Majski plesni val bolj osvežilen od januarskega

… Pearl … (Foto: Andrej Lamut)

V produkciji Zavoda En-Knap je Center kulture Španski borci znova zalil plesni val, ki so ga tokrat poimenovali Majski plesni val, bil je tudi veliko bolj osvežilen od tistega januarskega Madžarskega plesnega vala. Majski plesni val je oblival Veliko in Malo dvorano Španskih borcev od 12. do 31. maja ter ples se je razlival v svojih širinah novodobnih oblik. Dogodek se je začel 12. maja z letošnjo premiero plesne skupine EnKnapGroup / EKG: Zamah na robu, potem je 17. maja sledil Poljski plesni val, 26. maja pa repriza prvenca Benceja Mezeija Utopija zdaj (v iskanju lepega življenja) na Malem odru, na Velikem odru zvečer in uro pozneje pa plesno-glasbena improvizacija v produkciji Zavoda Sploh, Neforma 49: Zvok Planeta. Dogajal se je Zvok Planeta ob plesnem in koreografskem dvojcu Yoko  Higash  (Japonska-Francija) in Dénes Döbrei  (Madžarska), ob kuratorki za ples Katji Legin ter kuratorju za glasbo Joštu Drašlerju, in je vse hkrati potekalo v nultem času, v brezčasnem in brezprostorskem stanju, ki je kot tako lahko zapisano le zenu.

… Loop de Loop … (Foto: Andrej Lamut)
Umetniški dogodek, ki se je zgodil izven prostorov CK Španski borci 25. maja v Kinoteki Ljubljana, si prav gotovo zasluži posebno pozornost , saj gre za filmsko projekcijo in epsko serijo, prispelo iz ZDA: Nature Theater  of Oklahoma: Življenje in čas, Epizode 7–9, ki je nastala v sodelovanju Pavola Liške in  Kelly Copper.
… Pearl … (Foto: Andrej Lamut)

