Mariborska Plesna izba v ljubljanski Narodni galeriji

… (Foto: Dejan Bulut)

Dan odprtih vrat decembrskega kulturnega praznika ali kot ga imenujemo Ta veseli dan kulture, rojstni dan našega pesnika Franceta Prešerna, so v Narodni galeriji Ljubljana počastili z zanimivim dogodkom, s sodobno plesno improvizacijo, ki teče med muziciranjem godalnega koncerta.  Avtorja in izvajalca predstave Jasmina Križaj in Simon Weherli sledita ideji prihoda na napačen kraj, kot bi vstopila skozi napačen vhod in tako poimenovala tudi svojo uprizoritev False entries. Polurni koncert Društva komorni godalni orkester Slovenske filharmonije je izvajal godalni trio v sestavi: Janez Podlesek – violina, Oliver Dizdarević Škrabar – violina, viola, Klemen Hvala – violončelo, igrali pa so skladbo baročnega skladatelja Johana Sebastjana Bacha iz opusa Umetnost fuge (Musickalische Opfer).

Moderna arhitektura vhodnega interiera Narodne galerije na Prešernovi 24 se dviga še na medprostor, kjer je ta kulturni dogodek tekel po diagonali in ob diagonalni postavitvi sedežev, glasbeni trio pa zavzel prostor v kotu te zračne s stekleno obliko zaobjete površine, kjer se v ozadju bohoti špica shranjenega Robbovega vodnjaka, na levi pa skozi prozorno fasado odsevajo luči pravoslavne cerkve, ter se tu in tam zasliši rahel zven cerkvenih zvonov. 
Plesalca sta neopazno vstopila v prostor in se postavila vsak na svojo stran diagonale, zvoki nemirnih glasbenih tonov pa spodbudili reakcijo in vibracijo njunih teles. Počasi in ležerno se dvigata ter usmerjata v razprt prostor med njima, in ples zavibrira. Nastali plesni tok je dinamičen (ob skokih vibrirajo celo sedeži in gledalci na njih), ko se na trenutke plesalca srečujeta in se zdi, da sledita Bachovemu času plesnih manir, da celo obstojita v poslikavah poz tistih dni. Občasno izgineta za stebri na levi in med granitnimi skulpturami slovenskih mojstrov zgodnjega 19.stoletja, da bi se znova vračala vedno bolj združena v prepletih in objemih plesnih rok. Naenkrat se ne zdita več nastopajoča plesalca, sta kar par novega časa, odet v vsakdanjo športno opremo, ki se je slučajno znašel med toni Bachove fuge, popestril nenadno snidenje s svojim sodobnim utripom in zapustil prostor, glasbeniki pa naprej nemoteno muzicirali, tudi ko njiju ni bilo več na prizorišču. Plesno-glasbena kompozicija False entries izpiše trenutek nekega nastajanja, ki nastaja v trenutku nekega nepričakovanega srečanja. Škoda le, da prostor na levi, namenjen razstavi kiparskih del Zajca, Peruzzija, Repiča in Bernekerja, ni bil osvetljen, da bi lahko do izraza prišli motivi, ki sta jih Jasmina in Simon tu in tam vnašala v svoj gibalni razpon; ko sta bila razgibana kot Zajčev satir ali ležala kot skulptura Peruzzijevega ženskega akta in se s telesi zapletala kot Repičeva bojevnika …
… (Foto: M. Photographies)
Predstava odpira prostor umetnosti in se ne sprašuje, zakaj in kako slediti stilom ali pa jih celo omejevati s trendi časa. Bilo je tako, kot bi se sprehajali po ulici in občudovali stare fasade, obenem pa uživali ob novem arhitekturnem dizajnu in obstoječem utripu mesta. Tako so gledalci poslušali komorno muziciranje in sočasno spremljali plesno improvizacijo v Narodni galeriji. Občinstvo različne populacije je mirno poslušalo umetniško muziciranje, istočasno pa s pogledi sledilo gibanju plesalcev, medtem ko sta dva otroka stekla v prvo vrsto, da bi lahko bolje videla gibanje, ob koncu pa se že kotalila, poskakovala ter videno oponašala.
Zanimalo me je, kako glasbeniki gledajo na dogodek, ko se ples in glasba ne zlivata v eno, ko stečeta drug ob drugem in si puščata umetniško svobodo. Moj sogovornik je bil Oliver Dizdarević Škrabar, ki je dejal, da na trenutke usmerja pogled k plesalcema, saj so glasbeniki navajeni spremljati dirigenta in muzicirati. Vedno znova pa ga je presenečalo, kot je dejal, koliko novih gibov in situacij Jasmina in Simon vnašata v svoj ples, in se nikoli ne ponavljata, tudi vedno na novo spuščata v prostor uprizoritve. Dejal je tudi, da ko glasbenik pozna vsebino dogajanja in ima živo vizijo, potem tudi drugače pristopa h glasbeni izvedbi.
Slovenska premiera False entries je v enaki sestavi stekla 13. septembra v Mariboru, v Vetrinjskem dvoru, po uspešni rezidenci v Švici in junijski predstavitvi na festivalu Passe ton Bach d´abord v Tolousu, kjer je sodelovala druga komorna skupina. Predstava se je zgodila v produkciji Plesne izbe Maribor, s koproducenti in partnerji Ensemble Barouqe de Tolouse, Festival Maribor, Narodna galerija, Društvo komornega godalnega orkestra Slovenske filharmonije in ob podpori Ministrstva za kulturo Slovenije.    
… (Foto: Dejan Bulut)
       

View Gallery 7 Photos