Po junijski predstavitvi jubilejne sezone SNG Opera in balet Ljubljana, ki z novo gledališko sezono obhaja 100 let poklicnega ljubljanskega baletnega ansambla, tudi prvega slovenskega baletnega ansambla, ko hkrati tudi njihov orkester slavi svojih jubilejnih 100 let poklicnega delovanja, so poskrbeli za še eno predstavitveno senzacijo, ki se je tokrat atraktivno prelivala po ulicah središča Ljubljane.
Spomnimo, da je ljubljanski baletni ansambel že 12. aprila predstavil svojo jubilejno predstavo Balet 100, obnovo treh zgodovinskih koreografij: Lok, Žica, Pastoralna simfonija. Baletni večer sestavljajo tri baletne avtorske praizvedbe treh mednarodno prepoznavnih slovenskih koreografov, ki so prerasle naše meje: baletnega in koreografskega para Pie in Pina Mlakarja, ki sta se kot slovenska koreografa uvrstila v sam evropski ustvarjalni, tudi umetniški baletni ter plesni vrh v času med dvema svetovnima vojnama in v povojnih letih, njima pa sledil mlajši kolega, koreografsko svetovno ime, Milko Šparemblek, ob njih pa še Vlasto Dedović, baletni plesalec ter koreograf, ki je deloval tako v ljubljanskem baletu kot tudi izven domovine.
In se je 27. septembra dogajal slikovito zasnovan projekt z začetkom ob 17.30 v informacijskem središču ljubljanske Opere ob odprtju slikarske razstave sijoče zlate (sončne) barvitosti umetnika Žige Korenta: Prisluhnimo muzam. V novonastali operni galeriji so bile na ogled natančne umetnikove poslikave današnje ljubljanske Opere, tudi ljubljanskega motoriziranega ‘kavalirja’ ter celo začrtane poti z zgodovinskimi objekti, po katerih se je dejansko vila plesna povorka tega dne. Moderatorka projekta je bila slovenska novinarka in televizijska modna urednica Lorella Flego, ki je ob koncu nagovora navzoče povabila, naj po visečih muzah prisluhnejo še glasbenim in plesnim; ko so ob šumenju penine ter ob zvokih fanfar z balkona operne hiše oznanili slavnostno odprtje sezone z baletnim sprevodom.
Umetniški vodja opere Roc je še napovedal štiri operne premiere na glavnem odru: oktobra Hoffmannove pripovedke Jacquesa Offenbacha, januarja Prodano nevesto Bedřicha Smetane, marca novo slovensko opero Milka Lazarja Koda L, aprila Lucia di Lammermoor Gaetana Donizettija ter na odru -3 še opero britanskega skladatelja Michaela Nymana Mož, ki je imel ženo za klobuk.
Umetniška vodja ljubljanskega baleta Sanja Nešković Peršin pa je predstavila dve novi baletni deli te sezone: novembrski baletni večer, posvečen častitljivi baletni obletnici, sestavljen iz dveh slovenskih del: Mož z nožem Matjaža Fariča in Milka Lazarja v posvetitev Rihardu Jakopiču ter Kompozicija Sanje Neškovič Peršin in Draga Ivanuše, aprila pa še romantični balet Gieselle Adolphea Adama. Na koncu kratke predstavitve sezone je navzoče povabila še na plesno popotovanje po središču mesta vse do Mestnega trga.
