Maša Kagao Knez. Koreografinja upanja, lepote druženja in bivanja!

Maša Kagao Knez je ustvarila sodobni plesni muzikal. (Foto: Tone Stojko)

Koreografinja in plesalka, tudi pedagoginja Maša Kagao Knez je pripravila novo avtorsko oziroma koreografsko presenečenje na odru Linhartove dvorane, spomnimo se, da je leta 2013 bilo presenečenje na velikem odru že njena avtorska uspešnice Dia, Daisso, Diasspora. Novi Mašin koreografski podvig nosi naslov  Momentum, je svojevrsten muzikal brez konkretne zgodbe, vsebina pa je ples in je glasba  opevanih ter zaplesanih trenutkov.

… (Foto: Tone Stojko)
Predstava Momentum je spevni muzikal srečnih trenutkov, in to tistih, ki tečejo korakoma, malih drobnih korakov, ki pa največkrat premikajo svetove, saj za njimi stojijo ljudje s ciljem in energijo optimizma, kar se že v podnaslovu predstave oznanja kot: Avenija Ujetih Trenutkov. Premiera se je zgodila štirinajstega septembra in je povzdignila val navdušenja v Linhartovi dvorani, ki se je širil še naslednji večer na (žal) edini reprizi. Predstavo Momentum krasi in oblikuje večje število nastopajočih, kar je že prava rariteta na domači, slovenski plesni sceni, zato uprizoritev zahteva veliki oder in točno definirane termine, da bi se lahko vsi umetniki, ki nastopajo, med njimi tudi tisti mednarodnega slovesa, znova spravili skupaj, in kot je dejala Maša, da bo tudi to izziv in ne težava, kajti svojo koreografsko in glasbeno sestavljenko lahko deli ter prilagaja vsaki priložnosti in vsakem odru posebej.
… (Foto: Tone Stojko)
In kdo so ti umetniki, ki sledijo Mašinem ustvarjalnem duhu in ki ob njej tudi tovariško soustvarjajo? Avtorsko glasbo po željah in navdihu koreografinje so ustvarili, improvizirali in izvajali znani umetniki glasbenega sveta: Murat & Jose, popularni  slovenski reparski par, tudi na sceni hiphopa; Irena Yebuah Tiran, mezzosopranistka mednarodnih uspehov, ki se posveča sodobni klasiki; Irenina sestra dvojčica Leticia Slapnik Yebuah, arhitektka, tolkalistka in pevka; glasbenik Tim Kostrevc, ki poučuje na Akademiji za glasbo, sicer tudi član več ansamblov; Damaris Potočnik, glasbenica, pedagoginja ter zborovodja skupine Sankofa, za katero aranžira afriške ljudske pesmi. 
… (Foto: Tone Stojko)
Novo markantno plesno ime, ki ga je Maša pripeljala iz tujine, je baletnik, plesalec, koreograf in pedagog Gerard Diby, rojen na Slonokoščeni obali, kjer je plesal v njihovem Ballet National, nato pa se preselil v Pariz, kjer plesno deluje, tudi poučuje afriški ples, afro jazz in afro sodobni ples ter nastopa v predstavah Georgesa Momboyeja, tudi sodeluje z znanim kamerunskim koreografom Marlinom Nyakamom. Soustvarjali in plesali pa so: Dalanda Diallo, Gerard Diby, Maša Kagao Knez, Murat & Jose, Urša Rupnik, Leticia Slapnik Yebuah, Liza Šimenc, Irena Yebuah Tiran ter plesalke Plesnega studia XXV: Vesna Bizjak, Emina Baj, Tjaša Jerak, Lea Menard, Kristina Sicherl, Sara Zaninović, Ajda Žagar, Eva Žagar, ob koreografski asistenci Rosane Hribar in Jane Menger ter v dramaturgiji Andreje Kopač.
… (Foto: Tone Stojko)
