Pred premiero baleta Don Kihot. Denis Matvienko. To bo balet 21. stoletja na klasični osnovi.

Emilie Tassinari in Filippo Jorio v baletu Don Kihot. (foto: Draja Štravs Tisu)

Ekipa ljubljanskega baleta je na tiskovni konferenci predstavila kako je potekalo ustvarjanje baleta Don Kihot v koreografiji Denisa Matvienka.

Tiskovne konference kot najave za prihajajoče premiere postajajo že redkost, saj se novinarji zadostijo/zadostimo s PR obvestilom in priloženimi fotografijami in članek je napisan. Zato recimo, mariborski balet tiskovk ne organizira več, ljubljanski pa še vztraja. A po včerajšnjem obisku, bili smo namreč samo trije medijski akterji, bodo verjetno premislili ali je smiselno v živo povedati nekaj kar piše v medijskem sporočilu. Vsekakor je nadgradnja izjav posameznih ustvarjalcev seveda dobrodošla in na papirju se ne da vsega občutiti. Sploh, če za omizjem sedi ekipa v sestavi: umetniški direktor baleta Renato Zanella, koreograf Denis Matvienko, dirigent Kevin Rhodes, kostumograf, scenograf, avtor video projekcij Neven Mihić in plesalca Marin Ino in Filip Jurič. Tiskovko je vodila Barbara Čepirlo, prevajala je Nataša Jelič iz in v angleščino in ruščino.

Na tiskovni konferenci. (foto: B.D.)

Renato Zanella je vesel, da se po premieri Malega princa sezona nadaljuje z Don Kihotom po zamisli Denisa Matvienka, ki ga je povabil k sodelovanju že pred dvema letoma. ‘Zaupam v njegovo umetniško vizijo in izostrene občutke. Prihaja tudi mlada generacija baletnih plesalk kot so Marin Ino, Erica Pinzano in Emilie Tassinari, ki bodo plesale Kitri. Vem, da bom ponosen nanje. Sem pa tudi hvaležen Denisu, da je ustvaril posebej zame izmišjeno vlogo Don Miguela in bom lahko na odru skupaj z mojimi plesalci.’

(foto: Darja Štravs Tisu)

Zanella se tudi počasi poslavlja od vodenja ljubljanskeg baleta. Januarja se aktualnemu direktorju SNG Opera in balet LJubljana izteče mandat in z njim odhaja tudi Zanella. Nadomestil naj bi ga plesni solist Lukas Zuschlag, ki je menda prva izbira novega direktorja Marka Hribernika, a uradno še ni nič znanega. Je pa zato Denis Matvienko v času nastajanja Don Kihota sprejel umetniško vodenje splitskega baleta kamor odhaja februarja 2025. Don Kihot mu je bil seveda poseben izziv. ‘Balet Don Kihot sem plesal v neštetih verzijah. Zdaj sem skreiral balet 21. stoletja na klasični osnovi. Dolžino sem s štirih dejanj skrajšal na dve saj ga želim približati današnji sodobni publiki. Balet je razumljiv in humoren, sem ga pa prilagodil številu in kakovosti ansambla.’

(foto: Darja Štravs Tisu)

Dirigent Kevid Rhodes je stari znanec baletnih izvedb. Plesalci zanj pravijo, da je eden najboljših dirigentov baletnih mojstrovin. ‘O glasbi Ludvika Minkusa bi lahko dejal v šali, da gre Johan Strauss v Španijo saj se čuti se okus valčka. To je vesela glasba in mislim, da sta samo dva počasna dela v skladbi, vse ostalo je eno samo veselje. To je predstava za vso družino. Kot nekakšen Hrestač. Pridite in okusite zmes Španije, Avstrije, Rusije na ljubljanskem odru. Všeč mi je, da je Denis balet zelo skrajšal saj so se časi spremenili in nihče ne želi več presedeti po štiri ure na predstavi’

(foto: Darja Štravs Tisu)

Kostumograf in scenograf ter avtor video projekcij Neven Mihić je skreiral barvite kostume in sceno. ‘Zelo sem počaščen, da sem lahko kreiral kostume in sceno za ljubljanski balet. Bil mi je to izziv. Pogledal sem prejšnje predstave Don Kihota, ki so se plesale v Ljubljani in želel sem narediti odmik od njih zato ni niti veliko rdeče barve. Bolj sem uporabil zlato in belo in vesele barve. Užival sem ob kreiranju, ki je trajalo skoraj leto dni. In šivilije so naredile odlično delo.’

(foto: Darja Štravs Tisu)

Don Kihot ima kar tri oz. štiri zasedbe. Kitri bodo plesale Marin Ino, Emilie Tassinari, Erica Pinzano (na premieri) in dodatno je napisana na programskem listu še Chie Muraishi, ki se počasi vrača s porodniškega dopusa. Vlogo Basila pa plešejo: Filip Jurič, Filippo Jorio, Solomon Osazuva (na premieri), Yujin Muraishi in Kenta Yamamoto.

Marin Ino na vaji za Don Kihota. (foto: Darja Štravs Tisu)

Na tiskovki je Marin povedala: ‘Don Kihota še nikoli nisem plesala kot celo predstavo. Odlomke iz baleta seveda, mnogokrat, a v celoti je bila to zame velika preizkušnja. Vloga Kitri je izjemno zahtevna vloga tako tehnično kot interpretativno. Zelo rada sem dela s koreografom, ker je izjemno energičen na treningih. Pomagal mi je najti pravo pot do te vloge. Filip pa je dodal: ‘Denis je vedno bil moj idol in izjemna čast mi je nastopati v vlogi Basila. Je pa tehnično res zahtevna naloga.’

Oglejte si nastajanje baleta Don Kihot.

Na tiskovni konferenci je bila tudi nekdanja balerina in plesna kritičarka Breda Pretnar, ki je ustvarjalcem postavila vprašanje o partituri in orkestraciji, ki pa ga niso najbolje razumeli. Tudi vprašanje o poročnem pas de deuxu, ki je naveden v programskem listu kot solo, ni dobil pravega odgovora. Verjamem pa, da bo za vse, ki balet poznajo do potankosti odgovor prišel ali na premieri, ki bo v četrtek, 7. novembra ob 19.30 ali na eni od osmih ponovitev. Predstava se 29. novembra seli na oder gledališča Verdi v Trst, kjer bo ekipa ljubljanskega baleta odplesala šest predstav. Vabljeni na ogled še ene verzije baleta Don Kihot, ki bo že zaradi dolžine, drugačna.