Premiera EKG plesne skupine Zamah na robu je stekla v obliki dvojnega plesnega večera Pearl in Loop de Loop, ko so člani plesne skupine En-Knap soustvarjali s tremi koreografi mlajše generacije, ki jih imenujejo za trenutno najbolj vroče mlade ustvarjalce, ko so se preizkušali na robu in v mejah časa, tudi se soočali s svojimi psihološkimi mejami, preizpraševali  tabuje in se skušali osvobajati predsodkov.  Madžarska koreografinja Adrienn Hód je svojo predstavo Pearl  poimenovala po dveh besednih pomenih: ko je Pearl hkrati žensko ime in je v angleščini izraz za biser, torej tujek v školjki bisernici. Kar bi lahko pomenilo, da je  ženska s takim imenom pravi biser. Ali je temu vedno tako? O tem, kaj pomeni metati bisere in le komu, je že v Svetem pismu zapisano, da naj ne bi metali biserov svinjam, seveda le, če so pravi.
… Loop de Loop … (Foto: Andrej Lamut)
Drugi del plesnega večera Loop de Loop (pojem v letalstvu) sta zasnovala koreografa Guy Nader & Maria Campos (Libanon-Španija), sledi pa se potovanju po ukrivljenih krožnih poteh, po razsežnih in volumnih plesnih poteh. Žal pa se je ta večer zgodila nepredvidena poškodba plesalca Benceja Mezeija, ki je junaško izpeljal večer do konca, za nekaj dni pa se je gibanju moral odpovedati, zato bomo morali vsi, ki smo se namenili na ogled  reprize 13. maja, počakati na načrtovana datuma na začetku nove gledališke sezone. No, Bence je na srečo kmalu okreval, vendar tekoči plani, potovanja in zasedenost tako EKG ansambla kot dvoran v Španskih borcih so zahtevali napovedani časovni odmik. Na tej premieri se je predstavil tudi novi član skupine EKG, Belgijec Jeffrey Schoenaers, ki je zaplesal ob ustaljeni ekipi v sestavi: Ana Štefanec, Luke Thomas Dunne, Ida Hellsten in Benze Mezei. Plesna skupina EKG bo drugo leto obhajala svojo deseto obletnico, odkar je koreograf, umetniški vodja in direktor Zavoda En-Knap Iztok Kovač leta 2007 ustanovil to našo prvo profesionalno sodobno plesno skupino. V dosedanjih devetih letih aktivnega delovanja je skupina uprizorila 22 celovečernih predstav in je sodelovala s 30 mednarodno uveljavljenimi avtorji. 
… Razlika … (Foto: Marcin Smiezek)
Plesalec EKG Benze Mezei je 26. maja znova uprizoril svoj prvenec Utopija Zdaj (v iskanju lepote), ki je premiero uzrl 14. januarja. V svojem plesnem performansu se mladi madžarski avtor osredotoča na dolgovezno rušenje in gradnjo (zidakov), na lepoto ogrinjala in udobje  počitka, s podčrtanimi poudarki o lepotnem skladju plesalčevega mladega in gibkega telesa, kot ga ima pač on sam.
Poljski novi val je gostoval v sklopu pomladne Plesne Vesne z dvema predstavama poljskega koreografa ter plesalca Macieja Kuźmińskiega: Razlika in Ponavljanje / Difference and Repetition, ko se oba dela dopolnjujeta, čeprav sta dve izvedbeni različici istega koreografa, navdihnjeni z istoimenskim delom filozofa Gillesa Deleuza. Prva predstava, 35 minut trajajoča Razlika, je ples in je poslikana sugestivna intima plesalca, ki jo spremlja pisateljev glas ob nekajkrat kar preglasni glasbeni kulisi, ko Deleuza citira svoj tekst poglobljenih filozofskih misli o identiteti posameznika. Predstava poteka v igri teme, senc in svetlobnih poudarkov,  v scenografiji in ob oblikovanju luči vizualnega umetnika Michala Mackiewicza, kar ekspresivni plesni intimi doda še poseben  ton. V prvi nemi sliki se predstavi nepremičen plesalec in avtor Maciej, v drugi se uzre njegova nenavadna telesna skulptura ob stolu postavljena skoraj na glavo, vse okrog njega pa viseče paličje, ki se v danem trenutku in na praznem odru premika (vznemirja) ter poustvarja dodatne gibljive sence. Plesalec, človek, v svojih plesnih in gibalnih telesnih skulpturah prihaja in odhaja, kot bi se pretakal v fluidni sferi lastnih misli, ki tudi prihajajo v ospredje ali pa se oddaljujejo v ozadje, istočasno pa odkriva in sledi vznemirljivemu soočanju s samim seboj. Drugi, 45-minutni projekt Ponavljanje, je zgodba o možnostih ponavljanja v dorečenem plesnem duetu in ob močni koncentraciji ter usklajeni izvedbi performerk Daniele Komedęra  in Agnieszke Bednarz.
