Strastni objemi flamenka in baleta

Alena Medič v naslovni vlogi Carmen. (foto: Fotoart Slovenija)

Mladi slovenski balet /MSB je v koprodukciji Društva baletnih umetnikov Slovenije DBUS, Flamenko plesne skupine CoraViento, v režiji in v  koreografiji njihovega vodje in umetniškega vodje, sicer predsednika DBUS, Tomaža Rodeta, uprizoril znano baletno delo na glasbo Georgesa Bizeta Carmen, balet v dveh dejanjih in štirih slikah. Koreograf Rode je po vsebini znane opere Carmen postavil dinamični celovečerni balet vročekrvnih strasti, zahtevnih baletnih in ekspresivnih plesnih oblik, namenil pa ga baletnim plesalcem MSB ob koncu njihove izvrstne, praktično enoletne nadgradnje.

Mladi slovenski balet in …
V protiutež mladostni baletni eteričnosti je Rode svoj koreografski koncept dopolnil še s  špansko-cigansko folkloro plesnega flamenka, k sodelovanju pa povabil plesalce skupine CoraViento; flamenko koreografije so prispevale avtorice: Michaela Wabra Kucler, Manca Dolenc, Urška Ivanuša in Simona Šturm. Asistentka koreografije in umetniškega vodje Claudia Sovre je dejala, da je bilo veliko dela, saj so se baletni plesalci morali spopasti tudi z vsebino tega baleta, ko baletni koraki zaživijo v dramaturgiji vlog, ki jo plesalec mora ne samo odplesati, ampak tudi pristno zaigrati. Na začetku je bila kar skeptična, kot je dejala v pogovoru, saj so bile koreografske zahtev težke, celo prevelike zanje. "In uspelo jim je! Rode  je ves čas optimistično bodril in opominjal, da jim mora in bo uspelo, če si želijo profesionalnih angažmajev."
… CoraViento …
Tomaž Rode je ob priliki poudaril, da mladim plesalcem niso nudili le plesnih vlog v baletu Carmen, ampak tudi dodatna znanja, ki so prepotrebna za podajanje baletnih vlog, in to z znanimi pedagogi, kot so Maruša Vidmar, Arianne Lafita Gonzalves in Vittorio Gallora.
Baletna predstava Carmen v izvedbi MSB in skupine CoraViento je bila premierno uprizorjena 25. junija na Gledališkem in koncertnem odru Gledališča Lendava. Na Tartinijevem trgu poletnega Pirana pa so se predstave MSB kar vrstile; Carmen pa prišla na vrsto 7. in 13. avgusta.  Predstava je v Ljubljani gostovala 3. in 4. oktobra na odru Kulturnega centra Španskih borcev. Sobotno uprizoritev, 3. oktobra, je s svojim prihodom počastila tudi ministrica za kulturo mag. Julijana Bizjak Mlakar, MSB pa izpostavila kot  primer dobre prakse ter uspešnega črpanja EU sredstev. V prid umetniškemu vodstvu MSB in odličnosti izvedbe, ki sem ji sledila 3. oktobra, gre prav gotovo tudi to, da so mladim baletnim talentom omogočili plesanje več vlog, ko so se alternacije menjavale iz predstave v predstavo, in so istovetne vloge lahko doživljali tudi v izvedbah profesionalnih baletnih solistov.
Na premieri je Carmen zaplesala Mateja Železnik, Don Jose je bil Uroš Škaper, Michaela Lara Flegar in Escamillo solist ljubljanskega baleta Kenta Yamamoto. V Piranu je 13. avgusta odplesala naslovno vlogo solistka Dunajske opere Prisca Zeisel, ob njej pa Don Joseja Uroš  Škaper, Escamilo je bil zaupan Tomažu Golubu, medtem ko so v nedeljo, 4. oktobra,  glavne vloge prevzeli kar člani ljubljanskega baletnega ansambla: Carmen/Barbara Potokar, Don Jose/Kenta Yamamoto, Escamillio/ Yuki Seki.
Povezava med MSB ter SNG Opera in balet Ljubljana se je izkazala tudi v izposoji kostumov ljubljanske Opere, ki sta jih prikladno izbirala Tomaž Rode in Claudia Sovre, tako da je scena delovala barvito in primerno znanemu baletu, tudi ob izboru video poslikav na scenskem ozadju, sijoče vzdušje pa steklo ob pravšnji svetlobi in doneči glasbi (luč: Ludwig Gönc, tonski mojster: Nikolaj Bažika), ki je jasno osvetljevala vročico baletne drame Carmen v izvedbi MSM in plesalcev flamenka plesne skupine Cora Viento, ki predstavljajo in zaplešejo Ciganke, ljudstvo, oficirje v solističnih in skupinskih postavitvah: Manca Dolenc, Urška Ivanuša, Mihaela Wabra Kucler, Simona Šturm, Urška Centa, Nataša Ravnik, Tomaž Pačnik, Tinkara Babić, Tanja Sabol, Maša Kolšek, Petra Pibernik in Anamarija Radanović.
