Muzikal Cats – fenomen pop kulture

Arena Zagreb je v sredo, 22. marca 2017, gostila izjemen, najslavnejši, tudi najuspešnejši muzikal vseh časov, tj. muzikal Cats (Mačke). Delo, ki je bilo krstno, premierno predstavljeno leta 1981 v New London Theatru, se je po štiriintridesetih letih (2014) znova vrnilo na odrske deske znamenitega londonskega West Enda.

Muzikal ali spektakularni fenomen je znova ‘obudil’, postavil po originalni različici režiser Trevor Nunna. Pri obuditvi uspešnega muzikala so sodelovali še pomočnica režiserja in koreografinja Gillian Lynne, kostumograf John Napier in skladatelj Andrew Lloyd Webber. Po dveh uspešnih sezonah gostovanj se je umetniška ekipa (spet) odločila za mednarodno turnejo; ekipa je na plesnem (po)potovanju imela postojanko, a ne končno, tudi v grandiozni zagrebški areni. Sicer pa je muzikal Cats ustvarjen po predlogi prepoznavne zbirke poezij avtorja in ustvarjalca T. S. Elliota. Zbirka je v izvirniku naslovljena kot Old Possum’s Book of Practical.
Theodor W. Adorno, nemški filozof, sociolog, muzikolog, glasbeni kritik in skladatelj, predvsem pa utemeljitelj besedne zveze kulturna industrija, je muzikale enačil s kapitalističnim sistemom, češ da skozi ves blišč, sijaj, lesk, ki ga predstavljajo muzikali, kapitalistični sistem slavi samega sebe ter sistemu značilen industrijski, proizvodni red (enotnost, usklajenost plesalcev enači s proizvodnim redom, op. u.). Pa vendar muzikal, natančneje muzikal Cats, ni samo spektakel, ni samo sijaj, je mnogo, mnogo več, je mojstrovina, je svojevrstno klasično (celostno dovršeno) delo, ki zahteva celostnega umetnika. Umetnika, ki zna vse – čudovito, navdihujoče peti, izvrstno, fluidno, akrobatsko plesati in prepričljivo igrati. Takšne vsestranske umetnike smo lahko v sredo v zagrebški areni, ki je spominjala na grški (sicer moderniziran) amfiteater, občudovali v dvournem spektaklu. Plesalci, ki so bili oblečeni v kostume navihanih, prikupnih mačk, vsaka je imela svoj značaj, so skozi prepričljivo oponašajoče ‘mačje gibanje’ izvajali salte, trojne piruete, akrobatske skoke, poskoke. Njihova elegantna dolga telesa so se združevala v skupinske, duetne, trio formacije; te pa so z dinamičnim premikanjem, spreminjanjem ustvarjale občutek fluidnosti, hipnosti, nemotenega pretoka.
Odrsko dogajanje je bilo scensko umeščeno na smetišče, kjer je mačje krdelo domovalo in izvajalo raznovrstne vragolije. Dogajanju na odru so piko na i dali še svetlobni efekti, ki so spominjali na barvno lestvico, paleto. Omenjeni efekti so poseben učinek, vtis pričarali, ko so osvetlili nas gledalce, še posebej pa takrat, ko so se skupaj z njimi med občinstvo priplazili tudi ‘mačji plesalci’. Neponovljiv občutek, ki v posamezniku prebudi vedra, vesela, osrečujoča čustva. Čaroben, nadnaraven spektakel te je za hipec popeljal v svet, ‘na planet’ brezskrbnih mijavkajočih mačk.
Kljub pokovki, pivu, kokakoli, ki so jih prodajali pred predstavo in med odmorom, je in ostaja muzikal Cats eden od največjih spektaklov in – kot je na novinarski konferenci decembra lani zatrdil znani hrvaški režiser ter književnik Anđelo Jurkas – fenomen ne le pop kulture, "temveč kulture v najširšem kontekstu". 

View Gallery 5 Photos