Anton Bogov in njegovih 20 veličastnih plesnih let

Anton Bogov v svojem značilnem skoku. (Foto: Tiberiu Marta)

Baletni prvak Opere in baleta SNG Maribor, Anton Bogov, je 4. septembra na velikem odru mariborskega kulturnega hrama slavil svojih 20 let plesanja tako v Mariboru kot na svetovnih baletnih odrih. V štajerski prestolnici je Bogov največ baletnih pas de deuxov zaplesal s svojo dolgoletno baletno partnerico, prvakinjo mariborskega baleta Alenko Ribič, danes baletno mojstrico in strokovno sodelavko baletnega ansambla njenega rojstnega mesta. Oba baletna solista pa sta bila za svoj veliki plesni opus tudi nagrajena z nagrado Prešernovega sklada; Ribičeva leta 2003 in Bogov 2007; gotovo pa sta si v svoji bogati karieri prislužila to veliko priznanje tudi za enkratne pas de deux izvedbe v skupaj zaplesanih velikih baletih, očitno in žal nismo nekako še navajeni, da bi baletni par za izvedbo glavnih vlog bil lahko promoviran oziroma si celo pridobil to naše najvišje kulturno priznanje.

Anton Bogov in Alenka Ribič sta bila dolgoletni baletni par mariborskega baleta. Na svečanem koncertu je bila Alenka med publiko, kar je bilo za nekatere škoda, saj so pričakovali vsaj en pas de deux.
 
Anton Bogov je v Maribor prišel na pobudo takratne vodje mariborskega baleta Ljiljane Keče Rošker, spomnim se, kako je ob neki priložnosti na enem od strokovnih srečanj DBUS-a v Mariboru dejala: "Srečna sem, ker mi je uspelo v Maribor pripeljati Bogova, mislim, da sem s tem za naš balet naredila veliko …" In res je naredila veliko. Mladi ruski plesalec Anton Bogov je po končani baletni akademiji in svoji karieri naproti leta 1994 odšel najprej na Japonsko v Mednarodni baletni ansambel v Nagojo, in kot je že večkrat poudaril, je slovanska duša, ki si želi slovanskega okolja. 
Anton Bogov je na slavnostni koncert povabil odlične goste.
Na Japonskem je ostal eno leto, potem pa se znašel v Mariboru, kjer je preplesal svojih veličastnih 20 let; solistične vloge velikih baletov so se kar vrstile, blestel je v izvedbah baletnih junakov, tenkočutnih princev, vedno kavalirski do svojih soplesalk, tudi vedno zaželen in zanesljiv partner mladih solistk, znan po letečih višavah ter neslišnih doskokih in hitrostnih vrtavkah, v modernejših plesnih vlogah pa enkraten po svojstvenem gibalnem izrazu, in po vseh teh dvajsetih plešočih letih še vedno mladostno razigran. V svojem pogovoru z Benjaminom Vircem (gledališki list SNG Maribor) je oznanil, da bo plesal, dokler bo lahko, ko pride čas, bo enako vesel tudi manjših karakternih vlog, in je povsem realno razglabljal o možnem koncu svoje velike kariere: "… kaj bom počel, ko bom nehal plesati, kar mogoče spet ni tako časovno oddaljen trenutek, pa bi se želel najti v pedagoških vodah. Ne v koreografskih, ampak v pedagoških, ker se kot koreograf enostavno ne vidim."

