Valentina Turcu v najbolj ustvarjalnem letu svojega življenja in njena 147. premiera v karieri.

Nasmejana Valentina Turcu na vaji za Hamleta z Bejart Ballet Lausanne. (foto: Lauren Pache & Yuichiko Bayashi & Gregory Batardon)

Koreografinja, režiserka, dramaturginja in vse kar sodi zraven k oblikovanju plesne predstave Valentina Turcu je na festivalu Splitsko ljeto zabeležila 147. premiero v svoji karieri. Pred tem je doživela huronski uspeh s Hamletom s slovitim Béjart Ballet Lausanne. V petek, 6. septembra na Glavnem trgu v Mariboru z baletom Romeo in Julija odpira novo sezono mariborskega gledališča.

Draga Valentina saj se bom skoraj ponavljala a se mi zdi, da zate sezone praktično ni več, da kreiraš od projekta do projekta. Vseeno je bilo minulo leto tvoje leto.
Eno najlepših v življenju, v katerem nič od vsega tega ne bi bilo možno brez fenomenalnih plesalcev, mojih genijalnih asistentov, soustvarjalcev, stalnih sodelavcev in ljubljenih ljudi, ki so skozi vsa ta leta velik navdih in podpora. Definitivno najbolj ustvarjalno leto v katerem neskončno skupaj uživamo, delamo, slavimo umetnost.
25.000 ljudi v treh mesecih, Lozana, Cluj, Sarajevo, Plovdiv in Split?
Okoli 25.000 ljudi je v samo treh mesecih do zadnjega sedeža napolnilo dvorane in amfiteatre v petih različnih državah ter proslavilo plesalce in predstave z dolgotrajnimi ovacijami. Hamlet, Carmen, Romeo in Julija ter Madame Bovary. Čez dva tedna že naš Romeo in Julija v Mariboru, kjer pričakujemo nekaj tisoč obiskovalcev. Blagoslov je ustvarjati, še posebej kadar vidiš kako množica, ki skoraj ne diha skozi vso predstavo, na koncu vstane in neskončno dolgo aplavdira.

Madame Bovary (foto: Jadran Babić & Nemi Bulat & Mario Bulić)


Premiera Madame Bovary na Splitskem ljetu je doživela izjemen uspeh. Kritiki so se razpisali, da je to nov veliki hit splitskega baleta, da se z Madame Bovary odpira njihovo novo poglavje, da je publika videla eno najbolj inovativnih in erotičnih baletnih predstav pri nas. Revolucionarne kritike. Kaj ti to pomeni, sploh na tvojem domačem terenu, v Splitu?
Pomeni 147. premiero v življenju ter veliko čast, da smo lahko v jubilejnem, svetovno znanem 70. Splitskem festivalu s tem ansamblom pustili pečat in da sem se lahko v duši zahvalila in poklonila svojim staršem, baletnima prvakoma (Marin Turcu in Maja Srbljenovič Turcu op.u.), ki sta na tem istem odru pred nekaj desetletji blestela v številnih glavnih vlogah. Madame Bovary je pred tem imela dve noro uspešni verziji, v praizvedbi Baleta HNK Zagreb in nato jeseni v SNG Maribor 2022 z našim mariborskim baletom. Nova open-air verzija kreirana letos za Balet HNK Split je še en lep gledališki izziv.

Madame Bovary (foto: Jadran Babić & Nemi Bulat & Mario Bulić)


Zdi se, da je Bovary usodna ne samo za svojega moža in zanjo ampak tudi za ustvarjalce po svetu. Koreograf Christian Spuck vodja berlinskega baleta jo je postavil in vključil v repertoar, Leo Mujić v Zagrebu in v Ljubljani. Si kar nekakšna trend seterka, bi zapisala. Kaj meniš ti?
To mi ogromnokrat poveste mnogi. Res pa je, da živimo v času nekega zelo aktualnega konzumerizma in ‘bovarizma’.

Hamlet (foto: Lauren Pache & Yuichi Kobayashi & Gregory Batardon)


In greva nazaj v junij, ko si zavzela Lozano in skreirala Hamleta za Bejart Ballet Lausanne. Premiera baleta Hamlet, kot del baletnega večera je tudi doživela huronske aplavze, razprodane ponovitve in zapis v reviji Dance Europe: ‘Hamlet je dih jemajoča, nedvomno mojstrska predstava. Navdušujoči dvigi, virtuozni solisti, mogočne ansamblske scene. Ponoven triumf zelo talentirane Valentine Turcu.’ Ali sploh lahko dihaš od takšnih superlativov?
Zelo se zavedam svojega dela, težko me navduši, prepriča ali podre kritika. Je pa lepo, če te prepoznajo, skenirajo in analizirajo, še posebej na enem največjih in najuspešnejših baletnih odrov na svetu, kjer sem se takorekoč tokrat v Hamletu povsem koreografsko razgalila in ustvarila neko prelomnico. Béjart Ballet Lausanne je kompanija na samem vrhuncu baletnega sveta. Močni so in predvsem resnični.

