Vrhunce slovenskega plesa posvečam baletni plesalki Veroniki Mlakar (1935), ki je nekoč svoje veličastne zvezdne trenutke doživljala v pomembnih umetninah v Münchnu, Parizu in New Yorku.
VELIKO ČASTNO PRIZNANJE 2018
Pia Mlakar (1908–2000), Pino Mlakar (1907–2006) in Milko Šparemblek (1928)
V čast nam je, da ti veliki umetniki – koreografi, plesalci, pedagogi in vodje gledališč – niso zdaj ob stoletnici poklicnega ljubljanskega baletnega ansambla samo naše legende, ampak tudi legende jugoslovanskega in svetovnega modernega baleta – ki so jim ‘Slovenceljni’ po svoji navadi neutrudno grenili življenje.
GRAND PRIX 2018
Baletni večer Balet 100, SNG Opera in balet, Ljubljana (Ob stoletnici poklicnega ljubljanskega baletnega ansambla)
Lok, plesna suita, 1939; zasnova, scenarij in izvirna koreografija: Pia in Pino Mlakar, obnova koreografske postavitve: Olga Andreeva, Dušanka Berce Mlakar, Tomo Mlakar; duet: Giorgia Vailati, Kenta Yamamoto
Žica, balet v treh slikah, 1975; zasnova: Smiljan Rozman; scenarij in izvirna koreografija: Vlasto Dedović; glasba: Janez Gregorc; obnova koreografske postavitve: Mateja Rebolj; asistent predstave: Stefan Capraroiu; plešejo: Tjaša Kmetec, Lukas Zuschlag, Petar Đorčevski, Hugo Mbeng, Yujin Muraishi, Yuki Seki, Urša Vidmar, Filip Viljušić
Pastoralna simfonija, 1986; glasba: Ludwig van Beethoven: Šesta simfonija v F-duru, op. 68, Pastoralna; izvirna koreografija in obnova koreografske postavitve: Milko Šparemblek; asistentka koreografa: Spomenka Šparemblek; asistent predstave: Viktor Isajčev; plešejo: Nina Noč, Owen Lane, Elli Purkunen, Filippo Jorio, Marin Ino, Richél Wieles – v vseh treh delih baletnega večera; dirigent: Marko Gašperšič; scenograf: Atej Tutta; kostumograf: Leo Kulaš; oblikovalec svetlobe: Andrej Hajdinjak. Srečnost in srčnost plesa je skupen znak te posrečeno sestavljene slovenske baletne dediščine.
KOREOGRAFI LETA 2018
Josef Nadj je prvič kot koreograf in ne tudi plesalec poustvaril svojo mednarodno postmoderno uspešnico iz leta 1987 Pekinško raco – v srečni kombinaciji s plesalkami in plesalci EnKnap Group Zavoda EN-KNAP Iztoka Kovača. Njihova plesna virtuoznost je bila dodana vrednost njegovi umetnini.
Valentina Turcu je z dramskim baletom Smrt v Benetkah – na glasbo Gustava Mahlerja in v koprodukciji s SNG Opera in balet iz Maribora ter baletom HNK iz Zagreba – dosegla svojo ustvarjalno srečo. Njeno delo je gledališki dragulj.
Matjaž Farič je ustvaril z baletom Moški z nožem v SNG Opera in balet v Ljubljani pravo malo mojstrovino na glasbo Milka Lazarja. Gledališka stvaritev par excellence.
PAS DE DEUX LETA 2018
Giorgia Vailati in Kenta Yamamoto sta plesala duet v plesni suiti Lok, stvaritvi pionirjev slovenskega sodobnega plesa in modernega baleta Pie in Pina Mlakarja iz leta 1939, v baletnem večeru Balet 100 ob stoti obletnici ljubljanskega baletnega ansambla SNG Opera in balet. To pastoralo brezmejne ljubezenske srečnosti in mladostne ustvarjalne sile sta Vailatijeva in Yamamoto odplesala v žaru vrhunskega baletnega para.
PLESALKE LETA 2018
Nina Noč v vlogi Belega in Črnega laboda v baletu v štirih dejanjih Labodje jezero v koreografiji Lynne Charles po L. Ivanovu in M. Petipaju ter v produkciji SNG Opera in balet, Ljubljana. Rojstvo velike slovenske baletne zvezde.
