Claudia, pozdravljena, tvoj junijski urnik je dodobra napolnjen, kajne. In avgusta organiziraš še poletno plesno šolo v Ljubljani. Zakaj si se odločila za ta podvig?
Ja, dela je v juniju zame res veliko, ampak to je to, kar si želim, saj je ples moja velika inspiracija in ljubezen v življenju: v SNG Opera in balet Ljubljana sem prejšnji teden vodila treninge za baletni ansambel, trenutno sodelujem pri obnovi prelepe predstave ljubljanskega baleta, Romeo in Julija, koreografa Yourija Vamosa, v plesni šoli Kazina nas ta vikend čaka letna produkcija (za njihove plesalce različnih starosti sem ob koncu šolskega leta pripravila štiri točke), poleg tega se intenzivno pripravljam na 4. slovensko tekmovanje koreografskih miniatur, ki bo 21. junija v SNG Maribor. Kot ‘mlado študentko’ na stara leta me v tem mesecu čaka kar nekaj predavanj, izpitov in seminarskih nalog tudi na Akademiji za ples, saj kot prva generacija končujem 2. letnik dodiplomskega študija smeri balet. Tako da mi vsekakor ni dolgčas (smeh). Zamisel za Plesno poletje v Ljubljani se je v meni porodila spontano. Nekaj časa že poučujem klasični balet tudi izven svoje matične hiše (ljubljanske Opere) in že lansko poletje sem organizirala krajši poletni seminar klasičnega baleta. Ta je bil za prvič solidno obiskan, predvsem pa me je navdušila pozitivna energija plesalk in plesalcev, ki so prišli. Tako sem se odločila, da poskusim letos malo resneje, da program razširim in ga ponudim plesalcem, ki v mesecu avgustu ostajajo v Ljubljani.
Avgust je takšen mesec, ko je v Ljubljani bolj počitniško kot pa plesno vzdušje. Sta termina od 6. do 10. in od 13. do 17. avgusta ravno pravšnja, da plesalčevo telo pride znova nazaj v formo? Gre za tisti rek, pa me dopolni oz. popravi, ne vadim en dan, opazim jaz, ne vadim dva dneva, opazi pedagog, ne vadim tri dni, opazi občinstvo. Tako nekako?
Znano je, da je za profesionalne plesalce, dijake baletnih šol in plesalce, ki se redno ukvarjajo s plesom, dva meseca počitnic brez plesnih treningov predolga doba. Telo plesalca vsekakor potrebuje vsaj dva tedna, da se odpočije od naporne plesne sezone, da se mišice dobro regenerirajo, poškodbe pozdravijo. Osebno mislim, da je en mesec počitka res maksimum, ki si ga plesalci lahko privoščijo popolnoma brez fizične plesne vadbe. Pa tudi med tem je lažja, krajša vadba, kot so raztegovanje mišic, joga, pilates in podobno, priporočljiva. Zato si po navadi plesalci individualno organizirajo odhod na razne plesne šole v Sloveniji ali v tujini. Sicer obstaja ‘poletno poplesavanje’ tudi v Ljubljani takoj po končani sezoni in tik pred začetkom nove, v vmesnem času pa se v sami Ljubljani ne dogaja prav veliko. Odhod na plesne šole izven kraja prebivališča je seveda povezan z dodatnimi finančnimi obveznostmi, zato sem se odločila, da začnem razmišljati, kako ponuditi kakovosten program plesalcem različnih plesnih zvrsti med poletjem v Ljubljani.
Stilno pa si PPL oblikovala zelo različno. Pedagogi prihajajo iz različnih zvrsti. Kaj te je vodilo pri oblikovanju programa?
