Med umetnostjo in strastjo

V Mariboru je letos že drugič potekal festival performativnih praks in sodobnega plesa Performa & Platforma, in sicer od 1. do 5. septembra, skoraj mesec dni prej kot lani. Festival je združil 20 let performativnih praks, ki potekajo v organizaciji Mladinskega kulturnega centra Maribor/MKC, in devet let Platforme sodobnega plesa, ki jo organizira Plesna izba Maribor/PIM. Za umetniško vodstvo in selekcijo festivala, ki je letos tematsko opredeljen kot Umetnost in strast, sta bili zaslužni Jasmina Založnik/MKC in Mojca Kasjak/PIM, ki sta strast opredelili kot osrednjo vitalno energijo, ki priča o živosti, neposredni in polni prisotnosti ter je nasprotje mehanskega, formalnega, površinskega in praznega, ki žal vse bolj vdira in preplavlja naš vsakdan.

Peter Tomaž Dobrila (levo) in Mojca Kasjak (desno) na odprtju.
Festival Performa & Platforma je odprl Peter Tomaž Dobrila v imenu ministrstva za kulturo, nato pa je na odru te mariborske nove gledališke pridobitve, Lutkovnega gledališča Maribor/LGM, sledila večerna uprizoritev glasbeno-gibalnega performansa Okus tišine, vedno odmevne Irene Tomažin, nagrajenke Festivala Gibanica 2014 – Društvo za sodobni ples Slovenija/DSPS. Pred svečanim večernim dogodkom so se ob 18.30 uri odprla vrata Galerije MEDIA NOX, za umetniško popestritev nove pridobitve je poskrbel Žigan Krajnčan s svojim avtorskim solom Primarna strast, nagrajenim na mednarodnem tekmovanju mladih ustvarjalcev OPUS 1, plesna miniatura, ki poteka v organizaciji JSKD RS. Tudi vsa ta leta je PIM ob organizaciji Plesne Platforme vabil v Maribor nagrajence OPUS 1 in plesne Gibanice ter tako pripomogel k izmenjavi sodobnih plesnih uprizoritev in dogodkov na osi Ljubljana–Maribor. Obe uprizoritvi, o katerih smo že pisali na našem portalu, sta bili tudi zelo dobro sprejeti s strani mariborske festivalske publike.
Mojca Kasjak
Tudi oder Lutkovnega gledališča Maribor prejema same hvale; hvalijo ga nastopajoči in gledalci, ti pa so kar polnili dvorano, sicer se je tudi organizator potrudil in ponudil cene vstopnic, dosegljive vsem, ki so se te dni želeli oplajati v festivalskem umetniškem vzdušju: za odrasle je bila cena vstopnice pet, za otroke, dijake, študente, upokojence in kulturnike pa le dva evra po osebi.
Momentum, avenija ujetih trenutkov.
Na festivalu je bilo predstavljenih več kot 30 umetnikov: plesalcev, performarjev, likovnikov in multimedijskih ustvarjalcev, zgodilo pa se je sedemnajst dogodkov, med njimi tudi pomembna Radijska Tribuna (Radio Maribor, 3. septembra ob 9.30 uri) ob 20-letnici Festivala Performa, kjer so vabili vse, ki k umetnosti pristopajo ustvarjalno, delovno in strastno predano. Med povabljenimi je bila tudi Gordana Stefanovič Erjavec, vodja Plesnega Foruma Celje, ki se že leta aktivno povezuje in sodeluje s PIM. Četrtek, 3. september, je bil v celoti posvečen plesnim dogodkom, ko so se zvečer v LGM vrstili krajši plesni projekti: Manifestacija istega telesa Georgije Kapodistrije; Momentum, avenija ujetih trenutkov Maše Kagao Knez ter nova premiera PIM Hitrejše kot telo v postavitvi in po konceptu Nine Malin ter v izvedbi plesalk ter ustvarjalk PIM: Vanje Kulanovič, Pie Lavuger, Zarje Lampret Prešern in ob avtorski glasbi ter izvedbi Špele Huzjak, ko se v prepletu plesnih manifestacijah treh mladih teles, treh plesalk, skuša najti odgovor o tem, kaj se prej odzove  – telesni ali miselni princip; torej kdo je hitrejši – telo ali misel.
Utirjen
Na sporedu sta bila tudi dva gostujoča plesna performansa, in sicer 2. in 3. septembra na odru LGM. V sredo, 2. septembra, je Igor Koruga  nadvse navdušil s svojim avtorskim delom Utirjen/Streamlined, v dramaturgiji in ob koreografskem svetovanju Ane Dubljević, z zmagovalnim projektom XIX. festivala koreografskih miniatur v Beogradu. Šarmanten govornik in odličen animator Koruga se ob športnem urjenju na kratkem segmentu tekočega traka za simulacijo teka duhovito poigrava z gibalnimi elementi sodobnega plesa, se inteligentno, pikro in začinjeno spotika ob življenjski standard, na stanje preživetja ustvarjalcev in umetnikov doma ter po svetu. Diplomiral je na filozofski fakulteti v Beogradu ter na Akademiji plesnega centra – HTZ v Berlinu, deluje kot samostojni umetnik po svetu in doma, tudi v povezavah z Nomad Dance Academy in Dance Web ter beograjske produkcije Stanica.
