Krstna izvedba baleta za otroke Mali princ na odru SNG Opera in balet Ljubljana!
Na odru ljubljanske Opere SNG Opera in balet Ljubljana je bila 6. septembra (ogled generalke) uprizorjena krstna izvedba baleta za otroke Mali princ, koreografa Lukasa Zuschlaga, ob idejni zasnovi umetniškega direktorja ljubljanskega baleta Renata Zanelle, na avtorsko glasbo Aleksandre Naumovski Potisk in pod taktirko dirigenta Ayrtona Desimpelaerea, ki je letos postal hišni dirigent. Dirigiral je tudi posnetku orkestralne izvedbe predstave letošnjega avgusta v Studiu 26 Radio Slovenija, sicer pa dirigira v ljubljanski Operi že od leta 2022. Na novinarski konferenci 3.9. so obrazložili, da bo predstava Mali princ na domačem odru tekla ob glasbeni izvedbi v živo, za morebitna gostovanja pa so pripravili še glasbeni posnetek.
Ob tej priliki je Renato Zanella dejal, da ga podoba Malega princa že 25 let spremlja v beležnici, ki jo nosi s seboj, v njej pa je našel zapis, da se zgodba nadaljuje v Ljubljani. In še posebej podčrtal, da je med koreografom Zuschlagom in skladateljico Potiskovo teklo poglobljeno sodelovanje, ko se je vsaka fraza predebatirala, vse dokler ni bila zakoličena ali morebiti spremenjena, tako kot je davnih dni tekel delavno ustvarjalni proces med koreografom Petipajem in skladateljem Čajkovskim. Potiskova pravi: ‘Kompozicija je zelo zahtevna ima prepletene strukture, odločila sem se tudi za lajtmotive, se pravi kratke fraze, ki opišejo neko osebo ali mesto. Vsi ti motivi so zgrajeni iz ene osnove, ki jih potem tokom skladbe permutiram, se pravi, jim dam drugačno strukturo.’
Tudi nič manj zahtevno ni bilo pisanje libreta za balet Mali princ, ki sta ga sodelujoče pripravila koreograf Zuschlag, in dramaturginja Tatjana Ažman, ki je dejala: ‘In ni bilo lahko, saj smo začeli povsem od začetka. Tudi smo se popolnoma odpovedali besedilu na sceni, v izhodišče pa postavili pilota in dogodek, ki mu je spremenil pogled na svet.’ V noveli Mali princ resda pilot ne nastopa, vendar zgodba teče v pripovedi tretje osebe, pisatelja, ki je pilot. In je pisatelj pilot pravzaprav ves čas prisoten v svoji avtobiografski noveli, za katero je dobil navdih v nesreči, ko je zaradi okvare 29. decembra 1935 prisilno pristal sredi puščave, približno 200 km od Kaira. Njegova novela je prvič izšla 1943 v ZDA, v angleščini in francoščini, kamor se zatekel v času nemške okupacije Francije v drugi svetovni vojni; ko je lani preteklo 80 let od prve izdaje njegove novele, v letošnjem letu še 80 let od njegovega izginotja, smrti.
Koreograf in baletni solist Lukas Zuschlag v tej sezoni obhaja že 20 let svojega delovanja na sceni ljubljanskega baleta se je že izkazal kot koreograf različnih opernih vsebin ter koncertov, sodobnih krajših baletnih del in različnih plesnih oblik, sicer pa je že prepoznaven sodobni koreograf krajših produkcij. Baletna predstava Mali princ je njegov celovečerni, skoraj enourni koreografski prvenec. Na novinarski konferenci je iskreno dejal, da ga je ob navdušenju nad projektom kar zaskrbelo: ‘Kako tako klasično knjigo z nelinearno zgodbo predstaviti v manj kot uro dolgi plesni igri?’ In mu je več kot uspelo, ko je skrbno botroval sodelovanju vseh prisotnih umetnikov, in je Mali princ slikovita baletna zgoščenka, nastala ob tesnem sodelovanju celotne umetniške kot tudi tehnične ekipe: scenograf je Matjaž Arčan, kostumografka Ina Ferlan, oblikovalec svetlobe Andrej Hajdinjak, oblikovalka projekcije Stella Ivšek.
