Pelzverkehr 2020. Celovec pleše!

Antigona (foto: Andi Bančić)

Vabilo na ogled celovškega festivala sodobnega plesa; nastopajo tudi slovenski plesalci.

Na avstrijskem Koroškem se na začetku jeseni že nekaj let dogaja plesni Pelzverkehr, festival sodobnega plesa in performansa, je tudi eden vodilnih na tem območju s sedežem v Celovcu (Klagenfurt). Festival poteka v okviru kulturne iniciative Tanzamt Celovec, v povezavah tudi z drugimi mesti, od leta 2016 pa v sodelovanju s celovškim ansamblom gledališča Halle 11, kjer tečejo plesni programi, kakor tudi na drugih mestnih odrih v času od 19. do 26. septembra, in ti so: Tanz-Etage, Mestno gledališče Celovec, Kunstverain Kärnten, CIK-Hiša umetnosti, Jugendstiltheater.

Intendantka festivala Ingrid Türk-Chlapek (foto: Waltraud Isimekhai)


Intendantka, vodja tega plesnega festivala, je mag. Ingrid Türk-Chlapek, prepoznavna kulturna poslanka na naših festivalih, ki se jo srečuje v Murski Soboti, pa Ljubljani, tudi sicer aktivno spremlja slovensko plesno sceno. Zato ne preseneča, da so na festivalu že gostovale znane slovenske produkcije: Kric krac, to sem jaz; Juri Muri v Afriki; Magdalena Reiter; Solo za dva glasa; Matija Ferlin, Steklena menažerija; Irena TomažinZagoričnik, Moved by voice.

Milan Tomašik


Tudi na letošnjem festivalskem sporedu se napovedujejo plesni ter peformativni dogodki naših priznanih umetnikov, ki bodo po programu potekali: 19. 9. ob 20.uri Milan Tomašik, Fight Bright (Halle11); 22. ob 20. uri Matija Ferlin, Staging a Play Antigona (Stadt Theatre Klagenfurt/Mestno gledališče); 25. ob 16. uri Ana Pandur, delavnica flamenka (Mestno gledališče), in 26. ob 18.uri znova na istem odru Ana Pandur, tokrat v svojem plesnem solu Friebird, performansu plesne svobode in glasbe, skupaj z glasbenikom Damirjem Avdićem.

Vabljeni v Celovec med 19. in 26. septembrom

Nenavaden festivalski naslov Pelzverkehr, krzneni promet ali oblikovanje krzna izhaja iz življenjske in kulturne tradicije alpskih krajev; kot primer ustvarjanja s krznom se omenjajo krznene skodelice nadrealistične umetnice Meret Oppenheim (19131985). Tudi se festivalski program že glede na geografske koordinate usmerja k aktualnim dogodkom in produkciji na območju, poznanem pod imenom Alpe-Adria ali alpsko-jadransko območje. Program Pelzverkehr je namenjen različnim generacijam, tako otrokom, mladim in odraslim, posega pa v ustvarjalno širino sodobnih in urbanih plesnih praks ter performansa.

Mother Tongue 2 (foto: PRINZ)

Festivalske priprave se vsakoletno začnejo že jeseni, nič drugače ni bilo minulo leto 2019, ko je bilo že načrtovano spomladi nenadoma porušeno, saj je prišlo do nepredvidljivega februarskega izbruha epidemije korona virusa covid-19, ki je tako kot mnogim tudi organizaciji festivala Pelzverkehr 2020 prekrižal načrte in račune. No, njihov festival pa bo le ugledal dan, saj se lahko uprizoritvam terminsko sledi že v napovedih. Možnih novih odpovedi zavoljo virusa covid-19 v tem trenutku ni mogoče predvideti, gotovo bo bolj jasno na začetku septembra, sicer pa napovedujejo 35 odrskih dogodkov na osmih mestnih prizoriščih. Tudi Ingrid Türk-Chlapek upa, da bo festival potekal po načrtu in v skladu z znanimi zahtevami ter ukrepi, kot so zmanjšanje števila sedežev zaradi predpisane razdalje, pa higienska zagotovila ter beleženje podatkov. In organizatorji Pelzverkehr festivala tudi predvidevajo izpad dohodka, realno kar za polovico, pač toliko, kolikor bo razpoložljivih sedežev ob zahtevanih zaščitnih merah, in ker so ti zmanjšani za polovico, bo prepolovljeno tudi število možnih obiskovalcev. Odprtje Pelzverkehr festivala se napoveduje 19. 9. ob 18. uri na odru gledališča Halle 11, ob tej priložnosti bo stekla uprizoritev Sane Lanner, Mother Tongue 2, ki v ospredje postavlja jezik kot materni jezik različnih narodov, ko je tudi sama odraščala v dveh različnih jezikovnih skupinah, nemški in italijanski. Jezik uporablja še kot del telesa, s katerim je moč ustvarjati, ko ji ta služi kot barvni čopič in ne le samo za okušanje.

