Baletna mojstrica Maja Dumčenko. Nehajmo pridigati, da je baletna pot težka in negotova.

Kjer je želja, je uspeh, meni pedagoginja Maja Dumčenko. (foto: Andrej Tebenihin)

Gorenjski biser, Bled, je znova gostil srečanje z rusko baletno veličino, nekdanjo prvo solistko Mariinskega gledališča iz Sankt Peterburga, Majo Dumčenko, zdaj baletno mentorico tega svetovno znanega gledališča, ko je letos v času od 16. do 26. avgusta vodila baletne delavnice, Ballet Masteclass Bled 2016. Spomnimo se veličastnega baletnega dne na Bledu 29. marca 2009, ko je bil organiziran poseben DBUS Gala baletni večer v prisotnosti nepozabne baletne legende Maje Plisecke (19252015), ko je skupaj s slavnim soprogom, glasbenikom Rodionom Ščedrinom bivala na Bledu, in takrat je bila dosegljiva tako za naše baletne umetnike kot učence baletnih šol, dajala nasvete in vodila strokovne pogovore. Tudi blejski župan Janez Pfajfar se je spominjal tega dogodka, ko sva se 19. avgusta srečala na otvoritveni baletni vaji (‘open class’). Zanimivo, da sta se oba velika baletna dogodka zgodila ravno v njegovem mandatu, za baletne in kulturne ‘sladokusce’ pa vsekakor dobrodošla, niti nič manj za privlačno turistično blejsko ponudbo.

Maja Dumčenko
Maja Dumčenko je leta 1995 končala slavno Vaganovo baletno akademijo v St. Peterburgu in je bila že leto pozneje angažirana za glavno vlogo Julije v baletu Romeo in Julija, ko jo je na avdiciji med mnogimi odličnimi balerinami opazila in izbrala Galina Ulanova (19101908), veliko ime ruskega baleta. Od takrat pa vse do leta 2012 je bila prva solistka baletnega ansambla omenjenega gledališča. Bila je edinstvena v svoji izraznosti, lepoti in eteričnosti izvedbe glavnih junakinj velikih belih baletov Giselle, Don Kihot, Trnuljčica, Bajadera, Gusar … Izkazala se je tudi za izredno strokovno pedagoginjo, kar je bilo vidno tudi v teh dneh njenega poučevanja klasičnega baleta na Bledu.
Na Bled so po nova znanja prišle mnoge bodoče balerine … Elena Gaber …
Klasični baletni pouk je potekal v dopoldanskem času z vmesnim odmorom, skupaj pa trajal štiri šolske ure. Najprej so stekle osnovne tehnične vaje, poldruga ura postavitev ob drogu in na sredini, potem pa še vaje na baletnih špicah, ravno tako poldrugo uro, sobota in nedelja sta bila dneva, namenja počitku. Na seminarju so bila dekleta iz dveh našij konservatorijev za glasbo in balet, ljubljanskega in mariborskega, kot tudi plesne ljubiteljice, ki se baletnih korakov učijo na Bledu. Baletni seminar je potekal v dvorani na Ljubljanski cesti 13, kjer deluje Športno društvo Moj klub, ki ga vodi Mojca Jakopič, med počitnicami pa je tudi informacijski turistični center.