Rosana Hribar v vlogi Orlandine v predstavi Orlandina v koreografiji Risime Risimkine in produkciji Plesnega Teatra Ljubljana ter koprodukciji Dance Fest Skopje, Interart Culture Center, Skopje. Izhodišče uprizoritve je bil roman Virginie Woolf. Rosana Hribar potrjuje svoj vodilni status v sodobnem plesu.
Maša Kagao Knez je v svoji magistrski nalogi iz Umetnosti giba pri mentorici Tanji Zgonc na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo v koprodukciji s Plesnim Teatrom Ljubljana in Studiem 25 predstavila neprekosljiv spoj evropskega in afriškega plesa v avtorski uprizoritvi "YaaMaam, Ker je bilo, kar je bilo".
PLESALEC LETA 2018
Lukas Zuschlag v vlogi čarovnika Rothbarta v klasičnem baletu v štirih dejanjih Labodje jezero Petra Iljiča Čajkovskega v koreografiji Lynne Charles po L. Ivanovu in M. Petipaju in v produkciji SNG Opera in balet iz Ljubljane. Izjemen plesalec z veliko dramsko močjo.
PREDSTAVE LETA 2018
Mračna zveza (po Pekinški raci), Zavod EN-KNAP; koprodukcija: Atelier 3 + 1; koreograf: Josef Nadj; nastopajo: EnKnapGroup – Luke Thomas Dunne, Ana Štefanec Knez, Jeffrey Schoenaers, Lada Petrovski Ternovšek, Matea Bilosnić, Gilles Noël; glasba: Csik Zenekar, Josef Nadj; oblikovanje svetlobe: Jaka Šimenc in Hotimir Knific – po konceptu J. N.; kostumografija: Katarina Škafer – po konceptu J. N. 25 let Zavoda EN-KNAP in 10 let sodobne plesne skupine EnKnapGroup pod vodstvom Iztoka Kovača! In prvič, da je plesni mag Josef Nadj ustvarjal svoj prvenec o tragičnih ljubimcih in mračnih smrtnih vezeh z ne-svojo skupino. Kombinacija z EnKnapGroup je bila zmagovalna.
Smrt v Benetkah; dramski balet po motivih istoimenske novele Thomasa Manna, SNG Balet, Maribor, 2018; koprodukcija z Baletom Hrvaškega narodnega gledališča v Zagrebu; koreografija, režija, dramaturgija in glasbeni koncept: Valentina Turcu; glasba: Gustav Mahler; asistent koreografije: Anton Bogov; scenografija: Marko Japelj; kostumografija: Alan Hranitelj; oblikovanje svetlobe: Aleksandar Čavlek; video projekcije: Matjaž Mrak; asistentka kostumografa: Petra Dančević Pavlić; oblikovanje zvoka: Boris Vever; baletna mojstrica: Alenka Ribič; plešejo: Takuya Sumitomo, Sytze Jan Luske, Jan Trninič, Jelena Lečić, Catarina de Meneses, Ionut Dinita, Monja Obrul, Vanja Vitman, Satomi Netsu, Ines Urosevič … Še en čudež – v Mariboru. Ne tako nepričakovano.
Moški z nožem/Kompozicija; baletni večer na novo avtorsko glasbo slovenskih skladateljev, SNG Balet, Ljubljana, 2018; koreografa: Matjaž Farič, Sanja Nešković Peršin; glasba: Milko Lazar, Drago Ivanuša; dirigent: Marko Hribernik; asistent dirigenta: Gašper Salobir; dramaturgija: Staša Prah; baletna mojstrica, mojster: Mojca Kalar Simić, Stefan Capraroiu; scenografija: Meta Grgurević; kostumografija: Uroš Belantič; oblikovalec svetlobe: Borut Bučinel; asistentka kostumografa: Nina Čehovin; koncertni mojster: Igor Grasselli; plešejo: Owen Lane, Mateja Železnik, Lukas Zuschlag, Tasja Šarler, Rita Pollacchi, Ana Klašnja, Tjaša Kmetec, Fillipo Jorio, Elli Purkunen, Petar Đorčevski, Kenta Yamamoto, Yuki Seki, Hugo Mbeng, Filip Viljušić, Lorenzo Silingardi, Matteo Moretto, Yujin Muraishi, Marin Ino, Chie Cato, Nina Noč, Mariša Nač, Yaman Kelemet. Dvoje slovenskih koreografskih odkritij – z asistenco baletnega ansambla, kakršnega še nismo imeli. Izbor za sladokusce.
