Isadora Duncan. Lepota, ki ne umre

26. maja mineva natanko 137 let od rojstva legendarne Isadore Duncan, plesalke in plesne ustvarjalke, ki je začrtala smernice razvoja moderne plesne umetnosti. Prav je, da raziskovanje življenja in dela ter razmišljanje o Isadori Duncan začnemo pri izviru, njeni avtobiografiji My Life (Moje življenje), ki jo je pisala v letih 1926 in 1927, izšla pa je pri newyorški založbi Liveright decembra 1927, le nekaj mesecev po njeni smrti. Danes objavljamo prvi del razmišljanja plesne kritičarke Neje Kos, jutri pa si preberite drugi del.

Vanessa Redgrave v vlogi Isadore Duncan z znamenitim rdečim šalom.
O Isadori Duncan ljudje na splošno ne vedo veliko, morda le to, da je bila "moderna" plesalka in da je umrla v tragični nesreči, ko se je njen dolg svilen šal z resami zapletel v kolo najnovejšega športnega modela avtomobila Amilcar in jo v hipu zadušil. Nekateri se morda še spominjajo filma Karla Reisza iz leta 1968 Isadorine ljubezni z Vanesso Redgrave v glavni vlogi, v katerem smo za nekaj hipov za volanom usodnega vozila videli tudi našega znanega pevca Lada Leskovarja v vlogi mladega "Bugattija", kot je Isadora poimenovala svojega najnovejšega izbranca. Jean Cocteau, eden od njenih mnogih prijateljev umetnikov je dojel njeno smrt kot grozljivko, ki pa na nek način pomirja. Verjetno je meril na žalostno usodo, ki bi jo verjetno čakala na stara leta, če ne bi “pravočasno” odšla v zanjo značilnem glamuroznem slogu.
Isadora se je pri svojih petdesetih letih kot že tolikokrat prej znašla v težki finančni situaciji. V letih uspehov je sicer zaslužila veliko denarja, znala je pridobiti tudi nekaj finančne podpore za svoje delo, največ seveda od svojega pravljično bogatega ljubimca Parisa Singerja. Vendar z denarjem ni znala ravnati. Ta je sproti izginjal v velikopoteznih projektih (na primer gradnja "templja plesa in umetnosti" na golem griču Kopanos blizu Aten, opremljanje in vzdrževanje šol in bivališč, vlaganje v turneje z učenkami), pokrivanju stroškov bivanja v dragih hotelih, kar je postalo njen življenjski slog, in velikodušnega prirejanja zabav. Zagotovo pa so jo "skubili" tudi menedžerji, osebje, delno družinski člani in kup prisklednikov, ki so se poleg pravih prijateljev motali okoli nje. Tako je tudi v zadnjih letih živela večinoma po hotelih med Parizom in Azurno obalo, nazadnje v hotelu Negresco v Nici, in vse je kazalo, da je pisanje in objava spominov edina možnost, da si malo opomore. Čutila je, da ni nič v njenem življenju več privatno, da pa bo vse, kar bo zapisano, bolje od tistega, kar je že znano, vključno z občutljivimi podrobnostmi, ki pa jih je želela opisati na primeren način. Glede avtentičnosti avtobiografije je bilo kar nekaj zmede, saj je besedilo večinoma narekovala tajnicam in pomočnikom, urednik pa je terjal od nje več poudarka na "škandalih" in manj na njenih razlagah plesne umetnosti. V žaljivem telegramu se je obregnil ob njene “visokoleteče ideje” in zahteval, naj mu pošlje čim več o svojih ljubezenskih aferah, ki naj bodo primerno začinjene.