… Ilina Eder in Klara Hudovernik (zadaj) …
Pedagoginja Maja se je že ob vsaki napaki takoj odzvala, popravki pa tekoče sledili, praktično v istem trenutku za vsako udeleženko. Največkrat so napake nastajale pri osnovni drži, tudi rok, pa postavitvi lopatic, stopal, baletnih pozicij, stabilnosti, ravnotežju, pri obratih … Na moje vprašanje, kako ji je všeč Bled, je Maja Dumčenko odgovorila: "Zelo mi je všeč tu, svoje bivanje sem vzela kot dar poletnih počitnic." "Kaj pa bi rekli o naših baletnih učenkah, ki sledijo vašemu seminarju?" "Prvič – prihajajo z različnim predznanjem, tu so od učenk profesionalnih šol do baletnih začetnic, vendar si vse enako prizadevajo, 200-odstotno sledijo, se trudijo in sprejemajo, saj toliko vadbene klasike v enem dnevu nimajo niti naši profesionalci. Cenim, da so prišle sem na lastno željo, in želja je lahko celo pomembnejša od pridnosti. Zavedam se, da jim v tem kratkem času ne morem nuditi veliko, le informacije, na katere naj bi bile pozorne in bi jih tudi lahko s časom in delom usvojile."  "Kaj bi jim svetovali?" sem jo še hitro vprašala, kajti odmor se je že bližal koncu. "Predvsem želim reči, da tem dekletom, ki stopajo na to pot ali se zanjo odločajo, nehamo pridigati, da je pot težka, negotova, in ne vem, kaj še vse. Moramo se zavedati, da tisto, kar si otrok želi, zanj nikakor ni težko. In kjer je velika želja, je vedno lahko tudi uspeh. Kot pedagog in iz svojih izkušenj bi rekla, da je naloga vsakega učitelja, da zna s svojim poukom pridobiti in navdušiti učenca, potem pa ob pravilnem delu in veliki želji pride tudi rezultat." In Maja Dumčenko uči z milino izraza, z nasmehom, tudi preprostost in mir kar izžarevata iz nje.
… Liza Podjavoršek in Neja Hrastar (v ogledalu) …
Balerina in pedagoginja Maja Dumčenko je prišla na Bled na povabilo gospe Angelike Gatove, ki se je skupaj s soprogom, nekdanjim violinistom in solistom Mariinskega gledališča, Ildarjem Gatovim, odločila, da St. Peterburg zamenja za Bled. Njen soprog je imel možnost spoznati Bled na glasbenih gostovanjih po Sloveniji, kot glasbenik je še vedno tudi zelo dejavenn. "Majo Dumčenko sem mogoče povabila tudi zato, da bi lahko na tak način ustvarila svoje mladostne in neizpolnjene želje," je razložila gospa Angelika. 
… Assija Sultanova, Maja Dumčenko in Irina Eder, Elena Gaber, Nina Bačani in Klara Hudovernik (zadaj) …
Na seminar se je prijavilo dvanajst deklet, prisostvovalo pa jih je enajst, ker se je Sara Žervanov, dijakinja 2. letnika KGBL poškodovala na seminarju v Piranu in je vajam le prisostvovala. Iz KGBL sta bili prisotni dijakinja drugega letnika Elena Gaber in Pia Antonič Babnik, ki je ravno opravila vse potrebne izpite za vpis v drugi letnik, ko je celo šolsko leto njen baletni uk potekal v zasebni šoli, v ljubljanskem Plesnem Epicentru, pod vodstvom baletne učiteljice Tine Juhant. Iz KGB Maribor sta prispeli dijakinji zadnjega letnika, Liza Podjavoršek in Neja Hrastar, iz drugega letnika pa Nina Bačani in Assija Sultanova, ki je bila vseskozi še glavna prevajalka pedagoških in vadbenih napotkov učiteljice, v pogovoru pa je bila v veliko pomoč tudi njena mama, gospa Nataša Sultanova. Vse dijakinje so bile zelo zadovoljne s poukom in vajami. Povedale so še nekaj besed o vtisih in kam naprej. Pia je dejala, da je še posebej zadovoljna, ker jim tehniko na baletnih špicah lahko podaja ženska pedagoginja, ki ima znanje in izkušnje, in da jih je bilo toliko, da se je učiteljica lahko vsaki posamično posvetila. Neja se bo, kot je dejala, poskusila po maturi uvrstiti v domači baletni ansambel, če ne, potem se udeležiti možnih avdicij. "Zelo se bom potrudila, da lahko ostanem doma in da bom sprejeta v naš balet," je še odločno dodala. Njena sošolka Liza načrtuje po zaključnem izpitu oditi v tujino in se posvetiti akademski plesni nadgradnji.
