tako se omenja in govori po svetu, kaj je res, ne vem in ti ne morem tega potrditi, do zdaj so uporabljali ‘trivium system’, pred tem so na kakšnih ostalih tekmovanjih uporabljali ‘our system’ od Bboya Dyzeeja, ki je bil v Sloveniji januarja naš gost, zdaj pa baje, da se bo novi imenoval ‘sport dance system’, ampak so to samo nepreverjene informacije. Dobra novica za vse slovenske plesalce pa je, da lahko potrdim, da smo se pred kratkim dogovorili z lastnikom ‘trivium systema, da ga bomo uporabili in spoznali na našem tekmovanju 4. in 5. junija 2021 (WKBC World Kids Breaking Championship U18 Profesionals) na Kongresnem trgu v Ljubljani in v sodelovanju s francoskim partnerjem in soustanoviteljem WKBC-ja Formlessom, FM-agencijo, Nejcem Osovnikarjem in Mestno občino Ljubljana, tekma ima pet različnih disciplin in je odprtega tipa ter za vsakogar, poleg bodo še ostala tekmovanja v hip-hopu in house plesih, predvsem se bo veliko dogajalo v parku Zvezda in na trgu (delavnice, seminarji itd.), pa še ta informacija, da bodo na tekmi gotovo tekmovalci, ki bodo na OI 2024, saj jih imamo že zdaj okoli 100 prijavljenih iz Japonske, Rusije, Nizozemske, Italije, Francije, Venezuele, Irske, Čila, Amerike, Kitajske, Nemčije, Avstralije itd. Pa nismo do zdaj objavili veliko informacij. Upamo samo, da covid tega ne prepreči.

Juste Debout Pariz leta 2016

Ste že seznanjeni, kako bo potekala selekcija oz. kvalifikacije in koliko kandidatov iz posamezne države bo lahko tekmovalo?
Na to vprašanje ti ne znam odgovoriti, kako se bo to odvijalo, to je v domeni organizacije WDSF in PZS-ja, ko bodo te informacije uradno znane, ti lahko odgovorim.

Slovenski breakerji na eni od tekem Plesne zveze Slovenije

Koliko plesalcev pri nas se ukvarja konkretno z breakom in seveda je tudi nekaj plesalk?
Jaz mislim, da nekje okoli 150 do 250, če štejem vse klube in društva iz vse Slovenije, med dekleti jih je okoli 30 vseh starosti, od četrtega leta pa do 35, ostalo pa fantje.

BGirl Tamala je ena vodilnih slovenskih break plesalk

Verjetno je to odlično za celoten slovenski ples, saj bo naš olimpijski komite tudi pridobil nekaj evrov za te plesalce in posledično plesalci za svoj razvoj?
Kot vem, naš olimpijski komite (OK) sodeluje že vrsto let z našo krovno plesno organizacijo in namenja nekaj denarja za vse plesalce, ki so v reprezentanci, kako bo pa od zdaj, ko je breaking na OI, žal ne vem, to je v domeni PZS in ne nas plesalcev in trenerjev. Bomo videli, kako bo barka plula naprej, ko bo do tega prišlo, je pa veliko odvisno od OK-ja. Zdaj še ni odgovorov.
Kako se je odzvala Plesna zveza, že imaš kakšno repliko, nam jo lahko zaupaš?
Kot sem že omenjal v predhodnih vprašanjih in tudi povedal, da PZS lepo sodeluje z nami, za zdaj, zaradi razmer, ki jih je povzročil covid-19, pa vsi čakamo, da se vidimo in začnemo spet plesati, trenirati, tekmovati, sodelovati, zdaj se pa nič ne dogaja, razen ‘e-battlov’, ki jih je polno, samo ‘feeling’ (občutek, op. p) ni isti kot v živo.

Samo Polutak Kos na tekmi v Riminiju (foto. Andrej Komac)

Kje vidiš svojo funkcijo?
Vidim se kot trener, svetovalec, mentor, povezovalec in človek, ki je odprt za vsako sodelovanje, pa ni pomembno, od kod je kdo.

Kaj svetuješ breakerjem zdaj, ko je novica tukaj in zdaj? Kako naj potekajo priprave, kaj naj si postavijo za cilj?
Vsem svetujem, če imajo cilj priti na OI v Pariz 2024, potem naj trenirajo ‘na polno’, sami bodo težko trenirali, zato je za trening idealna družba, tvoja ekip/Crew, kjer se spodbujate med seboj, tako raste kakovost tvojega plesa, druženje s preostalim svetom in izmenjavanje znanja s tujimi plesalci, naj raziskujejo svoj ples, svoj ‘flow’, svoj ‘powermove’, svoj ‘footwork’, svoj ‘toprock’, svoje ‘freeze’, naj se udeležujejo čim več tekmovanj v breakingu, naj hodijo na treninge in delavnice tudi drugam, ker s tem pridobijo širšo sliko, in na koncu naj delijo dobro voljo. To je hip-hop (peace, love, unity, having fun (mir, ljubezen, enotnost, zabava, op. p.)).