Aneckxander
Druga predstava Aneckxander (Tragična avtobiografija telesa) je stekla prihodnji večer na istem odru v izvedbi Alexandra van Tournhouta ( koncept Alexander van Tournhout & Bauke Lievens, dramaturgija Bauke Lievens). Belgijski plesalec in akrobat je na odru izrisal balado lastnega telesa, ko to postane hkrati objekt in subjekt pogleda ali predmet lastnih telesnih obdelav in raziskav. V delčku neopaznega trenutka ostane brez lastnega oblačila, ko se njegova obleka čarovniško znajde na tleh, ko v akrobatskih veščinah in plesnih izhodiščih razpleta kratek performans, posvečen telesni strukturi, in ko nago telo postane povsem vsakdanji gibki predmet zornega kota gledalcev.
Vsestranski plesalec Žigan Krajnčan.
Z Mojco Kasjak sva se srečali v torek, 2. septembra, v romantičnem miljeju Židovskega trga tik nad Dravo, ko so se srečavali umetniki likovne razstave pri enih vratih, fotografske na tretjih, na drugih pa mi, ki smo prišli v Galerijo MEDIA NOX na videoprojekcijo Nataše Berk z naslovom Berk je zgolj Iluzija. Tri galerije treh umetnosti na enem mestu, tudi obiskovalci treh umetniških krogov so dvoriščno prizorišče kar razvneli, ko so v sožitju druženja zaplavali po vodah umetnosti. Mojca je razlagala o pomenu združitve obeh festivalov in o skupnih umetniških akcijah MKC-PIM. Na vprašanje, kaj je spodbudilo združevanje, da so pred letom dni stopili skupaj in se promovirali kot Festival Performa & Platforma, pa dejala, da je ekonomska naravnanost bila tisti "point združitve", in poudarila, da je skupno sodelovanje spodbudno začelo razpirati nove vpoglede in nove oblike skupnih projektnih raziskav ter oblik.
Letošnja festivalska novost je bil projekt PIM, ki je potekal kot laboratorijska plesna delavnica z naslovom Izmenjava znanj, vodila pa jo je Lili M. Rampre s povabljenimi plesalci, usmerjenimi v skupno gradnjo vadbe, izmenjav izkušenj in plesnih praks, kot platformo zasnovanih vprašanj, raziskovanj in odgovorov. "Opazili smo, da se plesalci radi pogovarjajo o svojem delu in si izmenjujejo izkušnje na delavnicah ter ob srečanjih, v tem smislu smo tudi zgradili ta laboratorij plesnih praks v esencah strasti," je še obrazložila Mojca.
Spomin na Tomaža Brenka. (Foto: Saša Huzjak)
Posebni poklon ob 20. obletnici Performe je organizator namenil spominu na Tomaža Brenka, ki je bil idejni vodja festivala in tudi zaslužen za njegove začetke ter razvoj. Umetniku, pesniku, subtilni duši Tomažu Brenku, ki je težko prenašal in tudi podlegel bremenom novo nastopajočega časa, so posvetili zadnji festivalski večer, 5. septembra, na odru LGM v izvedbi in po konceptu Mojce Kasjak: "Menim, da je bil že skrajni čas, da se mesto pokloni svojemu umetniku Tomažu Brenku, ki nas je zapustil pred enajstimi leti."  Mojca Kasjak je tudi pred 20 leti in na željo Tomaža Brenka prispevala svoj avtorski solistični projekt ob branju pesnikove poezije. Letos pa je avtorica koncepta novega festivalskega projekta Triptih za Tomaža Brenka v produkciji PIM in MKC (izvedba in branje Brenkovih pesmi: Mojca Kasjak, Simona Kopinšek, dramaturgija: Jasmina Založnik, avtorska glasba in izvedba: Igor Bezget, videoprojekcija: Ana Pečar, kostumografija: Miri Strnad). Pohvale za novi festivalski projekt Triptih za Tomaža Brenka so letele in priletele tudi v Ljubljano: "…tako je bilo kot pred 20 leti, ko je bil Tomaž poleg in me bodril, vse je steklo brez težav tako kot takrat …," je še dodala Mojca ob najinem nedavnem snidenju v Kinu Šiška v Ljubljani .

View Gallery 8 Photos