… Nina Bačani in Maja Dumčenko …
Na seminarju so prisostvovale tudi domačinke, ki se na Bledu udeležujejo baletne vadbe pod vodstvom Tamare Polanc, in jih je med našim kratkim pogovorom tudi poklicala, da bi slišala, kako jim kaj gre. Mimogrede sem ujela Lauro Volmajer, ki že tri leta hodi na baletne ure na Bledu, letos pa je opravila preizkus in bo šla jeseni, kot je sprva dejala, na Baletno šolo Stevens v Medvode, nato pa sporočila, da gre na ljubljanski konservatorij. Medtem ko bosta osnovnošolki Klara Hudournik in Alja Jakopič Trampuž še naprej ostali zvesti svojim blejskim baletnim uram. Vse pa so se strinjale, da so veliko pridobile na teh urah; v tem času je pouk tekel na njihovi ravni znanja in sposobnosti, namesto špic so izvajale določene vaje še v osnovnih baletnih copatih. Po prvem tednu seminarja je od 20. do 26. stekel še drugi teden, Liza, Neja in Nina so se morale vrniti na baletni konservatorij v Maribor, kjer so v ponedeljek, 20., že začeli svoje predpriprave za novo šolsko leto.
Seminar na Bledu se je končal 26. avgusta s predstavitvijo v Ruskem centru za kulturo in znanost v Ljubljani, v njihovi veliki dvorani na naslovu Ciril-Metodov trg 1. Pripravljena so bila tudi plesna tla in sedeži, ki jih je zapolnilo kar nekaj gledalcev, med njimi pa več rusko govorečih. Glavna prevajalka za vse, ki ne govorimo rusko, je še vedno bila gospa Nataša Sultanova, v njeni kratki odsotnosti je priskočila na pomoč Claudia Sovre, asistentka koreografije ljubljanskega baleta, na ogled predstavitve je prišla tudi umetniška vodja te ljubljanske institucije, Sanja Nešković Peršin.
… Pia Antonič-Babnik in Assija Sultanova (zadaj) …
Gospa Angelika se je potrudila in s pomočjo računalniške elektronike predstavila Majine solistične utripe iz baleta Gissele, Gusar, tudi v vlogi  Julije iz njenih prvih profesionalnih dni; bil je to enkratni in nepozaben baletni dogodek; kratek, vendar sladek. Nato so se ob drogu postavila in predstavila še štiri preostala dekleta s seminarja: Assija, Pia, Laura in dvanajstletna Dunajčanka Ilina Eder. Tako se je končala predstavitev učne ure ruske šole Vaganove, ki jo je postavila Agripina Vaganova (18791981), ter prikaz preprostih, vendar že veliko natančneje izvedenih  prvinskih vaj ob drogu, tudi ob sprotnih popravkih in obrazložitvah za obiskovalce. Bil je tudi čas za vprašanja o razlikah med baletnimi šolami, zakaj je ravno Vaganova šola tako posebna. Odgovor Dumčenkove se je glasil, da je to stara šola, ki je prišla v Rusijo z italijanskimi in francoskimi učitelji ter se je kot taka tudi obdržala, da ima svoj strogi in osnovni kod, in da je v Rusiji znano, da so balerine Mariinskega  gledališča ene boljših, medtem ko dobri moški baletni plesalci prihajajo iz Bolšoj teatra, kar kaže na različni baletni kod različnih šol.
… Neja Hrastar in Liza Podjavoršek. (foto: Andrej Tebenihin)
Sledilo je še vprašanje: "Kdaj naj bi se začelo z baletnimi vajami, pri katerih letih?" Pedagoginja Maja je odgovorila, da težko reče, ker sama dela s profesionalci in ne z otroki, ampak da kljub temu meni, da je vse odvisno od posameznika. Navedla je primer svoje mlajše sestre, ki je pri štirih letih želela na drsanje, vendar ji oče ni dovolil, češ da je še premajhna. Ona pa je kljub temu prispela na ledeno površino in se zadrsala na drsalkah, kot bi to vedno počela. "Tudi težko najdemo povsem idealno telo, redkokdo je popoln, vendar z vajami, vztrajnostjo in željo je možno vse popraviti," je še dodala pedagoginja in balerina Dumčenkova.
Po zaključku sta tako kot vedno živahni in radovedni Assija in Pia še izbirali najboljše fotografije za objavo na našem portalu, ko pa sem ju vprašala, kam odrineta preostale dni do začetka šole, je Pia odgovorila: "Še na Vibro, na baletni klas Lukasa Zuschlaga." Assija pa dejala, da jo že v ponedeljek, čakajo vaje za balet Gusar v izvedbi Baleta SNG Maribor za njihovo gostovanje v okviru 64. Ljubljana Festivala v Gallusovi dvorani CD, kjer se je odlično odrezala.

View Gallery 9 Photos