Baletna solistka Tijuana Križman Hudernik je tik pred premiero baleta Radio & Juliet, ki ga je kot asistentka koreografa Edwarda Cluga postavila za Birmingham Royal Ballet!
Živijo, draga Tijuana, in maham v Birmingham. Sprejela si poseben in verjetno tudi enega prvih takšnih izzivov v svoji plesni karieri, da postaviš balet Edwarda Cluga Radio & Juliet za birminghamski balet. Kako je prišlo do takšne odločitve predvsem pri tebi?
Pozdravljena, Barbra. Res je, prvič se soočam s tovrstnim izzivom na svoji plesni poti.
Radio and Juliet je predstava, ki ima posebno mesto v mojem srcu, saj me nanjo vežejo zelo lepi spomini. Z velikim navdušenjem sem ponudbo sprejela.
Ker si mati dveh otrok in že v Mariboru, vem, da je tvoj oz. vajin urnik z možem Urošem do potankosti določen, me zanima kako si rešila ta del logistike, ker si bila kar nekaj časa odsotna?
Odkar imava Etiana in Natana sem bila prvič odsotna dva tedna skupaj, nato sem se vrnila za teden dni v Maribor. V SNG Maribor v prihajajočih mesecih pripravljamo veliko predstav, predvsem klasičnega baleta. Zdaj sem znova v Birminghamu, kjer bom do premiere, ki bo 14. oktobra. Imam krasnega moža, ki me pri vsem podpira, in to mi pomeni ogromno. Lahko sem sproščena, saj vem, da bo v moji odsotnosti za vse poskrbel.
Zelo cenim in spoštujem njegovo delo, saj ni lahko poskrbeti za ‘normalno’ poslovanje plesne trgovine, gospodinjstvo in za dinamični vsakdan obeh sinov. Spominjam se, kako je bilo, ko sem prvič po rojstvu Etiana odšla na gostovanje v Brazilijo, ali pri Natanu v Moskvo. Bilo je težko, a z leti postaja vse lažje in se utrdiš. Skupaj kot družina smo nepremagljivi.
Kako si se lotila dela, s kakšnimi pričakovanji si šla med ekipo Birmingham Royal Ballet?
Z Edwardom sva podrobno predelala ves material, gibalno zelo počasi, da sem absorbirala vso koreografijo. Vsak naslednji korak je bil oziroma je na meni. Glede vloge Juliet me ni skrbelo, saj imam koreografijo po toliko letih odplesanih predstav shranjeno v DNK-zapisu. Večji izziv oziroma težje je bilo pri moških likih. Moške vloge stilsko sicer poznam, s koreografskega vidika pa gre za šest različnih vlog, ki se hitro prepletajo v duete, sole in skupne scene. Tudi te sem hitro osvojila. V Birmingham sem odšla brez nekih posebnih pričakovanj, a z veliko mero odgovornosti. Gre le za Birmingham Royal Ballet.
Kaj je bilo drugačnega, kako je nastajala predstava pod tvojim vodstvom, kaj je bilo najtežje in kaj najlažje?
V poletnem času je moj sodelavec Matjaž Marin v grobem že postavil predstavo. S plesalci sem znova preletela že postavljeno. Nekateri plesalci so se v vmesnem obdobju zamenjali, tako da sem posameznike morala naučiti vso koreografijo znova. Zamenjava posameznikov pa posledično pomeni ponovno učenje pri duetih in skupnih scenah. To je vsekakor bil najtežji del. Zdaj, ko je predstava postavljena, iščem zgodbo, podrobnosti. Plesalce usmerjam v drugačen način izražanja, ki so ga vajeni pri klasičnih predstavah. Presrečna sem, da sem spoznala vse te krasne plesalce. Lepo so me sprejeli, delujemo kot ekipa in počutim se kot del le-te. Ugotovila sem, da mi delo asistentke leži. V sebi nosim ‘prtljago’ polnih spominov in odrskih vtisov, ki jih lahko oziroma sem jih delila s to baletno skupino. Pa ne mislim le v koreografskem smislu, mislim predvsem v razumevanju same vloge, njen pomen in vsa čustva, ki so prepletena. Na nek način sem odprla del sebe in začela podoživljati Radio & Juliet z drugačne perspektive, ki sem jo vajena. Prejela sem izjemno pozitivne odzive posameznikov, ki so vrhunski plesalci Birmingham Royal Balleta. Zame je to merilo oziroma potrditev, da sem nalogo opravila dobro.