Leva desna, leva desna; baletni triptih sodobnih koreografij: Gaj Žmavc, Edward Clug, Alexander Ekman
Maestro, glasba: Antonín Dvořák; kostumografinja in asistentka koreografa: Tatiana Svetlična; scenograf: Marko Japelj, plešeta: Gaj Žmavc in Tatiana Svetlična
HillL Harper’s Dream, glasba: Mirko Lazar; kostumograf: Leo Kulaš; scenograf: Marko Japelj; asistent koreografa: Matjaž Marin; harfistki: Natalija Ristić Puzigača, Anja Kožuh; plešejo: Asami Nakashima, Catarina de Meneses, Ines Petek, Branka Popovici, Jelena Lečić, Tatiana Svetlična, Matjaž Marin, Ionut Dinita, Sytze Jan Luske, Yuya Omaki, Alexandru Pilca, Filip Jurić
Left Right, Left Right, glasba: Mikael Karlsson; koncept videa in kostumografija: Alexander Ekman, oblikovanje luči: Tom Visser; asistent koreografa: Fernando Troya; oblikovalec videa: Tiberio Marta; plešejo: Catarina de Meneses, Asami Nakashima, Tatiana Svetlična, Jelena Lečić, Vanja Vitman, Branka Popovici, Ines Petek, Hristiana Stojčeva, Matjaž Marin, Yuya Omaki, Sytze Jan Luske, Filip Jurić, Alexandru Pilca, Ionut Dinita, Jan Trninić, Mircea Golescu, Aleks Šišernik, Klavdija Stanišić. Moč različnosti koreografskega gradiva. Suvereno in igrivo
PLESNI PERFORMANSI 2018
Firebird, Ana Pandur Predin; koreografija in ples: Ana Pandur Predin; kitarist: Giani Poposki; Mednarodni bienalni festival flamenka v Cankarjevem domu. Nenavadna paralela temperamentnega Aninega flamenka z udarnim metalrockovskim glasbenikom. Umetniški zadetek.
Neforma 60, Nataša Živković; Zavod Sploh, Ljubljana; plesalka: Nataša Živković; tolkalist: Jože Bogolin. Duhovita plesno-zvočna improvizacija o dekletu s potovalnim kovčkom. Kako rada bi bila kovček, ki ga bi nekdo drug nosil.
Neforma 61, Katja Legin; Zavod Sploh, Ljubljana, plesalka: Katja Legin; violončelist: Jošt Drašler. Posrečeno in ludistično odbita improvizacija. Kot bi gledali filmskega komika Jacquesa Tatija.
Jitakami, Luka Prinčič; Emanat v sodelovanju z MGLC, Ljubljana; koreografija in gib: Maja Delak; vizualno-konceptualno svetovanje: Maja Smrekar; oblikovanje svetlobe: Urška Vohar; računalniško abstraktno zvokovno-vizualna podoba: Luka Prinčič. Multimedijski performans z intimno plesno miniaturo Maje Delak: tožba ujetega nočnega metulja.
Tristanov akorda ali Sladki poslej, Kaja Lorenci; Flota, Ljubljana,Zavod Flota, Murska Sobota; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana; soavtorji in plesalci: Kristýna Šajštoševá, Kaja Lorenci, Žiga Krajnčan, Ivan Mijačević, Aleš Zorec; oblikovanje frakov: Sanja Grcić; oblikovanje luči: Aljaž Zaletel, zvok: sz3; foto: Borut Bučinel. Vse se začne z objemom, objemi in še objemi … in zatemnitvijo. Simpatična plesna skica.