… Ponavljanje … (Foto: Maciek Rukasz)
Tokratna izvedba in aktualna tematika Ponavljanje me je spomnila na provokativno koreografijo hrvaške koreografinje Milane Broš ( 1929-2012) Opera serija v izvedbi KASP / Komorni ansambel suvremenog plesa iz leta1982 (ponovni ogled 2003. z mlado generacijo ob 40. obletnici KASP na Tjednu suvremenog plesa v Zgrebačkom kazalištu mladih), ko v enakomernem taktu metronoma teče serija oglatih in ponavljajočih se premikov šestih plesalk po tri v formaciji in v natančno določenih sosledjih, ki spominjajo na brezosebni mehanizem robotom podobnih figur. To je bila takrat enkratna in sila provokativna stvaritev, menim, da tudi danes zelo jasno berljiva ne glede na kateri čas ali svetovni utrip bi ta ustaljeni urni mehanizem danes tiktakal.
… Epizoda 7 …
Epsko 16-urno filmsko serijo Življenje in čas sta avtorja Pavol Liška in Kally Coppper zasnovala iz dolge pripovedi prijateljice, ki je nastala ob enem samem vprašanju: "Ali mi lahko poveš svojo življenjsko zgodbo?"  V Kinoteki Ljubljana smo lahko videli 7., 8. in 9. Epizodo, praktično 4 ure in 17 minut treh filmskih projekcij. Epizoda 7 je filmska dramatizirana verzija o kritiki sistema, vsakdanji rabi praznih besed in stanj, vpetih v serije nadaljevank, v te vsakodnevne plehkosti, ki jim sledimo v času, o površnih medsebojnih odnosih, o uporabi praznih besed, o družbenih formah, o birokraciji, o ljubezni, ki jo iščeš le navzven … Filmski posnetki zavrtijo dramsko poglobljeno, ironično in klovnovsko karikirano vsebino, odigrano v odlični igri izvajalcev, v rabi in fonetiki angleškega jezika iz 30-tih minulega stoletja, tudi slenga. To je film, ko na začetku ne veš, kaj bi in zakaj gre, ko se začneš nervozno premikati, potem te pa kar prilepi na sedež in ne moreš odmakniti pogleda s platna in ti je celo žal, ko se zaključi, kajti nahajaš se v neposredni ilustraciji lastnega časa, čeprav zakamuflirani z ovojem drugega pogleda, iz katerega tudi sicer kar težko izstopiš.
… Epizoda 8 …
Drugi filmski posnetek, Epizoda 8, se dogaja v naravnem zelenilu, obdanem z industrijsko mestno periferijo, sledi se pevskemu recitalu  vsakodnevnih sporočil ter predavanj, ko se skupina Natur Theater Oklahoma iz New Yorka predstavi še v vlogi odličnih pevcev in zboristov, ko  zapojejo še družinske odnose in povezave. Tretja, le 17-minutna projekcija, pa v stilu novodobnega rapa še enkrat osvetli in po svoje zavibrira dogodke prvih dveh produkcij. Liška in Copperjeva skupaj sodelujeta ter delujeta na sceni eksperimentalnega gledališča že 15 let in sta prejemnika prestižne ameriške gledališke nagrade obie / Off-Broadway Theater Award. Z mednarodnim plesnim ansamblom EnKnapGroup pa pripravljata predstavo Pursuit off Heppiness / Na sledi sreči, prvo po seriji Življenje in čas, ki bo premierno predstavljena 1. decembra 2016. EKG skupina je plesna skupina, zato so na začetku filmske projekcije uprizorili plesno polko v kvartetu, tisto, ki je na novem kontinentu znana kot country dance v izvedbi Luke, Ide in Jeffreyja, ob njih pa še Lada Petrovski Ternovšek, ki bo tudi nastopila v tej novi EKG predstavi  in produkciji Zavoda  En-Knap, kjer se bo gledališki jezik povezal še s plesnim in igra z gibom.
… Epizoda 9 …
Majski plesni val se je končal 30. maja s še eno produkcijo iz mednarodnega programa Uvoz-izvoz Zavoda En-Knap, ko se je predstavila vrhunska skupina BODHI Project eksperimentalne akademije za ples iz Salzburga / SEAD, kjer je nastopil tudi Kranjčan Beno Novak, diplomant akademije SEAD ob preostalih nastopajočih v dveh predstavah: Fragile Matter / Krhka snov in Ubuntu. 
Čisto na koncu maja, 31., in za povrh pa je bila znova na sporedu predstava SOKOL!, koreografa Iztoka Kovača in gledališkega performerja ter igralca Janeza Janše, njun duet o umetnosti, o staranju, o duhovitem in iskrenem pričevanju, o človeških mejah in večnem prizadevanju človeške rase k popolnost, tudi plesni.

View Gallery 9 Photos