Predvidevam, da bo Edward, kot koreograf, samo izpilil zadnje podrobnosti. Kako to sploh gre? Razloži nam.
Edward bi se nam moral v Birminghamu pridružiti zadnje tri dni pred premiero, ki bo 14. 10. Ker je trenutno v Moskvi, ga zaradi covid situacije ne bo. K sreči živimo v času, ko nama je razpoložljiva video tehnologija omogočila, da na daljavo predelava še zadnje podrobnosti, ki jih potrebujem za odrsko postavitev, skladnost z glasbo, projekcijo in lučjo. Zame znova nova izkušnja in velika odgovornost.
Kakšna baletna skupina je kraljevi balet, kako in v čem se razlikuje od mariborskega, recimo?
Prva stvar, ki mi pride na pamet, je, da so zelo mladi. Nekateri so bili začudeni, da pri svoji starosti še vedno aktivno plešem. Kakorkoli, sem vesela, da lahko, in upam, da bom še nekaj časa … Imajo štiri čudovite, velike dvorane. Jutranji treningi so deljeni posebej na moški in ženski del. Najlepši del (za nas so to le sanje) je fitnes soba z vsemi možnimi napravami in osebjem, ki te vodi in usmerja pri vajah. Imajo bazen, fizioterapevta in maserja. Zelo dobro je poskrbljeno za plesalce. Pogoji so vrhunski. Kljub skromnejšim pogojem sem vesela, da sem del zgodbe SNG Maribor.
Premiera bo torej 14. oktobra in želim ti seveda vso srečo. Kako doživljaš ta čas?
Premiere se zelo veselim. Lepo je biti del razvoja plesalcev in s tem same predstave. Držim pesti, da bo vse potekalo gladko in da bodo plesalci uživali. Presrečna sem, da sem del te zgodbe in da sem prvič kot asistentka koreografa delala z izjemno baletno hišo Birmingham Royal Ballet.
Imela si tudi nekaj prostega časa in na družbenih omrežjih je opaziti, da te je navdušil tudi Birmingham kot mesto. Kaj najbolj?
Da, v drugem tednu sem imela več prostega časa za odkrivanje Birminghama. Počutila sem sem nenavadno. Občutek, da sem sama, je zame nekaj novega. Po dolgih letih sem imela čas samo zase. Seveda sem ga izkoristila za potepanje po Birminghamu. Birmingham ponuja vse, od umirjenega predela do velikih nakupovalnih središč, ob kanalu številne restavracije. Z vremenom sem imela srečo, saj me je večina spremljalo sončno vreme, kar je za Birmingham precej nenavadno.
Kaj pa pričakuješ od nove sezone v SNG Maribor?
Vedno si želim, da bi lahko izpeljala vse predstave, ki so na programu. Glede na situacijo si verjetno vsi želimo, da bomo lahko nemoteno ustvarjali, imeli polne dvorane, ki smo jih drugače vajeni. Držimo pesti.
Kaj bo največji izziv nove sezone?
Jesensko-zimski program je predvsem klasično pester. Za vse v SNG Maribor bo izziv izpeljati vse te predstave. Trenutno pripravljamo Giselle, Labodje jezero, Smrt v Benetkah, nekateri še opero Hči Polka in Nanine Pesni. V decembru in januarju sledita še Hrestač in Don Kihot.
Hvala za tvoj čas, ki si ga namenila mojemu portalu, in želim ti vse dobro.
Hvala vam in lep pozdrav iz Birminghama.