Anton Bogov je enako uspešen in zaželen tudi na svetovnih odrih, je nosilec prestižnih mednarodnih nagrad, ga tudi največkrat pokličejo na pomoč ali ga preprosto želijo imeti v klasičnih baletnih delih na svojih odrih, o tem govorijo plesalci, kar je v razgovoru potrdil tudi naš sodobni  koreograf in plesalec, Slovak Milan Tomášik, da njegovi baletni kolegi v Bratislavi hvalijo Bogova in ga tudi pokličejo, da jim pomaga oziroma reši predstavo … In Bogov se je odločil, da svoj gala baletni koncert deli z znanimi in mednarodno priznanimi plesalci, s katerimi je sodeloval ali se srečeval ob svojih mednarodnih gostovanjih, seveda vseh ni moč predstaviti; sam pa je zaplesal v duetih z mariborskimi solistkami, s katerimi  pleše v tekočem baletnem repertoarju.
Gala baletni in svečani koncert Plesni polet Antona Bogova je stekel v dveh delih z vmesnim odmorom, ko se je zvrstilo trinajst baletnih koreografij: klasični pas de deuxi iz znanih baletnih del, baletni in plesni soli ter moderni dueti, Velika dvorana SNG Maribor pa bila do zadnjega sedeža zapolnjena, tudi z dodatnimi stranskimi stoli. Ob vsakem posamičnem nastopu in na odprtem odru so gledalci navdušeno pozdravljali soliste in prvake velikih baletnih hiš ter njihove izvedbe tudi na odprtem odru, na koncu pa se razlegel ne le aplavz, ampak tudi burne ovacije, namenjene nastopajočim, posebej in za povrh pa še jubilantu in njihovemu baletnemu junaku Bogovu.
… Maria Eichwald in Aleksander Zajcev …
Res veličasten dogodek, o katerem se je govorilo in so mnogi dejali, da ni bilo "fer", da je predstava stekla le enkrat, kajti karte so bile že veliko prej razprodane. In ko je nekaj tako odličnega, kot je bila izvedba tega mednarodnega baletnega koncerta, potem je vsaka beseda skoraj odveč, saj je na sporedu tekel čas za užitke, ko lahko uživaš v baletu, v plesnih izvedbah in v koreografskih postavitvah ob glasbeni melodiki velikih avtorjev. Glasba je tekla v živo, nekatere moderne skladbe pa tudi ob tonskih posnetkih, v izvedbi Simfoničnega orkestra SNG Maribor (dirigent Aleksej Baklan, koncertni mojster Saša Olenjuk, solo klavir Žan Milošič Dundek, oblikovaje luči pa Sašo Bekafigo in Tomaž Pramzi).
… Tetiana Svetlična in Anton Bogov …
Svečani gala koncert sta tudi svečano odprla mladostno nasmejana rimska boginja lova in lovec, Tetiana Svetlična in Anton Bogov v pas de dexu iz baleta Diana in Akteon (glasba Riccardo Drigo, koreografija Agripina Vaganova po Mariusu Petipaju). Njima je sledila koreografija  Kazimirjeve barve, koreografa Mauroa Bigonzettija, glasba Dimitrij Šostakovič, ki ga je navdihnil likovni opus ruskega slikarja Kazimirja Miljakoviča, ubrano z glasbo sta zaplesala prvaka Stuttgartske opere Maria Eichwald in Aleksander Zajcev. Oba baletna solista sta v drugem delu koncerta še posebej ogrela gledalce z moderno izvedbo Ring them Bells (koreografija Marco Goecke), na glasbo Boba Dylana, sicer znano melodijo tudi v izvedbi Lize Minelli. To je ples humornih domislic v pospeških hitrosti, ki spominjajo na čase nemega filma, v odličnosti sodobne interpretacije in svobode pa sta akterja preletavala oder celo leže na rolki.
… Catarina de Meneses in Anton Bogov …
Mariborska solista Catarina de Meneses in Yuya Omaki sta se najboljšim pridružila v tretji točki programa s Plesom sužnjev iz baleta Gusar Le Corsaire (koreografija Agripina Vaganova po Petipaju, glasba Cesare Pugni). Subtilna Catarina je skupaj z Bogovom zablestela še ob koncu prvega dela v moderni baletni koreografiji Valentine Turcu, in na glasbo Sergeja Prokofjeva, Romeo in Julija, v solističnem segmentu mladostne lepote in v žaru prve ljubezni.
… Yuya Omaki …
Baletnik Yuya Omaki, zdaj ne več tako nova pridobitev mariborskega baleta, je plesalec veličastnih plesnih poletov, bil je tudi dober partner ljubki Sladkorni vili Tetiani Svetlični v pas de deuxu iz baleta Hrestač (koreografija David Nixon, Vasilij Vainonen, glasba Petra Iljiča Čajkovskega) v drugem delu programa. Po modernih plesnih vodah sta strastno zaplavala tudi solistka Newyorškega baleta Ana Sophia Scheller in solist Barcelonskega baleta Nikolaj Gorodiskij v koreografiji Andrea Schermolyja z naslovom Temporary Conflict (glasba Yann Tiersen), v drugem delu pa osvežilno zaplesala pas de deux iz baleta Gusar (koreograf M. Petipa, glasba Adolphe Adam).
… Maria Jakovleva …

Na sporedu sta se zgodila še dva solistična izliva, klasični in moderni. Baletna solistka Dunajske državne opere Maria Jakovleva je oživila znamenito delo Mihaila Fokina, ko je čutno zaplesala svojega Umirajočega laboda na glasbo Camilla Saint-Saënsa; koreografijo, ki jo je slavni koreograf posvetil znameniti baletni solistki Ani Pavlovi, ki je vedno znova umirala kot labod. Denis Čerevičko, baletni prvak Dunajske državne opere, pa impresioniral s svojim plesnim šarmom na temo francoskega šansona Bourgeois Jeana Corttinovisa in v izvedbi Jacquea Brela; sicer smo isti solo videli že lani na Festivalu Ljubljana v izvedbi Dinu Tamazlacaru, baletnega prvaka Nemške državne opere v Berlinu. Maria in Danilo sta v baletnem plamu drugega dela veselo in prezentno zavela koreografijo Vasilija Vainonena Pariški plamen.
… Denis Čerevičko …
Drugi del programa in po odmoru se je začel s koreografijo Edwarda Cluga, Nokturno v des-duru, opus 28 št. 2 Frederica Chopina, za klavirjem je bil Žan Milošič Dundek.
… Anastazija in Denis Matvijenko …
V odličnosti izvedbe sta zaplesala Anastazija in Denis Matvijenko, solista Mariinskega baleta, in tudi klasični repertoar tega večera zaključila s pas de deuxom iz baleta Don Kihot. Zadnjo besedo v predstavi svojega Plesnega  poleta oziroma zadnji ples je zavel Anton Bogov, in sicer Slepi Tango, v koreografiji Edwarda Cluga, na glasbo Huga Diaza, solistični segment baletne uspešnice Tango. In Bogov, na novo enkraten v svojih izlivih čustvenih globin, je bil ganljiv in tudi docela ganil avditorij.
… (Foto: Tiberiu Marta)
To ni bil njegov poslovilni ples, le zaključni del predstave, obljubil je, da bo še plesal. Svečani baletni gala koncert je idejno negoval več kot pet let, kar se lahko prebere v gledališkem listu, zasnoval ga je kot kakovostni vpogled na mednarodno baletno sceno in namenil slovenski ter domači mariborski publiki; saj tudi res nimamo v Sloveniji veliko možnosti gledati soliste in prvake velikih baletnih hiš ter to še v tolikšnem številu. Svečani gala baletni koncert ob 20. obletnici delovanja baletnega prvaka Antona Bogova v SNG Maribor je nastal v sodelovanju z Baletno akademijo Anton Bogov.

View Gallery 13 Photos