Lindwrum Destruction Crew

V gledališču Halle 11 nastopajo tudi člani plesne skupine Lindwrum Destruction Crew, ki želijo obiskovalcem približati urbani ples: breake, popping, krumping in hip-hop, ki ga celo kombinirajo z baletom; dogodek so naslovili Appetizer Urban Dance, ki bo na sporedu 19., 25. in 26. ob 19.45. Urbani plesni prostor napoveduje še en mladostni dogodek, Urban Lab X, v odprtem urbanem stičišču Art Lane, ki bo 24. zaživelo s plesom/BGirling, Boying/, z glasbo in razstavo cestnih grafitov, prost vhod pa za vse od 18. do 23. ure.

(foto: Creative Commons)

Napovedujejo se kar zanimive tematike v izboru sodobnih plesnih zvrsti. Eno teh je v svoji koreografiji Dancer of the Future izpostavila koreografinja in plesalka Mirjam Sögner, ko izhodišče za svoj koncept najde v zgodovinskih fotografijah Isadore Duncan. Zgodovinske fotografije je niso navdihnile v smislu rekonstrukcije zamrznjenih poz slavne Isadore, kajti ona jih le proučuje, ob njih pa gradi umetniški potencial možnih novodobnih gibalnih konstrukcij; koreografija bo na sporedu Mestnega gledališča 24. septembra ob 20. uri. Koreografinjo Sophio Hörmann so za njen performans Glow current moods navdihnile plesne figure umetnostnega drsanja. Svoj solo ples tako postavlja na gladko zrcalno površino, ko skuša doseči stanje opojnosti ob ponavljanju istovetnih gibov ter premagovanju monotonega, tudi se skuša v smislu preseganja ter spoznavanja same sebe.

Firebird (foto: Zarja Predin)


Zadnji festivalski dan, 26. septembra, sta na sporedu še dva gibalna performansa: v Kunstverein Klagenfurt ob 16. uri Bloom Clarisse Rēgo in ob 20. uri v gledališču Halle11 Harleking, v izvedbi dua: Ginevra Panzetti in Enrico Ticconi. Bloom, gibalni performans je na ogled v osvetljenem lesenem okvirju, v katerem se razgali gibko telo v vsej svoji lepoti, moči ter ranljivost tako časa kot družbe. Italijanski projekt Harleking je bil izbran v različne mednarodne programe: Aerowaves 2019, NID Platform 2019 in Tanzplattform Deutschland 2020, ki po vzoru Commedie dellʹ Arte groteskno zabava, v svojih gibalnih in gracioznih izvedbah pa poseže čez telesne omejitve.

PIP (foto: Rainer Berson)

Poskrbljeno je tudi za plesni program mlade generacije.. Ena teh uprizoritev je koncept koreografinje Emmy Steiner ali gibki PIP, ki mlade popelje na nenavadno potovanje nepričakovanih zasukov. Ko avtorica v svoji predstavitvi: Kako se gibljem skozi življenje s svojim telesom odigra in zariše vse živo; tudi je zmagovalka Stella 19, za izvedbeno umetnost namenjeno mladim, na sporedu pa 21. ob 10. uri v Halle11.
Kolektiv Kunststoff je z uprizoritvijo Wann ist morgen nominiran za nagrado Stella 19, predstavlja pa čakalnico srečavanj treh igrivih igralcev, plesalcev, ki se v svojem gibanju soočajo še s časovno izkušnjo.

Milonga ( foto: Creative Commons)

Pester uprizoritveni program se na festivalu Pelzverkehr plesno bogati in izobražuje tudi na plesnih delavnicah: za mlade 23. ob 13. uri (Tanz-Etage), pa v druženju na Milonga Brunch ob argentinskem tangu 20. ob 13. uri (Kunstverein) ter v jutranjem ogrevanju za odrasle 21. ob 7. uri (Kunstverein).

Wann ist morgen (foto: Bernhard Wolf)


Zanimivo se lahko sledi tudi programskim vsebinam plesnih filmov aktualnih tem ter dogodkov, vabi pa se še na poseben dogodek 25. in 26. ob 12. uri v Pelzverkehr kavarno Dnevna soba na družabna srečanja ob opoldanskem omizju (info Point), kjer se stekajo izmenjave, mreženja in kulinarične dobrote. Dnevna soba je že dve leti odprta v umetniški četrti Lendhafen, po zaključeni obnovi kuharja in restavratorja Roberta Kralla leta 2018 pa se v Dnevni sobi dogaja še glasba od jazza do hip-hopa. Z glasbo se zaključi tudi Pelzverkher festival plesa in performnsa z DJane v stilu klubske elektronike in jazza, dogajalo pa se bo 26. od 12. ure naprej v Halle 11.
Pelzverkehr, festival plesa in performansa 2020, kot je razvidno iz objavljenega programa, ponuja bogat ter raznovrsten uprizoritveni program, ki je tu in tam celo eksperimentalno usmerjen, tudi nekoliko rizičen, rdeča nit programske celote pa estetika, aktualnost ter produkcija z območja Alpe-Adria; le napotiti se je treba čez slovensko-avstrijsko mejo, Celovec pa ni deleč, toda težave s korono so seveda še vedno nepredvidljive.