Pisateljeva novela Mali princ je poetična fantazijska pripoved v duhu realnosti, ko svoje vratolomne življenjske prigode domišljeno in poglobljeno ubesedi, ob tem še izpostavi osnovne življenjske vrednote: kot je osama, prijateljstvo, ljubezen, modrost. In je izguba. Nič drugače se ne izpoje baletni Mali princ, ko se poetika novele neposredno doživlja na baletnem odru, kot barvita scenska poslikava karakterjev človeških dni, brez branja in besed ob umetniški koreografski viziji naslovljena otrokom in odraslim.
In je Vrtnica tista Prinčeva ljubezen od katere beži, se usmeri po poti 6. planetov, pristane pa sedmem, na Zemlji. Kot se da prebrati, Vrtnica simbolizira pisateljevo burno družinsko življenje, ko sta se on in njegova soproga pogosto razhajala, vendar nikoli zares razšla. In je Vrtnica osrednji motiv koreografije, ko sredi puščave v valčku ljubezni zaplešeta, se zlijeta Pilot in njegova življenjska sopotnica v sanjskem prividu tesnobe, v deseti skici: Samo ena je moja-sanjski valček.
Balet Mali princ se na odru predstavi v dvanajstih glasbeno-plesnih skicah, tudi ob ščepcu tišine, začne pa z glasbeno uverturo ob spuščeni zavesi, ko se glasba lahkotno, domišljijsko preliva z naravo, ob dozdevnem frfotanju drobnih kril. Ko pa svetloba obsije zaveso, se na tleh in pod zaveso ugleda par takih škorenj, ki jih nosi le oseba velikih nog. Zavesa se odpre, sredi odra pa uzre mizo s plišastim slončkom in stolom, na tleh še moža; ko pomisliš na pisatelja ali pilota (če poprej ne bereš gledališkega lista) Lukasa Baremana (alternacija Matteo Moretto, Oleksandr Koriakovskyi, Filippo Jorio). Mož se nemudoma vzdigne, tudi sede za mizo ter z velikanskim svinčnikom v roki navdušeno piše, vmes še veselo zapleše, preskakuje mizo, stol, se vrstijo prevali, stoje na rokah, ko se še na tleh sodobno znajde; je neustrašen sodobni akrobat, ki takoj osvoji najmlajše. Ni bilo povsem jasno, ali je nastopajoči Pilot, ki piše svojo novelo, ali pač otrok- pisatelj, vse dokler video ne poslika prostor z matematičnimi koreni, številčnimi vrstam…
Torej se je v prvi sceni sledilo Pilotu – šolarju, znano je, da je rad pisal in računal v šoli, na vsebinskem scenosledu v gledališkem listu pa zapiše Pilotovo otroštvo. Scene se slikovito in tekoče zlivajo ena za drugo, tudi jih krasijo barvite video poslikave v stilu otroških slikanic, ko svetloba pridoda še posebne odtenke vesoljni vsebini, medtem ko zemeljske scene pridobijo znane odtenke narave. Vesoljna stran ali video zaslon je zamejena s polkrožno klančino ob zadnji strani odra; kot bi uzrl vrh planeta v vesoljnem etru.
In že sledi naslednja scena, kjer se na desni strani odra ugleda pilotov model aviona s propelerjem, ki se zaradi okvare moral spustiti na tla puščave, in Pilota kako v delovnem kombinezonu skuša odpraviti napako, vendar mu tokrat ne uspe.
Medtem, ko se Pilot ukvarja z avionom, se na levi strani ugleda Malega princa belih skodranih las, je kot lahni oblaček, ki se spušča onstran klančine v zračni kostumski belini, sugestivno pa ga odigra: Marin Ino (Nina Kramberger, Marya Pavlyukova). Zapustil je svoj mali planet – astroid B612, tudi svojo sebično ter nehvaležno Vrtnico, saj je predano skrbel zanjo, vendar se odloči, da se od nje odpočije in napoti na medplanetarno potovanje. Svetlobno oblikovanje poustvari iluzijo prehodov onstran klančine do tuzemskega bivanja, tudi se klančina rahlo razpre, da se omogoči ozki prehod skozi ‘vesoljna vrata‘.
