Silna moč koreografske fantazije Akrama Khana

Zadnji marčevski večer, 31.marca 2015, smo uživali v poslikavah prestižne plesne stvaritve koreografa Akrama Khana iTMOi in v izvedbi njegove plesne skupine Akram Khan Company. Ta mogočen dogodek se je zgodil v Cankarjevem domu, v polni Gallusovi dvorani.

Koreograf, ki ga obožuje cel svet.
Korenine angleškega koreografa, Londončana Akrama Khana segajo v Bangladeš. Je eden eminentnih koreografov našega časa, je inovativno svojstven, tudi neponovljiv v svojem plesnem šarmu, v slikovitosti pokrajine plesnih korakov in oživljanju pripovedi. Na 30. Impulstanz festivalu je  bila 16. julija 2013 predvajana njegova predstava iz leta 2011 Dash/Domovina, v kateri je koreograf in plesalec Akram Khan izlival poslikave čutnih zgodb, ki so se v njem porajale ob obisku Bangladeša, in ga je večtisočletna dediščina te bogate kulture povsem prevzela. Za naš portal sem takrat zapisala: "Ko se združijo kulturne raznolikosti, se porodi analitično obilje novega." V tej predstavi, kjer se spletata plesna zgodovina in sodobnost, se da zaslediti tudi indijski klasični ples kathak, ki ga je avtor tudi sicer precizno študiral in primerjal s koraki španskega klasičnega plesa, iskal ritmične poudarke in našel sozvočje istovetnosti. Nekaj dni pozneje (20. in 21. julija) pa je bila predstavljena še njegova najnovejša koreografija iz leta 2013 iTMOi (In The Mind Of Igor/V Igorjevem umu), posvečena 100. obletnici  skladbe Igorja Stravinskega (1882-1971), Le Sacre du Printemps/Pomladno obredje. Svetovna premiera predstave iTMOi se je zgodila 14. maja  2013 v MCZ Grenoble v Franciji, v Veliki Britaniji pa deset dni pozneje v londonskem Sadler˙s Wells Theatre, 24. junija je sledila še pariška premiera v Théâtre des Champs-Élysées.
Tudi sicer so v letih 2012 in 2013 tekle predstave v počastitev opusa velikega skladatelja neoklasicizma Igorja Stravinskega, čigar skladba Le Sacre du Printemps je prvič premierno zadonela ob istoimenski koreografiji kontroverznega koreografa in utemeljitelja modernega plesa Vaclava Nižinskega (1872-1950) v Parizu 29. maja 1913 ter doživela škandalozen polom, vendar pa le imela šest ponovitev in bila predvajana še v Londonu. V Sloveniji smo se tudi veličastno poklonili opusu velikega skladatelja in častili njegovo baletno skladbo, posvečeno rojevanju novega, bohotenju pomladi. Tako je na Velikem odru v SNG Maribor koreograf Edward Clug postavil svoj balet Hommage á Stravinky/Poklon Stravinskemu, ki vsebuje dve koreografski deli: Pomladno obredje in Pesmi za obdobje parjenja skladatelja Boruta Kržišnika kot novodobni avtorski odmev na skladbo Stravinskega. V produkciji Zavoda En-Knap, po konceptu in v koreografiji Iztoka Kovača, pa je bila 18. oktobra premierno uprizorjena predstava OTTETTO (8 nihajev za njegovo visokost) na odru Španskih borcev, in sicer na skladateljevo skladbo za godalni oktet iz leta 1923 Oktet. Obe koreografski stvaritvi, posvečeni velikemu skladatelju Stravinskemu in njegovi obletnici, pa sta slovenske plesne barve ponesli po svetovnih odrih ter beležili odlične uspehe in kritike.
Akram Khan je svojo plesno kompozicijo iTMOi zasnoval v čast Stravinskemu, za glasbeno spremljavo pa izbral skladbe treh aktualnih britanskih skladateljev: Nitina Sawhneyja, Jocelyna Pooka in Bena Forsta; medtem ko je moč zaslišati tudi trikrat 30-sekundni izsek skladateljevega originala Pomladno obredje. Dramaturginja predstave Ruth Little je zapisala (objava gledališki list CD), da je Akram Khan  svojo počastitev Stravinskemu in njegovemu Pomladnemu obredju postavil na povabilo londonskega plesnega središča Sadler´s Wells. Poslušali so glasbo, zbirali podobe, povezane s skladateljevim življenjem in zgodovinsko dobo, sledili kulturam in zgodovini žrtvovanja …, na koncu pa krčili količino podatkov in dojeli, da Stravinski ostaja zapletena in frustrirajoče protislovna osebnost, katere glasbena genialnost je prav tako težko opredeljiva kot njegova domišljija in motivacija.