Prva scena osvetli topli domači milje, v prvem trenutku se zdi, kot da so v polkrog postavljene nenavadne črne zofe, ko so plesalke v črnem  (kostumi Jelena Proković, EA Kreativa) razširjenih rok in v širokih drugih pozicijah postavljene v stanje mirovanja ter v zaklonih nevidnih obrazov in sklonjenih glav. Iz tega statičnega trenutka se začnejo premiki v  frekvencah tonov in pestrega koreografskega dogajanja na aveniji, tu in tam občasno posejani še z arhitekturnimi vrhovi, ko se najvišja ustvarjalca Jose in Murat postavita na pločevinaste valje, pod njima pa se pretaka skupina plešočih teles, ki občasno preplavi oder po diagonalah, tudi v prodorih ubranih linijah, ali ko v krogu druženja obuja svoje gibalne zgodbe. Intenziteta ritma in giba zahteva tudi svoj predah, tako v določenem času nastopi novi koreografski prelom ali trenutek mirnega sožitja, še eno slikovito postajališče, in novi impresivni kotiček sobivanja nekje v osvetljenem ozadju napol zasenčenega odra, čeprav traja le nekaj trenutkov, se moč gest, izrazov in prezence doživlja kot oazo sožitja in spokojnosti. Ritem, ki žene življenje, je ritem giba in zvoka, nedvomno pa se začne s prvimi krči, torej z gibom, nato pa steče še glas, do besede pa mora kar preteči več trenutkov, zato čas za glasno besedo nastopi verjetno nekoliko pozneje, tudi pospremljen s pojočimi glasovi.
… (Foto: Tone Stojko)
Mašo očitno impresionira ritem, jo navdihuje glasba in so koraki izvirnega afriškega plesa njena inspiracija tudi na aveniji urbane sodobnosti, ko na novo ustvarja inovativna plesna sosledja in gibalne oblike, tako kot se je zasledilo v njenem duetu z Dalando, v duetu čutne topline, objema in globin prijateljevanja. V Mašini aveniji trenutkov se vsak nastopajoči lahko predstavi z lastnim  individualnim izlivom. Taka je tudi Liza Šimenc, plesalka Kjara˙s Dance Company, mladenka novega časa, ki se staplja z okoljem, ko občasno izstopa v svojih gibalnih premislekih. V kostumu zlate barve (iz vrst gledišča je sicer videti kot bela) je izstopala v svoji ženski plesni in izrazni liniji tudi Urša Rupnik, tako kot na vsaki aveniji že po civilizacijskih pravilih mora vedno kdo izstopati iz uniformirane gmote.
… (Foto: Tone Stojko)
Po ritmu se gibljejo in plešejo vsi nastopajoči, tudi Irena, in ko jo Jose v višavah nosi po odru, pa s svojim prodornim opernim glasom razbija ustaljenosti in navduši. Jose je že znani igralec in pevec, ki v prostor vnaša noto odrskega humorja, ko duhovito improvizira, povezuje ter sledi. Njegov so-kolega na odrih rapa, Murat, se je izkazal kot genialni improvizator glasbe, ko lahko s svojima rokama, usti in ustno votlino imitira zven orkestra, solo trobente …, ko njegovi ritmi dobesedno osvobajajo, navdihujejo, vabijo in kličejo ter se jim plesalci tudi do konca razdajajo, jih še sami dopolnjujejo z ritmi lastnega telesa, z udarci dlani, stopal in telesnih prijemov.
… (Foto: Sunčan Stone)
Posebno povezavo in nadgradnjo predstave pa s svojim gibkim in gnetljivim telesom izvrstnega plesalca ter plesnega partnerja oblikuje Gerard Diby, njegovo telo je ples sam; ko gibi nimajo omejitev in niso vezani na slog, pač pa so poetična inspiracija bogatih barvnih odtenkov  plesne umetnosti.
… (Foto: Sunčan Stone)
Koreografsko delo Maše Kagao Knez Momentum, Avenija ujetih trenutkov je sodobni plesno-glasbeni mozaik, muzikal, ki v poetiki ritma in giba vnaša v scenski prostor prijetno mero mladostnega navdiha in tako željnega optimizma. Koreografinja Maša Kagao Knez je znova dokazala, da z umetniškim navdihom vlada odrskemu prostoru, da svoj koreografski jezik bogati iz predstave v predstavo, da je koreografinja upanja, lepote druženja in bivanja.

View Gallery 21 Photos