Ljubljana se mi zdi mesto plesa. Ogromno se dogaja v različnih plesnih zvrsteh, ponudba je široka. Pa vendar pogrešam ponudbo treningov klasičnega baleta s profesionalnimi izkušenimi baletnimi umetniki in pedagogi, ki lahko s svojim znanjem in dolgoletno prakso nudijo plesalcem profesionalne izkušnje iz baletne umetnosti. Sama poučujem balet že dobrih petnajst let, znanje sem si pridobivala s prakso, z opazovanjem baletnih pedagogov, ki so gostovali v Ljubljani in Zagrebu (kjer sem profesionalno plesala), ter razmišljanjem, kaj je metodično pravilno in kaj narobe. Zdaj imam srečo, da lahko to znanje preverim, utrdim in razširim na Akademiji za ples, smer balet, kjer nas pedagogi iz Akademije za ples v Budimpešti učijo madžarske baletne metodike, ki sloni na ruskem izročilu. Študij resnično priporočam vsem, ki se želijo profesionalno ukvarjati s poučevanjem baleta v prihodnje, mislim, da bi izobrazba sčasoma morala postati pogoj za poučevanje. Seveda bi morala finančno tu priskočiti na pomoč država in podeliti Akademiji koncesijo oziroma študentom pomagati s štipendijami, vendar je to že druga tema, da ne bom predolga (smeh).
Tako me je pri oblikovanju programa vodila zamisel ponuditi kakovosten baletni trening, ki ga bom vodila sama, in baletni repertoar. Tega bo poučeval Viktor Isajčev, ki je končal baletno akademijo v Moskvi in bil zaposlen kot baletni solist v nacionalnih državnih baletnih ansamblih v Kijevu v Ukrajini in Zagrebu. V ljubljanskem baletu je dolga leta plesal kot prvi solist, zdaj pa deluje kot baletni mojster, ki izdeluje klasične vloge z našimi baletnimi solisti, kot mentor občasno pripravlja mlajše talentirane plesalce na tekmovanje. Nekateri so v preteklosti prejeli pod njegovim mentorstvom že več pomembnih nagrad. Poleg klasičnega baleta sem želela poletno šolo razširiti z raznoliko plesno ponudbo za različne okuse, želje in potrebe plesalcev. Treninge si lahko plesalci izberejo kot dodatek baletnim treningom ali pa popolnoma ločeno, to je prepuščeno njihovim željam. Ker ima Ljubljana precej odličnih sodobnih plesnih pedagogov, sem se težko odločila, koga naj vprašam za poučevanje sodobne plesne tehnike. Odločila sem se za Rosano Hribar, ki jo poznam že dolga leta, in mislim, da mi je ni treba prav dosti predstavljati, saj je ena od najprepoznavnejših plesalk in koreografinj v svetu sodobnega plesa pri nas, trenutno tudi vodi sodobni oddelek Akademije za ples.
Urška Centa (tudi študentka Akademije za ples) se že dolga leta izobražuje v flamenko tehniki, več časa je bila tudi na izobraževanju v Madridu, srcu flamenka, zdaj pa se v Ljubljani aktivno ukvarja s flamenkom na različne načine: poučuje, koreografira in pleše v različnih predstavah. Na seminarju bo plesalcem ponudila tečaj bosonogega flamenka. Katjuša Kovačič (sicer moja soseda, ki jo poznam praktično od njenega rojstva) pa je na svoji življenjski poti zašla v popolnoma drugo plesno sfero. Prepoznavna je postala s poučevanjem capuero tehnike, (če se ne motim, je bila celo prva na tem področju pri nas), ki združuje ples, borilne veščine in filozofijo razmišljanja. To je pozneje skupaj s svojim partenrjem Nikolo Oreškovičem razširila še na druge tehnike, ko sta fluid balance in creative acrobatics, s čimer sta postala prepoznavna plesna pedagoga pri nas, veliko gostujeta tudi izven meja Slovenije. Na moje veliko veselje so se vsi pedagogi navdušeno odzvali na moje povabilo, tako da sem prepričana, da bodo plesalci lahko prejeli veliko novega znanja, kot tudi pozitivne plesne energije.
Boš pa tudi prva in unikatna, saj si k sodelovanju povabila tudi mojo hčerko Terezo, ki se ukvarja z zdravo prehrano in bo na praktični delavnici razkrila, kako pomembna je prehrana plesalcev. Se veseliš učenja priprave zdravih prigrizkov, s katerimi bodo telesa še lažja?