Isadorina avtobiografija je nepopolna, saj se je izognila obdobju med letoma 1921 in 1924, ko se je pri triinštiridesetih odpravila v Rusijo, kjer je videla možnost za uresničitev svoje večne ambicije, da bi ustanovila plesno šolo. Odločitev za novo veliko avanturo je sledila razpadu zveze z "Arhangelom", pianistom Walterjem Morsejem Rummelom, neuspešni ekspediciji v Grčijo, kjer je prav tako upala na ustanovitev plesne šole, in mučnim sporom s svojimi dolgoletnimi, zdaj že odraslimi učenkami, članicami plesne skupine šestih deklet, imenovane Isadorables.
Razočarana nad buržoaznim "starim svetom", v katerem ni mogla uresničiti svojih umetniških vizij, se je obrnila na sovjetsko vlado. Iz Sovjetske zveze je prejela spodbudno povabilo, polno razumevanja, z obljubo, da bo lahko tam odprla svojo šolo. Pred odhodom je šla k vedeževalki, ki ji je napovedala mnogo težav ter čudnih izkušenj, pa tudi to, da se bo – poročila. Nemogoče! Isadora je bila zagrizena nasprotnica poroke. In vendar se je zgodilo: neobičajna, divja, uničujoča zveza in zakon z 18 let mlajšim slovitim ruskim pesnikom Sergejem Aleksandrovičem Jeseninom. Isadora je verjela, da odhaja v deželo, v kateri so si ljudje s proletarsko revolucijo priborili svobodo, enakost in pravičnejši svet … Iz avtobiografije je ruska epizoda kljub Isadorinim poštenim motivom, vendar pa naivno pojmovanemu "boljševizmu" izpuščena, verjetno zaradi političnih razlogov oziroma stališč zahodnega sveta do Sovjetske zveze in komunizma. Manjkajo tudi opisi zadnjih treh let njenega življenja, saj se avtobiografija konča z Isadorinim odhodom v Rusijo leta 1921 in z vzklikom: "Zbogom, Stari svet! Zdaj pozdravljam Novega!"
S Sergejem Aleksandrovičem Jeseninom.
Kakorkoli že, ko se poglobimo v branje in sledimo Isadorinim življenjskim obdobjem, nas popolnoma prevzamejo njena odkritost, očarljivost, ostrina, humor, velikodušnost, poštenost in premočrtnost, predvsem pa globoka predanost plesu. Navdušijo in obenem ogorčijo nas različni obrazi njene kompleksne, nedvomno kontroverzne osebnosti: impulzivnost, nepreračunljivost v dobrem in slabem pomenu, nedoslednost, neprizemljenost, muhavost, zagledanost vase, posesivnost, zbadljivost – same neprijetne lastnosti. Ko je nekoč vprašala ljubimca Singerja, zakaj je potemtakem sploh še z njo, ji je odgovoril, da mu ugaja njena lepa polt, sploh pa, da mu z njo ni nikoli dolgčas. Njeno izjemno razgibano zasebno življenje, polno usodnih ljubezenskih zvez ter – tako za takratne in celo za današnje čase – škandaloznih afer, nenehna potovanja, povezanost članov "klana Duncan" (Isadora, mati Mary Isadora, sestra Elisabeth, brata Raymond in Augustin), mednarodna slava, uspešni nastopi po Severni in Južni Ameriki, Evropi, Rusiji in severni Afriki nas razburjajo in nam burijo domišljijo. Ob množici avtorskih plesov in drugih projektov občudujemo njeno izredno delavnost. Na koncu se povsem v nasprotju z morebitnim prvim vtisom izkaže, da je bila Isadora intelektualno profilirana, disciplinirana plesalka in koreografinja, ki je ure in ure preživljala v studiih, preizkušala in raziskovala gibalni material, razmišljala, analizirala glasbo in gib skupaj z glasbenikom ter ustvarjala svoj izvirni plesni jezik in izraznost.
Isadora Duncan se je družila z najpomembnejšimi osebnostmi iz sveta umetnosti in družbene smetane ter navdihovala vrsto glasbenih, literarnih, likovnih in drugih umetnikov. Žal je bilo njeno življenje zaznamovano z mnogimi pretresi, najbolj pa z izgubo otrok, Deirdre in Patricka, ki sta v avtomobilski nesreči skupaj z varuško utonila v Seni, v strahotnih okoliščinah prvih vojnih dni pa je le nekaj ur po rojstvu izgubila še tretjerojenca, ki ni utegnil dobiti niti imena. Poleg tega so jo prizadeli tudi neuspehi s plesnimi šolami, ki jih je ustanovila in vodila, nesrečni izidi zvez z najpomembnejšimi moškimi v njenem življenju – Gordonom Craigom, Parisom Singerjem, Sergejem Jeseninom in Walterjem Rummelom – nenehne finančne težave, s približevanjem zrelih let pa tudi usihanje slave. Vse to je povzročilo, da se je začela  pogrezati v alkoholizem ter obsesivno promiskuitetnost. S plesom kljub temu ni odnehala, še več – v sebi je začela odkrivati nove izrazne dimenzije. Z dobršno mero samoironije je razmišljala o plesu v različnih življenjskih obdobjih: “V mladosti plešeš kot mlado dekle, zatem kot ženska, v zrelosti pa – vrag vedi, kako …” A prav nekatere od teh zadnjih kreacij so imele posebno vrednost, saj je telesnim zmožnostim primerno razvila novo, globoko izraznost. Presenetljivo je, kako je vselej, ko se je pokazal žarek upanja, prišla na dan njena živahna, vesela plat, tako da je takoj našla kup razlogov za uživanje v lepoti, ustvarjanju in zabavah z boemsko druščino, četudi je slednje vse bolj postajalo le beg od resničnosti.
Potem ko se je že zdavnaj razšla z dolgoletnim partnerjem, milijonarjem Parisom Singerjem (v avtobiografiji ga imenuje le z vzdevkom Lohengrin), se je zaznamovana z burnimi viški in padci znašla v hotelu Negresco v obupni situaciji. Malo pred usodno vožnjo je zaprosila zvesto prijateljico Mary Desti, naj bivšega ljubimca pokliče na pomoč, prepričana, da jo bo kot že tolikokrat rešil denarnih težav. Ob tem je izjavila, da je Lohengrin edini, ki ga je zares ljubila. Mary se je zasmejala: le kako lahko reče kaj takega – in hotela slišati čisto resnico, katerega izmed vseh svojih moških je najbolj ljubila. Kaj je čista resnica, Isadora ni znala povedati, menila pa je, da je vsakega od njih ljubila do skrajnih meja. Če bi Ted (Craig), Lohengrin, Arhangel (Rummel) in Sergej zdaj stali pred njo, ne bi vedela, katerega naj izbere. Ljubila jih je vse in jih še vedno ljubi. Morda se v njej skriva več osebnosti, morda tudi mnogi drugi ljudje tako čutijo, pa tega nočejo priznati niti sami sebi. In tako si lažejo vse življenje, toda ona glede tega noče varati niti sebe niti drugih.
Zgodovinska in znanstvena pojmovanja, družbeni sistemi, etične in estetske dogme – vse to se je v začetku 20. stoletja v temeljih spreminjalo in, razumljivo, vplivalo tudi na pojavljanje novih umetnostnih tokov. Isadora Duncan je bila del tega turbulentnega dogajanja. S svojo nadarjenostjo, karizmo in predanostjo plesu je pomembno prispevala k razcvetu moderne umetnosti v začetku minulega stoletja, pa tudi h gibanju za emancipacijo žensk.

View Gallery 5 Photos
Parada plesa
Uporaba piškotkov

Spletna stran za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje, namene trgovine (košarica), prijavo na novice in spremljanje uporabe spletne strani (Google Analytics) uporablja piškotke. Tukaj lahko nastavite katere piškotke dovolite in katerih ne.