Meduza 8, Urša Rupnik & Liza Šimenc; Studio za svobodni ples, društvo; koprodukcija: Pocket Teater Studio (Carlos Pascual), Studio XXV; avtorici in plesalki: Urša Rupnik in Liza Šimenc; avtorska glasba: Blaž Pavlica; glas: Tea Vidmar; dramaturgija: Daša Lakner; scenska postavitev: Liza Šimenc, Urša Rupnik, Aljaž Verdev; oblikovanje holograma: Zala Zia Lenardič; oblikovanje svetlobe: Janko Oven. Predstava, ki je nabita z mitološko erotiko, je vzorčni ‘work-in-progress’, saj je to že njena osma variacija s podnaslovom Objem svetlobe. Nič ni manj vznemirljiva in zanimiva kot predhodne.
Niti strela ne udari v ravni črti, Studio za svobodni ples, Ljubljana; koproducenti: Vitkar zavod, Udruga Amazonas, Gledališče Ane Monro, Fluid Balance Creative; avtorji, soustvarjalci in izvajalci: Urša Rupnik, Liza Šimenc, Katjuša Kovačič, Nikola Orešković; video: Blaž Pavlica; Scenografija: Marko A. Kovačič. Igriva multimedialna sestavljenka s poudarkom na vizualnosti.
Neforma 66, Tina Valentan, Zavod Sploh, Zavod Muzeum, Ljubljana; ples: Tina Valentan; oblikovanje prostora: Polona Maher; oblikovanje svetlobe: Jaka Šimenc; glasba: Gal Škrjanec Skaberne; dramaturgija: Barbara Novaković Kolenc, montaža slike: Valerie Wolf-Gang; projekt Točka osi, ki je del trilogije Dinamika prostora 2016–2018. Plesalka Tina Valentan navdušuje s svojim suverenim obvladovanjem prostora.
ON / A, MN Dance Company, Nova Gorica, koprodukcija: SNG Nova Gorica; avtorji koncepta in izbora besedil: Michal Rynia, Nastja Bremec Rynia, Ana Kržišnik Blažica, Maja Nemec; dramaturgija: Ana Kržišnik Blažica; glasba: Diaphane, Viperstone; plesalci: Michal Rynia, Nastja Bremec Rynia, Siniša Bukinac, Tjaša Bucik, Hanna Röckner; igralca: Jure Kopušar, Urška Taufer, glasbeniki: Viperstone, Maria Pia Taggio, Lia Zuljan, Jan Valentinčič. Plesno gledališče z veliko scenske domišljije in v kombinaciji sodobnega in družabnega plesa. Vsebina: mladostno iskanje formule ljubezni.
Modro črnilo, Enya Belak Gupta; produkcija: Flota, Ljubljana, Flota, Murska Sobota; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana; koreografija in režija: Enya Belak Gupta; ples in ustvarjanje: Jerca Rožnik Novak, Gábor Ivanov; dramaturgija: Iva Posedel, kostumografija: Andrej Vrhovnik; kompozicija in oblikovanje zvoka: Lou Barnell; oblikovanje svetlobe: Janko Oven; fotografija: Aadhar Gupta. Zahtevno odpiranje vprašanj meja in absurdnosti državne birokracije v interakciji izvirno preoblikovanega hiphoperskega plesnega materiala.
Skupaj popolnoma sami, Johannes Randolf; Cie Off Verticality, Avstrija; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana; avtor koncepta: Johannes Randolf; soavtorici in izvajalki: Jerca Rožnik Novak in Veronika Cimborová. Nenavaden šov naše imenitne plesalke Jerce Rožnik Novak čiste energije, zanosa in ostrine misli.
Ponedeljek ob osmih, Jurij Konjar; koreografija in nastopajoča: Jurij Konjar in Andreja Rauch Podržavnik; svetloba: Jaka Šimenc; zvok: Blaž Celarec; fotografija: Nada Žgank. Prisluškovanje eden drugemu, kroženje planetov … Kultiviran plesni dogodek.
Tja, blizu …, Matevž Dobaj & Neus Barcons Roca, Plesni Teater Ljubljana, koncept, koreografija in izvedba: Matevž Dobaj & Neus Barcons Roca; dramaturgija: Andreja Kopač; oblikovanje prostora in kostumov: Ajda Tomazin; oblikovanje luči in tehnične rešitve: Janko Oven; avtor glasbe in zvočna podoba: Mario Marolt. Intenziven in emocionalen plesni prvenec kot pripoved.