V sceni Srečanje z Malim princem, se srečata Pilot in radovedni Mali princ, ki ima vsakič novo vprašanje, ob tem pa spregovori še o svoji važni ter nehvaležni Vrtnici. Vloga Malega princa je Marin Ino pisana na kožo, saj se povsem poistovetila z otroško vlogo, jo prisrčno in brez besed očarljivo udejanjila, živopisno pa govorile njene geste, sijoči pogledi, vzgibi, nagibi, in je v baletnih izvedbah bila tako lahkotna kot je le-lahko vesoljni Mali princ, dobesedno je za(o)čarala prisotne male ter velike obiskovalce. Mali princ pripoveduje še o svojem odhodu ter prevzetni Vrtnice, ko njuna scena in slovo steče še na tuzemskih puščavskih tleh, ob prehodu Vrtnice skozi ozko špranjo klančine, odeto v zelene pajkice, visoko vzravnana na baletnih špicah, njeni koraki pa ostri; kot tiste bodice ki jo branijo, sicer je zgornji kostum nekam pretemen, tudi ne prepoznaven za njen cvetoči duh, je pa v skladju barvitih scenskih in video odtenkov. Nina Noč (Emilie Gallerani Tassinari, Lara Flegar) je svojo Vrtnico dominantno odigrala in odplesala, tudi zrelo karikirala njena mnogovrstna karakterna stanja, tako kot jo je opisal njen Princ, ko zna biti zla, koketna, gospodovalna, tudi zvita ter za hip še žalostna.
Pogovori Pilota in Malega princa tečejo v šesti skici, tema pa prebivalci 6. planetov, ki jih je Mali princ obiskal na svoji poti: Kralj, Svetilničar, Domišljavec, Poslovnež, Pijanec, Geograf, sicer kar prepoznavni svetovi odraslih, tako kot je nekoč že oznanil tisti rek: Kakor zgoraj, tako spodaj, in obratno. Scena je simpatična humorna prispodoba realnosti, ko Kralj vlada na prestolu brez podložnikov in kraljestva, Svetilničar sveti kar z lastno glavo, če le ima žarnice, pohlevni Poslovnež pa bi prisvojil vse zvezde, ko Domišljavec, Pijanec in Geograf imajo svoj prav; like na sceni pa zabavno odigrata: Matteo Moretto (Yujin Muraishi, Solomon Osayi Osazuva) in Yuki Seki ( Oleksandr Koriakovskyi, Aleks Theo Šišernik), avditorij spravljata v smeh, še posebej Matteo Moretto, ki se potika po sceni, glasno reglja, in do solz nasmeje s svojim vokalnim žlobudranjem neznanih vesoljnih korenin.
Pilot z Malim princem preživi osem dni v puščavi praktično brez vode in hrane, ko iščeta in iščeta vodo, in jo končno najdeta v domiselni embalaži časa, ki krasi gore smetišč, v plastenki ‘odvrženi v stranski loži’; in je predstavitev Obilja Zemlje, tudi se čez zid klančine prevesi Kača, se srhljivo izvija ter zvija, in zavaja tako kot jo stilizira Erica Pinzano (Katja Romšek, Gabriela Mede). In tam, kjer so kače je lahko tudi še Rožni vrt, kjer Vrtnice na špicah zaplešejo kot ena, tudi vsaka posebej izpostavi svojo karakterno noto, v sestavi ženskega ansambla: Margaux Chesnais, Denise di Cicco, Julianna Correia Dreyssig, Lara Flegar, Barbara Potokar, Katja Romšek, Neža Rus, Emilie Gallerani Tassinari. Glavna junaka obišče še Lisica v svoji oranžni preobleki, ko se v vlogi iskril mladi zviti lisjak: Filipo Jorio ( Solomon Osayi Osazuva, Hugo Mbeng Ndong). Lisica je zvita zverca, tudi modrijanka, ki se prihuljeno dobrika v ritmu tanga, in opomni: ‘Kdor hoče videti, mora gledati s srcem, kajti bistvo je očem zakrito’; 11. skica Lisica -tango.
Malemu princu se ob plesu Vrtnic obudijo spomini na njegovo Vrtnico, osamelo na malem planetu, ko je začel nenadoma hrepeneti po ponovnem srečanju z njo, tudi se odločil, da se vrne k svoji Vrtnici, zato prikliče kačo da ga napoti nazaj, saj bi njegovo telo bilo pretežko za dolgo pot vesoljne vrnitve. Medtem je pilot končno zagnal svoj propeler, tudi obstal v tihoti lastnih mislih, da niti ni opazil, kdaj se je Mali princ poslovil, le njegov šal je našel na tleh, uzrl pa ga je z lučko v roki, kako zapušča tostranska obzorja. Tudi je Pilot na poti k svojem avionu nenadoma opazil, kako v roki stiska prav enako okroglo lučko, na pa odru pa svetili dve mali okroglo lučki, ena na obzorju, druga še na zemeljskih tleh.