Domišljijski svet Akrama Khana tudi nima meja, sam je ob priliki dejal, da se prav težko brzda in omejuje svoj ustvarjalni duh, tako da kar stežka izloča odvečno, kar mu včasih ne gre ravno v prid. Nekaj podobnega se je zasledilo v koreografiji Dash, ki je tekla v uri in pol brez predaha, prepolna zgodb in ilustrativne domišljije. Za svoj  iTMOi pa je koreograf očitno našel pravo časovno mero, ko je predstavo zaključil v dobri uri, čeprav bi se lahko zavoljo kompaktnejše strukture in dramatizacije tudi kakšen trenutek skrajšal ob kakšni ponavljajoči se sekvenci. 
Uprizoritev se začne z gongom, neke vrste budnico za nov vzgon, na odru pa se ob vrtinčenju temačnih oblakov in v prodirajočih žarkih svetlobe sledi pojavi starca, maga, ki ves čas brunda in se jezi, žuga in tava sem ter tja, kot bi ga komaj prebudili, mogoče prehiteli (zamujali) njegov predvideni čas. Voluminozni gibi in frekvence gestikulacij še dodatno plastično poslikajo njegovo stanje in nenavaden karakter. Narava njegovih glasovnih vibracij kar spominja na filmskega Golluma iz Gospodarja prstanov, medtem ko se v spominu podoba nergača slikovito zlije s črtasto animacijo Osvalda Cavaldonija La Linea. Zgodba je in ni niti pomembna, saj je vse usmerjeno v rojevanje novega, ki kot svež val zaobjame prostor minulega. Sledi se impozantni kraljevski belini Nje, ki jo krasi prosojni klobuk, ki ji ga obredno tudi snamejo, se istočasno lahko sledi poskočnemu "kozorogu" dolgih ukrivljenih rogov, kot domnevni mitološki preobrazbi boga Pana, ki v danem trenutku dobi novo gibalno obličje pritlehnega pomladnega hrošča, ali ko rdeče-zelena širina krila plesalca v obrnjeni postavitvi na stoječe roke vtisne v sceno obliko zelenordečega cveta velikega betiča …, in preobrazb je skoraj toliko, kolikor je čudes porajajoče se pomladi in vzburljive človeške fantazije. Vsak od  nastopajočih plesalcev skupine Akram Khan Company nosi svojo kostumsko barvitost, ki prostor izpolni z barvno plejado cvetne beline, zelenja, rdečila in modrovijoličnih odtenkov, vizualno živo barvitost novih gibljivih poslikav, ki se gledajo kot premikajoča se galerija portretov v zajetih trenutkih življenjskega odseva. Poleg barvitosti in kostumske fantazije (Kimi Nakano), ki z obliko poudarijo tako pomen osebe kot njeno vlogo v trenutkih spletanja energij, pa čarobno noto predstavi doda še Fabiana  Piccioli s svojim čaranjem svetlobnega oblikovanja, svoj delež k scenski pripovedi inscenira še scenograf Matt Dely. Predstava iTMOi je likovno dovršena kompozicija, kjer ni nič prepuščeno naključju, je natančno in premišljeno stkana v živopisni gobelin zgodovinskih asociacij. Akram Kahnov iTMOi je sočasno sožitje človeškega življenja, daritvenega obredja v povezavah z živalskim in rastlinskim svetom v primežu neznanega ter nevidnega, ki vzburja domišljijo; je večplastni koreografki splet energijske barvitosti pomladnega vzgona.
Koreografija vije moč življenja, esenco življenjske energije v odsevu razigrane domišljije vznemirljivih plesnih oblik in korakov, ki so zemljo tlačili v obredju davnine, ko se je klicalo in prebujalo neznano ter nevidno in se še danes enako (zavedno ali nezavedno) časti življenje na zemeljski obli.  Tako sugestivno sledi koreograf Akram Khan osnovnemu pojmovanju Pomladnega obredja, ko ga slika v svoji koreografski fantaziji kot cvetočo plesno poljano, ko naravo videnega nadvladuje nevidna sila vzponov, padcev ter žrtvovanja in se silovito ter nepredvidljivo zliva s kompozicijsko močjo Stravinskega. Zdi se, da koreograf poustvarja plesno poslikavo glasbene partiture Pomladnega obredja Stravinskega, kjer se energija ritma oplaja na vznemirljivih poljanah porajajočega se brstenja in bobnenja silovite sile vzgona ter žrtvovanja za novi val rojevanja. Oprijemljiva je silna moč koreografske fantazije Akrama Kahna iTMOi v odličnosti izvedbe in soustvarjanju plesne skupine Akram Khan Company v sestavi: Kristina Alleyne, Sadé Alleyne, Ching-Ying Chien, Sung Hoon Kim, Denis "Kooné" Kuhnert, Yen-Ching Lin, TJ Lowe, Christine Joy Ritter, Catherine Schaub Abkarian, Nicola Monaco in Blenard Azizaj. Moč koreografske sugestije iTMOi ne zbledi niti ob spuščanju zavese in pojemanju silnega aplavza, ampak se v koloritu slikarskih poslikav še pretaka v spominu in mislih ter obuja v spletu pohvalnih mnenj. 

View Gallery 5 Photos