Menim, da je prehrana na splošno, predvsem pa v plesnem svetu, izredno pomembna. V klasičnem baletu morajo biti baletni plesalci, predvsem plesalke izredno tanke, lahke, njihova telesa morajo biti brez odvečne maščobe, pa vendar morajo biti previdni, da se prehranjujejo pravilno, da dobijo zadostno energijo in vse potrebne hranljive snovi, ki jih človeško telo potrebuje. Prepričana sem, da bi se morali s tem ukvarjati že v baletni šoli, imeti strokovnjake, ki plesalce spremljajo v tem pogledu, da se ne pojavijo motne hranjenja in podobno. To v Evropi v večjih državnih baletnih šolah že obstaja, pri nas pa žal šolski sistem tega ne dovoljuje. Tudi tu so potrebne marsikatere spremembe, ampak tudi to ni najina današnja tema, a ne, Barbra? Tudi pri drugih plesnih tehnikah morajo plesalci skrbeti za videz in hkrati fizično pripravljenost svojega telesa, samo pravila so manj rigorozna, kot je to pri klasičnem baletu. Tvojo hčerko Terezo Poljanič že dalj časa ‘virtualno’ opazujem pri njenem delu, občudujem njeno inovativnost in prepoznavnost tako v Sloveniji kot tudi v Novi Zelandiji, kjer trenutno deluje, ter virtuoznosti pripravljanja zdrave in hkrati okusne prehrane. Imam tudi obe odlični knjigi receptov, ki jih je izdala, žal pa premalo časa, da bi se posvetila pripravljanju hrane in kuhanju na splošno. Bo bolje, ko doštudiram (smeh). Zamisel, da Terezo vključimo v Plesno poletje v Ljubljani, je bila tvoja, Barbra, jaz pa sem jo takoj zagrabila z vsemi štirimi. Zdi se mi odlično, da lahko plesalci v živo izkusijo pripravljanje hitro narejenih, zdravih in ne preveč kaloričnih prigrizkov, namenjenih prav za svoje potrebe. Plesalci bodo lahko seveda na koncu pripravljene dobrote tudi pospravili v svoje želodčke ali si jih prihranili za konec plesnega dne. Tereza nudi več različnih paketov, o katerih si lahko preberete v naši ponudbi, seveda bo cena nižja za udeležence plesnih treningov. Terezina delavnica bo potekala vsak petek, dve uri po končanem treningu klasičnega baleta in repertoarja, nato pa bomo nadaljevali s preostalimi treningi po programu.
Komu je poletna šola namenjena?
Plesno poletje v Ljubljani je namenjeno prav vsem plesalcem, ki se najdejo v programu, ki ga ponuja. Prepričana sem, da bomo plesni pedagogi zadovoljili vse želje in okuse, kot tudi stopnje plesnega predznanja. Ker to je to poletni seminar in ne redna baletna šola ali plesna gimnazija, program se seveda lahko prilagaja obiskovalcem seminarja. Naj še povem, da se PPL (Plesno poletje v Ljubljani) odvija v Studiu XXV na Parmovi 25, kjer sem z Aleksandom Lukjanovim letošnjo zimo uspešno organizirala prvič zimski baletni seminar med šolskimi zimskimi počitnicami, ki ga nameravam tudi obdržati kot stalno ponudbo v mestu Ljubljana. Dvorana na Parmovi je prostorna in primerno opremljena, vzdušje v celotnem prostoru pa prijetno, zato sem se odločila za nadaljnje sodelovanje z ekipo Studia XXV.
Bo to postala poletna ljubljanska tradicija? In si že mislim, kako te gleda Magdalena Reiter, ki organizira prav tako plesne vadbe konec avgusta pod nazivom Vibra.
Slovenci radi plešemo, Ljubljana je mesto plesa, zato mislim, da si z Vibro ali drugimi plesnimi delavnicami nikakor nismo med sabo oziroma ne smemo biti konkurenca. Prav zaradi tega sem izbrala termine, ko je s plesnega vidika v Ljubljani in v Sloveniji na splošno zatišje, tako da imajo plesalci tudi v prvi polovici avgusta na voljo kakovostne raznolike plesne treninge po zmerni ceni. Seveda si želim, da bi PPL postalo ljubljanska poletna plesna tradicija, in prepričana sem, da nam bo to z znanja željnimi plesalci različnih profilov in starosti, ki jih je pri nas ogromno, tudi uspelo.
Hvala za izčrpne odgovore in se vidimo na Plesnem poletju v Ljubljani!