Za konec in v možen s(o)pomin zemeljskih dni v času, ko sta se srečala Mali princ in veliki Pilot, se na obzorju odra prikažejo še zemljani tistih dni, v črnih sakojih in hlačah s polcilindri na glavah. Zaplešejo, ko se zaslišijo ritmi popularnega jazza, tudi presenetijo znani ‘lajtmotivi’v razvejani koreografski kompoziciji ob ženskem ansamblu, in moški plesni sestavi: Filippo Jorio, Oleksander Koriakovskyi, Hugo Mbeng Ndong, Yujin Muraishi, Matteo Moretto, Solomon Osayi Osazuva, Yuki Seki, Aleks Theo Šišernik. Tudi ni bil edini konec, ko je v slovo steklo še poskočno scensko Finale, ali plesna parada, vseh nastopajočih.
Predstavi sem sledila na generalki v četrtek 5.9. s prvo postavitvijo plesalcev, nato sledila še sobotni popoldanski za otroke ter večerni za odrasle. Otroci, tudi tisti triletni so generalki sledili nepremično in povsem tiho, vse dokler ni bil čas za smeh ali aplavz. Že potem sodeč so novo baletno predstavo Mali princ doživeto spremljali, in jo povsem sprejeli za svojo, tudi je vzdušje tega večere bilo docela navdahnjeno s predstavo, kar pomeni da je baletni ansambel skupaj z glasbeniki navdušil ne le otroke, ampak tudi odrasle. Skoraj enki odmevi so sledili še ob sobotni predstavitvi, ko je na večernem terminu Malega princa, odigrala čutna Mariya Pavlykova; Pilota pa zrelo predstavil Oleksander Koriakovskyi, in je Vrtnica sijoče zasijala v obeh sobotnih predstavah v izvedbi: Emilie Gallerani Tassinari, medtem ko je Kača tokrat bila iz nekega drugega gnezda, upočasnjena kot one velikanke; Hugo Meng Ndong se tudi tokrat predstavil, kot mladostni modrijan-Lisjak; in so nasmejali planetarni prebivalci: Solomon Osayi Osazuva in Aleks Theo Šišernik, na sceni pa se je opletalo z jezikom nekega drugega planeta, ki je že vseboval samoglasnike ter soglasnike, kaj se je govorilo, pa ostaja neznanka. In je v soboto ob petih Mali princ izzvenel v izvedbi Nine Kramberger kot plahi Princ-otrok, zvita zvijalka- Kača je bila Katja Romšek, mladi akrobatik Pilot pa Matteo Moretto, in preudarna Lisica Solomon Osaayi Osazuva, v vlogah planetarnih prebivalcev sta izstopala Oleksandr Koriakovskyi in Yujin Muraishi, ki je več kot navdušil ob svojem gibalnem nemiru poskočnih ritmov, še posebej v izbruhu lastnih vokalnih kombinacij, ki so kar spominjale na glasove nekega zemeljskega otoka na Daljnem vzhodu.
Ob vseh treh uprizoritvah je bilo jasno, da koreograf Lukas Zuschlag pri svojih postavitvah dopušča nastopajočim solistom tudi prostor lastne kreacije. In je balet Mali princ dramsko zasnovana uprizoritev, kjer se ne izpostavlja le plesne izvedbe, ko ta mora biti in je tudi bila, vrhunska (asistentka koreografije Mateja Železnik, asistentki predstave Ana Klašnja, Rita Pollacchi), ampak se daje posebno pozornost primerno odigrani dramski vlogi. Balet Mali princ v izvedbi Baleta in Orkestra SNG Opere in baleta Ljubljana, se izkaže za umetniški podvig, je dorečena krstna izvedba izvirnega libreta, avtorske glasbe in sodobne koreografske zasnove, ki je te septembrske dni navdušeno polnila operno dvorano. In kot kaže, bo tudi nova, baletna uspešnica SNG Opere in baleta Ljubljana ki jo je poustvaril koreograf in baletni plesalec Lukas Zuschlag ob svojem 20. letnem delovanja v ljubljanskem baletnem ansamblu, skupaj z domačimi ustvarjalci in izvajalci.
Balet Mali princ je kar prisrčna baletna enodejanka, ki jo je lahko poustvaril le umetnik iskrivega mladostnega duha, tako kot se je vseskozi dalo slediti koreografu, plesalcu in pedagogu Lukasu Zuschlagu. Predstava se na koncu koncev zaključi s finalom, tudi z barvito parado vseh nastopajočih, in v obilju decibelov navdušenja.