Pred Opero so čakali ‘kavalirji’, ki so vodili povorko, tudi prevažali one, ki so se raje vozili, kot bi da hodili. Strnjena skupina baletnih plesalcev SNG Opera in balet Ljubljana, Petar Đorčevski, Owen Lane, Filippo Jorio, Filip Viljušić, Hugo Mbeng, Yuki Seki, Yujin Muraishi, Mateja Železnik, Marin Ino, Chie Kato, Elli Purkunen, Nina Noč in Tasja Šaler, je koreografiji Lukasa Zuschlaga ter v fantaziji večplastnih modnih tendenc oblačilne kolekcije La Haine Inside Us, v vihrajočih črnih kostumih dizajna modne hiše Ikona docela atraktivno zavela prelivajoči se plesni duh po Cankarjevi cesti, čez Slovensko cesto in navzdol po Čopovi ulici do Prešernovega trga ter nadaljevala čez Tromostovje po Stritarjevi ulici do Mestnega trga. Iz vodečega ‘kavalirja’ so to sodobno plesno ter ubrano poulično valovanje bodrili glasbeni ritmi Stravinskega (Romeo in Julija), koraki pa kar leteli po ulicah, tudi se v taktu strnili v plesni krog, okrog katerega so se nabirali navzoči sprehajalci, ki so kar sledili vabljivemu plesnemu toku in zasnovali novo kolono plesnih zasledovalcev. Plesna in glasbena kompozicija se je ponavljala okoli 20 minut, posnetek pa bil dolg 30 minut, ko pa se ne ve, kaj vse se lahko pripeti na ulicah. Prvi večji postanek ali krožni plesni ritual se je dogajal okoli Prešernovega spomenika, sledil še okoli Robbovega vodnjaka, da bi se sklenil pred modno hišo Ikona na Mestnem trgu. Navzoče je za konec tega vznemirljivega turističnega in umetniškega dogodka pričakala še Barkarola iz Hoffmanovih pripovedk, in to kar z oken omenjene modne hiše v spevni operni izvedbi Norine Radovan in Rebeke Radovan. Potem so se še radovedno napotili v prostore Ikone, kjer so čakali modni modeli čevljev, torbic, tudi kolekcije ličil in dišav vabljivega mladostnega modnega dizajna. Lorella Flego je še pred samim vhodom v poslopje povedala na glas prav tisto, o čemer se je že velikokrat premlevalo; da je škoda, ko takih umetniških dogodkov ni več, saj povsem poživijo mestno jedro.
Drugo slavnostno odprtje nove gledališke sezone SNG Opera in balet Ljubljana pa je steklo na večer 29. septembra ob reprizi baletne uprizoritve Balet 100. Ponovno srečanje z baletnim večerom Balet 100 je bilo po petih mesecih znova navdušujoče, celo še bolj, saj so izvedbe vlog pridobile še bolj poglobljeno vsebino ter izostreno plesno poetiko. Posebno pa navdušila izvedba plesne suite Lok v novi izvedbi dueta: Marin Ino in Filippa Joria. Marin Ino je predstavila dozorelo dekle, ki impresivno zaveje svoj dekliški ljubezenski duh, njena plesna pripoved pa vzvalovi še v prefinjeni ekspresiji njenih rok, ko se da začutiti, kako se njen notranji duh povezuje z zahtevnim plesnim izrazom. Je vse hkrati – dorečena baletna plesalka, tudi tenkočutna mladenka v ekspresivnem objemu ljubezenskega in življenjskega dueta. Plesalec Filippo Jorio se izkaže kot nosilni in vabljivi steber tega dueta ter ljubeči partner svoje izvoljenke, ki tudi prezentno izpelje svojo nosilno vlogo.
Balet v treh slikah Žica je uprizorjen v enaki premierni izvedbi plesalcev, ki so še bolj plastično izoblikovali svoje vloge: Tjaša Kmetec, Lukas Zuschlag, Peter Đorčevski, Hugo Mbeng, Yujin Muraishi, Yuki Seki, Urša Vidmar, Filip Viljušić.
Na koncu se je še posebej prilegla izvrstna koreografska zasnova v duetu z glasbo Pastoralna simfonija v izvedbi odlične baletne zasedbe: Nina Noč, Owen Lane, Elli Purkunen, Filippo Jorio, Marin Ino ter Hugo Mbeng, ki je ta večer prvič nastopil v tej koreografiji.
Na tokratnem jesenskem odprtju nove gledališke sezone SNG Opera in balet Ljubljana smo dejansko prisluhnili muzam, še bolj pa sledili baletnim muzam, ki vabljivo odpirajo vrata svojih umetniških projektov nove sezone 2018/2019.