GIBALNE INSTALACIJE 2018
Dvojina/Dancers Without Answers; DUM – društvo umetnikov, Ljubljana; ideja in dramaturgija: Mateja Bučar v sodelovanju s Katjo Legin in Natašo Živković; medijska podpora: Kino Šiška; zahvala: Zavod ZET. Diskretna urbana koreografska intervencija in nagajiv ‘turistični’ ritual v okolici spomenika žrtvam vseh vojn.
Staging A Play: Antigona; produkcija: Emanat, Matija Ferlin; koprodukcija: Mediteranski plesni center Svetvinčenat, Hrvaška; partnerja: Bunker in Istrsko narodno gledališče Pula; koreografija in izvedba: Matija Ferlin; dramaturgija: Goran Ferčec; glasba: Luka Prinčič, scenografija: Mauricio Ferlin; oblikovanje svetlobe: Saša Fistrić; kostumografija: Matija Ferlin. Gibalni performans v stilu novega epskega gledališča.
Dvoriščno okno; DUM – društvo umetnikov, Ljubljana; idejna zasnova in koreografija: Mateja Bučar v sodelovanju s Katjo Legin, Kajo Lorenci in Vadimom Fiškinom. Intrigantna ambientalna plesna elegija v konceptualno prečiščeni formi.
GLEDALIŠKE KOREOGRAFIJE 2018
Matjaž Farič v operni predstavi Lepotica in zver po filmu Jeana Cocteauja in glasbi Philipa Glassa ter v produkciji SNG Opera in balet iz Ljubljane. Farič je bil istočasno tudi uspešen režiser in oblikovalec videa.
Gregor Luštek v operi Macbeth Giuseppeja Verdija v režiji Jerneja Lorencija in izvedbi ljubljanskega SNG Opera in balet. Izviren uprizoritveni dosežek. Simpatični in povsem nenavadni zabavni koreografski posegi v operni zbor.
Bara Kolenc je kot režiserka in koreografka skupaj s performerji in dramaturgom Miklavžem Komeljem pripravila osupljivo artaudovsko stvaritev Izumitelj na zemlji v produkciji Anton Podbevšek Teatra iz Novega mesta.
Marko Mlačnik, Ivan Peternelj sta v prvovrstni subverzivni manifestaciji anti-proslave ubijanja imena Odila Globočnika – tržaškega Slovenca, ki je zavzemal pomembno mesto v hierarhiji nemškega nacističnega sistema ter pri uničevalnih koncentracijskih taboriščih – ustvarila ‘veličasten’ ceremonialni obred. Režiser projekta Odilo, zatemnitev, oratorij je Dragan Živadinov. Producenta sta Slovensko mladinsko gledališče in Center urbane kulture Kino Šiška.
Tanja Zgonc je v izjemni predstavi Naš razred Tadeusza Słobodzianeka in v režiji Nine Rajić Kranjac ter produkciji Prešernovega gledališča iz Kranja ustvarila inteligentno gibalno intervencijo.
Katarina Stegnar, Primož Bezjak in Branko Jordan so v avtorski predstavi redko videnega žanra farse Velika pričakovanja v produkciji Beton Ltd razkrili svoj suveren gibalni diapazon.
PLESNA KNJIGA 2018
Katja Legin: Dvojnosti, Performer in njegovo delo
Treba je opozoriti na dragoceno raziskavo Katje Legin med številnimi tujini deli o performativnosti. To je idealen in pregleden učni priročnik, tako za teoretike kot tudi za igralce in plesalce. Idealen? Ker je tudi praktično preverjen s ščepcem avtororičinih preverb. Resno delo, ki bi ga morali brati tudi drugod.
PLESNA GLASBA 2018
Milko Lazar je za balet Moški z nožem – koreografija Matjaž Farič, produkcija SNG Opera in balet Ljubljana – ustvaril maestralno glasbeno umetnino.