Na sobotni predstavi, 3. oktobra, je svojo sanjsko baletno vlogo dočakal mladi baletni par MSM, Alena Medič kot Carmen in Tomaž Golub kot Don Jose. Subtilna in eterična balerina Alena Medič, ki ob vsakem svojem nastopu na plesnih in baletnih odrih izstopa s svojo plesno vizijo, ko ves čas diha z baletom in je ples prirojeni utrip njenega srca, na odru pa kot sijoči magnet privlači poglede. Vloga Carmen je bila njen veliki debu, ko je vse po vrsti navdušila in je bila sijoča zvezda tega baletnega večera. Težko si je bilo predstavljati, da krhka in subtilna  balerina Alena premore toliko vročekrvnih čustev, toliko telesne moči, ko je energija vročičnih strasti kar pršila iz njenih gibov. Nepozaben je dvoboj med njo in  Manuelo-Moniko Zorko (tudi Krčmarica na odru), naturistični dvoboj lasanja, metanja, premetavanja in vlačenja po tleh; take postavitve v živo in osebnostno nadgrajenega pouličnega mlatenja dveh žensk res ne vem, če je in ali je sploh kdaj bilo mogoče videti na sceni; ko Aleni na koncu in za povrh "zletijo kar puščice" iz oči, nosnice pa se širijo in pihajo, manjkale so samo še glasne kletvice, da bi scena bila življenjsko in poulično pristna (ne bi se čudila, če so bile celo izgovorjene glede na držo in odločnost Carmen v tej sceni, sicer pa bi jih preglasil posnetek Bizetove glasbe). O klasičnih baletnih potencialih Alene Medič ni kaj dvomiti, žal pa se vrata naših dveh institucij niso znala odpreti za ta njen veliki plesni talent in baletni potencial, opazen že iz otroških let, ko je iz Rusije pristala v Sloveniji, se šolala v Baletni šoli v Zagorju, tudi preskakovala razrede na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana.
Tomaž Golub je v vlogi Don Joseja bil enako nepremagljiv in obenem idealen partner Aleni, saj sta se v baletnih duetih zlivala v eno, tudi  gorela v ljubezni, ki ni nikoli povsem usahnila, čeprav v nagonu ljubosumja Don Jose zabode Carmen, Alena pa odigra, zapleše, realizem iskrene bolečine umiranja, ki seže do srca. Tomaž Golub je imel tudi svoje mogočne in solistične plesne trenutke. In to v boju z oficirjem Zunigo Urošem Škaperjem, ki osvaja Carmen in ga zato usmrti, tudi odločilne spopade s Toreadorjem Escamillo, kot nasprotnika v tej vlogi pa dobil ljubljanskega solista Kento Yamamota, dal vse od sebe, da lahko posega po njegovih skokovitih višinah, ki že skoraj v dveh skokih preleti oder Španskih borcev; s svojo plesno pojavnostjo in vsebino ekstremnih skokov pa je Yamamoto vsekakor plemenito vladal odru. Carmen Tomaža Rodeta in MSB se začne v polsenci odra ob zvokih znane uverture, ko se zbirajo plesalci in se uzre Don Joseja, kako objokuje smrt ljubljene Carmen. Predstava se dogaja na trgu v Sevilli, v krčmi Lillas Pastia, v Ciganskem taboru, v vojašnici, pred areno, kjer se zgodba tudi zaključi s tragično smrtjo Carmen; na vseh prostorih pa se ves čas intenzivno in enakovredno prepleta plesna barvitost  flamenka s klasično baletno formo.
Carmen in njeni prijateljici Mercedes/Mateja Železnik in Frasquita/ Metka Beguš so praktično ves čas prisotne na sceni, vsak solistični nastop pa se v segmentih koreografskih prehodov tudi popolno in natančno zliva z dinamiko plešoče skupine. Na sceni se sledi tudi milini Don Josejeve zaročenke Michaele, ki jo je v eleganci baletne klasike zaplesala Lara Flega. Velika dvorana Španskih borcev je bila skoraj polna, in ker so to predvsem gledalci, ki na plesnih predstavah niso vajeni ploskanja med prizori, jih je v danem trenutku zdramila Carmen, navdušila skokoviti nastop Escamilla in vročica flamenka, da so se roke kar sklenile, ploskanje pa sledilo, tako kot se to dogaja na baletnih predstavah.
… (foto: Fotoart Slovenija)
Balet MSB Carmen je medtem že osvajal Gorenjsko, predvideva pa se vrnitev tudi še v Ljubljano, žal pa ni zaslediti želje, da bi Carmen, ta mladostni balet prepoln svežine in plesne iskrenosti, povabili na baletni oder Opere Ljubljana in (ali) SNG Maribor ali pa ga celo namenili  baletnim šolam! Žal se je zgodilo znova, tako kot se največkrat tudi dogaja z mladimi in perspektivnimi slovenskimi baletniki, da niso povabljeni v ansambel naših dveh baletni hiš, na srečo pa najdejo svoj prostor v drugih baletnih okoljih; in tako se je Tomaž Golub že preselil v sosednjo Hrvaško.

View Gallery 10 Photos