Dr. Živago dobil baletno obliko. V Ljubljani. Pustite se presenetiti!

… Petar Đorčevski in Tjaša Kmetec … (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu)

Nova baletna premiera SNG Opera in balet Ljubljana je tik pred vrati, v četrtek, 14. aprila, bo na odru ljubljanske Opere ugledala luč svetovna baletna praizvedba popularnega knjižnega dela Dr. Živago nobelovca Borisa Pasternaka (1898-1960), ki se je zaradi pritiskov takratne Sovjetske zveze moral odreči nagradi.

… Petar Đorčevski in Tjaša Kmetec … (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu)
Zgodba romana je intimna, govori o ljubezni, usodi posameznika v turbulentnih in krvavih časih oktobrske revolucije ter državljanske vojne v takratni Rusiji, ko je pesnik in zdravnik judovskega porekla Dr. Jurij Živago skupaj s svojo družbo in somišljeniki upal na nove svobodne čase, dočakal pa kruto družbeno diktaturo. Roman je na Zahodu doživel neverjeten uspeh, nič manj filmski spektakel Dr. Živago Davida Leana z legendarnimi igralci: Omarom Sharifom, Julie Christie, Geraldine Chaplin
Umetniška vodja baleta Sanja Nešković Peršin si je že nekaj časa želela, da bi nova baletna premiera slonela na literarni dramski podlagi.
Na novinarski konferenci 11. aprila je v Orfejevem salonu ljubljanske Opere stekel pogovor o njihovi novi umetniški in veliki pridobitvi, sicer  prvi svetovni uprizoritvi baleta Dr. Živago. Umetniška vodja baleta Sanja Nešković Peršin je dejala, da je po filmski uspešnici in lanskem uspešnem predvajanju muzikala Dr Živago na Broadwayu N. Y gotovo prišel čas, da se to veliko delo postavi še na baletni oder. Že nekaj časa si je želela, da bi nova baletna premiera slonela na literarni dramski podlagi, tako sta z dramaturginjo Tatjano Ažman brskali in iskali , vendar ugotovili, da je že kar nekaj baletnih del zasnovanih po literaturi: Ana Karenina, Dama s Kamelijami, Manon …
Koreografa baleta Dr. Živago Jiri in Otto Bubeniček na tiskovki v ljubljanski Operi.
Potem se je zgodil Dr. Živago, ki ga med baletnimi izvedbami še ni bilo. Za novo dramsko baletno postavitev je izbrala brata dvojčka Jiříja in Otta Bubeníčeka, ki ju pozna kot odlična plesalca Hamburškega baleta. Informacijo, da se usmerjata v koreografske in uprizoritvene vode, je dobila od  gostujoče koreografinje Lynne Charles, ki je lani postavila premiero baleta Labodje jezero. Potem se je zgodil kontakt in pred vrati je že premiera, ki bo imela osem ponovitev. Predstava je velik projekt, saj se na odru lahko znajde okoli 70 ljudi hkrati, baletni plesalci, orkester, ki igra v živo, moški in otroški zbor, skupaj 120 nastopajočih. Sledilo je vprašanje, kako se bo lahko plesalo in sploh videlo plesalce, če je orkester na odru, temu pa sledil simpatičen ter skrivnosten odgovor: "Pustite se presenetiti!"  In stavek je bilo še večkrat slišati, ko so se postavljala vprašanja o primerjavi baletne izvedbe s filmskim ali literarnim delom.
… Tjaša Kmetec in Lukas Zuschlag … (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu)
Dva meseca sta brata Bubeníček postavljala svojo baletno stvaritev in koreograf Jiří je dejal, da se je na začetku počutil kot otrok, ki obsedi  pred praznim listom, saj sta tudi dobesedno začela pred praznim listom  Zanj je zelo pomembno, da občinstvo razume, kaj se dogaja na odru, da tudi vsi drugi baletni elementi, kot so glasba, scena, kostumi, govorijo zgodbo baleta, ne le koreografija. Pohvalil je baletni ansambel, saj, kot je povedal, je bil navdušen, ko jih je že prvič videl. Pomembno je tudi, da plesalci začutijo svoje vloge, ne da jih igrajo in le izvajajo, potem se tako na odru sledi Lukasu, ki prihaja iz vojne, ki čuti in ljubi … Osebno se mu zdi, da se v baletu lahko več pove kot  v besedi ali igri, da je bolj razumljiv za tiste, ki ga seveda znajo brati.