PLESNI FILM 2018
Ko sem pogledal navzdol, režija in koreografija: Branko Potočan; artistke: Lucija Adamič, Nina Bučuk, Nina Grguraš, Kristina Martinc, Lana Mihelčič, Katja Pavlovič, Rebeka Vegelj; scenaristi: Lucija Adamič, Nina Bučuk, Branko Potočan; direktor fotografije: Darko Herič, ZFS, montažerka: Nina Bučuk; scenografija: Lara Štefančič; kostumograf: Leo Kulaš; avtor glasbe: Dead tongues; snemalec tona: David Wetter Zakrajšek; maska: Lija Ivančič; luč: Nejc Prebil, Igor Mlakar, Miha Flajs; Steady cam operator: Damjan Štraus, izvršna producentka: Nina Jeglič; producent: Jani Sever, produkcija: Sever & Sever Production. Več kot le vizualno presenetljiva predstavitev gibalne uprizoritve na vrveh.
PRESENEČENJE LETA 2018
Koreograf Gaj Žmavc se nam je predstavil v baletnem triptihu Leva desna, leva desna – produkcija SNG Opera in balet Maribor – s talentiranim avtorskim Maestrom na glasbo Antonína Dvořáka, v katerem je tudi zaplesal kot Maestro s Tatiano Svetlično v vlogi Muze.
PREDSTAVA LETA ZA OTROKE 2018
Kekec; avtorski projekt Edwarda Cluga in skupine Katalena; otroški balet po motivih pripovedk Josipa Vandota; SNG Balet Maribor, 2018; koncept in koreografija: Edward Clug; soavtor koncepta: Boštjan Narat; glasba: Katalena; scenografija: Marko Japelj; kostumografija: Leo Kulaš; oblikovalec luči: Tomaž Premzl; asistent koreografa: Sergiu Moga; plešejo: Filip Jurič, Olesja Hartmann Marin, Jan Trninič, Mirjana Šrot, Alexandru Pilca, Hristina Stojčeva, Sytze Jan Luske, Branka Popovici, Vanja Vitman, Mircea Golescu, Satomi Netsu, Aleks Šišernik: Izpod Kekčevega klobuka je baletni čarovnik Edward Clug razkril malim navdušencem pripovedko o pogumu in empatiji.
Huda mravljica, Zavod En-Knap, KC Španski borci; režija in koreografija: Iztok Kovač; scenarij po pesmi M. Vodopivca: Iztok Kovač in Jera Ivanc; glasba: Tomaž Grom; video: Omar Ismail; kostumografija: Barbara Stupica; scenografija: Barbara Stupica in Zavod En-Knap; oblikovanje svetlobe: Leon Curk; dramaturška sodelavka in glas: Jera Ivanc; ustvarjalci in izvajalci: Ana Štefanec, Luke Thomas Dunne, Jeffrey Schoenaers, Lada Petrovski Ternovšek, Matea Bilosnić, Gilles Noël. (Vizualno in gibalno razkošna krstna uprizoritev za otroke.)
Alien Express; Flota, Ljubljana; koprodukcija: Plesni teater Ljubljana; avtorja in izvajalca: Žigan Krajnčan in Gašper Kunšek; glasba: Kristjan Krajnčan; mentorstvo: Kaja Lorenci; oblikovanje svetlobe in fotografije: Borut Bučinel. Na festivalu Bobri sta se pred mladim občinstvom izkazala, da nista le mojstra gibalnih vragolij, ampak prava ambasadorja plesa.
GOSTUJOČI PREDSTAVI 2018
Ljubezen, Poglavje 2, L-E-V Dance Company, Izrael; koreografa: Sharon Eyal, Gal Behar; živa glasba: Ori Lichtik; luč: Alo Cohen; kostumografija: Odelia Arnold, Rebecca Hytting, Gon Biran; plesalci: Gon Biran, Rebecca Hytting, Mariko Kakizaki, Leo Lerus, Keren Lurie Pardes. Izraelska plesna skupina na gostovanju v ljubljanskem Cankarjevem domu se izdvaja od drugih v tem letu po povsem svojskem, metalnem, plesnem materialu in z neverjetno tehnično uigranostjo. Navkljub manjkajočemu členu. Tema je bila obsedenost z iskanjem ljubezni. Res govorimo o ljubezni?
Lucinda Childs: Zgodnja dela. 1963–1978
Vzorčen vpogled na konceptualne in postmoderne plesne dosežke Lucinde Childs iz šestedesetih in sedemdesetih let v ZDA, ki nam ga je predstavil Mednarodni festival sodobnega plesa CO.FESTIVAL v Ljubljani. Česa podobnega pri nas še nismo realizirali.