Hamlet (foto: Lauren Pache & Yuichi Kobayashi & Gregory Batardon)


Kako se je bilo vrniti tja kjer si začela svojo plesno baletno kariero? So se vračali občutki mladosti, ko si vstopila v Béjartov kreativni hram?
Takoj sem začutila njihov angažma, spoštovanje in močan občutek lojalnosti. Dom duše. Prepoznali smo se. Prevzel me je občutek izpolnjenosti, pripadnosti in hkrati absolutne svobode. Ti plesalci so nadnaravni, magični. Čutila sem, od prve sekunde skozi ves proces, da globoko vsrkavajo vase vsako mojo besedo, gesto, misel, gib, korekcijo, absolutno vse. Koncentracija je bila na vrhuncu stoodstotna v vsakem trenutku. Božanski navdih. Zelo jim je bilo všeč kako delam, kako plešem, v katero smer jih koreografiram, kaj počnem s tem gledališkim materijalom, kot je Hamlet. Večkrat so mi povedali, da so me resnično čakali. Vedela sem, da bom naredila hommage za Mauricea. In kljub temu, da je vmes minilo skoraj 30 let, se je zgodil najbolj pravi trenutek. Dali smo vse od sebe in zgodila se nam je preobrazba. Izjemno lepo so kritiki zapisali o velikem uspehu celotnega večera: ‘We attended a unique evening, unlike any other in the history of dance. Each magnificently interpreted performance testifies to the vitality and excellence of Béjart Ballet Lausanne. This evening at the Beaulieu theater will be remembered as a moment of grace, elegance and power.” V prevodu: ‘Udeležili smo se edinstvenega večera, kakršnega ni bilo v zgodovini plesa. Vsaka veličastno interpretirana predstava priča o vitalnosti in odličnosti Béjart Ballet Lausanne. Ta večer v gledališču Beaulieu si bomo zapomnili kot trenutek miline, elegance in moči.’ Cécile Day-Beaubié.

Hamlet (foto: Lauren Pache & Yuichi Kobayashi & Gregory Batardon)


Bomo doživeli gostovanje Béjart Balleta s tvojim Hamletom v Sloveniji? Ali kaj veš?
Dogovori sijajno potekajo obojestransko z mojim matičnim gledališčem. In vsi se že izjemno veselimo leta 2025.

Romeo in Julija (foto: Tiberiu Marta)


A nova sezona tvojega matičnega gledališče SNG Maribor je pred vrati. Odprla jo boš z Romeo in Julijo, tvojim baletom in sicer 6. septembra na Glavnem trgu v Mariboru. Odprt oder, ki si ga tudi vajena iz Festivala Ljubljana, Dubrovnika, Budimpešte, Cluja in Plovdiva a pred domačim občinstvom spet nekaj posebnega. Kako dihajo plesalci po poletnih počitnicah?
Fantastično, Alenka Ribič in Anton Bogov jih držita v formi. Lepe in dragocene izkušnje se zgodijo na odprtih odrih, še posebej z domačim avtentičnim ansamblom pred našim občinstvom. Prepričana sem, da bodo plesalci brilijantni. Veselim se prav vsakega od njih. Mariborski Balet je ansambel z dušo in karizmo. Imamo nekaj novih plesalcev v predstavi, na sedmih različnih vlogah, tako, da bo ponovno kot – premiera.

Hamlet (foto: Lauren Pache & Yuichi Kobayashi & Gregory Batardon)


Na programu nove sezone pa ne najdem tvoje nove predstave ampak samo ponovitve.
Letos se ob ponovitvah, z mojimi stalnimi soustvarjalci že pripravljamo na dva zelo velika nova baletna projekta pri nas in v tujini. Literarni komadi velikih formatov transcendirani skozi avtorski princip, zahtevajo čas, pripravo, dolgoročno minuciozno delo, dramaturški in glasbeni koncept, pri katerem študiozno delam več mesecev. Ne vidiš me, ker sem konstantno hermetično v delu. Premiera bo v SNG Maribor v naslednji sezoni 2025/26.

Pred fotografijo veličastnega Mauricea Bejarta v Lozani. (foto: Lauren Pache & Yuichi Kobayashi & Gregory Batardon)


In katere adute imaš v žepu na drugih odrih, da nam jih lahko razkriješ?
Premiero v veliki Nacionalni operni in baletni hiši v Atenah, nekaj finih dramskih projektov, en komorni festivalski projekt na Portugalskem onkraj žanra in novo sodelovanje z Baletom HNK Zagreb ter HNK Split v kratkem.

Napovednik Hamleta


Živimo v dobi komunikacijskih omrežij in nisva se v živo videli že lep čas. Vem, da kadar delaš se to pozna tudi na tvojem telesu. Kreativnost je pri tebi najboljša shujševalna kura. Kako vibrira Valentina v teh zadnjih avgustovskih dneh?
High vibes only. Show must go on! (Samo visoke vibracije. Šov gre naprej! op.u.)
Hvala, draga Valentina in želim ti uspešno leto in še več. Do kmalu v živo.
Tudi tebi, draga Barbra. Hvala ti!