… Hugo Martin, Mbeng Ndong, Kenta Yamamoto, Lukas Zuschlag in Luka Žiher … (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu)
Otto Bubeníček se je bolj usmeril v scensko oblikovanje, deluje tudi na drugih področjih vizualnih umetnosti, v predstavi Dr. Živago je hkrati tudi asistent koreografije. Zanj je bil velik izziv, kako vsebino knjige z več sto stranmi postaviti na oder, in to le v desetih prizorih, tudi sam se je  počutil kot otrok pred belim papirjem. Scena sledi zgodbi, kar se lahko opazi tudi pri detajlih, kot je npr. stopnišče, ki ponazarja hišo … Scena je v prvem delu bogata, v stilu druženja in časa pred revolucionarnimi dogodki, medtem ko se scenarij v drugem delu poglablja v nastopajoča čutna stanja dr. Živaga. Brata ustvarjata skupaj in tesno sodelujeta, vendar se znata tudi razhajati pa potem usklajevati, kar je prav gotovo dobro za nadgradnjo umetniškega dela, kar sta ob svoji predstavitvi dela poudarila. 
… Lukas Zuschlag … (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu)
Glasbo je izbral koreograf Bubeníček, sestavljena je iz del Šostakoviča, Rahmanjinova, Vasksa, Šnitkea in Majakovskijega, izvaja pa jo operni orkester, katerega dirigent je Marko Gašperšič. O tem, kakšni občutki so, ko je orkester postavljen na oder, je Gašperšič dejal, da se orkester zelo dobro sliši in je njihova vloga predvsem dobro slediti baletni izvedbi, kar pripomore k dobri izvedbi. Sprva je bilo kar nenavadno, ko je bilo treba pripraviti toliko različnih skladateljev v tako kratkem času, ampak uspelo jim je, kar je pomembno.
… Lukas Zuschlag in Tjaša Kmetec … (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu)
Kostumografinja predstave Elsa Pavanel, ki je skrbela še za izdelavo 120 kostumov, za pravočasne izvedbe, se tudi dobro zaveda, koliko dela je imel gledališki atelje, da je vse to lahko pripravil, popravil in izdelal. Kostumi so skladni s časom in zgodbo, namenjeni pa so predvsem plesalcem, kar pomeni, da se morajo v njih dobro počutiti, da bi lahko izvajali svoje plesne gibe.
Edini slovenski predstavnik v tem baletnem delovnem timu je Jaka Šimenc, oblikovalec svetlobe, ki se je ujel tako s scenografijo kot koreografijo, kot je dejal, in je sceni dodajal potrebne svetlobne zaznave. 
Baletniki Luka Žiher, Tjaša Kmetec in Lukas Zuschlag na tiskovni konferenci.
O tem, da sta brata Bubeníček kreirala izreden delovni tempo in sila profesionalen proces dela, so spregovorili še navzoči baletni plesalci in solisti, Tjaša Kmetec (Laura), Lukas Zuschlag (Dr. Živago) in Luka Žiher (Paša). Zedinili so se, da je koreograf Jiří znal svetovati in tudi izbirati prave plesne detajle, da so plesalcu ter vlogi bili tudi bolj pisani na kožo, kar kaže na njegovo izredno profesionalno plesno in koreografsko znanje. Vloge so zahtevne, ker jih ne samo plešejo, ampak jih morajo predvsem notranje podoživeti, tu ne gre za igro, temveč za odsev resničnosti, za izraznost osebnosti, ki jo predstavljaš. Pred koncem je "padlo" še vprašanje, ali se bo mogoče slišala tudi Larina pesem, seveda te ne bo v baletni praizvedbi, bo pa zadonela Ruska narodna: Ah, stepa ti široka. 
… Lukas Zuschlag in Tjaša Kmetec … (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu)
Ob koncu tiskovne konference sta se brata dvojčka zahvalila za povabilo in izrazila zadovoljstvo nad  timskim delom, brez katerega ne bi bilo takega uspeha, kajti uspelo jima je tudi zaradi ekipe plesalcev in ob tako resni delovni ekipi vseh oddelkov. Torej pustite se presenetiti in vabljeni na ogled dramskega baleta Dr. Živago v času od 14. do 23. aprila v Opero Ljubljana!

View Gallery 10 Photos